Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Geocaching Liven (2009-2012) muistolle pyhitetty alue
geobora
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 17.09.2012 20:14

Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja geobora » Ma 17.09.2012 20:45

Nyt on kieltämättä hieman orpo olo, kun Live lakkasi toimimasta. Mistä nyt kunnon softa N8:lle? Juuri kun alkoi oppia käyttämään Liveä huomasi sen melko varmatoimiseksi ja tarvittaessa sai myös nettisivun auki WWW-linkistä. Viikonloppuna olisi tiedossa matka Välimerelle. Ja tietysti pari kätköäkin tekisi mieli hakea, mutta nyt on hieman ulalla, kun tuo tietokoneen desktop Livekään ei toimi enää. Nyt ei pysty lataamaan OSM -offline karttoja. Kätköt kyllä varmaan saan luettua GPX:llä, mutta mistä kartat nyt ladataan?

Ulkomailla on tarkoitus käyttää vain puhelinta offline moodissa, niin pääse datasiirtomaksut yllättämään. Siksi CacheMe on pois laskuista. Toinen vaihtoehto on BikeAtor, mutta näyttää hyvin suttuiselta ja siitäkään ei saa selvää ilman saksankielen taitoa. Mikä on siis yleisön mielipide mistä Live korvaaja Nokia N8:lle, johon saa kätköt ja kartat offline? Vinkkejä?

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Ti 18.09.2012 20:58

Heips!

Sen verran bongasin CacheMe:n sivuilta, että pikkiriikkinen offline-mahdllisuus olisi olemassa:

"Despite the fact that CacheMe is intended to be used online, a limited offline mode is also available. In the settings select the "Cloudmade" map service provider. This supports limited caching of map tiles and if you visit a certain area e.g. while being online at home or in the hotel a limited portion of map data will be stored on the device and can be re-used in the field. However, this is a service provided by the CloudMade GeoService plugin and is not a specific part of the CacheMe and thus e.g. the tile caching may not work perfectly for these purposes."

En ole kokeillut, joten en tiedä sen enempää tästä. Itsellä samainen kännykkä siirtynee jälkikasvun käyttöön ja tie vie kännykkäkaupan kautta.

Arnyk
Viestit: 285
Liittynyt: Ti 24.08.2010 14:13

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja Arnyk » Ke 19.09.2012 10:28

Moi,

itse kokeilin liveä n. puolitoista kuukautta vuosi sitten. SIlloin totesin että kankeampaa ja hankalampaa softaa saa hakea. Hatunnosto teille joiden kärsivällisyys on siihen riittänyt. Itselläni ei. Käytin myös Trimbleä symbianilla aikoinaan, mutta sekään ei ollut hyvä.

Nykyään on käytössä Oregon 450 sekä Desire Z ja Samsung Galaxy SIII. Suosittelen lämpimästi androidia harrastuskäyttöön (puhelimena ehkä ei ihan 100% parhaasta päästä, joskin toimeen tulee). Kokemusta reissuilta on myös iPhonesta, kätköilijäkaverilla vastaava. Mitä olen verrannut androidia (galaxya ja zetaa) Garmineihin, niin melkein sama tarkkuus. Ei heitä paljoa, tai ainakaan niin paljoa että voisi kertoa heittävän enemmän kuin gepsi. Perustan väitteeni siihen että tänä vuonna on haettu jatkuvasti kahdella gepsillä ja yhdellä kännykällä purkkeja. Ja löytöjä on n. 1100 tämän vuoden aikana. iLuuri on ehkä heitellyt gepseihin nähden eniten, malli oli muistaakseni 3:n.

En luovu samsungista enää, tai siis C:geosta ja Neongeosta. On muuten hyviä softia. Ja kyllä, käytän molempia. Columbus (?) on myös androidille.
Ja alustalle on myös paljon muita hyviä softia, mm. Geocachecalculator GCC jota käytän itse kenttäoloissa projektioiden, ympyröiden, kolmioiden jne laskentaan ja yleensäkin kaikkeen muuhun madholliseen (siellä on vaikka mitä....)

Eli ILuuri tai Android lienee kätköilijän kavereita, jos haluaa "online" kätköilyä. Lumioista ei käsitystä, niistä voi joku avautua tähän perään halutessaan :)

ja edelleen: omia kokemuksiani. Saa huomioida tai tiputtaa roskikseen.

Arnyk

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ke 19.09.2012 11:18

Minäkin suosittelen Android puhelinta käytöilyyn. Itse olen löytänyt ilmaisella C:geo sovelluksella jo ainakin yli 70 kätköä.. Siihen saa vielä ladattua OSM offline kartan joten sen käyttö nopeutuu hitailla paikoilla. En voisi enää vaihtaa Symbianiin tai WP malleihin.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 19.09.2012 15:22

Vingeri kirjoitti:Minäkin suosittelen Android puhelinta käytöilyyn. Itse olen löytänyt ilmaisella C:geo sovelluksella jo ainakin yli 70 kätköä.. Siihen saa vielä ladattua OSM offline kartan joten sen käyttö nopeutuu hitailla paikoilla. En voisi enää vaihtaa Symbianiin tai WP malleihin.
Ikävä kyllä N8 kapulaan ei saa Androidia joten pitää tyytyä Symbian sovelluksiin.
Ja itse olen käyttänyt Cacheme ohjelmaa.

TeamRAASE
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 19.09.2012 7:39

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja TeamRAASE » Ke 19.09.2012 18:17

geobora kirjoitti:Nyt on kieltämättä hieman orpo olo, kun Live lakkasi toimimasta. Mistä nyt kunnon softa N8:lle? Juuri kun alkoi oppia käyttämään Liveä huomasi sen melko varmatoimiseksi ja tarvittaessa sai myös nettisivun auki WWW-linkistä. Viikonloppuna olisi tiedossa matka Välimerelle. Ja tietysti pari kätköäkin tekisi mieli hakea, mutta nyt on hieman ulalla, kun tuo tietokoneen desktop Livekään ei toimi enää. Nyt ei pysty lataamaan OSM -offline karttoja. Kätköt kyllä varmaan saan luettua GPX:llä, mutta mistä kartat nyt ladataan?

Ulkomailla on tarkoitus käyttää vain puhelinta offline moodissa, niin pääse datasiirtomaksut yllättämään. Siksi CacheMe on pois laskuista. Toinen vaihtoehto on BikeAtor, mutta näyttää hyvin suttuiselta ja siitäkään ei saa selvää ilman saksankielen taitoa. Mikä on siis yleisön mielipide mistä Live korvaaja Nokia N8:lle, johon saa kätköt ja kartat offline? Vinkkejä?
Mobile Atlas Creatorilla saa offline karttoja tehtyä Liveen. Se sisältää jo itsessään kohtuu hyvän setin kartta palveluita, lisäksi siihen pystyy lisään niitä itse.

geobora
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 17.09.2012 20:14

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja geobora » To 20.09.2012 23:07

TeamRAASE kirjoitti:
geobora kirjoitti:Nyt on kieltämättä hieman orpo olo, kun Live lakkasi toimimasta. Mistä nyt kunnon softa N8:lle? Juuri kun alkoi oppia käyttämään Liveä huomasi sen melko varmatoimiseksi ja tarvittaessa sai myös nettisivun auki WWW-linkistä. Viikonloppuna olisi tiedossa matka Välimerelle. Ja tietysti pari kätköäkin tekisi mieli hakea, mutta nyt on hieman ulalla, kun tuo tietokoneen desktop Livekään ei toimi enää. Nyt ei pysty lataamaan OSM -offline karttoja. Kätköt kyllä varmaan saan luettua GPX:llä, mutta mistä kartat nyt ladataan?

Ulkomailla on tarkoitus käyttää vain puhelinta offline moodissa, niin pääse datasiirtomaksut yllättämään. Siksi CacheMe on pois laskuista. Toinen vaihtoehto on BikeAtor, mutta näyttää hyvin suttuiselta ja siitäkään ei saa selvää ilman saksankielen taitoa. Mikä on siis yleisön mielipide mistä Live korvaaja Nokia N8:lle, johon saa kätköt ja kartat offline? Vinkkejä?
Mobile Atlas Creatorilla saa offline karttoja tehtyä Liveen. Se sisältää jo itsessään kohtuu hyvän setin kartta palveluita, lisäksi siihen pystyy lisään niitä itse.
Kiitti vinkistä, pitääpä kokeilla!

geobora
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 17.09.2012 20:14

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja geobora » Pe 21.09.2012 18:11

Mobile Atlas Creatorilla on nyt kartat saatu tehtyä, mutta kuinka ne saa näkymään Geocache Livessä?
Muistaakseni ne piti laittaa trackonfly/map -kansion alle, mutta millä kansion nimellä ohjelma tunnistaa nuo kartat?

Lisäksi voiko käyttää useampia karttasettejä, kuten esim. Suomen ja Ruotsin kartat eri kansioissa?

Bombur1
Viestit: 157
Liittynyt: Pe 23.01.2009 18:01

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja Bombur1 » Pe 21.09.2012 19:17

geobora kirjoitti:Mobile Atlas Creatorilla on nyt kartat saatu tehtyä, mutta kuinka ne saa näkymään Geocache Livessä?
Muistaakseni ne piti laittaa trackonfly/map -kansion alle, mutta millä kansion nimellä ohjelma tunnistaa nuo kartat?

Lisäksi voiko käyttää useampia karttasettejä, kuten esim. Suomen ja Ruotsin kartat eri kansioissa?

Geocaching Livessä on kai jotain rajoituksia off-line karttojen koosta: jostakin olen ymmärtänyt että 20000 ruutua on maksimi eli kovin tarkasti valtavan isoja aloja ei pysty siirtämään yhteen kansioon.

Kartat tosiaan laitetaan trackonfly/map kansion alakansioihin.
*Ensin kannattaa luoda Liven asetuksissa halutun nimiset karttapalvelimet, eli vaikka "Ruotsi" ja "Viro" kansiot. En ole varma pitäisikö joku karttapalvelin oikeasti määritellä järkevällä osoitteella vaikka ei lataisikaan mitään ja toimisi off-linessä mutta ehkä niin kannattaisi tehdä.
*Sitten luodaan täsmälleen saman nimiset alakansiot trackonfly/map tasolle eli tässä esimerkissä Ruotsi ja Viro. Niihin kopioidaan nuo MOBAC-kartat.
*Sitten valittuasi käyttöön off-line tilan ja karttapalvelin "Ruotsi" tai "Viro"sinun pitäisi nähdä ne kansiossa olevat kartat.

MrME70
Viestit: 47
Liittynyt: Su 20.06.2010 14:48

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja MrME70 » Pe 28.09.2012 21:32

http://www.trekbuddy.net/wiki/index.php?title=Main_Page

Olen käyttänyt tuota juuri offline kätköilyssä. Se ei muuhun sovellukaan mutta on siihen käyttöö juuri sopiva.
Ulkomaisten karttojen lataamiseen on monipuoliset ohjeet ko. wikissä

Avatar
jkukkola
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 05.09.2008 10:09
Paikkakunta: Kouvola, Kaipiainen

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja jkukkola » Pe 05.10.2012 13:02

Kertokaa viisaammat onko live sitten lakannut kokonaan toimimasta ?
Eilen parin viikon tauon jälkeen ohjelmaa kokeillessa on line kartat kyllä lataantuivat normaalisti , mutta yhtään kätköä
ei siten puhelimen näyttöön ilmaantunut :?: Tänään uusintakokeilussa ihan sama juttu.

Luurina vanha Nokian E52.
Sen verran liveen olen tykästynyt, että haluaisin sitä käyttää jatkossakin.

Bombur1
Viestit: 157
Liittynyt: Pe 23.01.2009 18:01

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja Bombur1 » Pe 05.10.2012 14:31

jkukkola kirjoitti:Kertokaa viisaammat onko live sitten lakannut kokonaan toimimasta ?
Eilen parin viikon tauon jälkeen ohjelmaa kokeillessa on line kartat kyllä lataantuivat normaalisti , mutta yhtään kätköä
ei siten puhelimen näyttöön ilmaantunut :?: Tänään uusintakokeilussa ihan sama juttu.

Luurina vanha Nokian E52.
Sen verran liveen olen tykästynyt, että haluaisin sitä käyttää jatkossakin.
Juu, Live ei toimi enää kätköjen suhteen online. Jos lataa kätköt GPX-muodossa etukäteen, niin ainakin minulla homma toimii hyvin, siis aivan vastaavasti kuin vaikka jollain Garminin käsigepsillä. Tietääkö kukaan muuten mikä on maksimi määrä kätköjä Livessä?
Kartat latautuvat hyvin automaattisestikin, mutta karttojen etukäteislataamiseen käytetty tietokoneen Live-sovellus ei enää toimi. Karttoja voi kuitenkin latailla muilla työkaluilla etukäteen (Mobile Atlas Creator "MOBAC") esim. ulkomaanreissuja varten.

Avatar
jkukkola
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 05.09.2008 10:09
Paikkakunta: Kouvola, Kaipiainen

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja jkukkola » Pe 05.10.2012 14:42

Kiitos tiedoista. Tietenkin eilen asiaa ihmetellessä tyhjensin kaikki vanhat ladatut kätköt livestä...
Pitääkin kokeilla onnistuuko esim. 200 lähimmän siirto liveen gpx muodossa.

Avatar
jkukkola
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 05.09.2008 10:09
Paikkakunta: Kouvola, Kaipiainen

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja jkukkola » Pe 05.10.2012 15:00

200 kätkön siirto gpx:stä liveen onnistuu kivuttomasti, mikähän lienee yläraja ?

theMurmeli
Viestit: 13
Liittynyt: To 27.11.2008 17:41
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja theMurmeli » Pe 05.10.2012 18:06

Olen siirtänyt 500 kätkön klönttejä ongelmitta. Vähän enemmän ottaa aikaa lataaminen, mutta siellähän niitä on sitten enemmän...

oh2bgn
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 17.08.2009 14:57

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja oh2bgn » Pe 05.10.2012 19:59

Bombur1 kirjoitti: Tietääkö kukaan muuten mikä on maksimi määrä kätköjä Livessä?
Minulla tuli katto vastaan 5000:ssa kolmen vuoden käytön jälkeen. En kuitenkaan haluaisi poistaa niitä kaikkia, koska olen tallentanut niin paljon omia pisteitä (multien ja mystien väli- ja loppupisteitä, muita muistettavia paikkoja ulkomaanreissuilla jne), että niitä ei jaksaisi käsin kopioida. Poistossahan on vaihtoehtoina yksitellen tai kaikki.

Saisikohan noita omia pisteitä purettua ulos jostain trackonfly:n tiedostoista tms?

t. Arto oh2bgn

geobora
Viestit: 22
Liittynyt: Ma 17.09.2012 20:14

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja geobora » Ti 13.11.2012 16:10

oh2bgn kirjoitti:
Bombur1 kirjoitti: Tietääkö kukaan muuten mikä on maksimi määrä kätköjä Livessä?
Tähän haluaisin itsekin vastauksen. Harmittaa, että olen tallentanut geocaching.com hylkäämän symbianin versioon omia pisteitä ja nyt kun lataan manuaalisesti uusia pisteitä tuo 5000 kätkön raja jo uhkaavasti häämöttää. Onko siis keinoa poistaa kätköjä puhelimesta ilman, että omat kätköt tuhoutuvat?

PS: Onko mitään uutta vanhan geocaching.liven tukemiseksi myös online sovelluksena? Puhelintani en kyllä hevillä vaihda...made in Finland! :mrgreen:

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Ti 13.11.2012 16:22

geobora kirjoitti: PS: Onko mitään uutta vanhan geocaching.liven tukemiseksi myös online sovelluksena? Puhelintani en kyllä hevillä vaihda...made in Finland! :mrgreen:
Seuraavan kerran kun kurkkaat akun alle, niin katsoppa hieman tarkemmin...
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

hippihiiri
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 05.01.2007 12:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja hippihiiri » Ti 13.11.2012 16:38

oh3mbc kirjoitti:
geobora kirjoitti: PS: Onko mitään uutta vanhan geocaching.liven tukemiseksi myös online sovelluksena? Puhelintani en kyllä hevillä vaihda...made in Finland! :mrgreen:
Seuraavan kerran kun kurkkaat akun alle, niin katsoppa hieman tarkemmin...
N8:n akun alle ei ihan tavallinen kuluttaja taida katsoa, mutta oman N8:ni alareunassa lukee kyllä Made in Finland :).

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Mikä Liven korvaajaksi Nokia N8:lle?

Viesti Kirjoittaja porari » Ti 13.11.2012 18:24

Smart GPX voisi olla vaihtoehto. En vaan saanut sitä vielä toimimaan omassa NokiaE72 puhelimessa, vaikka näin sen toimivan toisessa vastaavassa puhelimessa. Mikähän lienee ongelmana?
http://www.smartcaching.de/smartgpx.html
PS. En ole kovin innokkaasti yrittänytkään saada SmartGPX:ää toimimaan, kun ajattelin hankkia Samsung Galaxy Note 2- Onkohan siitä kenelläkään kokemuksia?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Geocaching Live”