kätköreissu kesällä 2011

Kaipaatko kaveria kätköilyreissulle? Laitahan tänne viestiä
jeeeje
Viestit: 79
Liittynyt: La 16.10.2010 0:00

kätköreissu kesällä 2011

Viesti Kirjoittaja jeeeje » Ti 08.02.2011 14:48

Hei.
Olen tässä suunnitellut tempausta jossa lähtisin jyväskylästä rovaniemelle kävellen tai pyörällä kesällä 2011. Suunnitelmissani olisi kysellä löytyisikö täläältä seuraa matkalleni?
En siis oleta että kukaan olisi halukas lähtemään kävelemään koko matkaa vaan kysyn pikemmin olisiko ihmisiä joiden luona voisi piipahtaa. Tämä tarve olisi lähinnä akkujen lataamista varten matka kävellen rovaniemelle kestäisi kuitenkin toista viikkoa ja kun kiertää geokätköjä samalla niin aikaa saa menemään helposti kukauden päivät, eli gps/kännykän akkuja olisi kiva saada ladattua välillä. Myös olisi kiva päästä matkan aikana välillä oikealla koneella kirjoitelemaan logauksia kun kännykkä ei ole niihin sopivin.

Suunnielmissa on myös ollut että hankkisin matkaa varten jonkun travelbugin tai kolikon jonka voin kirjailla käyneen kaikissa matkan kätköissä ja mahdollisesti ihmiset joita tapaan voisivat kirjata nähneensä sen. Se siis toimisi erään laisena matkapäiväkirjana jota kaikki halukan pystyisivät lukemaan.

Tämä siis on toistaiseksi aivan suunnitelu asteella ja lähinnä kartoitan että miten tiuhaan olisi paikkoja joissa voisi levähtää. Enkä tietenkään pistä pahkseni vaikka joillakin paikkakunnilla saisin seuraa sen paikkakunnan kätköjen hakuun.

Myös ideoita tätä reisua kohtaan otetaan vastaan: missä kulkea, parhaat maisemat, yöpaikat (suunnitellut laavuja)

Reissua varten olen ajatellut ostaa uuden älypuhelimen jota käytän myös gepsinä matkan aikana ja kokonaisuutena suunnitellut budjetiksi 1000 euroa ja se siis sisältää: laitteet, kulkupelit (polkupyörä), ruoka, majoitus...

omnium
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 08.07.2009 8:38

Re: kätköreissu kesällä 2011

Viesti Kirjoittaja omnium » To 19.05.2011 21:38

Luontoon.fi löytyy sitten aikakin hyvin noita autiotupia ja laavuja. ja reissu on mielenkiintoinen vaikka ei taida kunto minulla riittää :)

wiljam.i
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 11.08.2010 7:58

Re: kätköreissu kesällä 2011

Viesti Kirjoittaja wiljam.i » To 19.05.2011 22:09

jeeeje kirjoitti:Hei.
Olen tässä suunnitellut tempausta jossa lähtisin jyväskylästä rovaniemelle kävellen tai pyörällä kesällä 2011. Suunnitelmissani olisi kysellä löytyisikö täläältä seuraa matkalleni?
En siis oleta että kukaan olisi halukas lähtemään kävelemään koko matkaa vaan kysyn pikemmin olisiko ihmisiä joiden luona voisi piipahtaa. Tämä tarve olisi lähinnä akkujen lataamista varten matka kävellen rovaniemelle kestäisi kuitenkin toista viikkoa ja kun kiertää geokätköjä samalla niin aikaa saa menemään helposti kukauden päivät, eli gps/kännykän akkuja olisi kiva saada ladattua välillä. Myös olisi kiva päästä matkan aikana välillä oikealla koneella kirjoitelemaan logauksia kun kännykkä ei ole niihin sopivin.
....
Reissua varten olen ajatellut ostaa uuden älypuhelimen jota käytän myös gepsinä matkan aikana ja kokonaisuutena suunnitellut budjetiksi 1000 euroa ja se siis sisältää: laitteet, kulkupelit (polkupyörä), ruoka, majoitus...

