Turun FFT polku

Kaipaatko kaveria kätköilyreissulle? Laitahan tänne viestiä
sanpiipul
Viestit: 27
Liittynyt: Ti 20.01.2009 22:39

Turun FFT polku

Viesti Kirjoittaja sanpiipul » To 25.07.2013 2:11

Olisin kiinnostunut kiertämään polun tässä ennen syyskuuta. Liikkeelle lähtisin luultavimmin aamullavarhain Sipoosta autolla tai sitten otan jälkikasvun mukaan ja parkkeeraan edellisenä iltana caribian pihaan ja sieltä startti aamulla.
Jos normaalikuntoisia "ei ajokoiria" olisi lähdössä ja porukkaan mahtuu, niin infoilkaa päivistä ja aikatauluista. Tai jos täältä suunnalta joku olisi kiinnostunut tekemään päiväretken Turkuun, niin olkaa yhteyksissä.

Avatar
gnutcha
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 18.11.2009 22:19
Paikkakunta: Turku

Re: Turun FFT polku

Viesti Kirjoittaja gnutcha » To 25.07.2013 19:07

Jos ajankohta sattuu sopivaksi, ainakin osa meistä kätköttäjistä voi tulla samaan aikaan välietappikahvit keittämään jollekin laavulle reitin varrelle! :)

Avatar
gnutcha
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 18.11.2009 22:19
Paikkakunta: Turku

Re: Turun FFT polku

Viesti Kirjoittaja gnutcha » Ma 03.03.2014 15:34

Facebookissa (ja muistaakseni täälläkin jossain, vaikken keskustelua löydäkään) on ollut nyt puhetta siitä, että FFT-traililla on ongelmia purkkejen kanssa. Katsoin tänään läpi kaikki trailin loggaukset ja laitan samalla tännekin vastineen, jonka faceen jo kirjoitin (pienin lisäyksin):

Eli:

Koko trailin loggaukset nyt tarkistettu kauttaaltaan. Tuloksena 11 purkkia (nyt hyllyllä), jotka paikalliset ovat omatoimisesti poistaneet lähinnä siksi, että autoja on parkkeerattu yksityisteille tukkeeksi. Tuon lisäksi yksi (1) purkki on arkistoitu aiemmin meidän toimesta ja yksi (1) oli hyllyllä. Muilla purkeilla oli kaksi huoltopyyntöä, joihin täytyy reagoida ("loki märkä" ja "lokikirja vähän kostea") ja muutama huomio heikoista kiinnityksistä, joita korjaillaan kyllä aina, kun reitillä joku meistä kiertää. Nämä kaikki purkit olivat kuitenkin lokattavissa. Kaksi purkkia hyllytettiin räjäytystöiden takia kunnes todetaan turvallisiksi. Tuloksena siis 2 huollettavaa purkkia, 81 kunnossa olevaa purkkia ja 13 purkkia (sis. 2 räjäytysalueen purkkia) nyt hyllytettynä, koska paikalliset ovat poistaneet näitä vajaa 2 viikkoa sitten (ekat DNF:t 10 päivää sitten). Pahoittelut, ettemme näihin reagoineet aiemmin. Eli kyllä tätä trailia ihan oikeasti pyritään huoltamaan suuresta purkkimäärästä huolimatta.

Eli traili on kunnossa edelleen muilta osin, paitsi noiden paikallisten poistamien purkkien osalta. Näistä tuli sanomista jo viime keväänä, kun autoja on parkkeerattu paikallisen maatilan huoltoteille ja maanviljelijä on muun muassa joutunut auttamaan traktorillaan ojaan ajaneita kätköilijöitä saamaan autojaan takaisin tielle. Tällöin kuvaukseen on myös laitettu meidän toimesta teksti: "HUOM! Älä pysäköi autoa niin että se haittaa tiellä kulkijoita tai maatalon asukkaita, ettemme joudu hyllyttämään purkkia." Ongelma on kuitenkin jatkunut.

Lisäksi muutama purkki on poistettu latujen läheltä, koska laduilla oli kävelty (nyt samat purkit oli poistettu kai periaatteesta, koska latuja ei ole tänä talvena olemassakaan). Em. purkit (11 kpl) tullaan arkistoimaan, koska me emme voi enää vastata siitä, että paikallisille koituu typeristä pysäköinneistä oikeaa haittaa.

Mutta näillä siis mennään ja tervemenoa trailille edelleenkin paikoillaan olevien purkkien myötä :)

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Turun FFT polku

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ke 05.03.2014 12:48

Paljonkohan nämä typerät parkkeeraukset ovat ns. päivän purkki hypetyksen syytä... pakko päästä viereen, kun ei voi kiertää kaikkia kerralla. :roll:

Avatar
kiero
Viestit: 214
Liittynyt: La 21.03.2009 19:54

Re: Turun FFT polku

Viesti Kirjoittaja kiero » Ke 05.03.2014 18:40

jule100 kirjoitti:Paljonkohan nämä typerät parkkeeraukset ovat ns. päivän purkki hypetyksen syytä... pakko päästä viereen, kun ei voi kiertää kaikkia kerralla. :roll:
Siitä seuraava keskustelun aihe: Haasteet pilaavat geokätköilyn, miksei vaan voi etsiä ja nauttia purkeista? Otsasi rypyssä sinun pitää päivän purkkisi etsiä ettei vaan putki katkea... :roll:
N 60° 51.1889' E 28° 01.7719'

Avatar
bikingGranny
Viestit: 31
Liittynyt: Su 21.12.2008 11:35

Re: Turun FFT polku

Viesti Kirjoittaja bikingGranny » To 06.03.2014 21:06

Minäkin olen ajatellut kiertää ensi kesänä kyseisen trailin, joka ei tarkkaan ottaen ole Turussa vaan lähellä sitä. Miten aiot liikkua? Kävellen? Pyörällä? Autolla? Jollain muulla keinoin?

pehku
Viestit: 150
Liittynyt: Ke 12.08.2009 13:14

Re: Turun FFT polku

Viesti Kirjoittaja pehku » To 06.03.2014 21:19

Olen julkaisusta lähtien suunnitellut, että jonain sopivana päivänä kierrän trailin kävellen numerojärjestyksessä. Nyt mietityttää, kannattaako enää vaivautua, jos välistä poistuu muutama purkki.

Ehkä täytyy vain nöyrtyä hakemaan kätköt epäjärjestyksessä :-(

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Turun FFT polku

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Pe 07.03.2014 13:12

bikingGranny kirjoitti:Miten aiot liikkua? Kävellen? Pyörällä? Autolla? Jollain muulla keinoin?
Itse kiersin tuota kahtena eri kertana, syksyllä 2012 pienen osan etelälenkistä ja viime kesänä loput. Autollahan tuota ei voi kiertää kuin muutaman yksittäisen purkin osalta, eli kävellen tai fillarilla joutuu taittamaan matkaa. Tuo etelälenkki taisi olla enemmän fillarikelpoinen, pohjoislenkki ehkä helpompi kiertää kävellen tai sitten varautuen siihen, että joissain kohdissa joutuu fillaria taluttamaan/kantamaan. Ilmeisesti Ruskon hiihtokeskus on lenkin suosituin lähtöpaikka, sieltä itsekin tuon pidemmän lenkin tein. Vaihtoehtoina myös esim. Raision uusi aakkostankkaamo.

Avatar
bikingGranny
Viestit: 31
Liittynyt: Su 21.12.2008 11:35

Re: Turun FFT polku

Viesti Kirjoittaja bikingGranny » Pe 07.03.2014 17:53

Kuinka kauan itse kullakin on mennyt aikaa koko lenkin kiertämiseen? Eniten minua kiinnostavat tavanomaisella vaellusvauhdilla matkan tehneiden kokemukset. Ilmeisesti polku/tie on hyväkuntoinen eikä vesistön ylityksiä tai rankkoja nousuja ole? Joku on varmaan mitannutkin reitin tarkkaan, niin ettei minun tarvitse sitä tehdä. Kaikenlaiset tiedot ja kokemukset tästä kätkökävelystä kiinnostavat minua suunnitellessani ensi kesän kätköilyjä.

Olisihan patikointi mukavampaa pienessä porukassa verrattuna yksin tarpomiseen.

Arvelinkin, että kierros olisi parasta tehdä kävellen. Pitänee aloittaa jo toukokuussa harjoittelu ja kunnon kohentaminen hieman lyhyemmillä lenkeillä.

Pete_P
Viestit: 114
Liittynyt: Ti 17.07.2012 17:53

Re: Turun FFT polku

Viesti Kirjoittaja Pete_P » Pe 07.03.2014 20:46

bikingGranny kirjoitti:Kuinka kauan itse kullakin on mennyt aikaa koko lenkin kiertämiseen? Eniten minua kiinnostavat tavanomaisella vaellusvauhdilla matkan tehneiden kokemukset. Ilmeisesti polku/tie on hyväkuntoinen eikä vesistön ylityksiä tai rankkoja nousuja ole? Joku on varmaan mitannutkin reitin tarkkaan, niin ettei minun tarvitse sitä tehdä. Kaikenlaiset tiedot ja kokemukset tästä kätkökävelystä kiinnostavat minua suunnitellessani ensi kesän kätköilyjä.

Olisihan patikointi mukavampaa pienessä porukassa verrattuna yksin tarpomiseen.

Arvelinkin, että kierros olisi parasta tehdä kävellen. Pitänee aloittaa jo toukokuussa harjoittelu ja kunnon kohentaminen hieman lyhyemmillä lenkeillä.
Kannattaa tutkia niitä FFT:n loggauksia. Mun mielestä sieltä heti löytyi tarkkaa tilastotietoa reitin pituudesta yms.yms., joten niitä kun luet niin saat tarvittavat vastaukset siihen suunnitteluvaiheeseen. Myös täältä löytyy spekulointia ja hyviäkin koosteita, mutta voi joutua käyttämään jotain suodatinta. Normaalilla peruskunnolla pärjää reitillä ihan hyvin, jos ei nyt joku tsunami yllätä.

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: Turun FFT polku

Viesti Kirjoittaja juhanili » Pe 07.03.2014 23:38

bikingGranny kirjoitti:Kuinka kauan itse kullakin on mennyt aikaa koko lenkin kiertämiseen? Eniten minua kiinnostavat tavanomaisella vaellusvauhdilla matkan tehneiden kokemukset. Ilmeisesti polku/tie on hyväkuntoinen eikä vesistön ylityksiä tai rankkoja nousuja ole? Joku on varmaan mitannutkin reitin tarkkaan, niin ettei minun tarvitse sitä tehdä. Kaikenlaiset tiedot ja kokemukset tästä kätkökävelystä kiinnostavat minua suunnitellessani ensi kesän kätköilyjä.

Olisihan patikointi mukavampaa pienessä porukassa verrattuna yksin tarpomiseen.

Arvelinkin, että kierros olisi parasta tehdä kävellen. Pitänee aloittaa jo toukokuussa harjoittelu ja kunnon kohentaminen hieman lyhyemmillä lenkeillä.
Kaivoin esiin gps-trackin tuosta kierroksestamme. Teimme sen viime kesäkuun alussa kolmeen pekkaan, ei olla mitään urheilijakuntoisia, enneminkin sohvaperunoita. Autolla ajoimme perjantai-aamuna sinne Ruskon hiitokeskuksen parkkiin suoraan pääkaupunkiseudulta ja pääsimme polun päälle varttia yli yhdeksän aamulla. Alempaan kierrokseen kulutimme noin kolme tuntia ja vartin, sitten vartin evästauko ja ylemmällä kierroksella kului kolme tuntia ja kolme varttia. GPS-trackin pituus on noin 27 kilometriä, siinä tietysti on kaikki pienetkin mutkittelut ja kämmit mukana ja yläkierroksen reittikään ei ollut ihan optimaalinen.

Jalat meidän kuntoisilla oli aika setsuuria kierroksen lopussa mutta kun siitä jatkoimme vielä parin purkin kautta hotelliin Turkuun ja vedimme buranaa naamariin, niin aamusta olimme taas täydessä vedossa matkalla Ahvenanmaata tyhjentämään :D

Avatar
gnutcha
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 18.11.2009 22:19
Paikkakunta: Turku

Re: Turun FFT polku

Viesti Kirjoittaja gnutcha » La 08.03.2014 11:18

Sarjan ekasta ja vikasta purkista löytyy varmaan eniten tarinoita siitä, miten reissu kokonaisuudessaan on mennyt:

http://coord.info/GC3QT5V
http://coord.info/GC3R3RF

Monet ovatkin loggailleet välipurkkeihin "KK":ta, mikä on hyvin ymmärrettävää :D Mutta useimmilla jollain lähtö- tai loppupurkilla koostavampi tarina. Noista ainakin hyvin selviää, että huippukuntoa ei reitille tarvita - sopiva asenne ja tarpeeksi aikaa vain (ja eväät mukaan).

Avatar
gnutcha
Viestit: 274
Liittynyt: Ke 18.11.2009 22:19
Paikkakunta: Turku

Re: Turun FFT polku

Viesti Kirjoittaja gnutcha » La 08.03.2014 12:04

Ainiin ja kahvitarjous on edelleen voimassa eli jos joku haluaa huoltojoukot kahveineen polun varrelle ja meillä on sopivasti aikaa, niin mielellään tullaan laavulle nokipannukahvit keittämään samana päivänä :)

Avatar
bikingGranny
Viestit: 31
Liittynyt: Su 21.12.2008 11:35

Re: Turun FFT polku

Viesti Kirjoittaja bikingGranny » La 08.03.2014 16:46

Kiitos, kyllä haluan nuotiokahvit. Mutta päivää ja kellonaikaa en vielä tiedä.

Kiitos vinkeistä kaikille niitä antaneille. Tutustun niihin ajan kanssa, kun todella alan valmistautua koitokseen. Retki tapahtuu siis kesäkuussa, jolloin yritän saada paljon purkkeja. Aion vierailla muissakin kätkötihentymissä. Vinkkejä niistäkin otan mielelläni vastaan.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköilyseuraa”