Näin Saksanmaalla: kätköilyn ja luonnonsuojelun konflikti

Keskustelua kätköilystä eri medioissa, haastattelupyynnöt ja muu mediaan liittyvä
tposio
Viestit: 6
Liittynyt: Ke 03.12.2008 9:59

Näin Saksanmaalla: kätköilyn ja luonnonsuojelun konflikti

Viesti Kirjoittaja tposio » Pe 18.03.2011 11:50

Morjes,

mielenkiintoinen artikkeli viimeisimmässä saksalaisessa Der Falke lintulehdessä, lyhyt tiiviistelmä: http://www.falke-journal.de/cms/red/iv/ ... 011-03.php

Jutussa nostetaan esille massiivisesti kasvaneen geokätköilyn potentiaalista haitaa luonnolle. Paperilehdessä on usean sivun juttu aiheesta, erityisesti nostetaan esille kalliorinteillä ja louhoksilla pesiville huuhkajille ja muutohaukoille kätköilystä aiheutuva häirintä. Pääosviittana kätköilijoiden suuntaan kehotetaan miettimään tarkemmin myös luonnonsuojelun näkökulmasta mihin kätköjä piilotellaan.

Suomenmaalla en ainakaan minä ole (vielä?) kuullut vastaavantyyppisistä ongelmista. Geoeroosio on tietysti yksi ongelma joillakin kätköillä.

terv
tposio

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Näin Saksanmaalla: kätköilyn ja luonnonsuojelun konflikti

Viesti Kirjoittaja oh3sus » La 19.03.2011 9:22

Itse juuri äsköttäin pistin arkistoon kätköni Vettä putkessa GC1T6DD syystä että huoltokäynnillä huomasin uoman pohjalla paljon simpukoita ja niitä vääjäämättä tallautuu hengiltä kätköllä käydessä. Tämän takia pistin purkin lopullisesti pois jotta simpukat saavat olla rauhassa uoman pohjalla.
Liberate tuteme ex inferis

makeou
Viestit: 71
Liittynyt: To 04.09.2008 12:53

Re: Näin Saksanmaalla: kätköilyn ja luonnonsuojelun konflikti

Viesti Kirjoittaja makeou » La 19.03.2011 9:54

tposio kirjoitti:Suomenmaalla en ainakaan minä ole (vielä?) kuullut vastaavantyyppisistä ongelmista. Geoeroosio on tietysti yksi ongelma joillakin kätköillä.
Toinen ongelma on lintu-alueilla koheltaminen pesintäaikaan. Toki suoraan pesälle kai harva meistä könyää. Mut joskus olen ainakin itse miettinyt linturikkaiden alueiden häiriköimistä. Tai se, et on pönttö-kätköjä ilman, että lentoaukko on suljettu. Silloin pitäisi kätkö pistää hyllylle aina pesintäajaksi.

Avatar
oh3sus
Viestit: 134
Liittynyt: To 16.07.2009 14:59
Paikkakunta: Orimattila

Re: Näin Saksanmaalla: kätköilyn ja luonnonsuojelun konflikti

Viesti Kirjoittaja oh3sus » Su 20.03.2011 9:06

Itsellä on muutamia pönttökätköjä mutta ne on tehty silleen että linnun on täysin mahdoton tehdä pesää niihin. Valitettavasti olen törmännyt myös sellaiseen pönttökätköön jossa lentoaukkoa ei ole suojattu tai sen suojaus on ollut täysin riittämätön. Tästä laitoinkin korjauspyynnön kätkön omistajalle.
Liberate tuteme ex inferis

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Mediat”