Onnittelut kesälomaohjelman valinnasta. Fillarointia ja kävelyä 2-3 viikkoa putkeen, kuulostaa hienolle.

menemästtä likaisiin yksityiskohtiin, pari huomiota aiheesta ilman minkään valtakunnan kokemusta pitkistä vaelluksista. Itsellä pisimmät lienevät parin kolmen vuorokauden mittaisia.

1. akkujen lataaminen
Piipahtaa on ajanilmauksena vähän häilyvä - mutta gepsin AA paristoakkujen lataus voi kestää 6-12 h ... Joka ei minulle enää ole piipahdus. Toki siinä jää reilusti aikaa kirjoittaa niitä loggauksia =) Älypuhelimet ovat älyttömän persoja sähkölle, älyttömillä pääsee pidempään. Tosin ei niilläkään kauhean kauas, jos joutuu käyttämään kätköillessä datayhteyttä.

2. Vaatehuolto
Suomen kesä on lyhyt ja vähäluminen. Jos meinaa olla jalkasteen liikekannalla toistaviikkoa, tuossa on mielenkiintoinen optimoinnin paikka. Saattaapi jopa olla, että reissussa kaipaa sekä varusteet että matkaaja pesua kerran pari ...

Minä itse melkein miettisin fillaria ja paria pyörälaukkua. Majoitukset esim. joka toinen yö tjs. leirintäalueelle / motelliin / kätköilijöiden luo, jossa mahdollisuus internettiin, sähköön ja varustehuoltoon. Yönaikana ehtisi vähän ladata akkuja ja mahdollisesti leiripaikkassa olisi internet pääte ellei omaa ole mukana. Riippuen vähän keleistä ja työvälineistä, maastossa menee helposti yö tai kaksi vaikka kuusenalla ja sen jälkeen yhdeksi yöksi ihmisten ilmoille varustehuoltoon.

Puhelimeksi minä ottaisin jonkun paljon parjatun Nokialaisen, sellaisen johon saa offline kartat ja offline kätkötiedot (myös nokialaisen navigaattoriin). Tällöin GPRS dataa ei tarvisi pitää päällä maastossa ja akku kestäisi paremmin. Samalla olisi navigaattori suunnistukseen, jos joskus joutuu arpomaan jotain tienristeystä. Pyörälaukkuun sitten tarvittavia välineitä esim. kätkötietojen päivitystä varten varustehuoltopäiville.

t.w

jeeeje
Viestit: 79
Liittynyt: La 16.10.2010 0:00

Re: kätköreissu kesällä 2011

Viesti Kirjoittaja jeeeje » To 19.05.2011 23:12

kesäksi tupaa puskemaan vähän kiiretta niin saa nähdä miten tässä tulee käymään. Kaikki vaate huollot yms on otettu huomioon. lataukseksi olen suunitelut "ei niin salittua" tapaa kun monissa kunnissa on kylillä, uimaranoissa yms sähköpistokeita sikäli ei muuta keksi.

jos saan edes lyhyemässä kaavassa tämän toteutettua niin toden näköisesti pidän päiväkirjan reissusta jonka siten voi julkaista kaikkien luetavaksi (elen onistuisi pitämään sähköistä päiväkirjaa mutta se vaatisi huomatavasti enemmän sähköä, josta tunnetusti on pula.

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: kätköreissu kesällä 2011

Viesti Kirjoittaja Vingeri » To 19.05.2011 23:25

Ostappa tästä hyvä akkupankki kännykkään: http://www.mobilefun.co.uk/hypermac-min ... p26815.htm Riittää aika pitkäksi aikaa.... Tuolla voi ehkä jopa ladata maasto gps laitteen, jos siinä on usb latausmahdollisuus....

jeeeje
Viestit: 79
Liittynyt: La 16.10.2010 0:00

Re: kätköreissu kesällä 2011

Viesti Kirjoittaja jeeeje » Pe 20.05.2011 1:25

jipii yksi mahdolinen huoltopaikka jo ilmotautui :) katselin kesän menoja ja minulla olisi loppukesästä 3 viikoa aikaa. Kesäkuussa olisi 4 viikkoa mutta pittää josain välissä tienata ne ylimääräset rahat mitä täläisen reisun suuniteluun ja toteutukseen palaa

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköilyseuraa”