Geokätköilevät nuoret

Kaipaatko kaveria kätköilyreissulle? Laitahan tänne viestiä
Elsa99
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 18.03.2014 17:02

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja Elsa99 » Pe 21.03.2014 16:34

Olen 14 melkein 15 vuotias( 4 päivän päästä) Helsinkiläinen kätköilijä. Ja alku innostuskin on vielä säilynyt vaikka tämän ikäisiä kätköilykavereita on aikas vähän. Tommonen miitti olis hyvä idea.

Juniperus Collis
Viestit: 4
Liittynyt: La 04.08.2012 21:25

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja Juniperus Collis » Pe 21.03.2014 18:47

I.P. kirjoitti:Takaisin pääaiheeseen: keitä muita "juniorikätköilijöitä" palstalla liikkuu?
Täältä löytyy jo pidempiaikainen juniorikätköilijä! Vaikka kätköilykokemusta on jo 5,5 vuoden edestä niin iän puolesta taidan vieläkin kuulua selvästi juniori-ikäluokkaan :D

Olen siis 18-vuotias helsinkiläistynyt * abiturientti, jolla kirjoitusurakka loppui onneksi jo keskiviikkona 19.3. pitkän matematiikan ylioppilaskokeeseen. Lisäksi olen muutaman kuukauden päästä osallistumassa ensi kertaa yliopiston pääsykokeisiin, ja tällä tietoa toukokuun lopussa saamassa valkolakin. Kätköillyt olen siis 13-vuotiaasta saakka, joten kätköily on kyllä tullut tutuksi näiden lukuisien vuosien aikana!

Huomasin kyllä jo vuonna 2008 aloittaessani harrastuksen, ettei geokätköily ole oman ikäluokkani hittiharrastus. Se ei kuitenkaan haitannut, sillä ei yhdessä harrastaminen katso ikää - minun olessani 13-14 vuotias harrastin kätköilyä monesti oman äitini lisäksi harrastuksen kautta tutuksi tulleiden noin 25v ja 60v geokolleegoiden kanssa. Toisaalta vielä nykyäänkään ei kovin monia oman ikäisiä kätköilijöitä tule vastaan, vaikka harrastus on kasvattanut harrastajamääräänsä ja tietoisuuttaan vuosien varrella. Voihan se johtua siitä, että mahdollinen autottomuus, koulukiireet (esim. kirjoitukset), kesätyöt, kaverit jne. rajoittavat mahdollisuutta harrastaa kätköilyä. Vaikka itseltäni ajokortti löytyykin niin kieltämättä autottomuus, koulukiireet, kaverit ja seurustelusuhteet ovat rajoittaneet mahdollisuuksia kätköillä. Myös paukkuva pakkanen on saanut minut jäämään mieluummin sisätiloihin useamman kerran, mutta onneksi kohta on kesä ja pääsee ainakin lämpötilan puolesta purkeille! :D

Tuo miitti-idea kuulostaa varsin hauskalta, mutta olen myös sitä mieltä, että oli paikka ja aika mikä hyvänsä, miitti ei tule olemaan mikään nuorison yleisöryntäys. Toisaalta voihan sitä järjestää miitin pienemmälläkin porukalla esim. pääkaupunkiseudulle. Jos näin tapahtuu niin lupaan itse tulla paikalle mikäli ei muuta menoa satu päällekäin tuon kanssa! :D

* Kätköilyuran aikana asunut ensin Tampereella, sitten Mäntsälässä ja nyt kuukauden Helsingin keskustassa. Kaikki paikat ovat kyllä tulleet tutuiksi, ja jos joku oikein kauniisti pyytää niin voin tulla kätköilyseuraksi ulkopaikkakuntalaisille :)

jumiki
Viestit: 130
Liittynyt: Ma 04.06.2012 17:51
Paikkakunta: Tuusula

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja jumiki » Pe 21.03.2014 21:45

Itse olen 14 vuotias kätköilijä Tuusulasta. Muutaman vuoden olen harrastuksen parissa ollut. Omaan ikäluokkaan kuuluvia kätköilijöitä en ole kovin paljon tavannut. Omat kaveritkaan eivät ole kätköilystä oikein innostuneet. Juurikin autottomuus on osasyy tähän; kukaan kavereista ei viitisi (eikä jaksa) fillarilla pyöriä ympäri Pk-seutua purkkien perässä :lol: . Mutta tämä ei ole innostusta vähentänyt!
Juniperus Collis kirjoitti: Olen myös sitä mieltä, että oli paikka ja aika mikä hyvänsä, miitti ei tule olemaan mikään nuorison yleisöryntäys. Toisaalta voihan sitä järjestää miitin pienemmälläkin porukalla esim. pääkaupunkiseudulle. Jos näin tapahtuu niin lupaan itse tulla paikalle mikäli ei muuta menoa satu päällekäin tuon kanssa! :D
^täysin samaa mieltä. Mutta ei siitä tietenkään mitään nuoriso megaa tarvitsisikaan tulla. Jos vain miitti saadaan aikaan pk-seudulle tai lähettyville lupaan yrittää olla paikalla :) . Ja kyllä, vanhempia kätköilijöitä ei voi kieltää tulemasta paikalle, eikä se edes ole tarpeellista.
Nyt vain kaikki asiaa miettimään. Jonkinlainen miitti olisi kiva saada aikaan. Voin itse yrittää joskus jotain saada aikaan, mutta kyllä muutkin saa mielellään miitin hommailla. Olisi miitin kannalta kiva tietää, mitä siltä halutaan ja miten tullaan saamaan mahdollisimman iso porukka kasaan, sekä hyvä että onnistunut miitti.

Pegalius
Viestit: 8
Liittynyt: Ma 16.04.2012 19:34

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja Pegalius » Ma 24.03.2014 0:17

Olen nykyään 15v ja ensimmäisen kätköni löysin jo 2007. Silloin isoveli näytti muutamat purkit mutta ei se silloin oikein innostanut. 2010 koulussa joku kaveri keksi harrastuksen ja siitä se sitten alkoi vasta kunnolla. Sen jälkeen en kovin aktiivisesti ole purkkeja etsinyt, mutta välillä on aktiivisempia jaksoja ja välillä vähemmän aktiivisia. Olen 7 vuoteen löytänyt sen vähän päälle 200 kätköä :D

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ma 24.03.2014 13:26

Etusivulla on listassa näkyvissä "kätkön teko" - miittejä. Voisiko ne kiinnostaa myös nuoria eli jos jotain ohjelmaa pitää keksiä? Noihan vois olla myös niitä "vanhojen ja nuorten kohtaamisia" missä yhteinen aihe olisi hyvä ajatusten vaihtoon ja "yhdessä tekemiseen", toisaalta myöskin saisi olla sitten ihan ikäistensä kanssa, jos on pakko jakaantua (kun ei voi sitä nuorisomiittiä järjestää)... Ja jollakin oli osallistumislogissaan maininta, että myös piilotukseen voisi saada vinkkejä (tai päinvastoin: "älä piilota näin"). En tiedä kuinka eri kätköntekomiiteissä panostetaan muihin kätköön liittyviin asioihin... "Epävirallisissa" keskusteluissa varmaan puhutaan ihan mistä vaan...
Taitaa nuorissa ja vanhoissa (minäkö?) olla ihan samalla tavalla vain niitäkin, jotka kätköilee, ei siis osallistu... Suosio vaan lisääntyy, niin luulisi porukkaa kohta riittävän melkein mihin vaan. Maantieteellisiä eroja tietysti on aika paljon...

Avatar
Maitomies
Viestit: 645
Liittynyt: To 17.11.2011 21:13
Paikkakunta: Hattula
Viesti:

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja Maitomies » Ma 24.03.2014 15:30

barlow39 kirjoitti:... Noihan vois olla myös niitä "vanhojen ja nuorten kohtaamisia" missä ...
Mun kokemuksen mukaan ainakin mun miiteissä on ikäjakaumaa ollut laidasta laitaan ilman alleviivaustakin, jotta ei noihin olemassa oleviin väkisin tarvi mitään "vanha- nuori" agendaa vääntää. Tekee sit mieluummin oman miitin tolla otsikolla. Muutenhan noita miittejä on nyt kyllä melkoinen määrä, ( en muista fi etusivulla noin montaa nähneeni ) mutta jos kiinnostaa jollain tietyllä agendalla miitti niin suosittelen ottamaan härkää sarvista; paikka-aika-kuvaus ja tuumasta toimeen. Ite oon jostain kumman syystä näissä asioissa tykännyt ottaa ja laittaa homman konkretiaan mieluummin kun puhua että ois kiva jos "joku" järkkäis ... :lol: muilla elämän alueille usein kyllä peeaailenkin...
- Maitomies -
Onnellinen ihminen kulkee usein vakaasti polkua, jota tuhat onnetonta väittää vääräksi.
https://maitomies.wordpress.com
https://www.facebook.com/geo.maitomies

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ti 25.03.2014 1:08

Enpä tosiaan haluaisi tässä mitään jaottelua suosia, mutta ketjussa puhuttiin nuorista ja heidän määrästään, niin ajattelin, että josko ne nuoretkin sitten löytäisi noista olemassaolevista miiteistä jotain, ja voisivat osallistua ilman sen kummempaa järjestämistä. Tuo vanha-nuori asetelma taitaa olla aika hankala rajata :)

kaaka
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 20.06.2012 16:13

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja kaaka » Ti 25.03.2014 9:26

Meidän perheessä kätköilee meikäläisen keski-ikäisen immeisen lisäksi Maskistar, joka on ihan himpun vajaa 14 v. Hän ei näillä foorumeilla viihdy, joten sen takia minä päätin nyt tähän kirjoitella, vaikken kohderyhmää olekaan. Haluttiin nimittäin sanoa, että Junnumiitti Megan yhteyteen olisi todella loistava idea! Muuten voi olla hankala saada moisesta miitistä mitään yleisöryntäystä, kun junnut ovat hajaantuneet ympäri Suomea (mekin Oulun seudulla), mutta Megassa voi hyvinkin olla kymmeniä nuoria paikalla. Ottakaahan nyt joku tästä ideasta koppi, ja pistäkää miitti pystyyn! :)

I.P.
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 30.12.2009 11:44

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja I.P. » Ti 25.03.2014 11:16

Suhteellisen vilkkaana käynyttä ja erinomaisen positiivisessa sävyssä käytyä keskustelua voisin ehkä tiivistää seuraavasti:
-nuoria kätköilijöitä on ympäri suomea
-ajatus nuorten oman miitin järjestämisestä sai jonkin verran kannatusta
-Megan yhteydessä pidettävää nuorison kokoontumista suorastaan toivottiin

Puheita nuorisomiitistä ei pidä haudata sen takia, että kun aikuistenkin seurassa on mukavaa, niin ei muuta kannata järjestää. Yleisesti ottaen ihmisillä on luontaisesti halu viettää aikaa ainakin silloin tällöin vain omanikäistensä seurassa. Tämä koskee kaikkia ikäluokkia. Ihmiset kokoontuvat usein jonkin yhteisen harrastuksen tai mielenkiinnon kohteen ympärille. Hyvänä esimerkkinä toimivat ympäri Suomea järjestettävät mopo- ja kevarimiitit: vaikka kaksipyöräisten harrastajia on laajalla ikäskaalalla, juuri nuorison omat miitit ovat olleet valtavan suosittuja (mistä on välillä valitettavasti saatu lukea sanomalehdistä). Niin, ja ei niissä yleisissä motokokoontumisissa tosiaan kovin paljoa nuoria käy.

Lähtisin mielelläni järjestämään nuorisotoimintaa Megan yhteyteen, mutta olen siihen aikaan armeijassa. Löytyisikö tältä palstalta ketään muuta järjestämisestä kiinnostunutta?

Lopuksi vielä vähän offtopicia: jos haluat ipadin herättävän sinut siihen aikaan kuin haluat, siinä pitää olla äänet päällä. :evil: Tämän opin tänään kantapään kautta. Tarkoitukseni oli etsiä vähintään 24 - challengeen tarvittavat 96 kätköä vuorokauden aikana, joten olin laittanut herätyksen kello 23:30. Eipä kuulunut herätystä ja iloisesti nukuin aamuseitsemään :oops: Ei auta muu kuin ottaa uutta yritystä huomenna, taidanpa luottaa herättäjänä Lumiaan tällä kertaa :lol: Saahan nähdä mitä tuosta tempauksesta tulee...

rusina1
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 19.10.2012 20:13

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja rusina1 » Ti 25.03.2014 22:52

Täältä ääni megan nuorisomiitille megan yhteydessä. yleensä kun tulee kätköiltyä "vähän" vanhempian kätköilijöidrn kanssa niin tämä miitti voisi olla mukavaa vaihtelua, järkätkää ihmeessä joku nyt tällainen :)

PyryK
Viestit: 97
Liittynyt: Ma 07.06.2010 12:01

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja PyryK » Ke 26.03.2014 23:06

16v parinpäivän kulutta ilmottautuu Geokätköileväksi nuoreksi.
PyryK

I.P.
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 30.12.2009 11:44

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja I.P. » To 17.04.2014 18:16

Miittiaiheeseen vielä palatakseni, ei nuorisoeventti olisi sen enempää minkään säännön kanssa ristiriidassa kuin baarimiittikään, jollaisen järjestäminen näyttää olevan sallittua edelleen. http://www.geocaching.com/geocache/GC52 ... miitti-k18

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 415
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » To 17.04.2014 18:42

Iltamiitti (K18) miitin tapauksessa itse miitti paikka on K18 eli näin ollen ei riko ohjeistuksia.
Fortuna Favet Fortibus

Valtteri02
Viestit: 22
Liittynyt: To 17.04.2014 21:31

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja Valtteri02 » To 17.04.2014 21:49

12 V. syyskuussa täyttävä (Henkisesti n, 7 v.) kätköilijä Jyväskylästä.Tämä on muuten ensimmäinen viestini, moikka kaikki :D
Viimeksi muokannut Valtteri02, To 17.04.2014 22:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Tilhet
Viestit: 741
Liittynyt: Ma 05.10.2009 21:29

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja Tilhet » To 17.04.2014 22:02

Valtteri02 kirjoitti:12 V. syyskuussa täyttävä kätköilijä Jyväskylästä.Tämä on muuten ensimmäinen viestini, moikka kaikki :D
Moikka takaisin o/

I.P.
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 30.12.2009 11:44

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja I.P. » To 17.04.2014 22:58

PekkaH kirjoitti:Iltamiitti (K18) miitin tapauksessa itse miitti paikka on K18 eli näin ollen ei riko ohjeistuksia.
Teesilläsi ei ole pohjaa. Jos miitti järjestetään paikassa, jonne pääsy on rajattu iän perusteella, miitillä on ikäraja. Ikärajallisen ravintolan valinta miitin pitopaikaksi on tietoinen valinta. Pöydässään istuva järjestäjä voi hurskaana levitellä käsiään ikkunan takana ihmetteleville alaikäisille: "Tervetuloa miittiin, minä en teitä estä." Mestan ovimies sen sijaan estää.
Kyse ei ole siitä, että vastustaisin miitin pitämistä baarissa. Argumenttini esitin jo edellisessä kommentissani. Joku tietysti haluaisi ehdottaa jo toistamiseen nuorisomiitin pitämistä nuorisotalolla tai vaikka pallomeressä sillä perusteella, että kyseisille tiloille on määrätty yläikäraja. Nokkeluudella ei ole rajoja.
Ugh, olen puhunut. Tämä saivartelu olkoon päättynyt.

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 415
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » To 17.04.2014 23:27

I.P. kirjoitti:Teesilläsi ei ole pohjaa. Jos miitti järjestetään paikassa, jonne pääsy on rajattu iän perusteella, miitillä on ikäraja.
Eventtiin itsessään ei ole ikä rajaa koska se sotisi ohjenuoria vastaan vaan paikaan jossa eventti järjestetään on estetty pääsy lain mukaan alle 18 vuotialta.
Fortuna Favet Fortibus

I.P.
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 30.12.2009 11:44

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja I.P. » To 17.04.2014 23:52

PekkaH kirjoitti:
I.P. kirjoitti:Teesilläsi ei ole pohjaa. Jos miitti järjestetään paikassa, jonne pääsy on rajattu iän perusteella, miitillä on ikäraja.
Eventtiin itsessään ei ole ikä rajaa koska se sotisi ohjenuoria vastaan vaan paikaan jossa eventti järjestetään on estetty pääsy lain mukaan alle 18 vuotialta.
Laki ei aseta anniskelupaikalle ikärajaa.

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 415
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Pe 18.04.2014 0:28

I.P. kirjoitti:
PekkaH kirjoitti:
I.P. kirjoitti:Teesilläsi ei ole pohjaa. Jos miitti järjestetään paikassa, jonne pääsy on rajattu iän perusteella, miitillä on ikäraja.
Eventtiin itsessään ei ole ikä rajaa koska se sotisi ohjenuoria vastaan vaan paikaan jossa eventti järjestetään on estetty pääsy lain mukaan alle 18 vuotialta.
Laki ei aseta anniskelupaikalle ikärajaa.
Alkoholi laki ei suoraa kiellä alaikäisten oleskelua ravintolassa mutta: Luvanhaltijan ja anniskelupaikan henkilökunnan vastuulla on kuitenkin valvoa, että alaikäinen ei anniskelupaikassa voi nauttia esimerkiksi jonkun toisen asiakkaan hänelle välittämää alkoholijuomaa. Tämän estämiseksi ravintolat ovat määrittäneet ikä rajaksi 18vuotta tietyn kellon ajan jälkeen.

Alle K18 pääsyn kieltäminen ravintolaan:
Majoitus- ja ravitsemistoiminnasta annetun lain 5 §:n mukaan toiminnan
harjoittajalla ja liikkeen henkilökunnalla on oikeus evätä asiakkaaksi pyrki-
vältä pääsy liikkeeseen, jos siihen on järjestyksenpidon tai liikkeen toimin-
ta-ajatuksen vuoksi perusteltu syy. Toiminta-ajatukseen perustuen asia-
kasvalintaa voidaan suorittaa mm. asettamalla sisäänpääsyn edellytyk-
seksi ikärajoja tai pukeutumiseen liittyviä vaatimuksia.
Fortuna Favet Fortibus

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Pe 18.04.2014 8:39

Itse pian 50v täyttävänä olisin vahvasti sitä mieltä että tuollainen nuorisomiitti olisi varmaan paikallaan.

Vaikkakin miitteihin voivat tulla kaiken ikäiset, uskoisin että tuollaisessa omalle ikäryhmälle suunnatussa miitissä sen ikäiset kuitenkin jotenkin voisivat olla "vapautuneemmin.

Näin henkilökohtaisella tasolla, jos miitin kuvauksessa kerrotaan mille kohderyhmälle se on suunnattu, niin en välttämättä olisi mukaan tulossa mikäli en juuri siihen kohderyhmään itse kuuluisi.

Ja mitä tulee tuohon K18 (tai korkeampaan) ikärajaan miitin pitopaikassa, niin kyllä se mielestäni on jollain tasolla tietoinen valinta. Aivan varmasti miitille olisi järjestynyt joku toinenkin pitopaikka.
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköilyseuraa”