Elinluovutus

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Avatar
Varvikello
Viestit: 103
Liittynyt: Ke 10.01.2007 21:05

Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja Varvikello » Ti 21.08.2012 11:52

Tuossa verenluovutus-ketjua lukiessa ja kommentoidessa juolahti mieleen elinluovutus. Käytäntöhän on muuttunut elinten suhteen, nykyään kaikki ovat varaosalähteitä: http://www.stm.fi/sosiaali_ja_terveyspa ... inluovutus

Olen kanniskellut mukanani elinluovutustestamenttia jostain täysi-ikäisyydestä asti ja uusinut sitä lappua niin että päiväys on aina suhteellisen tuore. Nyt kun tilanne muuttui että pitää erikseen kieltää, olen kertonut sukulaisille ja läheisille että minusta saa varaosia ottaa jos jokin elin vaan kelpaa. Kai se huonokin sisäelin kelpaa ja silmät nyt ainakin on kunnossa ja ihoakin on tämän kropan peittona aika paljon. En mä noita elimiäni tarvitse jos ennuste on varma kuolema. Jättäköön sit kauniin ruumiin eli arkkuun sellainen vaatetus et ei leikkauksia näe ja silmät kiinni jos niistä otetaan kalvot.

Muokkaus: Mihin verrataan luuytimen luovutusta? Elimeen vai vereen? Pikkuserkku kuoli leukemiaan ja sai siihen veljeltään, sopivalta luovuttajalta luuydintä. Luovutus on kuulemma erittäin tuskallista... Jos ei kipua tarvitse tuntea siinä määrin mitä joku lonkkaluun lävistäminen voi aiheuttaa niin siitä vaan, senkin nesteen voi ottaa talteen.
Että mä oon pätevä...

Avatar
Kulpakko
Viestit: 260
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ti 21.08.2012 12:04

Kannattaa kuitenkin pyytää lääkäriä kirjaamaan tahtosi johonkin kirjallisena ja kantaa edelleen sitä elinluovutustestamenttia mukana. Lääkärit kun ovat niin munattomia, että "unohtavat" potilaan oman tahdon, jos omaiset tekevät suurta vastarintaa :? Varsinkin, jos lääkärillä ei ole mitään mihin "nojata".

Suosittelen kaikille lämpimästi - voi pelastaa monta elämää *tähän sellainen sykkivä sydänhymiö*

t. tiimin naispuoleinen, joka teki elintenluovutustestamentin ensimmäistä kertaa n 24v sitten

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Ti 21.08.2012 12:12

Näemmä 17.8.2003 on allekirjoitettu tuo mun lompakossani oleva ELINLUOVUTUSKORTTI.
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
Varvikello
Viestit: 103
Liittynyt: Ke 10.01.2007 21:05

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja Varvikello » Ti 21.08.2012 12:20

Pitihän se oma testamenttti sit kaivaa ja tarkistaa et koska on päivätty. Ei löytynyt lompakosta moista mut löytyi blanko kortti jossa lukee nyt mun nimi ja allekirjoitus ja päiväyksenä 21.8.2012. Noitahan saa siis ainakin apteekeista, kai verenluovutuksen yhteydessä spr:ltä myös jos kiinnostusta on luovuttaa palikoitaan.
Että mä oon pätevä...

Avatar
Kulpakko
Viestit: 260
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ti 21.08.2012 13:10

oh3mbc kirjoitti:Näemmä 17.8.2003 on allekirjoitettu tuo mun lompakossani oleva ELINLUOVUTUSKORTTI.
Juu se on kai nykyään tuolla nimellä, mutta kun sen on testamenttina oppinut niin mihis sitä vanha ihminen tavoistaan pääsis :roll:

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Ti 21.08.2012 15:24

Mulla on kanssa pyörinyt lompakossa itse tekemä kortti jo vuosia. Läheisille olen myös kantani ilmaissut. Eli jakoon vaan kaikki mikä kelpaa, sitten kun en itse niitä enää tarvitse.
~Don't worry, be happy!~

Tarya
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 17.12.2010 10:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja Tarya » Ti 21.08.2012 16:08

Lompakosta löytyy 9.8.1999 päivätty luovutuskortti. 'Kanssaihmisten auttamisen ja lääketieteellisen tutkimuksen tai opetuksen edistämisen' lisäksi erityisenä toiveenani on, että 'kudoksiani käytetään sellaiseen tutkimukseen tai testaukseen, jolla voidaan korvata eläinkokeita ja vähentää koe-eläinten kärsimyksiä'.
Courage is not the absence of fear, but rather the judgment that something is more important than fear.

Avatar
mandello
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:37

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja mandello » Ti 21.08.2012 16:31

Lompakosta löytyy oma korttini (Elintenluovutustestamentti), joka on päivätty 1993. Siinä ei kyllä mainita käyttötarkoitusta sen tarkemmin, todetaan vaan että "luovutan elimeni elintensiirtoon kuolemani jälkeen" - mitäs muita käyttötarkoituksia voisi olla kuin nuo Taryan kortissa luetellut?

Tarya
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 17.12.2010 10:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja Tarya » Ti 21.08.2012 16:47

^ Ainakin anatomian opetus :D Mulla on lisäksi maininta, että luovutuskortti on voimassa jo nyt ts. 'Elämäni aikana minulle tehtyjen hoito- ym. toimenpiteiden yhteydessä irrotettuja kudoksia saa myös käyttää (edellä) mainittuihin tarkoituksiin'. Jos vaikka unohdan mainita :wink:

Edit: No joo, anatomian opetuksen luulisi sisältyvän tuohon lääketieteelliseen opetukseen, mutta kaipa siinä jokin ero on, koska se on pitänyt mainita erikseen..
Courage is not the absence of fear, but rather the judgment that something is more important than fear.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja porari » Ti 21.08.2012 17:51

Tarya kirjoitti:Lompakosta löytyy 9.8.1999 päivätty luovutuskortti. 'Kanssaihmisten auttamisen ja lääketieteellisen tutkimuksen tai opetuksen edistämisen' lisäksi erityisenä toiveenani on, että 'kudoksiani käytetään sellaiseen tutkimukseen tai testaukseen, jolla voidaan korvata eläinkokeita ja vähentää koe-eläinten kärsimyksiä'.
Tämä taitaa olla laajempi kuin elintenluovutus. Esim lääketieteen opiskelijat tarvitsevat ihmisruumiita anatomian opiskeluun. Dissektiossa opiskelijat pääsevät leikkelemällä tutustumaan, miltä elimet oikeasti näyttävät ja saavat samalla tuntumaa leikkausvälineitten käyttöön.

Elintenluotutuksessa annetaan ainoastaan terveet elimet sairaitten auttamiseksi.

Edit: Googlasin sanan dissektio ja tuli vastaan useita opiskelijoiden kokemuksia kyseisestä asiasta.

Avatar
gnutcha
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 18.11.2009 22:19
Paikkakunta: Turku

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja gnutcha » Ti 21.08.2012 18:01

Sama lappu kuin Taryalla.

Kudosluovutuskortin voi tilata ilmaiseksi ainakin:

http://www.jvws.org/Default.aspx?tabid=1456

Itselläni ollut moinen lompakossa ehkä jostain 2000 vuodesta saakka. Uusinut aina välillä. Ja miten mulla on sellainen olo, että tuo JvWS:n kortti oli ennen myös elinluovutuskortti.. Nyt näyttäisi olevan vain kudoksia varten.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja porari » Ti 21.08.2012 18:14

gnutcha kirjoitti:Sama lappu kuin Taryalla.

Kudosluovutuskortin voi tilata ilmaiseksi ainakin:

http://www.jvws.org/Default.aspx?tabid=1456

Itselläni ollut moinen lompakossa ehkä jostain 2000 vuodesta saakka. Uusinut aina välillä. Ja miten mulla on sellainen olo, että tuo JvWS:n kortti oli ennen myös elinluovutuskortti.. Nyt näyttäisi olevan vain kudoksia varten.
Olet varmaan oikeassa, ilmeisesti tuo Taryan kortti on pelkästään kudosten luovutukseen. Ensimmäisessä lause hämäsi: 'Kanssaihmisten auttamisen ja lääketieteellisen tutkimuksen tai opetuksen edistämisen'
Wikipedian mukaan ruumiin luovuttamiseen tarvitaan ruumiinluovutuskirja. http://fi.wikipedia.org/wiki/Elinluovutuskortti

Tarya
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 17.12.2010 10:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja Tarya » Ti 21.08.2012 18:54

^ Kortissani mainitaan kyllä toivomuksesta sekä kudosten että elinten käyttämiseen siinä mainittuihin tarkoituksiin. Tuo anatomian opetus tarkoittaa tosiaan varmaankin koko ruumiin luovuttamista, koska se mainitaan eri lauseessa ja siinä on myös valintakohta (saa/ei saa käyttää anatomian opetukseen). Tarvitseekohan tällaisen kortin lisäksi vielä tuon porarin mainitseman asiakirjan? Onhan lainsäädäntö toki voinut voinut muuttua 13 vuodessa, mutta luulisi sen muuttuneen ennemminkin toiseen suuntaan, kun kerran elintenluovutuskin on nyt pääasiallinen käytäntö, ellei sitä ole erikseen kieltänyt.

Hyvähän näistä on olla selvillä, asia voi tulla ajankohtaiseksi milloin tahansa :wink: Nimim. Megasta tullessa rattiin nukahtanut..
Courage is not the absence of fear, but rather the judgment that something is more important than fear.

hippihiiri
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 05.01.2007 12:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja hippihiiri » Ti 21.08.2012 19:22

VIelä yksi erilainen versio... Lompakossani on ELINTESTAMENTTI (donor card), jossa lukee "luovutan elimeni elinsiirtoon kuolemani jälkeen". Allekirjoitettu 10.12.1996.

legsa^
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:34
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja legsa^ » Ti 21.08.2012 21:39

Nyt kun tuli puheeksi, niin uusi lappu pitää hommata lompakkoon, kun edellinen "otti itseensä" kun ryvin sateessa ulkona ja kastelin lompakon.

Luuydinrekisteriin en ole vielä ilmoittautunut/käynyt testissä.
Jumala on ottanut järjen pois ja pannut paskaa tilalle.

METTÄMULLI
Viestit: 8
Liittynyt: To 05.08.2010 22:09

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja METTÄMULLI » Ke 22.08.2012 16:38

Elimiä kakkoslaatu

Taitaa kertoa meikäläisen elinten kunnosta... Ja monen muun! :lol:

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja porari » Ke 22.08.2012 17:27

METTÄMULLI kirjoitti:Elimiä kakkoslaatu

Taitaa kertoa meikäläisen elinten kunnosta... Ja monen muun! :lol:
:D

Tuuliviiri
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 25.05.2011 20:53

Re: Elinluovutus

Viesti Kirjoittaja Tuuliviiri » Pe 24.08.2012 19:53

Meilläkin oli aikoinaan lasten ollessa teinejä puhetta elinluovutuksesta, ja myönteinen kanta on heillä tiedossa.
Serkkuni sai uudet keuhkot n. 7 vuotta sitten, mutta ne olivat ikävä kyllä infektoituneet, joten elinikää se toimenpide ei paljoa pidentänyt :(

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”