Veren luovuttaminen.

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Avatar
Varvikello
Viestit: 103
Liittynyt: Ke 10.01.2007 21:05

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja Varvikello » Ti 21.08.2012 11:22

En oo koskaan luovuttanut vaikka mielessä on käynyt. Mulla on jonkinlainen neulakammo, en kestä katsella verikokeiden otossa sitä kun neula tuikataan suoneen ja pelkkä tieto tulevasta pukkaa hikeä otsaan ja aiheuttaa pienen pelkotilan. Siedän kyllä katsoa silloin kun putkia täytetään mut se tuikkaaminen tekee pahaa. Ajatuksen tasolla luovuttaminen ei olis mikään mahdottomuus.

Pitääkö jakaa toiseen ketjuun mut elinluovutus on sit taas mulle selviö. Toistakymmentä vuotta on ollut testamentti lompakossa ja sitä on uusittu ja kun nykyään käytäntö on muuttunut niin olen kertonut sukulaisille ja läheisille et meikäläisestä saa varaosia ottaa jos oon siinä tilassa et mua ei korjata voi. Mitä mä noilla romuillani, jos niistä jollekin varaosiksi on niin siitä vaan...
Että mä oon pätevä...

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja marko77 » Ti 21.08.2012 11:23

Olen luovuttanut ja mukana järjestämässä paikallisen spr:n kautta luovutustilaisuuksia. Pitäisikin käydä uudelleen jossain vaiheessa..
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

Snuggles23
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 05.01.2010 19:42
Paikkakunta: Kangasala

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja Snuggles23 » Ti 21.08.2012 11:30

Itse olen luovuttanut monia kertoja. Hyvin harvoin edes pistää kun nuo työntekijät on piikittämisessä ammattilaisia. Rohkeasti vaan. Neulapelosta voi mainita myös paikanpäällä. Ei sitä tapahtumaa tarvi itse katsella jos tuntuu pahalta. :wink:

Tsemppiä ja kaikki vaan luovuttamaan joilla se mahdollisuus on.

Avatar
Varvikello
Viestit: 103
Liittynyt: Ke 10.01.2007 21:05

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja Varvikello » Ti 21.08.2012 11:35

Olen kyllä maininnut pelosta enkä katsele piikitystä. Kuten jo sanoin, voin sitä verenlaskua kyllä sitten katsella. Tosta ammattilaisuudesta, siinäkin lajissa on huonompia ja parempia seppiä. Kaikille oon aina kertonut ennakkoon et mikä on tilanne ja pelot. Hyvin on mennyt tähän asti eli sen puolesta vois luovuttaakin.

Mites noi elimet? Laittaako joku moderaattori omaan ketjuun, avaanko ite uuden vai jatketaanko täällä?
Että mä oon pätevä...

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Ti 21.08.2012 11:37

Varvikello kirjoitti:Mulla on jonkinlainen neulakammo, en kestä katsella verikokeiden otossa sitä kun neula tuikataan suoneen ja pelkkä tieto tulevasta pukkaa hikeä otsaan ja aiheuttaa pienen pelkotilan.
Tuo verenluovutus on mitä parasta siedätyshoitoa neulakammoon! Siellä tuo homma osataan!

nimim: ex-neulakammoinen
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ti 21.08.2012 12:50

Vaikka ajatus siittä, että sairaalat saavat tarvittavaa verta ilmaiseksi on hieno, mutta en kyllä mene luovuttamaan.
Sen verran kova neulakammo on. Verikokeen otto on jo niin tuskaista. Kerran tuoliin on tullut pyörryttyäkin. Veren löytäminen on myös joskus hankalaa. Sitten vaihdellaan kättä, kaivetaan ja ronkitaan suonta sen neulan kanssa. Öyh.. alkaa heikottaa koko ajatus. :oops:

Avatar
uuni
Viestit: 47
Liittynyt: Ti 15.11.2011 15:48

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja uuni » Ti 21.08.2012 13:53

Olen käynyt luovuttamassa kaksi kertaa (huhti ja kesäkuussa) ja hyviä kokemuksia molemmat . En itsekkään pidä neulalla piikittämisestä mutta olen katsonut muualle niin ei ole ollut haittaa. Aikaisemmin esteenä oli muutama tatuointi ja siedätyshoito jonka otin kolme vuotta heinänuhaan. Eli kun on kolme vuotta pistelty siedätyspiikkejä niin ei piikit enää paljoa tunnu. Tein muuten vähän aikaa sitten veripalvelun avaimenperästä TB:n jonka laitoin kiertämään. Pitääkin muuten mennä ensi viikolla taas luovuttamaan.

korvis
Viestit: 11
Liittynyt: Pe 08.08.2008 2:24

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja korvis » Ti 21.08.2012 15:41

Aina olen käynyt kun tilaisuus on ollut, kertoja on kertynyt 34. Muutama vuosi oli välissä lasten syntymän takia ja muutama lääkityksen vuoksi. Kyllähän siitä hyvän mielen saa ja tuntee itsensä "arvokkaaksi". Lisäksi ainakin täällä Heinolassa saa tosi hyvät kahvit. leivät, pullat, mehut ja suklaapatukan kiitokseksi ja vahvistukseksi. Täällä käy kiertävä veripalvelu ja paikallisosasto järjestää tarjoilun. Pieni pistos on pieni hinta jonkun elämästä 8)!

Tarya
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 17.12.2010 10:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja Tarya » Ti 21.08.2012 16:10

Tätä tulee tehdyksi epäsäännöllisen säännöllisesti :) Jokainen luovutus on sujunut ilman minkäänlaisia ongelmia, mutta varsinkin se ensimmäinen kerta jäi mieleen. Oli helteinen heinäkuun päivä reilu 10 v. sitten, kun kauppareissulla huomasin SPR:n mainoskyltin ostoskeskuksen käytävällä. Kävelin ensin ohi, mutta pari sekuntia asiaa mietittyäni palasin ja kapusin raput ylös tilapäiseen verenluovutuspisteeseen. Neulanpistoja en säiky, vaikken kylläkään pistämistä myöskään katso ;) Koska samaan aikaan ei ollut montakaan luovuttajaa paikalla, sain petini viereen oman tuulettimen. Mikäs siinä oli makoillessa tuulettimen puhaltaessa viileää ilmaa, se taisi olla miellyttävin paikka koko kauppakeskuksessa :)
Courage is not the absence of fear, but rather the judgment that something is more important than fear.

Avatar
mandello
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:37

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja mandello » Ti 21.08.2012 16:37

Luovutan useamman kerran vuodessa, enemmänkin voisi luovuttaa, mutta olen yleensä osan vuodesta pannassa ulkomaanreissujen takia.

Tosin olen vaihtanut verenluovutuksesta plasmanluovutukseen, kirja vaan mukaan niin aika kuluu siivillä. Plasmanluovutuksen etuja on se ettei luovutus vie punasoluja (ei väsytä, ei vaikuta liikuntaan seuraavina päivinä), ja plasmanluovuttajiakin tarvitaan koko ajan.
En ole varsinaisesti neulakammoinen, vaikken sitä pistoa yleensä katsokaan. Joskus se erotellun veren palautusvaihe tuntuu vähän "inhalta", ja kerran se on jouduttu keskeyttämään kun neula irtosi suonesta ja palautus tapahtui suonen viereen (komea mustelma).

siriusmusta
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 28.04.2010 21:48

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja siriusmusta » Ti 21.08.2012 17:44

Olin tässä kymmenisen vuotta luovutuskiellossa syövän vuoksi ja ajattelin, että se oli sitten siinä. Onneksi tokenin ja tuli tietoa, että on olemassa kaksi syöpätyyppiä joiden jälkeen on teoriassa mahdollista taas luovuttaa, kunhan on kotrollit käyty. Mulla olikin sitten just se toinen niistä ja luovutukset taas jatkuu. Vielä reilu viikko ja Lahden Veripalvelutoimisto saa taas innokkaan luovuttajan paikalle;-)Luovutukset aloitin joskus nuorempana, kun eräs tuttava meinasi kirjaimellisesti vuotaa kuiviin tapaturman seurauksena.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja rixu » Ti 21.08.2012 20:45

kiero kirjoitti:Kyllä luovutan. Viimeeksi tuli bannia kun oli hemoglobiini liian alhainen. Taitaa olla 27 luovutuskertaa. Yritän luovuttaa niin säännöllisesti kuin muistaa.

Edittiä ja offtopikkia: Waymarkeissa löytyy luovutuspaikkoja. Taitaa Lappeenranta olla ainut mitä Suomessa on waymarkattu:

http://www.waymarking.com/waymarks/WM8H ... ppeenranta
Helsingin SAnomatalon luovutuspaikka on myös waymarkattu, aiemmin oli Yrjönkadulla mutta päivittyi kun siirtyi.

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Ti 21.08.2012 21:06

Jaahas, kyllä nyt on suomi vallan hurmeen peitossa! Verta on luovutettu vaikka lättyjen paistoon!
Erittäin hieno asia ja tämä innosti minutkin hankkiutumaan verestäni eroon. Pitää etsiä paikka jossa tuo homma onnistuu.
Helsingissähän noita verenimijöitä luulisi löytyvän.
Hyvä juttu, kaikki mukaan!

legsa^
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:34
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja legsa^ » Ti 21.08.2012 21:47

http://veripalvelu.fi/www/etsi_luovutuspiste

Itselleni tulee aina postikortilla muistutus, kun on päivät täynnä ja kiertävä veripalvelu kotipaikkakunnalla.

Miehillä 60 vuorokautta ja Naisilla 90 vuorokautta siis nuo rajat.

Jos saataisiin tarpeeksi porukkaa, niin voitaisiin tempaus-mielessä järjestää eventti asian tiimoilta, mutta lienee hankalaa, koska porukka luovuttaa melko eri sykleissä :)
Jumala on ottanut järjen pois ja pannut paskaa tilalle.

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Ti 21.08.2012 21:55

En noista sykleistä tiedä mutta tuo on ideana oiva kunhan paikka on muu kuin lappi.
Eli nyt tarvitaan paljon kansaa pieneltä alueelta ja ilmoitus asiasta myös jonnekin kaiken kansan pällisteltäväksi.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ti 21.08.2012 21:59

karppa63 kirjoitti:En noista sykleistä tiedä mutta tuo on ideana oiva kunhan paikka on muu kuin lappi.
Eli nyt tarvitaan paljon kansaa pieneltä alueelta ja ilmoitus asiasta myös jonnekin kaiken kansan pällisteltäväksi.
Pihlajasaareen? :lol:

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Ti 21.08.2012 22:41

vihtis83 kirjoitti:
karppa63 kirjoitti:En noista sykleistä tiedä mutta tuo on ideana oiva kunhan paikka on muu kuin lappi.
Eli nyt tarvitaan paljon kansaa pieneltä alueelta ja ilmoitus asiasta myös jonnekin kaiken kansan pällisteltäväksi.
Pihlajasaareen? :lol:
Jaa, miksi sinne?
Kauppatori olisi parempi tai vaikka jokin sairaalan tai muun valmiin paikan läheisyys, missähän näitä nyt muutenkin järkkäillään.
Mä voin kyllä tulla vaikka pihlajasaareen, 15 min.

Avatar
Juhannuspipari
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 06.07.2012 13:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja Juhannuspipari » Ke 22.08.2012 10:17

Luovuttaisin, jos voisin. On perussairaus ja sihen vahva lääkitys, joten ei ole mahdollista. Lisäksi on niin alhainen hb, että viimeksi eilen sairaanhoitaja ihmetteli, että onkohan tässä joku kirjotusvirhe... On yleisluovuttajan veriryhmä ja neulatyynynä toimiminen ei tunnu missään, joten olishan se nyt liikaa vaadittu, jos sitä vertansa pääsisi luovuttamaan.

Mutta en menisi kyllä sanomaan, että verenluovuttaminen on takuuvarma tapa päästä eroon neulakammosta. Itse käyn tosiaan usein verikokeilla ja säännöllisesti tulee vastaan joku harjottelija tai uusi sairaanhoitaja, joka ei vaan osaa sitä pistämistä. Tokihan sitä luulisi, että labrassa ne osaavat, mutta eivät ne aina osaa. Ei ole kivaa kellään, jos neulakammonen osuu juuri tällaisen uuden käsittelyyn.

Avatar
pipsa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 16.08.2011 17:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja pipsa » Su 26.08.2012 20:43

luovutan, pyrin siihen että vähintään kerran vuodessa tulisi käytyä.
- pipsa -

Avatar
gettiz
Viestit: 42
Liittynyt: Su 26.08.2012 16:45
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Veren luovuttaminen.

Viesti Kirjoittaja gettiz » Su 26.08.2012 22:47

Juhannuspipari kirjoitti:Mutta en menisi kyllä sanomaan, että verenluovuttaminen on takuuvarma tapa päästä eroon neulakammosta. Itse käyn tosiaan usein verikokeilla ja säännöllisesti tulee vastaan joku harjottelija tai uusi sairaanhoitaja, joka ei vaan osaa sitä pistämistä. Tokihan sitä luulisi, että labrassa ne osaavat, mutta eivät ne aina osaa. Ei ole kivaa kellään, jos neulakammonen osuu juuri tällaisen uuden käsittelyyn.
Siellä voi myös pyytää, että tahtoisi kokeneen pistäjän. Ei sitä millään miinuksena oteta, kyllä luovuttajalla on oikeus toivoa. Usein tulee myös luovuttajia, jotka toivoo tiettyä hoitajaa.
Isona minustakin tulee gerbiili, kasanukkuja!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”