Offtopic: autonavigaattoreista

Keskustelua kätköilystä eri medioissa, haastattelupyynnöt ja muu mediaan liittyvä
Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Offtopic: autonavigaattoreista

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ti 17.05.2011 13:02

http://www.tietokone.fi/uutiset/ala_usk ... yta_jarkea

Mulla muuten kerran Vihdissä kävi niin, että autonavigaattori suositteli kärrypolkua, joka "oikaisi" ehkä 100m asfalttitien mutkan.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
Lahtine
Viestit: 23
Liittynyt: Ma 31.05.2010 11:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Offtopic: autonavigaattoreista

Viesti Kirjoittaja Lahtine » Ti 24.05.2011 22:02

Haaskalintu kirjoitti:http://www.tietokone.fi/uutiset/ala_usk ... yta_jarkea

Mulla muuten kerran Vihdissä kävi niin, että autonavigaattori suositteli kärrypolkua, joka "oikaisi" ehkä 100m asfalttitien mutkan.
Omani reititti viime kesänä kyselemättä useamman kilometrin lyhyemmän reitin määränpäähän: oikaisten kansallispuiston halki polkua myöten. Ehkä kärrypolkua käytetään alueella huoltoajoon (oli ainakin lukollinen puomi vastassa ;D) ja se on siksi kartta-aineistossa "paksummalla" jolloin laite reititti sille. Eipä silti, ei allekirjoittaneen halpis-Navigon nyt muutenkaan ole karttojensa laadun loisteella häikäissyt...

Halpa autonavigaattori mahdollisimman vanhalla kartta-aineistolla = elämysmatkailua! :lol:

keijoran
Viestit: 73
Liittynyt: Ke 06.01.2010 14:04

Re: Offtopic: autonavigaattoreista

Viesti Kirjoittaja keijoran » Ti 24.05.2011 22:18

Haaskalintu kirjoitti: Mulla muuten kerran Vihdissä kävi niin, että autonavigaattori suositteli kärrypolkua, joka "oikaisi" ehkä 100m asfalttitien mutkan.
Minulla laadukas Packard Bell navigointilaite ehdottaa nopeimmaksi reitiksi Asikkalassa oikaisemista pihan läpi. Tosin en tiedä, pääseekö sieltä ppihan kautta n. 3 km:n päässä olevaan paikkaan. Aparaatti on ostettu joskus 2007 ja kartta on niin tuore, että Lohjalle ei ole edes moottoritietä. Ja se tienpätkä otettiin käyttöön 2005. En myöskään ole onnistunut löytämään päivityksiä karttaan, joten luottamus on hiukan etääntynyt horjumattomasta. :D
Mä katsoin jo sieltä!

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Offtopic: autonavigaattoreista

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ke 25.05.2011 1:16

Olen huomannut autonavikaattorin vajavaisen tietämyksen tason lähinnä siitä alkaen kun kätköilyn aloitin ja navi piti hankkia!
Monta kertaa on pitänyt käydä kääntymässä mahdottomassa ja päätellä loput itse mikä tie oikeasti perille vie!
Kyllä itse oltava "kartalla" jotta pärjää, vaikka "avustaja" sitä matkaa vääntääkin välillä omituisesti!

Muistan ohjeman radiosta missä GPS-paikantamisesta oli ohjelma (yle ....) ja ohjelman tekijät eksyivät useasti ns. "pääkallon paikalle" mennessä kun seurasivat navikaattorin opastusta... :lol:

Täytynee myöntää että mielestäni monimutkainen systeemi ja pääpiirtein pitää kutinsa ihan ok, mutta onko autonavi kertoimella enemmän tarkkuudeltaan kun hintaa tuplataan tai 10x ? Enpä usko!

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Offtopic: autonavigaattoreista

Viesti Kirjoittaja Seq » Ke 25.05.2011 1:33

Tärkeintä lienee ajantasaiset kartat ja niistä joutuu maksamaan...

Laitteen sisäisen "älyn" puutteista joutunee kärsimään lähinnä ftf-hunteissa, kun laite ei osaa arpoa nopeinta reittiä.

On se välillä aika tyhmä, varsinkin jos kätkö on joen rannalla ja joen toisella puolella on tie, vaikka oikealla puolellakin olisi tie, jos se on kauempana, niin lähimpään mahdolliseen pisteeseen se ajattaa, ei ota huomioon maastoa, ainakaan TomTom...

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Offtopic: autonavigaattoreista

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Pe 09.09.2011 16:11

Seq kirjoitti:Tärkeintä lienee ajantasaiset kartat ja niistä joutuu maksamaan...

Laitteen sisäisen "älyn" puutteista joutunee kärsimään lähinnä ftf-hunteissa, kun laite ei osaa arpoa nopeinta reittiä.

On se välillä aika tyhmä, varsinkin jos kätkö on joen rannalla ja joen toisella puolella on tie, vaikka oikealla puolellakin olisi tie, jos se on kauempana, niin lähimpään mahdolliseen pisteeseen se ajattaa, ei ota huomioon maastoa, ainakaan TomTom...
Ajantasaiset kartat toki tärkeitä joskus, mutta Suomessa ne eivät tiet muutu juurikaan 20v aikana merkittävästi eli saattaa joku moottoritien pätkä tulla, mutta muu osa Suomea ihan samaa... En panostaisi rahaa että kartta on päivitetty zibaduihin saakka ja kotimaan kartankin tieto satojen km päässä omasta tarpeesta. Karttapäivitys maksaa parhaimmillaan enemmän kuin itse laite johon uutena oikeus uusiin karttoihin?

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Offtopic: autonavigaattoreista

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 09.09.2011 18:34

AFTM#4 kirjoitti:
Seq kirjoitti:Tärkeintä lienee ajantasaiset kartat ja niistä joutuu maksamaan...

Laitteen sisäisen "älyn" puutteista joutunee kärsimään lähinnä ftf-hunteissa, kun laite ei osaa arpoa nopeinta reittiä.

On se välillä aika tyhmä, varsinkin jos kätkö on joen rannalla ja joen toisella puolella on tie, vaikka oikealla puolellakin olisi tie, jos se on kauempana, niin lähimpään mahdolliseen pisteeseen se ajattaa, ei ota huomioon maastoa, ainakaan TomTom...
Ajantasaiset kartat toki tärkeitä joskus, mutta Suomessa ne eivät tiet muutu juurikaan 20v aikana merkittävästi eli saattaa joku moottoritien pätkä tulla, mutta muu osa Suomea ihan samaa... En panostaisi rahaa että kartta on päivitetty zibaduihin saakka ja kotimaan kartankin tieto satojen km päässä omasta tarpeesta. Karttapäivitys maksaa parhaimmillaan enemmän kuin itse laite johon uutena oikeus uusiin karttoihin?
Se riippuu missäpäin asuu. Esimerkiksi ykköstie oli ihan mukava päivitys, kun se vihdoin valmistui ja Helsingissäkin ne rakentelevat kaikkee jännää ja Tamperekin oli muuttunut viime kerrasta jne.

Itse haluan mahdollisimman tuoreen...

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Offtopic: autonavigaattoreista

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Pe 09.09.2011 20:48

Mulle kokeneempi kätköilijäkollega on opettanut että: "Navigaattoria voi käyttää vain silloin jos tietää minne on menossa."
Oma kokemus on sittemmin opettanut sen että pitäisi lisäksi tietää mitä kautta on sinne menossa.

kuzzama
Viestit: 13
Liittynyt: La 13.11.2010 16:05
Paikkakunta: Pargas / Parainen

Re: Offtopic: autonavigaattoreista

Viesti Kirjoittaja kuzzama » Pe 09.09.2011 23:28

Itse en käytä (enkä siis luota) navigaattoreita kätköjä löytämiseen. Kartta ilman navigointia vie parhaiten perille... Suosittelen!
/KUZZAMA BAMA

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Offtopic: autonavigaattoreista

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 09.09.2011 23:57

kuzzama kirjoitti:Itse en käytä (enkä siis luota) navigaattoreita kätköjä löytämiseen. Kartta ilman navigointia vie parhaiten perille... Suosittelen!
Itsekin katson hankalimpien kätköjen paikan kartasta varsinkin jos GPS:llä sitä ei tahdo löytää. Harvemmin autonavigaattorilla kätköjä etsinkään sillä harva niistä on keskellä tietä eikä minulla edes ole autonavigaattoria :shock:.

Joskus kätköjä varmaan myös piilotetaan ihan karttakoordinaateilla :roll: . Mutta tavalliset helpot kätköt on näppärimpiä juuri GPS:llä paikantaa. Karttojen kuljettaminen mukana on niin työlästä.

Avatar
reply
Viestit: 191
Liittynyt: Ke 27.06.2007 21:41
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Offtopic: autonavigaattoreista

Viesti Kirjoittaja reply » La 10.09.2011 10:52

Hankin alkukesästä Garmin Nüvi 1440T:n, kun halvalla esittelykappaleen sain. Tämän hetkisten kokemusten perusteella voinen sanoa, että se on varsin kelpo kapistus lähestyttäessä kätköä kaupunkioloissa.

Mutta jopa kymmenien kilometrien mittaisten, väliin varsin sokkeloisten metsäautoteitten ajelemisessa en siihen tohdi luottaa, vaan kaivelen esille kunnon kartan. On tuskastuttavaa todeta navigaattorin opastaneen ihan hyvin lähelle kätköä, mutta typerä kapistus ei ole ottanut huomioon väliin putkahtanutta leveää jokea. Toista kautta ajettaessa autolla olisi päässyt aivan purkin viereen. Tuon takia sitä onkin oppinut arvostamaan kunnollisia waypointeja risteyksineen ja pysäköintipaikkoineen, ja niinpä olen alkanut viljelemään niitä omiinkin kätkökuvauksiini. Kätköistäni kun niin moni sijaitsee "syvänmaassa".

Nüvin kunniaksi pitää kyllä silti todeta, että siihen saa yllättävän ajantasaiset kartat myös metsäautoteitten osalta ja että siihen voi suoraan, ilman mitään vippaskonsteja, naputella tutuksi tuntemamme koordinaatit. Lopulta navigaattori vie georetkueemme kuitenkin vain lähimaastoon ja viimeistelyn suorittaa vanha kunnon Koloraato.

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Offtopic: autonavigaattoreista

Viesti Kirjoittaja ansu75 » La 10.09.2011 14:41

Ihmettelen sitä kuinka jotkut luottavat vehkeeseen niin 100% niinkuin vähän aikaa sitten uutisoitiin kun joku nainen oli ajanut järveen navigaattorin suosittelemaa "oikotietä" rannalle mennessään.. Kyllä sen verran pitäisi katsoa mihin menee. Mulla oli lainassa TomTom One ja sen kanssa kätköillessä tunsi olonsa jokseenkin "pöpiksi" kun intti vastaan laitteelle; " ei, en nyt käänny takaisin ja kierrä kilometriä tietä pitkin, kun tästä pääsee polkua pitkin suoraankin! " :P Kyllä sen avulla perille yleensä löytyi, kun vaan luki koordinaatteja eikä kuunnellut suositeltua reittiä.

Nyt "Oregaanon" kanssa on vähän helpompaa, mutta se kyllä yrittää kuvitella että minulla on siivet, koska vaaleanpunainen viiva menee linnuntietä kohteeseen, jälki jonka jätän on hiukan kiemuraisempi. Nyt olen seikkaillut lähinnä melko tutuissa maastoissa, mutta jos menee vähänkin oudompaan paikkaan, täytyy kyllä Karttaa katsoa ensin sillä silmällä, että mitä reittiä voisi kulkea..
~Don't worry, be happy!~

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Offtopic: autonavigaattoreista

Viesti Kirjoittaja Seq » La 10.09.2011 16:26

Kyllä vierailla paikkakunnilla navigaattori in ihan jees, varsinkin kun siirtymät saattaa olla kymmeniä kilometrejä...

Ei sillä kätköjä etsi, sitä varten on Oregaanot, mutta sillä pääsee hehtaarille...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Mediat”