Autonavigaattori lentokoneessa

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Autonavigaattori lentokoneessa

Viesti Kirjoittaja porari » Su 11.03.2012 14:46

Elektronisten laitteiden käyttö lentokoneissa on kiellettyä, mutta se ei haitannut oheisen videon kuvannutta henkilöä.
http://www.iltalehti.fi/autot/201203110143338_au.shtml

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Autonavigaattori lentokoneessa

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 11.03.2012 15:01

porari kirjoitti:Elektronisten laitteiden käyttö lentokoneissa on kiellettyä
Onko se kategorisesti kiellettyä? Pikaisella etsimisellä en löytänyt tällaista kieltoa mutta jenkkien lentoviraston (FAA) sivuilta (http://www.faa.gov/news/fact_sheets/new ... ewsid=6275) löytyi maininta että kun on saavutettu 10000 jalan korkeus saa käyttää tiettyjä laitteita.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Autonavigaattori lentokoneessa

Viesti Kirjoittaja porari » Su 11.03.2012 15:09

finnranger kirjoitti:
porari kirjoitti:Elektronisten laitteiden käyttö lentokoneissa on kiellettyä
Onko se kategorisesti kiellettyä? Pikaisella etsimisellä en löytänyt tällaista kieltoa mutta jenkkien lentoviraston (FAA) sivuilta (http://www.faa.gov/news/fact_sheets/new ... ewsid=6275) löytyi maininta että kun on saavutettu 10000 jalan korkeus saa käyttää tiettyjä laitteita.
En tiedä, onko kiellettyä, tuo lainaus oli suoraan Iltalehden tekstistä lihaksi tuon linkin seuraksi.

santtu
Viestit: 170
Liittynyt: To 21.06.2007 18:44

Re: Autonavigaattori lentokoneessa

Viesti Kirjoittaja santtu » Su 11.03.2012 16:46

Olen käyttänyt autonavigaattoria matkustajana sekä lentokoneessa että helikopterissa. Oli hyvä nähdä, kuinka nopeus ja korkeusasteikko riittää. Nopeus riitti, mutta korkeusasteikko loppui 10.000 metrissä (en muista mitä sitten tapahtui). Lennoilla voi myös käyttää MP3 ja DVD soittimia jne. Jopa puhelin ilmeisesti kohtapuolee sallittu (eri asia onko se kivaa), siitä löytyy hakemalla lisää. Jotkut yhtiöt ovat kyllä tarkkoja, jopa pokkarikamera käskettiin kerran laittaa pois päältä laskun aikana. Ei sentää kelloja tai taskulaskimia.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Autonavigaattori lentokoneessa

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 11.03.2012 16:59

En kyllä ole kuullut missään kieltoja niiden käyttämisestä muuten kuin nousun ja laskun aikana. (Silloin periaatteessa kaikki on kiellettyä). Puhelinkin on sallittu jo osalla lennoista. Mm. Ryanairilla on/on ollut soitot omalla puhelimella mahdollistavia laitteita.

Tuosta korkeuden näytöstä en tiedä, koska en ole tullut katsoneeksi. Muuten gepsi toimii kohtalaisen hyvin lentokoneessa. Kiva nähdä missä mennään.

(Ja tämä viesti avaamatta tuota linkin takana olevaa "uutista" ollenkaan.)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: Autonavigaattori lentokoneessa

Viesti Kirjoittaja juhanili » Su 11.03.2012 17:26

aku506 kirjoitti: Tuosta korkeuden näytöstä en tiedä, koska en ole tullut katsoneeksi. Muuten gepsi toimii kohtalaisen hyvin lentokoneessa. Kiva nähdä missä mennään.
Gepsi mulla ainakin toimii lentokoneessä lähinnä jos on ikkunapaikalla ja pitää laitetta ikkunan vieressä. Eikös gepsin korkeusnäyttö perustu joko paikkaan (jolloin se olis ko. paikan maanpinnan korkeus merenpinnasta) tai ilmanpaineeseen ja jälkimmäisessä tapauksessa koneessa on tietty ilmanpaine vastaten kai tyypillisesti 2000-2500m merenpinnasta joten näyttö on se. Näin muistaakseni joskus kun olen itse lentäessä pitänyt gepsiä päällä, lähinna träckinkg syistä.

TJAI
Viestit: 27
Liittynyt: Su 10.08.2008 18:28
Paikkakunta: Turku

Re: Autonavigaattori lentokoneessa

Viesti Kirjoittaja TJAI » Su 11.03.2012 19:59

Eikös gepsin korkeusnäyttö perustu joko paikkaan (jolloin se olis ko. paikan maanpinnan korkeus merenpinnasta) tai ilmanpaineeseen
GPS korkeus ei perustu sen paremmin ilmanpaineeseen kuin maanpinnankorkeuteenkaan. GPS paikantaa 3-ulotteisesti satelliittien avulla. Korkeus ilmoitetaan referenssitasoon, eli merenpintaan nähden. Pohjois-etelä, itä-länsi, kuten tunnettua koordiaattena.

Olen myös käyttänyt satelliittipaikanninta lentokoneessa. Lentoemäntä kuitenkin käski minun sulkea sen.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Autonavigaattori lentokoneessa

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 11.03.2012 20:14

Toki niitä on ilmanpainemittareitakin gepseissä. (Mm. Coloradon oletusmittari) Ne näyttävät metsään lentokoneessa. GPS-korkeuden avulla saa korkeuden myös lentokoneessa. Tarkkuus ei vain ole kauhean hyvä. Ja ei se siellä koneen sisällä toimi... Mistä se saisi signaalin?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonavigaattori lentokoneessa

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 11.03.2012 20:23

TJAI kirjoitti:
Korkeus ilmoitetaan referenssitasoon, eli merenpintaan nähden.
Referenssitasoon kyllä, mutta ei merenpintaan. Tässä on myös yllättäen vaihtelua eri laitteiden kesken mihin referenssipintaan ne sen ilmoittavat. Tietääkseni jotkut laitteet jopa käyttävät ilmanpaineanturia korkeusmittaukseen ja jotkut korjaavat oikeaa WGS84 korkeuslukemaa lähemmäs paikallista merenpintaa jollain itse valitsemallaan mekanismilla. Tämän vuoksi lukemia ei oikein voi edes vertailla keskenään.

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: Autonavigaattori lentokoneessa

Viesti Kirjoittaja juhanili » Su 11.03.2012 20:50

TJAI kirjoitti:
Eikös gepsin korkeusnäyttö perustu joko paikkaan (jolloin se olis ko. paikan maanpinnan korkeus merenpinnasta) tai ilmanpaineeseen
GPS korkeus ei perustu sen paremmin ilmanpaineeseen kuin maanpinnankorkeuteenkaan. GPS paikantaa 3-ulotteisesti satelliittien avulla. Korkeus ilmoitetaan referenssitasoon, eli merenpintaan nähden. Pohjois-etelä, itä-länsi, kuten tunnettua koordiaattena.

Olen myös käyttänyt satelliittipaikanninta lentokoneessa. Lentoemäntä kuitenkin käski minun sulkea sen.
Kyllä mun Coloradon korkeusnäyttö perustuu (myös) barometriin, ainakin Wikin mukaan. Riippuu hieman laitteen asetuksista ja siitä mistä näytöstä sen katsoo. Se on näyttänyt parintonnin korkeuslukuja vaikka ollaan oltu kymppitonnissa. Ja kyllä sen signaalin koneessa saa, jos on ikkunan ääressä. Mutta voinhan tarkistaa asian taas viikon päästä empiirisesti :wink:

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Autonavigaattori lentokoneessa

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 11.03.2012 20:57

Coloradossa tosiaan se korkeusnäyttö näyttää ilmanpaineen mukaan, mutta jos menee siihen sateliitit-ikkunaan, siellä on pienellä gps-korkeus.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Hilloo
Viestit: 46
Liittynyt: Ma 02.08.2010 18:51
Paikkakunta: Kuopio

Re: Autonavigaattori lentokoneessa

Viesti Kirjoittaja Hilloo » Su 11.03.2012 21:38

Tuossa YouTube kommentissa sanotaan, että se on kiellettyä, jos lennetään yli 60 000 jalan korkeudessa (huono englanti korjatkaa, jos käänsin väärin) tai yli äänen nopeutta.
- Matkustajakone ei lennä yli äänen nopeutta ja gepsikin sanoo, että n. 394 mph = n. 634km/h => ei yli äänen nopeutta (1236km/h)
- Sekä matkustajakone lentää n. 10 000 metrin (33 000 jalkaa) korkeudessa.
santtu kirjoitti: jopa pokkarikamera käskettiin kerran laittaa pois päältä laskun aikana. Ei sentää kelloja tai taskulaskimia.
Elektronisia laitteita ei saa käyttää lentokoneessa laskun ja nousun aikana sen takia, että mahdollisessa hätätilanteessa huomio keskittyy muuhun kuin niiten kuvien napsimiseen tai kännykän räpläämiseen. Minun ymmärtääkseni niistä ei ole oikeasti haittaa eivätkä Myytinmurtajatkaan sitä omissa testeissään huomanneet.

slassu
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 21.01.2008 11:58

Re: Autonavigaattori lentokoneessa

Viesti Kirjoittaja slassu » Ma 12.03.2012 9:51

Olen käyttänyt Garminin GPS-vastaanotinta vuosia lentokoneissa. Laite menee samaan kategoriaan kuin kannettavat tietokoneet tai muut elektroniset laitteet joiden on oltava suljettuna nousun ja laskun ajan. Ainoastaan syksyllä 2011 Finnairin lennolla HEL-BUD lentoemäntä tiedusteli mikä laite mahtaa olla, eikä ollut varma saako sellaista käyttää. Selvittivät asiaa keskenään noin 40 minuutin ajan jonka jälkeen kertoivat että laitetta voi käyttää lennon aikana, ohjaamohenkilökunta oli kuulemma epäillyt että tokkopa saa fiksiä koneen sisällä mutta hyvin se pelasi. Pahoittelivat vielä aiheuttamaansa häiriötä, asia oli kuulemma ainakin tälle lentohenkilökunnalle uusi.

Twguu
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 21.04.2010 8:43

Re: Autonavigaattori lentokoneessa

Viesti Kirjoittaja Twguu » Ma 12.03.2012 10:12

Piti ihan käydä katsomassa vähän tuota videota, että mitäs omituista siinä nyt sitten olisi.. Mutta navigaattorihan näemmä käyttäytyi ihan niin kuin olisi saattanutkin odottaa, tosin en ihan koko videota jaksanut katsoa. Minäkin olen omaa Coloradoa käyttänyt lennnoilla, lapset kun kyselevät että missähän nyt ollaan, niin siitä on sitten kiva näyttää kartalta. Ikkunan vieressä toimii ihan moitteetta.
Ei täällä mitään oo...

Avatar
Zarni
Viestit: 162
Liittynyt: Pe 07.11.2008 19:10
Paikkakunta: Ristiina

Re: Autonavigaattori lentokoneessa

Viesti Kirjoittaja Zarni » Ma 12.03.2012 14:23

juhanili kirjoitti:Kyllä mun Coloradon korkeusnäyttö perustuu (myös) barometriin, ainakin Wikin mukaan. Riippuu hieman laitteen asetuksista ja siitä mistä näytöstä sen katsoo. Se on näyttänyt parintonnin korkeuslukuja vaikka ollaan oltu kymppitonnissa.
Se näyttää matkustamon paineen mukaista korkeuslukemaa, joka vastaa noin parin tonnin korkeutta. Tuolta lisää infoa - Cabin Pressurization.
Edellä olevan tekstin osittainenkin lainaaminen ilman asianomaisen lupaa on tekijänoikeudellisista syistä ehdottomasti kielletty!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”