Geocaching Live + Lumia 800

Geocaching Liven (2009-2012) muistolle pyhitetty alue
Zaiduli
Viestit: 3
Liittynyt: Su 05.08.2012 19:45

Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja Zaiduli » Ma 06.08.2012 10:59

Hei!

Olen aloitteleva kätkönmetsästäjä ja latasin Lumiaani Geocaching Liven maksuttoman version, sillä sitä oli jonkin verran kehuttu täällä..? Ongelmani on se, että (ensimmäisen älypuhelimeni ja koska olen aloitteleva) en tunnu osaavan käyttää sitä kunnolla? Olen löytänyt sillä pari kätköä kun olen mennyt tarpeeksi lähelle kätkön olinpaikkaa ja painanut nearby- nappulaa, jolloin se on löytänyt kätkön minulle. Tätä se ei kummiskaan tee aina, eli pitääkö/voiko kätköjä ladata jotenkin tähän ohjelmaan? Kuinka se onnistuu ja muutenkin kaikki mahdolliset vinkit tämän käyttöön olisi tervetulleita. Anteeksi tyhmyyteni mutta olen kolunnut kaikkia mahdollisia foorumeja läpi ja koittanyt löytää vinkkejä mutta en vaan pääse puusta pitkälle... :D

Kiitos kovasti jo näin alkuun ja hyviä kätköilyitä! :)

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 06.08.2012 12:02

Ensimmäisenä tietenkin kannattaa tarkistaa asetukset ohjelmasta:

Laskeutumisruudulla painetaan sitä ... -nappulaa, valitaan settings
Itselläni on käytössä Caches per search 30 ja Search radius (km) 30.
Kartta sitten oman maun mukaan.
Sitten system välilehdykällä arvot kanssa oman maun mukaan kohdalleen.

Tämän jälkeen yksinkertaiset tuolta etusivulta sillä nearby -nappulalla saa todellakin sitten 30 kätkö 30 km säteeltä näkyviin.
Tässä vaiheessa, kun valitsee map painikkeen saa tuon hauan kätköt kartalle.
Nyt karttaa voi liikutella ja zoomailla rauhassa vaikka ihan toiseen kohtaan.
Sitten painaa search here niin saa näkyvillä olevan alueen keskipisteestä jälleen 30 kätköä 30 kilsan säteellä.
More painikkeella sitten taasen saa siihen nykyiseen hakuun lisätty uusia kätköjä vanhoja hävittämättä näytöltä.

Pitää vielä huomioida, että jos ei Premium jäsen niin silloin saa tehtyä kolme täydellistä hakua vuorokaudessa eli jossa on kaikki mahdollinen tieto kätköistä.
Sen jälkeen saa vain ns. perustiedot purkeista.

peemvee
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 31.08.2011 18:39

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja peemvee » Ti 07.08.2012 0:05

Onko joku(TM) Lumian käyttäjä saanut lisättyä laitteeseen uusia karttapalvelimia. Eniron kartat olisivat mukava lisä metsään.

Zaiduli
Viestit: 3
Liittynyt: Su 05.08.2012 19:45

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja Zaiduli » Ti 07.08.2012 18:10

Tosi tosi tosi iso kiitos näistä vinkeistä! :) Saatan vielä jossaa vaiheessa kysellä tyhmiä mutta tää autto jo tosi paljon! :)

Zaiduli
Viestit: 3
Liittynyt: Su 05.08.2012 19:45

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja Zaiduli » Ke 08.08.2012 8:38

Noniin, eilen testattu ja hienosti toimi annetuilla ohjeilla. :) Kysymykseksi nousi ainoastaan se, että saako tähän ohjelmaan itse syötettyä naatteja? Eilen käytiin 2 osasella multikätköllä, ja läydettiin kyllä eka osa mistä selvis naatit seuraavalla, mutta ei osattu/saatu syötettyä naatteja koneeseen? :)

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ke 08.08.2012 10:18

Kyllä ohjelmalla saa syötettyä myös itse naatteja.
Jos sinulla on siis esim. jokin multi kohteena niin ruudun alareunassa on nappulat focus, compass, create wpt ja directions.
Create wpt nappulalla saa liitetty kohteena olevaan kätköön lisäpisteen.

Kokonaan täysin uutta pistettä tai kätköä ei saane syötettyä manuaalisesti.
Syötetyt pisteet ovat ainakin jonkin kätkön alla.

Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » La 08.09.2012 12:56

Vannoutuneena Liven käyttäjänä (E75 + betaversio) jouduin tekemään vaikean valinnan uuden puhelimen ja softan suhteen E75:n pihkkuhiljaan hajotessa. Nyt on käytössä Lumia 800 ja "Geocaching Live by Groundspeak".

Kävimme tytön kanssa hakemassa pari ensimmäistä tällä yhdistelmällä, ja tässä joitakin ensikokemuksia:
- ohjelma on suhteellisen helppokäyttöinen ja tyylikäs ja valikotkin ihan ymmärrettäviä
- maastokarttojen puute on se suurin puute, joihin toivoisi korjausta: 02 topoa on TODELLA ikävä; toivottavasti tähän tulee muutos
- ensimmäisen kätkön löytäminen oli vaikeaa; tuntuu että gps sijainti ja etäisyys kätköstä päivittyy kummallisen hitaasti ja nollapisteelle pääseminen tuntuu täten vaikealta
- tarkkuus jäi näyttämään kätkön kohdalla noin 7 metriä, vaikka joku oli maininnut naattien olevan kohdallaan; toisella kätköllä päästiin jo lähes nollaan
- ilmeisesti kätkön tarkka sijainti pitää hakea kompassin avulla; tämä ei ole kovin mieluista minuille, sillä totuin vanhassa versiossa "tähtäimeen" piirtyvään kuljetun reitin viivaan. Kompassia joutuu "kalibroimaan". Aika näyttää tottuuko tähän ja miten hyvin toimii.
- Vanhassa Livessä oli kiva katsella jos muita käyttäjiä oli lähistöllä. (ja sillä saattoi paikantaa muut perheenjäsenet) Onko tämä ominaisuus nyt haudattu?
- (edit) ja vielä yksi kummallisuus: Livenä loggaaminen on kosketusnäytöllä vaikeaa, kun ohjelma ei (kai?) osaa kääntää näyttöä vaakasuoraan

Kyllähän tälläkin (ehkä) kätköjä löytää, mutta jotenkin harmillista, että saa käsiinsä jotain uutta, josta puuttuu vanhan version hyviä ominaisuuksia.Yritän ja toivon kuitenkin pääseväni sinuiksi tämän parivaljakon kanssa, jotta harrastus voisi vielä jatkua.
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

Avatar
MooseM
Viestit: 215
Liittynyt: To 21.12.2006 17:15
Paikkakunta: Hattula,Kanta-Häme

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja MooseM » La 08.09.2012 16:50

Nyt on näemmä veeseiskoihin tarjolla taas uusi purkkisovellus; nimeltään maaloo.Löytyy windowsin marketplacesta ja hintaa oli mahtavat 2,5 ekee.Kuvat ainakin näyttivät aika selkeiltä.Jos joku on sitä jo testannut,niin kommentteja kiitos.

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja jviirret » La 08.09.2012 17:02

tuomasnu kirjoitti: - ensimmäisen kätkön löytäminen oli vaikeaa; tuntuu että gps sijainti ja etäisyys kätköstä päivittyy kummallisen hitaasti ja nollapisteelle pääseminen tuntuu täten vaikealta
Ilmeisesti tässä(kin) on sen tyyppinen gps siru että päivittää sijaintia vain kun nopeus on riittävä. Hyvä esim. pyöräillessä/juostessa kun matkaa ei kerry paikoillaan seistessä, mutta todella ärsyttävää kätköjä hakiessa :(
Erittäni tärkeä tieto uutta puhelinta miettivälle.
Mun halpis huaweissä(89euroa) oli jatkuvasti sijaintia päivittävä gps ja sen kans hitaasti kävellessä tuli matkaan ylimääräsiä metrejä, mutta olipa mukava kätköilyssä verrattuna nykyiseen HTC: chachaan jonka näyttö "jäätyy" jatkuvasti.

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » La 08.09.2012 18:05

tuomasnu kirjoitti: Nyt on käytössä Lumia 800 ja "Geocaching Live by Groundspeak".
Anteeksi maalaisuuteni, mutta jääkö tuo Lumioiden live toimivaksi vaikka live tuki loppuu? Ainakaan Liveä ei löydy yhteistyökumppaneiden listalta, ei Symbianille, eikä sen paremmin Windowsillekaan :?:
Itsellä on jostain syystä se käsitys, että myös tuo ohjelmisto lakkaa toimimasta. :shock: Jos asia ei olekaan näin, pitäne laitevalintaa vielä tovi harkita... :arrow:
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja Diksi » La 08.09.2012 18:14

Varmaankin tuota tarkoitettiin...
http://www.geocaching.com/live/default.aspx
Onhan siinä urlissa vielä live :-)

Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » La 08.09.2012 21:10

Diksi kirjoitti:Varmaankin tuota tarkoitettiin...
http://www.geocaching.com/live/default.aspx
Onhan siinä urlissa vielä live :-)
Tuossa em. sivun alareunassa olevassa painikkeessa on vielä ihmellinen linkitys Zuneen, vaikka kyllä tuo ohjelma lopulta löytyy suoraan Windows Phonella Marketplacesta, eikä siihen mitään Zunea mielestäni tarvita. Tällainenkin sivu löytyy: http://www.windowsphone.com/fi-FI/apps/ ... 2907808b33

Ja onhan ohjelmassa toki parannuksiakin vanhaan verrattuna. Kätkötiedot latautuvat puhelimeen nopeasti loggauksineen, ja niitä on huomattavasti kivempi selailla kuin vanhalla Livellä. Ja online-loggaukset ovat helppoja tehdä, (jos vaan osaisi käyttää kosketusnäppäimistöä...)
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

Avatar
tuomasnu
Viestit: 70
Liittynyt: La 15.05.2010 9:38
Paikkakunta: Vantaa

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja tuomasnu » To 20.09.2012 7:20

Groundspeakin GC Livessä on sellainen bugi, että kompassinäkymässä oman sijainnin koordinaatteina näkyy koko ajan kätkön koordinaatit.

Tiedustelin asiaa Groundspeakilta. Sain ensin kolme (melko typerää) täsmennyspyynöyä kysymykseeni, kuten että onko minulla puhelimen GPS asennossa "enabled". Sitten, parin viikon kuluttua ensimmäisestä kysymyksestäni sain viestin, jossa kerrotaan tämän olevan tunnettu bugi, josta on keskusteltu keväällä keskustelupalstalla. Ja sitten minulle kerrottiin "At this time, we do not have work-around. " ja perään tietysti pahoittelut.

Eli bugi on tiedossa, mutta ei ole tietoakaan korjaamisesta. Eihän tuo suoranaisesti kätköilyä haittaa, mutta bugi mikä bugi.

Ensikankeuden jälkeen olen muuten melko tyytyväinen tähän yhdistelmään. Kaupunkialueella Bingin ilmakuvat ovat aika verrattomia. Kun vielä saisi ne maastokartat, niin olisi kivempi lähteä taas korpeen kätköilemään. (...joo, kyllä mulla on aina myös suunnistuskartta ja kompassi mukana)
- eilen minulla oli jokin ajatus, mutta unohdin sen jo...

mkone
Viestit: 2
Liittynyt: To 20.09.2012 21:07

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja mkone » To 20.09.2012 23:08

MooseM kirjoitti:Nyt on näemmä veeseiskoihin tarjolla taas uusi purkkisovellus; nimeltään maaloo.Löytyy windowsin marketplacesta ja hintaa oli mahtavat 2,5 ekee.Kuvat ainakin näyttivät aika selkeiltä.Jos joku on sitä jo testannut,niin kommentteja kiitos.

Tänään ensimmäistä päivää Lumia+maaloo (tosin vielä trial versio) ja verraten positiiviselta vaikutti heti alkuunsa. Ts. siirtyminen vanhasta symbian-livestä ei tuntunut kovin pahalta.

Tuohon saa ladattua suoraan omat PQ:t suoraan (näkymästä voi suodatella halutut kätköt), ja mikä tärkeintä näyttäisi mahdollistavan myös offline-karttojen käytön (ainakin itselle ulkomailla).

Pitää vielä sulatella hiukan tarkemmin, mutta käyttöliittymä tuntuu olevan aika "idioottivarma" tälläiselle IT-uusavuttomalle (joka tosin selvisi vanhan symbianinkin koukeroistakin)

timin1
Viestit: 28
Liittynyt: To 16.08.2007 19:50
Paikkakunta: Vahto
Viesti:

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja timin1 » Ke 26.09.2012 22:02

Selittäkääs tyhmälle: Miten saan (tai saako) tuohon Lumian Geocaching Liveen ladattua offline karttoja. Ollaan lähdössä ulkomaille (kauemmas kuin Tampreelle :D ) ja varat ei riitä online karttojen lataukseen paikanpäällä. Ja tietty PQ:n lataus. Se vissiin käy suoraviivaisemmin?

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja porari » Ke 21.11.2012 18:25

Kysyin Nokialta geökätköilyohjelmia. Sain tälläisen vastauksen:
"Symbian -käyttöjärjestelmällemme ei tosiaan tällä hetkellä taida olla saatavilla kyseisen kaltaisia ohjelmia, mutta huomasin sovelluskauppa Marketplacessa olevan tarjolla Windows -käyttöjärjestelmäisille puhelimille Lumia -sarjamme mukaan lukien seuraavanlaiset sovellukset:

Geocaching Plus http://www.windowsphone.com/fi-fi/store ... 26e6b9a8a4
Geocaching Live http://www.windowsphone.com/fi-fi/store ... 2907808b33
Geocaching 7 http://www.windowsphone.com/fi-fi/store ... e7d1fa76f8
Maaloo Geocaching http://www.windowsphone.com/fi-fi/store ... b8cdd80628

Vastaisikohan jokin näistä sovelluksista kaipaamaasi Geokätkeilysovellusta? Yllämainitut sovellukset näyttäisivät tukevan suurilta osin niin Windows Phone 7 kuin uudempaakin käyttöjärjestelmää. Tämä tekisi sovelluksista yhteensopivia niin Lumia 710, 800 ja 900 kuin uusien Lumia 820 ja 920 -laitteiden kanssa."

Onko näitten toimivuudesta kokemuksia?

the dunes
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 01.10.2012 8:20

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja the dunes » Ti 27.11.2012 13:53

timin1 kirjoitti:Selittäkääs tyhmälle: Miten saan (tai saako) tuohon Lumian Geocaching Liveen ladattua offline karttoja. Ollaan lähdössä ulkomaille (kauemmas kuin Tampreelle :D ) ja varat ei riitä online karttojen lataukseen paikanpäällä. Ja tietty PQ:n lataus. Se vissiin käy suoraviivaisemmin?
Geocaching Live & Lumia 800 toimii ulkomailla off-line tilassa mutta vaatii toki pientä valmistelua.
Minulla on (vielä) käytössä vain ilmaisversio eli heti alkuun tulee raja 3 kätköä/vuorokausi vastaan (mutta kun aloittaa ajoissa...).
Etsi haluamasi kätkö esim GC koodilla, zoomaa karttaa riittävästi ja talleta off-lineä varten. Ja sieltähän kätkö sitten löytyy (backpack - offline caches). Voit kotimaassa kokeilla että tosiaan toimiin kun laitat asetuksista datayhteyden (ja WLANin) pois käytöstä.

Avatar
porari
Viestit: 358
Liittynyt: Su 02.08.2009 18:07

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja porari » Pe 07.12.2012 14:31

Uudistan kysymykseni eli onko kokemuksia Lumian käytöstä kätköilyssä? Kannattaako hankkia?

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja reply » Pe 07.12.2012 16:25

Taitaa suurimmalle osalle väestä WP olla ainakin toistaiseksi hieman marginaalisessa asemassa, siksi ei vastauksia tänne tunnu tulevan. Itse olen Lumialla jokusen kätkön löytänyt, jopa suht helposti, mutta käytän sitä kylläkin vain äärimmäisessä hätätilanteessa, kuten Koloraadon akkujen yllättävästi tyhjetessä. GPS syö hirmuisesti akkua, mutta se lienee aivan normaalia puhelinmerkistä ja -mallista riippumatta. GPS vaatii sulavasti toimiakseen hieman rivakampaa liikettä, mutta se on taidettu alunperin suunnitellakin autonavigointia silmällä pitäen ja siinä se onkin sitten todella hyvä. Live on ainakin omiin, harvinaisiin tarpeisiini ollut vallan riittävä. Mukana pakkauksessa seuraa kuminen ulkokuori ja Invisible Shieldin kanssa se suojaa koko laitteen ylt' ympäriinsä. Muutoinkin kapula on kyllä varsin mainio pakkaus, mutta en missään tapauksessa vaihtaisi armasta Koloraatoa pelkkään puhelimeen :)

TiiEliLin
Viestit: 38
Liittynyt: To 01.03.2012 19:19

Re: Geocaching Live + Lumia 800

Viesti Kirjoittaja TiiEliLin » Pe 07.12.2012 16:44

Mä käytän työpuhelimessa (Lumia 610) aika ajoin Liveä. Ohjelma pelittää hyvin ja tiedot löytyvät suht nopeasti. Kompassin puute ja epätarkkuus maastossa ovat harmittavia. Muksun Lumia 900:ssa Live toimii ja näyttää auttavan purkkien paikallistamisessa hyvin. Omakohtaisia kokemuksia ei ole ihan vielä. En vaihtaisi minäkään omaa gepsukkaa pelkkään puhelimen kätköilyohjelmaan.

Puhelimen ohjelmaa käytän lähinnä kätkön tietojen esiin kaivamiseen... gepsukkaani kun mahtuu sitä infoa rajallisemmin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Geocaching Live”