Geokätköilevät nuoret

Kaipaatko kaveria kätköilyreissulle? Laitahan tänne viestiä
I.P.
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 30.12.2009 11:44

Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja I.P. » Ma 17.03.2014 17:30

Moikka!
Käsitykseni mukaan koko kätköilijöiden yhteisöstä vain pieni murto-osa on alle kaksikymppisiä. Kätköillä ainakin olen tavannut vain huomattavasti itseäni vanhempia kätköilijöitä. Tilastokin tämän vahvistaa, sillä kyseisen otannan kätköilijöiden moodi-ikäluokka on 30-44, ja seuraavaksi suurin luokka on 45-65-vuotiaat. Omia kavereitani en ole yrityksistä huolimatta saanut innostumaan kätköilystä, joten oma kätköilyintonikin on ollut hieman alavireistä, kuten tilastoistani voi todeta. :oops:

Olisi mukavaa tutustua suunnilleen itseni ikäisiin (±3 vuotta, itse olen 19) kätköilijöihin ympäri Suomea. Hauskaa olisi vaikka lähteä kätköilemään pääkaupunkiseudulle natiivihelsinkiläisen opastamana, itse kun olen melko onneton julkisilla liikennevälineillä liikkuja vieraissa kaupungeissa :lol: Vastaavasti olisi hubaa lähteä kesällä esim. kiertämään saariston rengastietä. Niin, minähän asun siis Turussa. :lol:

Olen nyt abi, ja YO-kirjoitukset ovat kahta ainetta vaille loppu. Ensi viikonloppuna, kun pitkäaikainen luku-urakka on ohitse, aion kätköillä itseni teholle :lol: Tarkoituksena olisi paukutella omia ennätyksiä kokeilemalla 24h kätkörundia (vanha taitaa olla vaatimattomat 17). Onko kellään muulla täällä hengaavalla kirjoitukset meneillään? Meinaan vaan että tuohon rundiin voi ilomielin liittyä mukaan! :D

Tulipa mieleeni sellainenkin, että innostuisiko kukaan ideasta järjestää omaa miittiä nuorille kätköilijöille? Miitti voisi olla esimerkiksi tarkoitettu 14-24-vuotiaille. En halua olla ikärasisti tai mitenkään muutenkaan syrjivä, mutta kun lukuisissa muissakin harrastuksissa on nuorten omia ryhmiä, niin miksei kätköilyssäkin?

Nuori kätköilijä, ilmianna itsesi! Olkoon tämä viestiketju kätköilevien nuorten oma foorumi! :D

jomadaFIN
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 22.04.2013 12:50
Paikkakunta: Turku

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja jomadaFIN » Ma 17.03.2014 17:59

Täältä yksi käsi pystyyn!

Tosiaan itsellä on parin kuukauden päästä mittarissa 18, ja mainitsemasi YO-urakka alkaakin sitten ensi syksynä. :shock: Ei siinä, se ei tule kyllä millään mittarilla vaikuttamaan kätköilymäärään, sen verta laiska olen lukemaan. :lol:

Mutta siis tunnen kyllä kätköilijöitä runsaanpuoleisesti, myös oman ikäisiä plusmiinus muutama vuosi, joten kyllä nuoretkin kätköilevät. Joskin he eivät käy miiteissä kovinkaan aktiivisesti, eivätkä muutenkaan pidä itsestään kovin suurta ääntä, siksi ehkä vaikuttaa, että heitä on vähemmän. Käsitykseni mukaan taitaapi olla myös niin, että harva näin nuori ottaa tämän harrastuksen yhtä vakavasti kuin esim. minä, välillä tuntuu, että tämä touhu on kaikkine haastehullutuksineen on lähtenyt aivan käsistä, viimeisimpänä huippuideana oli 200km ajoa (itse en ajanut) kahdeksan FTF:n palkitsemana keskellä yötä keskellä Jämsän korpia. Ihan arkiyönä.

Kaikesta huolimati olen viihtynyt itseänikin vanhemmassa porukassa, kun en oman ikäisistäni ole juurikaan löytänyt vastakaikua harrastuksen intressien ollessa muilla hiukan matalammalla. Kätköilijät ovat keskimäärin oikein mukavaa ja avointa porukkaa, joten rohkeasti vaan tutustumaan niihin fossiileihinkin! :lol: Mielestäni tämä on kuitenkin ennen kaikkea sosiaalinen laji, ja yhdessä tästä saa eniten irti.

Niijuu ja tosiaam Mansesteristaham mää tuun. Som moro tervetuloo Hämeeseem meinaa!

Marjis
Viestit: 432
Liittynyt: Pe 03.04.2009 15:29
Paikkakunta: Lahti

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja Marjis » Ma 17.03.2014 18:08

I.P. kirjoitti: Tulipa mieleeni sellainenkin, että innostuisiko kukaan ideasta järjestää omaa miittiä nuorille kätköilijöille? Miitti voisi olla esimerkiksi tarkoitettu 14-24-vuotiaille. En halua olla ikärasisti tai mitenkään muutenkaan syrjivä, mutta kun lukuisissa muissakin harrastuksissa on nuorten omia ryhmiä, niin miksei kätköilyssäkin?
Pienenä huomiona sellainen, että varmaan ihan hyvä idea, mutta muiden tuloa paikalle ei saa kieltää. Groundspeakin ohjenuorien mukaan eventtien pitää olla avoimia ihan kaikille. Toki sinne voi toivoa erityisesti nuoria paikalle, mutta muilta ei tulemista saa kieltää jos virallisen eventin laittaa pystyyn. :)
Eniten kätköilyssä **tuttaa toiset kätköilijät.

Avatar
ekhoc
Viestit: 312
Liittynyt: To 04.01.2007 22:59

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja ekhoc » Ma 17.03.2014 18:16

I.P. kirjoitti:Moikka!
Tulipa mieleeni sellainenkin, että innostuisiko kukaan ideasta järjestää omaa miittiä nuorille kätköilijöille? Miitti voisi olla esimerkiksi tarkoitettu 14-24-vuotiaille. En halua olla ikärasisti tai mitenkään muutenkaan syrjivä, mutta kun lukuisissa muissakin harrastuksissa on nuorten omia ryhmiä, niin miksei kätköilyssäkin?
Tuo pitäisi järjestää jotenkin ovelasti siten, että eventtipaikka ei houkuttele kuin nuoria :wink: Muuten sinne voi tulla tällaisia vanhuksiakin..

I.P.
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 30.12.2009 11:44

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja I.P. » Ma 17.03.2014 18:33

Pienenä huomiona sellainen, että varmaan ihan hyvä idea, mutta muiden tuloa paikalle ei saa kieltää. Groundspeakin ohjenuorien mukaan eventtien pitää olla avoimia ihan kaikille. Toki sinne voi toivoa erityisesti nuoria paikalle, mutta muilta ei tulemista saa kieltää jos virallisen eventin laittaa pystyyn. :)
Oikein hyvä pointti tietysti, eihän sääntöjen vastaisesti haluta toimia :D Osaatko sanoa, olisiko esimerkiksi "Nuorisomiitti" tai "Junnumiitti" tapahtuman nimenä näiden Grounspeakin ohjeiden vastainen? Pointtinani on siis, että miten moni ikäryhmän ulkopuolinen oikeasti tapahtumaan haluaisi tulla, vaikkei sitä olisi suoranaisesti kielletykään?
Viimeksi muokannut I.P., Pe 18.04.2014 0:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jomadaFIN
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 22.04.2013 12:50
Paikkakunta: Turku

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja jomadaFIN » Ma 17.03.2014 18:52

Ei se nimenä puolesta sääntöjen vastainen ole. Miitti on kuitenkin avoin kaikille, vaikka miten yrittäisi ohjelmalla ja miittipaikalla ym. rajata kohdeyleisöä. Siispä lähialueen aktiivikätköilijät ainakin piipahtavat paikalla vaikkeivät varsinaiseen ohjelmaan osallistuisikaan, koska he haluavat miitistä sen "löydön" tilastoihinsa. Mutta oikein hyvä idea, siitä vaan toteuttamaan! Enkä kyllä näkisi mitään huonoa siinä, että ikinuoriakin kätköilijöitä saapuisi paikalle. Huonona puolena näkisin ennemmin sen, että oli miitti millainen hyvänsä, se tuskin vetää kovin suurta määrää nuoria... No, tiedä häntä, niin kuin jo sanoin, miittiä pystyyn vaan, lopputuloksenhan näkee vain kokeilemalla!


Sent from my iPhone using Tapatalk

I.P.
Viestit: 10
Liittynyt: Ke 30.12.2009 11:44

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja I.P. » Ma 17.03.2014 20:07

Kiitos positiivisesta kannustuksesta! :D En tuota miittiä millään kiirrellä ainakaan rupea virittelemään, mutta ei missään nimessä ideaa kuopatakaan!
Takaisin pääaiheeseen: keitä muita "juniorikätköilijöitä" palstalla liikkuu?

finder313
Viestit: 79
Liittynyt: Pe 24.02.2012 18:38
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja finder313 » Ma 17.03.2014 20:25

I.P. kirjoitti:Takaisin pääaiheeseen: keitä muita "juniorikätköilijöitä" palstalla liikkuu?
Talon nuorin junnu, samalla pisin, 19 wee ilmottautuu Hämeen kupeesta, Hattulasta. Amiksessa sähköalaa kolmannella vuodella

E5kimo
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 11.10.2011 18:51
Paikkakunta: Orimattila

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja E5kimo » Ma 17.03.2014 20:38

Hop! Täällä yksi 16v kätköilijä Orimattilasta :D

Hilloo
Viestit: 46
Liittynyt: Ma 02.08.2010 18:51
Paikkakunta: Kuopio

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja Hilloo » Ma 17.03.2014 20:55

Itsekkin olen 19-vuotias kätköilevä abi Kuopiosta ja itselläni urakka on tosin enää yhtä vaille valmis.

Alussa itselläni oli hieman samanlainen tunne siitä ettei nuorempia hirveästi näissä piireissä pyöri. Nykyisin, kun muut kätköilijät tuntee paremmin ja harrastuksen suosio on kasvanut, ainakin tällä seudulla on mielestäni aika paljon nuorempiakin harrastajia. Nuoremmista osa saattaa toki harrastaa kätköilyä esimerkiksi perheen yhteisin nimimerkin takana.
Marjis kirjoitti:
I.P. kirjoitti: Tulipa mieleeni sellainenkin, että innostuisiko kukaan ideasta järjestää omaa miittiä nuorille kätköilijöille? Miitti voisi olla esimerkiksi tarkoitettu 14-24-vuotiaille. En halua olla ikärasisti tai mitenkään muutenkaan syrjivä, mutta kun lukuisissa muissakin harrastuksissa on nuorten omia ryhmiä, niin miksei kätköilyssäkin?
Pienenä huomiona sellainen, että varmaan ihan hyvä idea, mutta muiden tuloa paikalle ei saa kieltää. Groundspeakin ohjenuorien mukaan eventtien pitää olla avoimia ihan kaikille. Toki sinne voi toivoa erityisesti nuoria paikalle, mutta muilta ei tulemista saa kieltää jos virallisen eventin laittaa pystyyn. :)
Tähän ei tietysti varmaan lasketa mukaan niitä K18 baarimiittejä?

Avatar
ekhoc
Viestit: 312
Liittynyt: To 04.01.2007 22:59

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja ekhoc » Ma 17.03.2014 21:25

Hilloo kirjoitti:Tähän ei tietysti varmaan lasketa mukaan niitä K18 baarimiittejä?
Niissä ei kai periaatteessa ole varsinaisesti eventti K18, vaan tapahtumapaikka. Käytännön tarkkuuksiin toki sama asia.

kahju
Viestit: 94
Liittynyt: Pe 10.10.2008 10:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja kahju » Ma 17.03.2014 22:45

Periaatteessahan voisi järjestää miitin jossakin pomppulinnassa, jonne ei yli 7-vuotiaita huolittaisi. :D
Jotta ei menisi ihan ohi aiheen, niin kahju jr on 17, tai tänä vuonna siis 18-vuotias. Taitaa vaan into olla hiipumaan päin, mutta aina sillointällöin ehditään purkeillekin.
Kuolemattoman Aristokraattinen Haitallisen Järkevä Uimahyppääjä

Avatar
Kulpakko
Viestit: 258
Liittynyt: Ma 03.10.2011 9:34
Paikkakunta: Lepaa, Hattula

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja Kulpakko » Ti 18.03.2014 6:58

Mitäs jos Megan kanssa samaan aikaan sattuisit järjestämään "nuorisomiitin"? (Joku rajoitushan tässäkin oli, mutta en nyt muista mikä :? ) Käsivihän siellä meitä antiikkisiakin, mutta nuoret kätköilijät ovat melko varmasti paikalla.

Avatar
gnutcha
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 18.11.2009 22:19
Paikkakunta: Turku

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja gnutcha » Ti 18.03.2014 7:17

Täältä pisteet ajatukselle nuorisomiitistä Megan yhteyteen! :) Jos joku tähän päätyy, niin olkaa yhteydessä georetkemme@gmail.com, niin katsotaan ajankohta niin, ettei mene liikaa muun ohjelman tai toisen eventin kanssa päällekkäin. Näin voidaan varmistaa, että mahdollisimman moni halukas pääsee paikalle.

Muuten ajatukseen: Ainahan voi järjestää kaikille avoimen eventin, jossa leikkimielisen tosissaan on paikkana vaikka kahvila, jossa lokikirja on keskellä tilaa ja toisella puolella kahvilaa on samaan aikaan junnumiitti ja toisella vanhusten kakkukahvit ;) Eli voi ilmoittaa jo eventin sisällössä, että kahtiajakoisuutta saattaa ilmetä. Uskon, että huumorintaju ja ymmärrys riittää kaikilla.

Defe
Viestit: 53
Liittynyt: Ma 09.04.2012 20:05

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja Defe » Ti 18.03.2014 8:25

Voidaanko 23-vuotias vielä luokitella nuoreksi? :D sillä täällä olisi yksi Espoossa asuva kätköilijä! Tosin opiskelen vain täällä, mutta julkisten käyttö onnistuu kyllä :D PK-seudulla on paljon purkkeja hakematta ja joku mahdollinen porukkareissu kuulostaisi aika hauskalta. Ottaisi jonkun osan Helsingistä kohteeksi, esim. Vuosaari ja sinne tyhjennykseen. Keskustan alueella kätköilyssä haasteenaan on jästien määrä, joten rauhallisemmalta seudulta purkkeja saa poimia rauhassa. :)

v v a m team
Viestit: 54
Liittynyt: To 11.08.2011 16:55

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja v v a m team » Ti 18.03.2014 8:49

Defe kirjoitti:Voidaanko 23-vuotias vielä luokitella nuoreksi?
Nuorisolain (27.1.2006/72) mukaan helposti: "Tässä laissa tarkoitetaan: 1) nuorilla alle 29-vuotiaita" :)

Avatar
artomak
Viestit: 224
Liittynyt: Ma 15.12.2008 23:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja artomak » Ti 18.03.2014 8:52

v v a m team kirjoitti:
Defe kirjoitti:Voidaanko 23-vuotias vielä luokitella nuoreksi?
Nuorisolain (27.1.2006/72) mukaan helposti: "Tässä laissa tarkoitetaan: 1) nuorilla alle 29-vuotiaita" :)
Mä olen ylittänyt tuo 29 jo henkisestikin. Mä taidan olla jo seniori?
aina jotain hukassa

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 18.03.2014 16:50

Minä olen myös 19-vuotias täältä Joensuusta!

juhaeino
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 11.10.2011 7:21
Paikkakunta: Inkeroinen

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja juhaeino » Ti 18.03.2014 20:06

Täällä on 16v kätkköilijä Kouvolan läheltä. Kyllä kiinnostaisi tavata muita nuorempia kätköilijöitä jos vaan aikataulut osuu kohdalle eikä olisi tolkuton matka.

Avatar
Lolias
Viestit: 33
Liittynyt: Ma 03.05.2010 20:09
Paikkakunta: Turku

Re: Geokätköilevät nuoret

Viesti Kirjoittaja Lolias » Ti 18.03.2014 21:56

Täällä myös yks, kohta kakskymppinen "nuori" turkulainen ja tän nimimerkin alkuperäinen "yksinhaltija" :)
Viime syksyn ylioppinut olen, ja nyt keväällä ois ekat pääsykokeet edessä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköilyseuraa”