Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Avatar
Dentaurus
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.03.2009 9:51
Paikkakunta: Hamina

Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja Dentaurus » La 02.05.2009 10:27

Meillä on nyt kolme lasta ja kaks isompaa jo suht koht kulkee omin jaloin kätköltä toiselle (6v. ja 3v.:t), mutta tuo nyt 4,5kk vanha ei vielä ihan kohtakaan, joten onko kellään kokemusta kantorinkoista? Semmoista olen nyt harkinnut ja koska tämä pikkukolmonen jää melkoisen varmasti myös viimeiseksi, en välttämättä ostais uutta 150-300 euroa maksavaa, eli oliskos kellään kokemusta halvemmista?
Yritin tuossa googletella vaihtoehtoja ja katselin noita huuto.netiä yms., mutta tarjontaa käytetyistä on vähän. Kokemus mulla siis noista aivan nolla ja kun ei tuota neidinmötkylää jaksa rintarepussa kantaa, ja neliömallin selkärepussa ei ehkä vielä pysy, niin kaikki hyvät vinkit vastaanotetaan. Superhienoa vois olla jos jollakulla ois toimiva malli myydä "pois nurkista pyörimästä".

T. Dentaurus ja kolme muksua
"Etsin, kunnes löydän sun. En lopettaa vois kuitenkaan..." lauloi Aron Markkukin jo 70-luvulla ;)

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja Haimmala » La 02.05.2009 11:21

Heissan! Minulla ei ole kokemusta lastenkantorinkoista mutta sen sijaan kantorepuista. Kätköilemme lastemme, joiden ikähaitari on 2-10v, kanssa. Nuorimmaisen kanssa on aika hankala mennä minnekään haastavammalle rastille tai kaupunkirastillekaan, kun oma tahto vie häntä aina eri suuntaan ;). Käytämme aktiivisesti Patapum-merkkistä kantoreppua (http://verkkokauppa.planeetta.net/epage ... 7_1_1-0003). Ko. reppu on ollut oikein mainio investointi ja hintaa näyttää nettiputiikeissa olevan n. 65e.

Astetta luksuksempi kantoreppumalli on Ergo (http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/ergo/). Tuota himoitsisin itsekin, kun siinä on vyötärölle kiinnitettävä laukku (ehdoton kätköillessä kaikelle kätkön huoltotavaralle ja vaihtotavaralle, pikkuvälipalalle) ja pienelle lapselle niskatuki silloin kun hän sattuu nukahtamaan selkään. Olen liikkunut joskus ko. merkkiselle lainarepulla ja on olltu tosi mainio. Hintaa taitaa olla n. 100 e kieppeillä - lisähintaa vyölaukusta ja muusta lisätarvikkeista. Mutta siis Patapum:lla menemme edelleen pienikokoisen 2-vuotiaan kanssa. Isokokoisempi ei ehkä enää mahtuis tuohon. Ergo on hiukan tilavampi ja säätöjä enemmän, joten siihen mahtuu isompikin ja pitempään.

Sitten jos tykkää käyttää kantoliinoja, niin pitkissä liinoissa saa lapsen todella tukevasti selkään kiinni, mutta toisaalta selkään laittaminen vaatii ainakin aloittelijalta aikuisen avustajan. Isompia lapsiani, heidän ollessa alle 2v, olen kantanut ihan liinassa selässä ja todella tukeva menopeli sekin on. Kantoreppu on kuitenkin helpompi laittaa ja sinne avustaminen onnistuu 5-vuotiaaltakin ihan hyvin.

Noilla repuilla on käsittääkseni vielä tosi hyvä jälleenmyyntihintakin, joten suosittelen toki sellaisen hommaamaan. Kätköilyyn löytyy ihan uusi puoli kun pääsee pienimmänkin kanssa lähtemään vaikka FTF-hunttiin tuosta vaan ;).

OMO cachers
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 04.11.2008 17:52

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja OMO cachers » La 02.05.2009 11:54

Suosittelen kyllä tuon ikäiselle vauvalle kantoliinaa. Edessä kantaen sidonta on helppo tehdä ja yksinkin vauvan saa liinaan helposti. Noin pienen vauvan on mukavinta olla sylipuolella ja samalla on helppo huolehtia siitä, että vauvalla on kaikki kunnossa. Selkään laitettaessa tarvitaan toisen apua. Kantoliina tukee kantajan selkää, ja lisäksi vauvalle asento on mukava, nukkuminenkin sujuu hyvin. Verrattuna esim. rintareppuun liina on molemmille huomattavasti mukavampi tapa kulkea. Hyvän kantoliinan (esim. Didymos) saa uutena hintaan 75-120 e ja käytettynä halvemmalla.
Meillä kannettiin kuopusta vajaan vuoden ikäiseksi liinassa, rattaat jäivät lähes käyttämättömiksi. Pitemmätkin kävelyreissut jaksaa hyvin. Esikoisen kanssa käytetyn rintarepun myin pois heti kun liinaan olin tutustunut.

Jos kantorinkan hankkii, ei kannata ostaa halpaa ja heppoista, vaan satsata laatuun. Ymmärtääkseni kantorinkkojen mersu on Deuter Kid Comfort. :D

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja small oaks » La 02.05.2009 13:59

Meillä on käytetty sekä liinaa että kantoreppua, ihan pienen kanssa liina on mielestäni mukavampi, mutta ms small oaks, 5 kk, kulkee jo kantorepussa, ja kun pää pysyy hyvin ylhäällä, voi ainakin ergolla ja manducalla kantaa myös selässä (tänään juuri oltiin pihatalkoissa, minä haravoimassa ja neiti päiväunilla selän puolella.) Reppua tykkää käyttää myös misteri, jolle liinat jostain syystä eivät oikein auenneet... :wink:

Varsinaiseen kantorinkkaan en vielä noin pientä lasta pistäisi, ja kun kantorepulla voi kantaa jopa 20 kg lasta, niin kyllä sillekin kätkökilometrejä tulee. Jos siis et välttämättä halua juuri kantorinkkaa, niin suosittelisin tutustumista kanto (ei siis rinta-!)reppuihin, Suomessa myynnissä ainakin Ergo (ng eli new generation -mallissa on monipuoliset kanto- ja säätömahdollisuudet), Patapum, josta löytyy myös isompi taaperomalli, Manduca, jossa säätöjä löytyy kaikenkokoisille kantajille ja kannettaville ja Beco, jota tosin taitaa Suomessa saada vain yhdestä nettikaupasta. Muitakin löytyy, ja lisätietoa ja kuvia esim. http://www.kantoliinakanava.fi

Kantorinkoista oli vertailu vuosi, pari sitten Retki-lehdessä, ja ainakin edesmenneestä Suomen Ladun Töölön varustevuokraamosta niitä sai myös vuokralle, ehkä SL tarjoaa tätä palvelua myös muualla?
Still one more to find!

mikkeri
Viestit: 120
Liittynyt: Ke 07.03.2007 4:04
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja mikkeri » La 02.05.2009 14:52

meillä on käytetty rinkkaa. makso muistaakseni jotain 120e tarjouksessa, ja oli loistava ostos. likka viihtyy ja kulkee helposti mukana.

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja rtl » La 02.05.2009 15:37

OMO cachers kirjoitti: Ymmärtääkseni kantorinkkojen mersu on Deuter Kid Comfort. :D
Sain kirjoituksesta sellaisen kuvan, että mersu tässä yhteydessä on synonyymi laadulle. Koskakohan tästäkin myytistä päästään eroon tässä maassa. No, ei ainakaan, jos tämäkin kirjoitus kommentoimatta jää. Ihan vaan vinkkinä, niin kannattaa noita vikatilastoja (muualtakin kuin saksasta :lol:) vilkaista. Mitään sotaa en halua käynnistää, mutta en ihan mukisematta niele tuota mersu=laatu väitettä.

karamellielli
Viestit: 67
Liittynyt: Pe 03.10.2008 15:38
Paikkakunta: Muurame

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja karamellielli » La 02.05.2009 16:31

Täällä myös kantoliinan kannattaja. Itsestäni sillä oli mukavinta kantaa vauvaa, ei väsy hartiat eikä selkä ja siinä on hyvä ottaa pikkukätköilijän nokosetkin, jos reissu vähän venähtää. Myös imetys onnistuu, ainakin jos kantaja sattuu olemaan äiti. :D Onhan se sidonta alkuun vähän hankalaa ja varsinkin maastossa pitää katsoa, ettei liinan päät kastu, jos joutuu siellä sitomaan. Mutta kanto-ominaisuuksiltaan liina on paras. Meillä oli käytössä Kaislakehdon trikooliina noin vuoden ikäiseksi ja sitten joku kudottu pellavaliina sen jälkeen.

Mies ei kovin montaa kertaa suostunut kantoliinaan virittäytymään, kun se on kuulemma akkojen kotkotuksia. Tosimies jaksaa kantaa vähän epäergonomisellakin vehkeellä. :lol: (Sama se mulle, kun kerran ei valittanut.) Meillä oli siis liinan lisäksi Babybjörnin rintareppu, mikä on ihan hanurista minun mielestäni ja lainassa veljen perheeltä tuo aikaisemmin mainittu Patapum, joka oli melkein yhtä hyvä kuin liina. Nykyään kuopuksen ollessa 3-vuotias ei enää tarvitse paljoa kanniskella. Joskus tosin toivon, että olisi se liina vielä mukana, kun nuorta herraa reppuselässä raahaan pusikkoisia mäkin ylös. Rinkkaakin ollaan joskus kokeiltu, 3-vuotiasta olisi varmaan helpointa kantaa sillä, mutta kun ei olla muuten mitenkään vaellushenkisiä ihmisiä, niin kyllä nuo ipanat jo jaksaa itsekin kävellä sen mitä tarvitsee.

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja Haimmala » La 02.05.2009 17:47

Heh, en sitten katsonut kunnolla kysyjän vauvelin ikää. Joo tuon ikäiselle minäkin suosittelen kantoliinaa ja edessä kantamista. Kantorepuissa vauvaa voi myöskin kantaa edessä, ainakin Ergossa. Rintareppuja en suosittele kenellekään. Vähäisellä kokemuksella niillä ei jaksa kantaa lasta kovinkaan pitkään, eikä asento ole vauvalle hyvä. Katoreput taas ovat ihan eri asia. Selässä kantamaan olen siirtynyt vasta sellaista lähemmäs vuosikasta. Pienen kanssa ei edessä ole juurikaan haittaa vaikka vauva on edessä ja kantaja penkoisikin kivenkoloja ;) ja pään saa tuettua liinan avulla hyvin. Isompaa kannan jo mielummin selässä, niin pääsee tosiaan kapuaan rinteitä ja kaiveleen koloja paremmin. Ihan kantoliinoista olen parhaimpana pitänyt Baby Bundler -merkkistä trikooliinaa. Kaikki trikooliinat on meilestäni näppäsirä pienten vauvojen kantamiseen. Mös aikaisemmin mainittua Didymos-liinaa olen tykännyt käyttää, varisnkin yli vuosikkaalla tai selässä kantamiseen.

Ihan nopeille kaupunkikätköille tms. on sitten varmasti ns. yliolanliinat ja rengasliinat hyviä. Lapsen saa nopsasti liinaan ja siitä pois tarvittaessa ja imetys yms. onnistuu vaikka pusikoita penkoessa :D. Liikennemerkkiin kipuamiset yms. olen jättänyt isompien lasten hommaksi, joten sitä en ole kokeillut lapsi selässä. Vaikka kätköilijänä olenkin tuore, niin liinoja ollaan siis käytetty kaikilla lapsilla kaikanmoisissa reissuissa ja puutarhahommissa yms.

Mutta parempaa jalkatreeniä ei olekaan kuin lapsen kantaminen kätköilyssä ylös ja alas rinteitä :D.

OMO cachers
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 04.11.2008 17:52

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja OMO cachers » La 02.05.2009 22:45

rthomasl kirjoitti:
OMO cachers kirjoitti: Ymmärtääkseni kantorinkkojen mersu on Deuter Kid Comfort. :D
Sain kirjoituksesta sellaisen kuvan, että mersu tässä yhteydessä on synonyymi laadulle. Koskakohan tästäkin myytistä päästään eroon tässä maassa. No, ei ainakaan, jos tämäkin kirjoitus kommentoimatta jää. Ihan vaan vinkkinä, niin kannattaa noita vikatilastoja (muualtakin kuin saksasta :lol:) vilkaista. Mitään sotaa en halua käynnistää, mutta en ihan mukisematta niele tuota mersu=laatu väitettä.
Myyttihän se tietysti on... mutta käytinpähän vain totuttua kielikuvaa. Itse en aja saksalaisella autolla suin surminkaan. Siis ei käynnistetä sotaa, eihän! :wink:

Avatar
Dentaurus
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.03.2009 9:51
Paikkakunta: Hamina

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja Dentaurus » Su 03.05.2009 9:35

Kiitos kaikille vastaajille, taas tuli hieman laajennettua näkemystä. Nuo kantoreput oli jääneet ihan unohduksiin, vaikka joskus olen niistäkin kuullut. Moni oli liinan kannalla, mutta mun pinna ei riitä niiden kieputtamiseen, olen kokeillu ja siksi omistankin kyllä rengasliinan ja neliöliinan, mutta niistä ei oikein mettäreissuille ole. Tai neliöstä ehkä jossain vaiheessa, mutta meidän Iiris on siihen vielä vähän pieni. Rinkka ois kätevä pitkällä kävelyllä, että voi välillä laskee pois selästä ilman, että herättää tenavaa, mutta repulla on varmaan enemmän noin yleensä käyttöä, joten oon tässä nyt arpomassa, että Ergo vai Manduca? Onko kellään noista kahdesta vertailevaa tietoa. Ilmeisesti Manducaan ei oo mitään vyölaukkuja tms, eikä siinä mitään taskuja/pussukoita mukana kulkevalle tavaralle, mutta Ergoon on.

Dentaurus
"Etsin, kunnes löydän sun. En lopettaa vois kuitenkaan..." lauloi Aron Markkukin jo 70-luvulla ;)

Avatar
Dentaurus
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.03.2009 9:51
Paikkakunta: Hamina

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja Dentaurus » Su 03.05.2009 10:06

Juupa, ostin huutiksesta äsken vähänkäytetyn ergon, joten tämä säie minun osaltani tässä, kiitokset vielä kaikille. :)

t. kohta ergoileva Dentaurus
"Etsin, kunnes löydän sun. En lopettaa vois kuitenkaan..." lauloi Aron Markkukin jo 70-luvulla ;)

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja small oaks » Su 03.05.2009 10:09

Meillä on ollut molemmat, tai siis ensin oli Ergo ja nyt on Manduca. Ergoon tosiaan saa noita lisävarusteita, muuten suurin ero näiden välillä on varmaan siinä vauvalisäosassa, joka Ergossa on erillinen "tyyny", jonka käyttö jäi minulle ainakin aika mysteeriksi, kun taas Manducassa lisäosa on kiinteä ja sisäpuolella, ja vauvaa voi siinä kantaa pystyasennossa. Lisäksi Manducassa hihnat voi laittaa ristiin, jolloin painoa saa jakautumaan vielä tasaisemmin. Mutta 4,5 kk ikäinen kulkee (tietysti koosta riippuen) jo ilman lisäosaa, joten jos säilytystilat ratkaisevat, niin silloin Ergo taitaa olla parempi valinta.
Still one more to find!

kikkomies
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 26.05.2009 13:39
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja kikkomies » Ma 03.08.2009 22:27

Offtopiccia, mutta avasin viestiketjun ottaakseni selvää millainen öttiäinen mahtaa olla tuo kantorinkoi :D
Onkohan siitä tulossa hirvikärpästä vastaava vitsaus?

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ma 03.08.2009 22:44

Kantorinkoi kuuluu samaan sukuun kuin yleisemmin esiintyvä nurmikoi, jota ei saa talloa.. :)
Still one more to find!

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja salonse » To 06.08.2009 10:31

Ei ole tuttu tuo ötökkä, sen sijaan olen kuullut puhuttavan aurinkoista, joka ei näyttäydy lainkaan pilvisellä säällä.
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja small oaks » To 06.08.2009 11:10

Varsin tunnettuja ovat myös metsänelävät mustikoi, mansikoi , puolukoi ja miksei juolukoikin. Ja sitten vielä sanotaan,ettei eurooppalaiset hyöteisiä syö.
Matalissa rantavesissä elää myös tunnettu pulikoi.
Still one more to find!

timppi
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 22.05.2009 10:00

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja timppi » La 08.08.2009 9:18

Topickiin..

Eli meillä tommonen ergoreppu (http://img.geocaching.com/cache/log/64e ... a3720a.jpg), aivan loistava kätköilyssä pienen ja vähän isommankin kanssa. Saa etupuolelle ja selkään.

Tuolla mentiin vielä Kolilta Ryläykselle ja poika jossainvaiheessa nukahti kiltisti reppuun.

Omenanraato
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 05.08.2009 22:47

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja Omenanraato » Su 09.08.2009 9:38

http://img.geocaching.com/cache/log/e0c ... e525c7.jpg

Tolleen kantoliinassa meillä vaimo tuota 2kk ikäistä lasta kanniskelee ja tyytyväisesti aina nukkuu :)

Etuna tuossa on se, että jos on vaikka lomalla, niin vie todella vähän liina tilaa matkatavaroissa, saa säädettyä juuri oikeanlaiseksi ja on halpa ratkaisu, varsinkin jos tiedät jo, nyt ettei tuon jälkeen tarvetta ole

Tanjuzka
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 05.08.2009 22:56

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja Tanjuzka » Su 09.08.2009 18:30

Omenanraato kirjoitti:http://img.geocaching.com/cache/log/e0c ... e525c7.jpg

Tolleen kantoliinassa meillä vaimo tuota 2kk ikäistä lasta kanniskelee ja tyytyväisesti aina nukkuu :)

Etuna tuossa on se, että jos on vaikka lomalla, niin vie todella vähän liina tilaa matkatavaroissa, saa säädettyä juuri oikeanlaiseksi ja on halpa ratkaisu, varsinkin jos tiedät jo, nyt ettei tuon jälkeen tarvetta ole
Kääk, kuvassa kantolliin huonosti jotenkin, ku tytön jalat tollai roikkuu, mutta juu helppo ja toimiva ratkaisu meillä tuo kantoliina

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Kätköilevät pikkulasten vanhemmat, kysymys kantorinkoista

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Su 09.08.2009 18:44

Tanjuzka kirjoitti:Kääk, kuvassa kantolliin huonosti jotenkin, ku tytön jalat tollai roikkuu, mutta juu helppo ja toimiva ratkaisu meillä tuo kantoliina
Ai? Ei minusta tuossa asennossa ole vikaa. Miten niin roikkuu? Mielestäni jalat ovat sammakkoasennossa niin kuin pitääkin? Itsekin olen kantoliinaillut aikoinaan paljon ja voin suositella lämpimästi muillekin :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”