Miksi sivusto on hidas?

Sivustoon liittyvä keskustelu, parannusehdotukset, risut ja ruusut...
Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Miksi sivusto on hidas?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » To 16.10.2008 21:49

Geocache.fi sivusto ja geocache mobiili on jostain syystä hidastunut parin viime päivän aikana. Sivujen lataaminen kestää melkein yhtä pitkään kuin ei niin kultaisella 90-luvulla. Samalla kun olen odotellut geocachen avautumista olen ehtinyt tehdä monta hakua geocaching.comissa. Onko suosio pompannut pilviin vai bugittaako jokin?
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

teameimi
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 27.12.2006 13:05
Viesti:

Re: Miksi sivusto on hidas?

Viesti Kirjoittaja teameimi » To 16.10.2008 21:56

Itselläni toimii mielestäni yhtä nopeasti kuin ennenkin - ja olen muka yrittänyt asiaa seuraillakin normaalia enemmän kun nyt tuli tuo Trackonfly lisäksi mukaan. Onko muilla minkälaisia kokemuksia tästä sivujen latausnopeudesta. Jospa sen hitauden aiheuttaa jokin sivuille viimeaikoina lisätty mainoselementti?...toisaalta sanoit että se hitaus esiintyy myös mobiilissa...
Jussi / TeamEimi / http://www.kivenalla.fi

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Miksi sivusto on hidas?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » To 16.10.2008 21:59

Minulla on toiminut sivusto ihan hyvin niin PC:llä kuin kännykän nettiselaimella. Mobiiliversiota en ole käyttänytkään...

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Miksi sivusto on hidas?

Viesti Kirjoittaja haksu10 » To 16.10.2008 22:31

Dragonfly Vet kirjoitti:Geocache.fi sivusto ja geocache mobiili on jostain syystä hidastunut parin viime päivän aikana. Sivujen lataaminen kestää melkein yhtä pitkään kuin ei niin kultaisella 90-luvulla. Samalla kun olen odotellut geocachen avautumista olen ehtinyt tehdä monta hakua geocaching.comissa. Onko suosio pompannut pilviin vai bugittaako jokin?
Tiedossa ei ole mitään ongelmaa taikka bugia joka normaalia enemmän aiheuttaisi ongelmaa. Tämä tarkoittaa sitä että palvelu sinänsä on hyvin raskas ja datamäärä valtava joka aiheuttaa ajoittain pientä ylikuormitusta, erityisesti aamuyön tunteina jonne pahiten rasittavat tehtävät on ajoitettu. Muutenkin voi lyhytaikaisia ylikuormituksia olla vaikkakin suurin osa eniten kuormittavista osuuksista onkin jo kirjoitettuna uusiksi.

Järjestelmä pitää yllä myös sivuston suorituskyvyn tilastointia joka osaltaan auttaa valvomaan mahdollisia ongelmapaikkoja. Tilastojen valossa mitään muutoksia tai ylisuuria latausaikoja ei keskimääräisissä latausajoissa ole, toki yksittäisiä pitkäksi venähtäneitä latauksia tilastoista löytyy.

Jotkut osuudet, esimerkiksi kätkökartta, lokiseuranta (varsinkin hakuehtoja käyttäen) jne. vievät normaalistikin vähintään muutaman sekunnin koska nämä osuudet vaativat suoraa kantakäsittelyä ja mahdollisimman laajat hakumahdollisuudet estävät / vievät hyödyn välimuistituksesta. Esimerkiksi 470 000 lokimerkinnän käsittely on hyvin raskasta ja vaikkakin perustason kyselyjä varten on olemassa aputauluja tehokkaammin dataa tarjoamassa niin suuri osa hakuehtoja sisältävistä kyselyistä täytyy tehdä tuohon muutaman sata megatavua sisältävään kantaan.

Mutta mikäli ongelmia ilmenee niistä toki voi kertoa, mieluiten kertoen tarkan sivun / sivut mitä ongelma koskee niin pystyn paremmin selvittämään asiaa ja mahdollisesti parantamaan palvelua tältä osin.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miksi sivusto on hidas?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » To 16.10.2008 22:58

Parin päivän ajan ja etenkin tänään etusivun lataaminen on kestänyt yli 10 sekuntia. Harmaa pohja logoineen pölähtää heti ruutuun, mutta sitten seuraa 10-15 sekunnin odotus. Esim. mikäli painan tämä sivun vasemman yläkulman Geocache.fi palkkia, avautuu sivu vasta 10-15 sekunnin kuluttua. Saman ilmiön havaitsin Keltaisetsivut.fi sivustolla, mutta muut sivustot ovat toimineen moitteetta. Voiko olla, että vika on jossain matkan varrella? Tai peräti täällä päässä. Windows on kyllä taas päivittynyt. Aiemmin sivusto on kuitenkin avautunut vikkelästi, eikä noihin hakuihinkaan ole aikaa juuri kulunut. Hakusivu aukeaa nytkin vauhdilla, mutta itse haku on hidastunut entisestä huomattavasti. Geocaching.com sivustolla aika on sama noin 1s, kuin vielä viime viikonloppuna geocache.fi sivuillakin. Samoin tuota mobiilin avaussivua on saanut pari päivää odotella entistä pidempään. Ei tosin yhtä pitkään, kuin tätä oikeaa nettiversiota 10 megan yhteydellä. Käytän kännykässä omaa yhteyttä, en tätä samaa kuin pöytäkoneella.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Miksi sivusto on hidas?

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Pe 17.10.2008 0:07

Vika taitaa olla joko koneessani tai yhteydessä. Tällä kännykällä sivusto toimii nopeasti vaikka yhteysnopeus on kahdeskymmenes osa pöytäkoneesta. Outoa vain on että muut sivustot toimivat silläkin entiseen tahtiin.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Sivustoon liittyvät ehdotukset ja kommentit”