Hyödyllinen joululahja

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Su 05.12.2010 21:51

frankiender kirjoitti:Haastan kaikki kätköilijät luovuttamaan verta vielä tämän vuoden puolella. Itse olen huomenna menossa.
Olkoon tämä joululahjani kaikille niille, joille veri on tavaraa tärkeämpää.

Samalla toivotan kaikille kätköilijöille jo etukäteen hyvää ja rauhallista joulua :)
Mites olis joku "Nimellänne on lahjoitettu joku ihme vuohi johonkin Mongoliaan"??
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja Eniz » Su 05.12.2010 21:53

finnranger kirjoitti: Onko organisaatio paska siksi kun oma veri ei kelpaa? Vaikka syy ei ehkä olisikaan omasta mielestä järkevä?
No kaunani on ainakin alkanut siitä syystä, että oma veri lakkasi kelpaamasta. Veripankki on silti hyvää bisnestä, jopa niin hyvää että pystyvät kieltäytymään erikoisillakin perusteilla tarjotusta verestä. Näinhän ei ole laita oikeastaan missään muualla ja verestä maksetaan luovuttajalle rahaa. Organisaatiota arvostelen, mutta en sen tuloksia.

Verenluovuttajia en arvostele lainkaan, pikemminkin arvostan. Luovuttaisin itsekin, mutta kun se ei kelpaa ja siksi harmitus. Olen ottanut selvää veripankin toiminnasta ja siellä olisi kovastikin korjattavaa, myös SPR:n pimeät puolet, joita esiintyi varsinkin sotien aikana on tiedossani, itseasiassa 40-luvun alussa SPR oli aidosti sotilaallinen tai ainakin puolisotilaallinen järjestö ja se oli varsin kaukana punaisen ristin alkuperäisestä ideologiasta.

No todellakaan ei ole syytä mollata luovuttajia ja veripankin ideaa, toteutus vain hieman ontuu ja sitä kernaasti mollaan. En ole muodostanut kantaani tämän yksittäis tapauksen vuoksi vaan jo paljon ennen kuin rötökset paljastuivat, mutta myönnän että tämän yksittäisen ihmisen tekemiset eivät aikoinaan todellakaan heikentäneet mielipiteen muodostamista, vaan tukivat sitä jo silloin.

Katsantokantani varmistui, kun otin asioista oikeasti selvää. Totta kai taustalla oli katkeroituminen siitä, että verenluovutukselleni laitettiin stoppi. :(

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: SPR/ vastaus finnrangerille

Viesti Kirjoittaja finnranger » Su 05.12.2010 21:55

gsea kirjoitti:Jos tarkasti luet viestini, niin huomaat, etten muita SPR:ssä "mollaa", kuin erotettua toimitusjohtajaa.
Kerroit olevasi pitkälti samaa mieltä Enizin kanssa. Etkö sitten kuitenkaan olekaan samaa mieltä? Hyvä niin, ymmärsin väärin.

gsea
Viestit: 127
Liittynyt: Ti 24.02.2009 19:51
Paikkakunta: Inkeroinen, Kouvola

Re: Hyödyllinen joululahja/ reply

Viesti Kirjoittaja gsea » Su 05.12.2010 23:13

Anteeksi nyt vaan vastaaja finrannger, kun en heti kerinnyt vastaamaan.
Katselin telkkarista Tali-Ihantala-elokuvaa.
Ihan livenä muuten olen Tali-Ihantalan alueella käynyt 2 kertaa.

"Kerroit olevasi pitkälti samaa mieltä Enizin kanssa. Etkö sitten kuitenkaan olekaan samaa mieltä? Hyvä niin, ymmärsin väärin."

Kerroin tietysti näin, niinkuin sisälukuna ymmärsitkin, nytpä minä en ymmärrä, mistä kiikastaa Sinulla ....?

Edelleen... hyvää Itsenäisyyspäivää!

legsa^
Viestit: 96
Liittynyt: Ma 22.03.2010 18:34
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja legsa^ » Su 05.12.2010 23:55

Luovutan verta aina, kun on paikkakunnalla ja olen kykeneväinen. Aktiivisuus siis luokkaa 4x vuodessa tätä nykyä, kun olen asettunut aloilleni :)
Jumala on ottanut järjen pois ja pannut paskaa tilalle.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Hyödyllinen joululahja/ reply

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ma 06.12.2010 0:40

[quote="gsea"
Ihan livenä muuten olen Tali-Ihantalan alueella käynyt 2 kertaa.

[/quote]

Mä olen käynyt Raatteen tiellä ja oli kyllä kätköttämisen arvoisia paikkoja vaikka kuinka paljon, tosin olin silloin 13v, eli gps oli tulevaisuutta.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja rixu » Ma 06.12.2010 8:04

Kas, onneksi ketju nostettiin ylös kun tuli taas tuo 60pv täyteen, pitääpä suunnata taas kohti luovutuspistettä tai katsoa onkos liikkuva lähettyvillä :)

EDIT: Kävipä tuuri, kilsan päässä luovutus torstaina :) Laitanpa tähän vielä linkin liikkuvan veripalvelun kalenteriin jos joku vaikka innostuu: http://veripalvelu.fi/www/verenluovutustilaisuudet

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Hyödyllinen joululahja/ reply

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 06.12.2010 8:09

gsea kirjoitti:Kerroin tietysti näin, niinkuin sisälukuna ymmärsitkin, nytpä minä en ymmärrä, mistä kiikastaa Sinulla ....?
Tässä tätä Enizin tekstiä josta gsea on samaa mieltä: "Punainen risti ehti rapiat sata vuotta sitten toimia kai pari vuotta hyväntekeväisyysjärjestönä, ennen kuin sveitsiläiset pankkiirit ottivat sen haltuunsa. Suomessa punaisenristin pomot saavat huimat edut ja on näitä jäänyt ihan väärinkäytöksistäkin kiinni. Verta luovuttamalla tuet Irakin sotaa tai muita konflikteja"
Tämä ei ihan vastaa minun kuvaani SPR:stä. Minulla on sitten varmaan ihan väärä kuva.

En näe
- pomoilla olevan huimia etuja
- SPR:n olevan sveitsiläisten pankkiirien hallussa
- SPR:n tukevan Irakin sotaa tai muitakaan konflikteja
- useamman ("naitä" on monikkomuoto) SPR:n pomon jääneen kiinni väärinkäytöksistä

Mutta myönnän kernaasti etten ole perehtynyt tarkemmin SPR:ään.

Eaglesson
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 03.12.2010 1:14

Re: Hyödyllinen joululahja

Viesti Kirjoittaja Eaglesson » Ti 07.12.2010 18:44

En tiedä lahjoitinko SPR:n pomoille, sveitsiläisille pankkiireille vai verta tarvitsevalle ihmiselle. Mutta luovuttamassa kävin ja multa se ei ole ainakaan pois kuin puolisen litraa ja pian taas sekin vaje tasaantuu..

Ja olen muuten huomannut senkin, että mitä säännöllisemmin luovutan, sitä paremmat veriarvot mulla itselläni.. Eli vaikkapa sitten puhtaasti itsekkäistä syistä luovuttakaa ystävät..

Hyvää joulun odotusta kaikille..

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”