Geocaching Live katkos 25.1. klo 21:00 alkaen

Geocaching Liven (2009-2012) muistolle pyhitetty alue
Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Nokian ratkaisut...

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Su 20.02.2011 16:51

Nythän asia menee mielenkiintoiseksi. Tuntuu kieltämättä lähinnä syrjinnältä lempata Symbian pois tuettavien ohjelmistojen listalta.

Toisaalta Nokian ratkaisu ottaa Windows käyttöön puhelimissaan tuo valoa 'tunnelin' päähän, koska windows phone 7 kuuluu tiedotteen mukaan edelleen Liven piiriin.

Siltikin, olisi vähintäin toivottavaa että tuki symbianille silti säilyy, koska laitteita on paljon käytössä ja ilmeisesti Nokiakin silti niitä lisää suunnittelee.

Noita latausongelmia on tosiaan ollut aiempaa enemmän...liekö hienosäätöä Symbianin hävittämiseksi liven maailmasta :)
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

meset
Viestit: 15
Liittynyt: La 10.05.2008 23:00

Re: Geocaching Live katkos 25.1. klo 21:00 alkaen

Viesti Kirjoittaja meset » Su 20.02.2011 17:11

Minulla Live tuntui tänään toimivan kuten syksyllä,vain kätkökuvauksen lataus/päivittäminen tuntui kestävän kauemmin kuin ennen...?

Jyffe
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 04.08.2009 23:30

Re: Geocaching Live katkos 25.1. klo 21:00 alkaen

Viesti Kirjoittaja Jyffe » Su 20.02.2011 17:44

Nyt tässä sängyllä maatessani ja koneen ollessa kiinni 3,5G verkossa (tai WLAN:ssa, en tiedä itse asiassa osaako live hyödymtää sitä...) homma pelaa ihan ok. Kenties palvelun pingi on nykyään vain niin hidas, että client pään softa vetää herneen nenään GPRS verkossa/roamingissa/suurella käyttäjämäärällä. Niin tai näin, lopputulos ei ole tyydyttävä.

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Varmennevirhe?

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » To 10.03.2011 20:14

Tuo Live Nokia akseli aiheuttaa nyt harmaita hiuksia lissää....ainakin vähän.
Ei liene yllätys, että puhelimen päivityksessä hukkui kaikki mahdollinen data mitä itse puhelin sisälsi, no sehän ei suuri ongelma sinällään ole.

Mutta ladatessani uudelleen Liveä puhelimeen, alkoi puhelin herjata Varmennevirhe, ota yhteyttä ohjelmiston toimittajaan

Eipä auttanut boottaukset ei uudet yritykset, aina sama ongelma. Allekirjoittamattoman version kyllä suostui asentamaan, mutta sepä
ei sitten Nokian E52 puhelimessani toiminut. Ehkä puhelimessa asuu riivaaja tahi jokin muu paha henki.

No kun aikani asiaa harmittelin, muistin hyvän jipon jolla ohittaa moisia virheilmoituksia. Homma toimii moneen muuhunkin ohjemaan
kuin pelkästään Liveen. Yksinkertaisesta kääntää puhelimen kellon asetus vuoden tai pari taaksepäin, niin homma alkaa toimia.
Asennuksen jälkeen kello takaisin oikeaan aikaan ja sillä hyvä.

Mahtaako moisesta kikkailusta sitte olla jotain muuta haittaa, enpä tiiä, mutta vanhentuneiden varmenteiden kanssa se ainakin toimii.
Sinäsnä outoa, että Live tarjoaa nykyisin versiota 0.98 ennen puhelimessa olleen 0.99 sijaan....
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Numb
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 18.11.2008 9:39

Re: Geocaching Live katkos 25.1. klo 21:00 alkaen

Viesti Kirjoittaja Numb » Ma 14.03.2011 10:36

Jyffe kirjoitti:Olenko ainoa Geocaching Liven käyttäjä, jolla palvelu on käytännössä lakannut toimimasta 25.1 jälkeen, vai eikö kukaan muu ole vaivautunut asiasta valittamaan täällä foorumeilla? Karttojen ja kätkökuvausten latautuminen on ollut järkyttävän hidasta (itse asiassa vaikuttaa siltä, että nimen omaan kätkökuvausten lataaminen saa koko pakettidatapuolen jumiin...). Eilen ongelmat sitten alkoivat oikein todella kasautua, välillä kartat ja kuvaukset latautuivat ongelmitta, välillä sain karttadataa, mutten kätkökuvauksia. Tänään koko joito lakkasi toimimasta täysin; käynnistyksen jälkeen 9km karttareso latautuu, sen jälkeen en saa mitään karttadataa latautumaan. Samoin sekä kätköjen kuvaukset, että uusien kätköjen lataaminen kartalle lakkasi toimimasta. Lisäksi saan sekä "User session changed", että "Operation failed, try again" (en nyt muista tarkkaa sanamuotoa...) virheilmoituksia. Tämän päivän antoisaksi suunniteltu kätköilykiertue kuihtui kokoon täysin :( Olen testannut eilisen ja tämän päivän aikaan toimintaa kadella puhelimella (Nokia 5800 S60 5.0 ja Nokia E7 S60^3), kahdella puhelinliittymällä (Sonera ja Elisa) ja kahdella Geocaching Live versiolla (uusin 0.9901 Beta ja vanhempi 0.9816 Beta). Ongelmat jatkuvat kaikilal kombinaatioilla.

