Liven offline karttojen lataus

Geocaching Liven (2009-2012) muistolle pyhitetty alue
0skari
Viestit: 68
Liittynyt: Pe 20.11.2009 9:14

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja 0skari » To 18.02.2010 10:19

.
Viimeksi muokannut 0skari, To 01.03.2012 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
karkal
Viestit: 53
Liittynyt: La 22.11.2008 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja karkal » To 18.02.2010 15:10

Olen pitkälti kanssasi samaa mieltä. Kuten jo viestissäni mainitsin, niin OSM toimii todella mainiosti monilla alueilla. Nämä ovat yleensä taajama-alueita, tai vilkkaita turistikohteita, joissa liikkuu tai asuu paljon ihmisiä. Itsekin olen omassa asuinympäristössäni täydentänyt useita kertoja OSM-karttoja. Sitten löytyy alueita, esimerkiksi Tyynen valtameren pieniä saarivaltioita, joista OSM antaa vain karkean kuvan päätiestöstä. Tämän tapaisilla paikoilla Google Maps on huomattavasti tarkempi, ja näyttää melko pienetkin tiet.
Tämä on se tarve, jonka takia haluaisin saada Liveen mukaan Google Mapsin. Aikaisempien viestien perusteella uskon olevan useita henkilöitä tässäkin porukassa, jotka käyttävät OSM:n lisäksi myös muita karttapalvelimia. Näiltä nyt toivoisin apua ongelmani ratkaisemiseksi. :roll:

wento
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 28.10.2009 20:17

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja wento » To 18.02.2010 19:06

Minulla toimii puhelimessani online ja offline karttapalvelin, jonka
Nimi: GoogleStreet
URL: http://mt0.google.com/vt/x=[X]&y=[Y]&z=[INVZ]

Kartat ovat hakemistossa trackonfly/MAP/GoogleStreet

Karttapalvelimen nimi voi olla muutakin, kunhan kopioit kartat aina nimeä vastaavaan hakemistoon.
Joskus PC-GCLivellä offline-karttojen lataus jää kesken, mutta ohjelma ei siitä mitään ilmoita, vaan asian huomaa vasta karttoja käyttäessä.

Wikin ohjeista kohdat:
http://gc-livepedia.de/wiki/Offline_maps
http://gc-livepedia.de/wiki/Map_servers

Avatar
karkal
Viestit: 53
Liittynyt: La 22.11.2008 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja karkal » Pe 19.02.2010 11:08

Ihan olen toiminut alun perinkin kertomallasi tavalla ja samojen Wikin ohjeiden mukaan. Karttapalvelimen nimikin on sama kun map-tiedostossa. Kuten kerroin aikaisemmassa viestissä Googlen kartat toimivat PC:ssa, mutta eivät kännykässä. Tuon karttojen latauksen kesken jäännin olen myös itse todennut. Olen sitten puuttuvat osat ladannut lisää-tilassa manuaalisesti.

Olen tosiaan kopioinut PC:tä kartat kännykän E:trackonfly/map/GoogleMaps. Ennestään samassa paikassa on jo kännykässä toimiva OpenStreetMap.

Ongelma siis on yhä siinä, että en saa tallennettua uutta karttapalvelinta. Kännykän "lisää karttapalvelin"-valikon kautta olen syöttänyt map-tiedostossa olevan nimen mukaisen identtisen nimen sekä tuon URL osoitteen. Lopuksi kun painan "Ok", niin siirrytään "Asetus"-tilaan, jossa ei kuitenkaan uutta karttapalvelinta näy. Ongelma on selvästi tuossa kännykän "käsittelyssä". Teen tai jätän tekemättä jotakin oleellista. Vieläköhän joku viitsisi vääntää minulle sen kuuluisan "rautalankamallin" tuosta toiminnosta. :?: :oops:

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja rixu » Pe 19.02.2010 11:34

karkal kirjoitti: Ongelma siis on yhä siinä, että en saa tallennettua uutta karttapalvelinta. Kännykän "lisää karttapalvelin"-valikon kautta olen syöttänyt map-tiedostossa olevan nimen mukaisen identtisen nimen sekä tuon URL osoitteen. Lopuksi kun painan "Ok", niin siirrytään "Asetus"-tilaan, jossa ei kuitenkaan uutta karttapalvelinta näy. Ongelma on selvästi tuossa kännykän "käsittelyssä". Teen tai jätän tekemättä jotakin oleellista. Vieläköhän joku viitsisi vääntää minulle sen kuuluisan "rautalankamallin" tuosta toiminnosta. :?: :oops:
Voisikos tämä olla jotenkin riippuvainen siitä, onko ohjelmalla lupa lukea ja kirjoittaa käyttäjän tietoja? Tarkastappa vielä se ohjelman asetuksista. Eli siis jostain löytyy sovellusten asetukset (Ohjauspaneelista, Asennus -kansiosta tms, riippuu vähän puhelimesta) ja sieltä avaa GeocachingLive, sitten katso mitä oikeuksia ohjelmalla on.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Pe 19.02.2010 12:11

karkal kirjoitti:Ongelma siis on yhä siinä, että en saa tallennettua uutta karttapalvelinta. Kännykän "lisää karttapalvelin"-valikon kautta olen syöttänyt map-tiedostossa olevan nimen mukaisen identtisen nimen sekä tuon URL osoitteen. Lopuksi kun painan "Ok", niin siirrytään "Asetus"-tilaan, jossa ei kuitenkaan uutta karttapalvelinta näy. Ongelma on selvästi tuossa kännykän "käsittelyssä". Teen tai jätän tekemättä jotakin oleellista. Vieläköhän joku viitsisi vääntää minulle sen kuuluisan "rautalankamallin" tuosta toiminnosta. :?: :oops:
Montako karttapalvelinta sinulla on käytössä?

Avatar
karkal
Viestit: 53
Liittynyt: La 22.11.2008 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja karkal » Pe 19.02.2010 14:20

Käytössä on tällä hetkellä pelkästään OpenStreetMap, ja nyt yrittäisin saada mukaan myös Google Mapsin. :(

Avatar
karkal
Viestit: 53
Liittynyt: La 22.11.2008 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja karkal » Pe 19.02.2010 15:53

Tässä sovellusten hallinnan valikkopuu GCL:n osalta. Ei luulisi näiden aiheuttavan ongelmia. :evil:
(x = valittu vaihtoehto)

Sovellusten hallinta
Asennetut sovellukset
Asetukset:GeocachingLive
Yhteysosoite
DNA internet
Verkkokäyttö
o Ei sallittu
o Kysy aina
x Kysy ensimmäisellä kerralla
Puhelujen hallinta
o Ei sallittu
x Kysy aina
Viestit
o Ei sallittu
x Kysy aina
Sovelluksen automaattinen käynnistys
o Ei sallittu
o Kysy aina
x Kysy 1. kerralla
Yhteydet
o Ei sallittu
o Kysy aina
o Kysy 1. kerralla
x Aina sallittu
Multimedia
o Ei sallittu
x Kysy aina
o Kysy 1. kerralla
Lue käyttäjän tietoja
o Ei sallittu
x Kysy aina
Muuta käyttäjän tietoja
o Ei sallittu
x Kysy aina
Paikannus
o Ei sallittu
o Kysy aina
x Kysy 1. kerralla
Maamerkit
o Ei sallittu
o Kysy aina
x Kysy 1. kerralla

wento
Viestit: 59
Liittynyt: Ke 28.10.2009 20:17

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja wento » Pe 19.02.2010 18:41

Jotain eroja näyttäisi suositeltuihin olevan:
http://live.geocaching.com/guide/:

"Suosittelemme seuraavia asetuksia:
Verkkokäyttö: Kysy 1. kerralla (Reaaliaikaiset kätkötiedot, seuranta ja kartat)
Lue käyttäjän tietoja: Aina sallittu (Offline -kartat)
Paikannus: Aina sallittu (GPS -sijaintisi)
Multimedia: Aina sallittu (Valokuvien ottaminen)
Geocaching Live ei käytä muita oikeuksia."

Avatar
karkal
Viestit: 53
Liittynyt: La 22.11.2008 19:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja karkal » La 20.02.2010 0:06

Tuokin ohje on tuttu, mutta N85 tarjoaa ainoastaan edellisessä viestissä esittämäni vaihtoehdot. Olen korvannut "Aina sallittu" vaihtoehdon joko "Kysy 1. kerralla" tai "Kysy aina". Näiden ei pitäisi estää ko. toimintoja. Tosin on melko rasittavaa aina jatkuvasti vastailla noihin kyselyihin. Olen yrittänyt etsiskellä, josko jostakin löytyisi kohta josta voisi saada nuo jatkuvat kyselyt ohitettua, mutta en ole vielä sellaista löytänyt. Jos jollakulla olisi tähänkin ongelmaan viisastenkivi, niin tähän suuntaa voisi heitellä. :(

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ma 12.07.2010 15:52

Tässä tuntee itsensä taas ääliöksi. Huhtikuussa tappelin offline-kartan E90:iin. Nyt latasin uuden kartan, pukkasin samaan kansioon ja mitä tapahtui: ei se toimi. Kartta on paikassa My Computer\Nokia E90\NO NAME\trackonfly\map\OpenStreetMap ja olen taas ihan hukassa miten se sieltä saisi toimimaan. Olisiko vinkkejä?
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Avatar
Reform7
Viestit: 162
Liittynyt: Su 23.05.2010 18:15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja Reform7 » Ma 12.07.2010 15:56

Minulla Nokia E52 kävi sama juttu kuin sinulla ensin toimi, latasin ruotsista pienen pläntin niin lakkasi kaikki kartat toimimasta,ja kansiokin on oikea :cry: :cry:
"Ei se siel oo" --> "Oho oliki"

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ke 30.11.2011 14:49

karttatiedostojen muoto?
mulla pitäs olla noksun muistikortilla jonkinmoinen (navigaattorin käyttämä) ofline karttatiedosto, mutta empä muista missä tiedostossa.
minkä päätteistä/päätteisiä tiedostoa pitäs haeskella?

entäpäs pitääkö karttapalvelimen poluksi sitten laittaa ko. kansio vai tiedosto...
vai pystyykö toi live ees käyttään samaa tiedostoa?
tai sit en ymmärrä koko offline karttojen käyttöä/ hakemista... :?
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Ongelmia offline-karttojen teossa

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Ke 25.04.2012 13:28

Sitä myötä kun päivitin N8:iin Belle-käyttiksen ja jouduin asentamaan vanhemman version Livestä, niin karttojen huono latautuvuus on ollut isompi ongelma. Tähän tietysti on ratkaisuna offline-kartat. Tuo Live webstart on toiminut ihan ok läppärillä jossa oli käyttiksenä XP. Sen sijaan Vista-käyttiksen omaavalla koneella ohjelma näyttää toimivan, mutta en löydä valmiita karttoja mistään ko. koneelta...

Nyt tuo vanha uskollinen rouskuni hajosi ja koetin väsätä karttoja vanhalla pöytäkoneella, jossa myös on XP. Mutta nyt tulee vaan Security warningia ja ohjelma ei edes käynnisty. Java pitäs olla ajantasalla ja selaimenkin päivitin. Alkaa pikkasen turhauttaa, kun pitäisi saada kevään ja kesän reissua varten karttoja. Nyt kuulisin mielellään kokemuksia, millaisilla käyttiksillä olette saaneet tuon vielä toimimaan. Tuossa vistapitoisessa työläppärissä mulla ei ole pääkäyttäjän oikeuksia, niin voisiko se aiheuttaa osan ongelmista. Osaiskohan kukaan helpata, miten saisin tuon toimimaan näillä muilla koneilla. (Mäccikin löytyy, mutta sillä en halua isommin kokeilla minkään kartan tekoa, ellei ole pakko)

Löysinkin tällaisen GCLiveMapGen -python scriptin, ja onnistuneesti sain tuon ladattuakin, vaikkei tuotakaan ole hetkeen päivitetty. Vaikkei ohjeistus ollutkaan ihan päivänselvää, niin ekat kartat on nyt latautumassa :). Tässä vaan on sellainen probleema, että tuolla voi valita vain suorakulmaisia kartta-alueita. Live vetäisee tuon mukaan max. 65535 kartta"tileä" kerrallaan. Kun tsekkailin, minkä kokoine alue toi olisi, niin eihän tuo kata edes koko Läntistä- Uusimaata. Vai ymmärsinköhän tuon väärin...

Ei mulla sentään olisi tarvetta koko. alueelle, mutta päätiet olisi kuitenkin hyvä olla. Ei noilla karttaruuduilla vedetä ainakaan kesällä suunniteltua Itä-Suomen valloitusta [;)]. Aikamoisia kikkailuja saa tehdä, että saa päätiet katettua suorakulmaisilla paloilla.

Alkaa tuntua siltä, että pitäs kai siirtyä kokonaan cacheMen käyttöön, mutta sillä navigointi on jotensakin kökköistä (saakos siihen muuten offline-karttoja?). Taikka sit pitää vaihtaa puhelin. Vaan eipä sitä viittisi toimivaa ja kestävää luuria poiskaan vaihtaa. Perheestä löytyy Samsung Galaxy X II, jonka gps, on mielestäni monta kertaa surkeampi kuin N8:n sekä Xcover ja ZTE Blade, joita en saa käpälöidä niin pitkään, että GPS:n tarkkustestejä pääsisin tekemään, saatikka että saisin niitä lainaksi reissuun ;).

Avatar
PPP
Viestit: 119
Liittynyt: La 04.10.2008 0:07

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja PPP » Ke 25.04.2012 16:19

Ainakin GPL llä tuota rajoitusta voi kiertää helposti, mutta toimisiko se tuossa script tapauksessa en tiedä.

Kun GPL ssä voi nimetä mapserverin ihan vapaasti tahtonsa mukaan vaikka käyttäisi samaa karttalähdettä, jolloin voi sopivissa palasissa ladata koneella vaikka vain kunnan tai kaupungin osan kokoisissa palasissa karttoja tarpeen mukaan sopivilla mittakaavoilla eri käyttötapauksiin.

Kapulaan tarvii tehdä vain samalla nimellä ja osoitteella oleva mapserveri kuin ladatuissa ja viedä ne ladatut offline kartat oikeaan polkuun.

Just tai melkein tälleen, kun vain muistin oikein termit ja muut nimekkeet
PPP on Perhe-K:n jäsen P

Helsinki - Paltamo - Ivalo - Utsjoki

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja Haimmala » To 26.04.2012 11:47

PPP kirjoitti:Ainakin GPL llä tuota rajoitusta voi kiertää helposti, mutta toimisiko se tuossa script tapauksessa en tiedä.
Saako kysyä tyhmiä? Mikä on tuo GPL?

Kiitos muuten vinkeistä, täytynee tutkailla miten tuo onnistuu.

Toinen kysymys: Mitä OSM-serveriä Livessä oletuksena mukana oleva OSM käyttää? Kun on toi Osmarender ja Mapnik. En saanut nimittäin Osmarenderiltä karttoja ladattua vaan vain Mapnikistä.

Avatar
PPP
Viestit: 119
Liittynyt: La 04.10.2008 0:07

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja PPP » To 26.04.2012 23:04

Saa, kun tyhmiä kirjoittaa kerran

Sehän on typo :oops: tietty GCL stä kirjoittan.

Helmikuulla latasin karttoja viimeisenä iltana ennen reissuun lähtöä ja mulla oli myös jotain häriöitä mutten muista mitä tai mistä karttoja onnistuin lopulta saamaan mukaan. Omituisen näköisiä ne kyllä oli?! Joo ja taisinpa muuten lopulta ottaa väärän kaupungin mukaan :)

Huomenissakin on lähtö edessä, muttei nyt mitään karttoja tarvitse latailla mukaan, muuten on kyllä pakkaamatta vielä...

Aamullakin ehtii.
PPP on Perhe-K:n jäsen P

Helsinki - Paltamo - Ivalo - Utsjoki

Avatar
Geopulut
Viestit: 173
Liittynyt: Ma 07.06.2010 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja Geopulut » Ti 12.06.2012 14:14

Minulla on vähän samaa ongelmaa: eli aiemmin (muistaakseni ennen Belleä) ulkomaan kartat latautuivat ongelmitta kaikille zoom-tasoille. Nyt kun testasin PC-startin autorecordia, niin paras tulos on se, että kartat näkyvät 2km asti, mutta siitä pienempään ei zoomaa ilman nettiyhteyttä.. onko ketään törmännyt vastaavaan? :?:
... etsikää, niin te löydätte ...

... seek, and ye shall find ...

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Ti 12.06.2012 14:41

Geopulut kirjoitti:Minulla on vähän samaa ongelmaa: eli aiemmin (muistaakseni ennen Belleä) ulkomaan kartat latautuivat ongelmitta kaikille zoom-tasoille. Nyt kun testasin PC-startin autorecordia, niin paras tulos on se, että kartat näkyvät 2km asti, mutta siitä pienempään ei zoomaa ilman nettiyhteyttä.. onko ketään törmännyt vastaavaan? :?:
Mulla oli vähän samanlainen tilanne pari viikkoa takaperin. Tosin silloin jäi uupumaan vain pari alinta zoomaustasoa ja satunnaisesti oli sitten ne kaikki zoomaustasot. Luulen että ongelman syynä oli se että "tileraja" 65535, kun kysessä oli aika iso alue. Hankala kyllä arvoioida, millonka alue on täynnä...

Niin, sain tosiaan tuon PC-startin toimimeen "uusvanhalla" koneella, jolla sama käyttis kuin hajonneella.

Avatar
Geopulut
Viestit: 173
Liittynyt: Ma 07.06.2010 13:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Liven offline karttojen lataus

Viesti Kirjoittaja Geopulut » Ti 12.06.2012 14:56

Haimmala kirjoitti:
Geopulut kirjoitti:Minulla on vähän samaa ongelmaa: eli aiemmin (muistaakseni ennen Belleä) ulkomaan kartat latautuivat ongelmitta kaikille zoom-tasoille. Nyt kun testasin PC-startin autorecordia, niin paras tulos on se, että kartat näkyvät 2km asti, mutta siitä pienempään ei zoomaa ilman nettiyhteyttä.. onko ketään törmännyt vastaavaan? :?:
Mulla oli vähän samanlainen tilanne pari viikkoa takaperin. Tosin silloin jäi uupumaan vain pari alinta zoomaustasoa ja satunnaisesti oli sitten ne kaikki zoomaustasot. Luulen että ongelman syynä oli se että "tileraja" 65535, kun kysessä oli aika iso alue. Hankala kyllä arvoioida, millonka alue on täynnä...

Niin, sain tosiaan tuon PC-startin toimimeen "uusvanhalla" koneella, jolla sama käyttis kuin hajonneella.
Kiitos vastauksesta. Pitääpä koittaa vähän maltillisemmin, itselläni oli tuossa myös aika laaja alue. :mrgreen:
... etsikää, niin te löydätte ...

... seek, and ye shall find ...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Geocaching Live”