Miesten vai naisten laji?

Keskustelua kätköilystä eri medioissa, haastattelupyynnöt ja muu mediaan liittyvä
Katkottaja
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 30.08.2011 11:55

Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja Katkottaja » Ti 30.08.2011 22:11

Olen vasta tutustumassa kätköilyyn ja olen hakenut tietoa mediasta. Löysin ensin Suomen Latu ja polku-lehden, jossa näytti siltä, että lajia tarjoillaan miehille: http://www.suomenlatu.fi/suomen_latu/aj ... 07=1636742
Sitten löysin haastattelun, että sopii kai sitten naisillekin. http://www.meidansuomi.fi/harrastukset.html Onko jotain diskriminointia porukoissa havaittavissa? Itse olen nainen ja aion aloittaa yksin...

Avatar
Kekkiss
Viestit: 220
Liittynyt: Ti 15.02.2011 22:26

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja Kekkiss » Ti 30.08.2011 22:23

Enpä tasa-arvoisempaa harrastusta tiedä.
¿uɐɐʞıʌɐʞ uıɐu ɐssɐʇ sɐʞuınʞ

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja Seq » Ti 30.08.2011 22:27

Tässä lajissa ei ole kilpailua, jollei sitä itselleen tee...

Enemmänkin itsensä voittamista.

Avatar
piavee
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 22.06.2010 20:04
Paikkakunta: Hämeenkyrö - Ikaalinen

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja piavee » Ti 30.08.2011 22:27

Miesten, naisten, lasten, nuorten, vanhojen, lihavien, laihojen, hyväkuntoisten, ei-ihan-niin-hyväkuntoisten, autoilijoiden, pyöräilijöiden... :)

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Ti 30.08.2011 22:29

Minäkin olen melkoisen tuore tapaus. Minä aloitin parisen viikkoa sitten silleen, että facebookissa ihmettelin serkkuni tilapäivityksiä :"oltiin taas lasten kanssa kätköilemässä" ja sitten tulin kysyneeksi että mitä se oikeastaan on? Hän neuvoi minut geocaching.com sivustolle. Ensin rekisteröidyin ihan vain nähdäkseni onko meidän kodin lähellä yhtään kätköä. No, olihan niitä ja pitipä sitten itse lähteä etsimään. Lapset otin mukaan ensimmäiselle reissulle (5 ja 7 v.) Yhdessä etsimme kolmeä kätköä joista yksi löytyikin. Sittemmin olen etsinyt sekä yksikseni että lasten kanssa kätköjä, tulee huomaamatta mukavaa liikuntaa ja löytämisen riemua :D Lapset otan mukaan jos on "helppoja" kätköjä ja itsekseni olen kätköillyt mm. työmatkalla. Mieheni on kerran ollut mukana, mutta hän ei pahemmin innostunut lajista. Saldoni on nyt 30, viime päivinä en ole flunssan vuoksi päässyt kätköilemään, mutta ajatustyötä olen tehnyt; suunnitellut ensimmäistä omaa kätköäni 8)

Minusta tämä laji sopii niin naisille kuin miehille sekä perheille (koiratkin ovat monella menossa mukana). Mukaan vaan!
~Don't worry, be happy!~

Avatar
LaraG
Viestit: 108
Liittynyt: La 05.07.2008 1:22

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja LaraG » Ti 30.08.2011 22:37

Eventeissä on tullut yleensä nähtyä enemmän miespuolisia kätköilijöitä, mutta kyllä siellä naisiakin on.
Ei tässä sukupuolella merkitystä ole, sitä vaan tekemään mikä kiinnostaa.

geo-sampo
Viestit: 107
Liittynyt: Ke 19.03.2008 19:31

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja geo-sampo » Ti 30.08.2011 22:37

Ei kyllä katso tämä laji sukupuolta, eikä muotoa eikä rotua. Tätä voi apinakin harrastaa. Ihan vain aloittelijoille huomioksi: Kannattaa tutustua noihin keskustelusäikeisiin, kun alkaa omaa kätköä suunnittelemaan. Suositeltavaa on etsiä useampia kymmeniä kätköjä, ennen kuin alkaa omaa julkaisemaan. Siten tulee harrastus ja tieyt tavat tutuiksi ensin... Ettei käy niinkuin joskus, kun on muutaman löydön jälkeen innostuttu laittamaan margariinirasia kivenalle paperilapun kanssa, eikä sitäkään ole viitsitty huoltaa. Se saattaa aiheuttaa hiukan närää... :)
Kätkö päivässä pitää mielen apeana, -kaksi auttaa jo hiukan.

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja ansu75 » Ti 30.08.2011 22:50

geo-sampo kirjoitti:Ihan vain aloittelijoille huomioksi: Kannattaa tutustua noihin keskustelusäikeisiin, kun alkaa omaa kätköä suunnittelemaan. Suositeltavaa on etsiä useampia kymmeniä kätköjä, ennen kuin alkaa omaa julkaisemaan. Siten tulee harrastus ja tieyt tavat tutuiksi ensin... Ettei käy niinkuin joskus, kun on muutaman löydön jälkeen innostuttu laittamaan margariinirasia kivenalle paperilapun kanssa, eikä sitäkään ole viitsitty huoltaa. Se saattaa aiheuttaa hiukan närää... :)
Kyllä, juuri näin, siksi täällä kahlataan näitä keskusteluja (vanhojakin) läpi ja tätä ajatustyötä tässä tehdään ja etsitään niitä kätköjä ensin, niistä saa myös kivasti naamiointi-ideoita.. Paikka olisi tiedossa (kauniit maisemat ja ehkä mielenkiintoinen tarinakin liittyen paikkaan :wink: ) mutta vielä hakusessa naamiointi ja tulevan purkin varsinainen paikka tuolla kyseisellä alueella. Kiirehän tässä ei ole, kunhan ei joku muu keksi ensin laittaa tuonne kätköä :roll: Vaikeutena näin aloittelijana on myös arvioida vaikeustasot, siksikin pitää etsiä useampia erilaisia purkkeja (samatyyppisistä maastoista) että saa jotain vihiä siitä että mikä on 1,3, tai 5 (!) tähden arvoinen..
~Don't worry, be happy!~

geo-sampo
Viestit: 107
Liittynyt: Ke 19.03.2008 19:31

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja geo-sampo » Ti 30.08.2011 22:58

Vaikeutena näin aloittelijana on myös arvioida vaikeustasot, siksikin pitää etsiä useampia erilaisia purkkeja (samatyyppisistä maastoista) että saa jotain vihiä siitä että mikä on 1,3, tai 5 (!) tähden arvoinen..[/quote]
That´s a point.
Kätkö päivässä pitää mielen apeana, -kaksi auttaa jo hiukan.

Avatar
oh1noa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 10.11.2010 10:31

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja oh1noa » Ti 30.08.2011 23:03

Tämä on yllättävänkin heterogeeninen harrastus. On kaikensorttista kötköilijää ja polkujen tallaajaa, joiden ainoa yhteinen nimittäjä on kätköily.

(Tämä ja "lajin" luonne tekee myös sen, että harrasteen yhteisöllisyys on harrasteen suosioon suhteuttaen Megoista, eventeistä ja huolimatta pienempää kuin useimmissa muissa harrasteissa.)

Avatar
Duracell76
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 18.11.2009 20:25
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja Duracell76 » Ke 31.08.2011 0:10

Katkottaja kirjoitti:Olen vasta tutustumassa kätköilyyn ja olen hakenut tietoa mediasta. Löysin ensin Suomen Latu ja polku-lehden, jossa näytti siltä, että lajia tarjoillaan miehille: http://www.suomenlatu.fi/suomen_latu/aj ... 07=1636742
Itse huomasin tuos saman tänään päivällä, ja ihmettelinkin sitä. Mutta sitten tuli mieleen että Ladun tarkoitushan on ns. saada ihmiset liikkeelle. Ja miten suomalaisen miehen saa telkkarin äärestä metsään liikkumaan muuten kuin tekniikan avulla. Tuon kampanjan tarkoitus on näemmä saada suomalaiset miehet ylös sohvalta ja luontoon liikkumaan.
Sinne ja takaisin, eksyin tai en.

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja Lauja » Ke 31.08.2011 9:10

Minua aloittelijana ihmetyttää noiden luokitusten pieni hajonta ja kuitenkin suuri ero maastossa ja vaikeudessa. Pyrin etsimään niitä, joissa on matala luokitus eli yleensä on ollut 1,5/1,5 suunnilleen. Max 2. Ja erot niissä on valtavat. Joku 1,5 vaikeustaso on sellainen, että kun lähestyn paikkaa, hoksaan heti missä se on. Ja toisissa olen pyörinyt puolikin tuntia löytämättä. Sama maastossa, jos joutuu rymyämään puskoiden kautta voi silti olla 1,5 terrain-merkintänä ja sama merkintä jossain kaupunkikätkössä, joka on tasaisella asfalttialueella. Ja katsoin juuri tuota toista ketjua, jossa kätkön tekijä oli laittanut lisävinkkejä mysteerikätköön, kun kukaan ei meinannut osata sitä ratkaista. Kuitenkin siinä oli difficulty 1,5. Tämä koskenee sitten vain sitä vaikeutta siellä paikanpäällä, ei vaikeutta ratkaista koordinaatteja?

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 31.08.2011 9:29

(ot)
Mysteerin vaikeutta on hyvin vaikea tähdittää, yhdelle ilmiselvä on toiselle mahdoton.
Siispä pistetään ne tähdet varsinaisen purkin mukaan ja tarvittaessa selityksiä kätkökuvaukseen.
Kun koordit ovat tiedossa, niin maastossa ei auta yhtään jos vaikeus on merkitty kätköttäjän arvioiman mystivaikeuden mukaan.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Ke 31.08.2011 9:33

Timo Harjakaista lainaten: "Geokätköily sopii kaikille ihmisille, sekä myös naisille ja lapsille."
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
oh1noa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 10.11.2010 10:31

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja oh1noa » Ke 31.08.2011 9:36

Tervas kirjoitti:(ot)
Mysteerin vaikeutta on hyvin vaikea tähdittää, yhdelle ilmiselvä on toiselle mahdoton.
Siispä pistetään ne tähdet varsinaisen purkin mukaan ja tarvittaessa selityksiä kätkökuvaukseen.
Kun koordit ovat tiedossa, niin maastossa ei auta yhtään jos vaikeus on merkitty kätköttäjän arvioiman mystivaikeuden mukaan.
Mysteerien tähdityksestä on keskusteltu täällä:

http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... f=4&t=2442

Avatar
Mur_meli
Viestit: 176
Liittynyt: Pe 11.01.2008 19:09
Paikkakunta: Vantaa, Louhela

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja Mur_meli » Ke 31.08.2011 9:59

Helovirta kirjoitti:Timo Harjakaista lainaten: "Geokätköily sopii kaikille ihmisille, sekä myös naisille ja lapsille."
"Jyvät ja akanat" -ainesta :lol:
Mur_meli
***************
^-^
=o=

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Ke 31.08.2011 12:33

LaraG kirjoitti:Eventeissä on tullut yleensä nähtyä enemmän miespuolisia kätköilijöitä, mutta kyllä siellä naisiakin on.
Ei tässä sukupuolella merkitystä ole, sitä vaan tekemään mikä kiinnostaa.
Minusta tuntuu että villitys on levinnyt kulovalkean lailla juuri naispuolisten kavereiden ja sukulaisten keskuudessa :D . On se vaan mukavaa kun näin keski-iässä pääsee kaivamaan sisäistä lastaan muuallakin kuin pulkkamäessä.

Mutta kaikille sopiva ja yllytyshulluille varsinkin ;). Erittäin addiktoivaa sukupuolesta riippumatta. Itse kätköilen vaihtelevast koko perheen, lasten/lapsen, koirien yms. kanssa. Toiseille kätköily on fyysisten haasteiden suorittamista, toiset tykkää ratkoa mysteereitä, toiset citykätköilystä ja toiset metsästä. Itse tykkään kaikesta :). Noh, pitkään viemäriin ei mua välttämättä saa, mutta onneksi on lapsia jotka melkein riitelee siitä kuka pääsee :).

Avatar
Enppu&Iloma
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 14.07.2009 13:16

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja Enppu&Iloma » Ke 31.08.2011 13:47

Helovirta kirjoitti:Timo Harjakaista lainaten: "Geokätköily sopii kaikille ihmisille, sekä myös naisille ja lapsille."
Eipä ennen tätä tullut kauhean paljon vaihtoehtoja vastaan, mitä voidaan yhdessä harrastaa sekä miehenä että naisena riippumatta siitä onko kyseessä kätkön etsintä vai tekeminen.

Hauskaakin on ollut, mutta hitot siitä ... :wink:
Kuulimme että herra on ruvennu kätköjä tekeen ja kattosimme vähän missä ne olis (Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla)

pvpp

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja pvpp » Ke 31.08.2011 17:45

Ruuhakavuosien paremmalle puolelle päässeelle äiti-ihmiselle kätköily on vallan ehdoton harrrastus!!!!
Nyt kun vihdoin on vuosien jälkeen "omaa aikaa", mutta haastava työ, koti, puoliso, teini-ikäistyvät lapset ja muut vastuut elämässä vaativat vielä osansa, on MAHTAVAA HARRASTAA jotain joka ei ole aikaan, paikkaan ja seuraan sidottua.

Kätköillessä voin viettä laatuaikaa puolison kanssa kahden tai olla jommankumman lapsen kanssa ihan vaan keskenämme. Perjantai-iltana työviikon jälkeen voin rentoutua lähtemällä purkeille ihan yksin raikkaaseen ulkoilmaan. Jokaisella kokoonpanolla voi asetttaa omia tavoitteita. Juniorin kanssa haetaan terrainhaasteita, Isännän kanssa voidaan vaeltaa luonnossa pitkiäkin matkoja tai yrittää rikkoa omia ennätyksiä toinen toistamme tsempaten. Neidin kanssa voi piipahtaa mutkan kautta vaikka leffareissulla. Yksin voi hakeutua kauniisiin maastoihin rauhoittumaan tai ottaa kunnon hikilenkin. Puhumattakaan viikonlopun laavuretkistä koko perheen tai myös ystäväperheen kanssa eväiden kera nautiskellen.

Yksi tapa, jota ei vielä ole tullut kokeiltua, mutta oikein mielellelläni kokeilisin, on naisenergian yhdistäminen ja naisporukassa kätköily. Satuin alkukesällä kätköilemään ja sukuloimaan Jyväskylässä, kun samaan aikaan paikalla oli iloinen naisporukka eri puolilta Suomea yhdistänyt voimansa ja kätköili innolla yhdessä. Luin loggauksia lumoutuneena. Kätköily voi olla myös naisporukoiden hulvattoman hauska tapa harrastaa ja olla yhdessä.

Hehkutusterveisin,
Mrs pvpp

ruusina
Viestit: 53
Liittynyt: La 27.12.2008 19:29

Re: Miesten vai naisten laji?

Viesti Kirjoittaja ruusina » Ke 31.08.2011 21:57

Olen itse kolmisen vuotta harrastanut keski-ikäinen eukko ihminen ja jatkuvasti ilonaiheenani on tämän lajin heterogeenisyys, sukupuolet, ikäluokat ja muut yhteiskuntamme luokittelujärjestelmät mitätöivä harrastusyhteisö. Näin olen itse kokenut. Ja harrastuksesta voi itse tehdä juuri niin sosiaalisen kuin haluaa. Voi koluta yksin korpia tai suosia miittejä, oman valintansa mukaan.
pvpp kirjoitti:Ruuhakavuosien paremmalle puolelle päässeelle äiti-ihmiselle kätköily on vallan ehdoton harrrastus!!!!
Nyt kun vihdoin on vuosien jälkeen "omaa aikaa", mutta haastava työ, koti, puoliso, teini-ikäistyvät lapset ja muut vastuut elämässä vaativat vielä osansa, on MAHTAVAA HARRASTAA jotain joka ei ole aikaan, paikkaan ja seuraan sidottua.
...
Yksi tapa, jota ei vielä ole tullut kokeiltua, mutta oikein mielellelläni kokeilisin, on naisenergian yhdistäminen ja naisporukassa kätköily. Satuin alkukesällä kätköilemään ja sukuloimaan Jyväskylässä, kun samaan aikaan paikalla oli iloinen naisporukka eri puolilta Suomea yhdistänyt voimansa ja kätköili innolla yhdessä. Luin loggauksia lumoutuneena. Kätköily voi olla myös naisporukoiden hulvattoman hauska tapa harrastaa ja olla yhdessä.

Hehkutusterveisin,
Mrs pvpp
Tätähän ei voi muuta kuin olla samaa mieltä.
Huomasin myös naisten haastekierroksen Jkylässä ja vau kuinka naisenergia jyräsi...

Voin vilpittömästi olla samaa mieltä Kekkiksen kanssa, jotta tasa-arvoisempaa lajia en tiedä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Mediat”