Vastaavia ongelmia kenelläkään muulla?
Minulla on samoja ongelmia ollut koko ajan, varsinkin alettuani käyttämään N8:aa. Kartat eivät meinaa latautua ja kätkökuvausta ei saa käytännössä ikinä ensimmäisellä kerralla näkyviin, vaan pitää monesti yrittää. Samoin nuo samat herjat tulevat minullakin aika usein. Olen huomannut, että Liven käyttämän pakettidatan katkaiseminen auttaa hetkellisesti, mutta se on aika rasittavaa tehdä koko ajan. Olen toisaalta hieman epäillyt, voisiko puhelimessani olevat kaksi sähköpostilaatikkoa haitata datasiirtoa, eli jos puhelin yrittää synkata sähköposteja ja Live jääkin paitsioon.

Oliko jossain jo mainittu syytä miksi attribuutit eivät enää näy Livessä? Käytössäni on muutes 0.9901 versio.

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Geocaching Live katkos 25.1. klo 21:00 alkaen

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Ma 14.03.2011 16:51

Numb kirjoitti: Minulla on samoja ongelmia ollut koko ajan, varsinkin alettuani käyttämään N8:aa. Kartat eivät meinaa latautua ja kätkökuvausta ei saa käytännössä ikinä ensimmäisellä kerralla näkyviin, vaan pitää monesti yrittää. Samoin nuo samat herjat tulevat minullakin aika usein. Olen huomannut, että Liven käyttämän pakettidatan katkaiseminen auttaa hetkellisesti, mutta se on aika rasittavaa tehdä koko ajan. Olen toisaalta hieman epäillyt, voisiko puhelimessani olevat kaksi sähköpostilaatikkoa haitata datasiirtoa, eli jos puhelin yrittää synkata sähköposteja ja Live jääkin paitsioon.

Oliko jossain jo mainittu syytä miksi attribuutit eivät enää näy Livessä? Käytössäni on muutes 0.9901 versio.
Karttojen latautumisessa en ole huomannut eroa aikaisempaan. Yhtä hyvin/huonosti päivästä ja kartasta riippuen. Ehkä OSM juoksee hiukan jouhevammin. Käytän nykyään myös N8:a. Kätkökuvaus sen sijaan tuntuu usein latautuvan vasta kun valitsen "Päivitä kuvaus" -valinnan ja silloinkin välillä tosi hitaasti. Attribuutteja kaipailen minäkin, mutta niille ilmeisesti saadaan nyt sanoa hyvästi?

"User session changed" -herja taasen tulee useimmiten silloin kun tiimin jollakin muulla jäsenellä on yhtäaikaa Live auki samalla käyttäjätunnuksella. muulloin aika harvoin. Versio on 0.9901 Beta. "Operation failed, try again" taasen harvemmin, ja silloinkin kun yritän ladata 50 lähintä kätköä.

Muuten live on porskuttanut ihan samaan tahtiin, mitään muitan eroja aikaisempaan en ole huomannut.

Näin aiheesta hiukan loikaten täytyypä kertoa: Aikasemmalla kännykälläni N96 muuten kätkötietokanta korruptoitui Liven kaatumisen/akun loppumisen yms. yhteydessä tasaiseen tahtiin, N8:lla tämä on tapahtunut vain pari kertaa ja kyseessä on ollut tilanne että Live on unohtunut taskuun auki ja kännykästä on loppunut akku. Toisella kertaa koko ohjelma ei suostunut käynnistymään vaan piti asentaa uudestaan. Positiivista aikaisempaan kännyyn verrattuna tämä siis :).

Avatar
haksu10
Viestit: 3071
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Geocaching Live katkos 25.1. klo 21:00 alkaen

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 14.03.2011 19:39

Numb kirjoitti:Oliko jossain jo mainittu syytä miksi attribuutit eivät enää näy Livessä? Käytössäni on muutes 0.9901 versio.
Viimein kysymys johon osaan vastata :)

Attribuuttien puute johtaa Liven historiaan sekä myös aiempaan palvelinsijaintiin Suomessa. Alunperin attribuutteja ei saanut geocaching.com:n dataliitynnästä joten niitä ei Live osannut näyttää ollenkaan. Koska kuitenkin pienimuotoisesti (eli Suomen osalta) attribuutit sai kerättyä geocache.fi:hin niin käyttöön tuli purkkaviritys joka siirsi attribuutit geocache.fi:n tietokannasta Liven tietokantaan.

Myöhemmin toki tuli dataliityntäänkin attribuutit saataville, joskin niitä varten täytyy joka kätkön attribuutit pyytää yksi kerrallaan erikseen. Tämä kuitenkin on välimatkan ja apin hitauden vuoksi niin hidasta (esim. kaikkien Suomen kätköjen attribuuttien keräys kestää n. 8 tuntia) ettei tässäkään vaiheessa ollut mahdollista toteuttaa attribuutteja maailmanlaajuisesti. Näin ollen vanha käytäntö jatkui ja tiedot tulivat geocache.fi:n puolelta kunnes Live muutti Amerikkaan.

Mutta mikäli hyvin käy ja Groundspeak jatkaa Liven kehitystä niin en pidä mahdottomana attribuuttien mukaan saantia, sinänsä sen toteutus olisi simppeli homma. Toki sammakoiden listalla voi olla sitä ennen paljon tehtävää koska Liven serveriohjelmisto ei enää kevyimmästä päästä ollut käyttäjä- ja sitä kautta myös välimuistitettavan kätködatan määrästä johtuen. Mutta aika näyttää mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään...
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Geocaching Live katkos 25.1. klo 21:00 alkaen

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 14.03.2011 22:29

haksu10 kirjoitti:Toki sammakoiden listalla voi olla sitä ennen paljon tehtävää koska Liven serveriohjelmisto ei enää kevyimmästä päästä ollut käyttäjä- ja sitä kautta myös välimuistitettavan kätködatan määrästä johtuen. Mutta aika näyttää mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään...
Oma arvaus on, että liven annetaan kuolla pois.

Eipä oikeen enään sympparia tehdä...

Jyffe
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 04.08.2009 23:30

Re: Geocaching Live katkos 25.1. klo 21:00 alkaen

Viesti Kirjoittaja Jyffe » Ti 15.03.2011 14:08

Seq kirjoitti:Oma arvaus on, että liven annetaan kuolla pois.

Eipä oikeen enään sympparia tehdä...
Joo-o, vastaava kanta tuntuu olevan Groundspeakilla mailivastauksen perusteella, jonka sain tuohon Liven Symbian tuen puolesta äänestykseen osallistuttuani. Ei ole enää maili tallessa, mutta viesti kuului "koska Nokia siirtyi WP7:aan, ei Symbiania tarvitse tukea".

Käsittämätöntä sinällään, huomioiden että ensimmäinen WP7 malli on vielä märkä päiväuni insinöörin silmäkulmassa ja Symbian laitteita on maailmalla valtava määrä + niitä tullaan myymään vielä miljoonia. Käyttäjäkanta on siis valtavasti suurempi, kuin WP7:lla tulee ulemaan pitkään aikaan. Symbian laitteilla kätköilijöitä varmasti tulisi olemaan vielä kauan, varsinkin, kun itseäni ei huvita sitä uusinta satojen eurojen älypuhelinta kivenkoloon raahta. Mieluummin ton vanhan Symbian 5.0 pohjaisen kanssa noissa koloissa könyää ;)

Jyffe
Viestit: 28
Liittynyt: Ti 04.08.2009 23:30

Re: Geocaching Live katkos 25.1. klo 21:00 alkaen

Viesti Kirjoittaja Jyffe » Ti 15.03.2011 14:10

Ja siis käytännössä viimeaikaisten Live ongelmien takia olen joutunut siirtymään täysin offline käyttäjäksi. Kätköjen offline lataamisen osalta tämä ei ole ongelma, mutta nuo offline kartat... työ ja tuska, varsinkin Liven rajoitukset karttaruutujen suhteen huomioiden :P

wento
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 28.10.2009 20:17

Re: Geocaching Live katkos 25.1. klo 21:00 alkaen

Viesti Kirjoittaja wento » Ti 15.03.2011 20:02

Jyffe kirjoitti:Ja siis käytännössä viimeaikaisten Live ongelmien takia olen joutunut siirtymään täysin offline käyttäjäksi. Kätköjen offline lataamisen osalta tämä ei ole ongelma, mutta nuo offline kartat... työ ja tuska, varsinkin Liven rajoitukset karttaruutujen suhteen huomioiden :P
Pientä helpotusta offline-karttojen lataamiseen tarjoaa GCLiveMapGen, mutta ei tuokaan poista karttaruuturajoitusta. Itse olen laittanut eniten käyttämäni offline-kartta-alueet eri "karttapalvelimiksi" malliin Osm-Ktk, Osm-Tre, Osm-Lpr ...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Geocaching Live”