Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Su 27.09.2009 12:55

Huomasinpa kivan ominaisuuden: kun on tehnyt premiumkätkön, pääsee katsomaan kuinka moni on lukenut kätkökuvauksen, montako kertaa ja mihin aikaan:

Edit: Screenshotit poistettu Minnelin vastalauseen vuoksi. Pahoittelen jos joku on kokenut yksityisyyttään loukatun.
Viimeksi muokannut Haaskalintu, Su 27.09.2009 15:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja stebu » Su 27.09.2009 13:43

Tuossa on se huono puoli, ettei se näytä sitä, kun ei-premiumit käyvät lukemassa kuvausta.
Mikä muuten on "Late Lammas"?
-stebu

solveigs
Viestit: 34
Liittynyt: Su 14.10.2007 13:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja solveigs » Su 27.09.2009 13:45

:? Mitä kivaa siinä on että joku saa hakea ja joku toinen ei :shock:

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Su 27.09.2009 13:49

Enpähän löytäny tollasta audit log- vaihtoehtoa mistään mun premium- kätköstä. Mistä se siis löytyy?
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 27.09.2009 13:55

stebu kirjoitti:Tuossa on se huono puoli, ettei se näytä sitä, kun ei-premiumit käyvät lukemassa kuvausta.
Entäs premiumjäsenyyden omaavat fba-huntterit? :wink:

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Su 27.09.2009 14:35

Tonny0909 kirjoitti:Enpähän löytäny tollasta audit log- vaihtoehtoa mistään mun premium- kätköstä. Mistä se siis löytyy?
Multa se löytyy tosta
Liitteet
Tilannekuva 2009-09-27 14-34-38.jpg
Tilannekuva 2009-09-27 14-34-38.jpg (49.16 KiB) Katsottu 5504 kertaa
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja Minneli » Su 27.09.2009 15:01

Haaskalintu kirjoitti:Huomasinpa kivan ominaisuuden: kun on tehnyt premiumkätkön, pääsee katsomaan kuinka moni on lukenut kätkökuvauksen, montako kertaa ja mihin aikaan:
Mitä, "kivan ominaisuuden"?! Minä koen lähinnä yksityisyyttäni loukatun, kun huomaan tällaista. Kukaan ei kertonut minulle pääkonttorin puolesta, että käyntini jollain sivulla saatettaisiin kolmannen osapuolen tietoon (ja nyt tämän viestiketjun kautta myös kaikkien tätä palstaa lukevien tietoon). Ei niin, että käymisessäni siellä olisi mitään noloa, salattavaa tms, mutta tämä on periaatekysymys. En myöskään ymmärrä, mitä iloa tästä on kätkön piilottajalle tai kenellekään muullekaan. Premium-kätköilyn kannatus notkahti juuri mielessäni reippaan askelen alaspäin. :(

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 27.09.2009 15:24

Minneli kirjoitti:
Haaskalintu kirjoitti:Huomasinpa kivan ominaisuuden: kun on tehnyt premiumkätkön, pääsee katsomaan kuinka moni on lukenut kätkökuvauksen, montako kertaa ja mihin aikaan:
Mitä, "kivan ominaisuuden"?! Minä koen lähinnä yksityisyyttäni loukatun, kun huomaan tällaista. Kukaan ei kertonut minulle pääkonttorin puolesta, että käyntini jollain sivulla saatettaisiin kolmannen osapuolen tietoon (ja nyt tämän viestiketjun kautta myös kaikkien tätä palstaa lukevien tietoon). Ei niin, että käymisessäni siellä olisi mitään noloa, salattavaa tms, mutta tämä on periaatekysymys. En myöskään ymmärrä, mitä iloa tästä on kätkön piilottajalle tai kenellekään muullekaan. Premium-kätköilyn kannatus notkahti juuri mielessäni reippaan askelen alaspäin. :(
GC.comin privacy policy -teksti sanoo näin:
Privacy
At GEOCACHING.COM, we are committed to protecting your privacy. We use the limited amount of information collected about you to enable the functionality of the web site. These functions include letting you know when new caches are hidden in your area, keeping you notified of changes to the geocaching sport and web site and allowing you to log your find and share your experience with other Geocachers We internally use personally identifiable information about you to improve our service, to statistically analyze site usage, to improve our content and product offerings and to customize our site's content and layout. We believe these uses allow us to improve our site and better tailor it to meet our users' needs. In the unlikely case of changes in the use of your personally identifiable information, GEOCACHING.COM will notify you via the e-mail provided.
Jokainen voi tulkita ja kääntää tuon miten haluaa, mutta joka tapauksessa joitakin tietoja käytetään sivuston toiminnallisuuden edistämiseen.

qu1d
Viestit: 31
Liittynyt: Pe 10.10.2008 20:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja qu1d » Su 27.09.2009 15:54

Stone'5 kirjoitti:
Minneli kirjoitti:
Haaskalintu kirjoitti:Huomasinpa kivan ominaisuuden: kun on tehnyt premiumkätkön, pääsee katsomaan kuinka moni on lukenut kätkökuvauksen, montako kertaa ja mihin aikaan:
Mitä, "kivan ominaisuuden"?! Minä koen lähinnä yksityisyyttäni loukatun, kun huomaan tällaista. Kukaan ei kertonut minulle pääkonttorin puolesta, että käyntini jollain sivulla saatettaisiin kolmannen osapuolen tietoon
Voihan noiden seuraaminen hauskaa olla, mutta olen kyllä samoilla linjoilla Minnelin kanssa.
Stone'5 kirjoitti: GC.comin privacy policy -teksti sanoo näin:
Privacy
At GEOCACHING.COM, we are committed to protecting your privacy. We use the limited amount of information collected about you to enable the functionality of the web site. [--]We internally use personally identifiable information about you to improve our service, to statistically analyze site usage, to improve our content and product offerings and to customize our site's content and layout.
Jokainen voi tulkita ja kääntää tuon miten haluaa, mutta joka tapauksessa joitakin tietoja käytetään sivuston toiminnallisuuden edistämiseen.
Tulkita ja kääntää voi tietysti miten haluaa. Oikeitakin käännöksiä ja tulkintoja voi olla monenlaisia. Jotkut tulkinnat ovat kumminkin vääriä. Se, että sivun kävijätietoja annetaan (rajallisesti) joidenkin käyttäjien (premium-kätkön omistajan) tietoon, ei kyllä oikein mahdu sisäisen käytön tavanomaiseen määritelmään. We = Groundspeak Inc. Käyttäjä ei ole We, vaikka kuinka olisi premium. Yhtä hyvin tähän voisi lainata seuraavaa käyttöehtojen kohtaa:
"You agree not to: [--]
(j) "Stalk," harass, or otherwise harm another Site user.
(k) Collect or store personal data about other Site users."
Monilla keskustelupalstoilla on toki mahdollista nähdä, ketkä ovat sivustolle kirjaantuneina tai jopa minkä keskustelun sivulla jäsenet ovat, mutta tavallisesti tilastotieto rajoittuu siihen, montako kertaa jokin ketju on yhteensä luettu. Kätkön tekijälle voi olla mielenkiintoinen tai jopa hyödyllinen tieto siitä, montako kertaa kätkön sivulla on käyty, mutta mitä etua on siitä, että kävijöiden kätköilijähenkilllisyys näkyy?

Avatar
Minneli
Viestit: 126
Liittynyt: Ma 08.12.2008 0:43
Paikkakunta: Vallila, Helsinki

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja Minneli » Su 27.09.2009 16:16

Privacy
At GEOCACHING.COM, we are committed to protecting your privacy.
Tähän on enää vaikea uskoa, ainakaan jos on mennyt liittymään geocaching.comin premium-jäseneksi.
We use the limited amount of information collected about you to enable the functionality of the web site.
Kysymys: millä tavalla se, että käyntini nettisivulla paljastetaan tietämättäni toiselle geokätköilijälle, parantaa sivujen toiminallisuutta?
These functions include letting you know when new caches are hidden in your area, keeping you notified of changes to the geocaching sport and web site and allowing you to log your find and share your experience with other Geocachers.
"Allowing YOU - - to share your experience - -." Siis MINÄ saan halutessani jakaa kokemukseni muiden kätköilijöiden kanssa, ts. voin kirjoittaa käynnistäni kätkön lokiin. Tämä ei tarkoita, että olisin antanut geocaching.comille luvan jakaa tietämättäni käyntini kätkön sivulla muiden kanssa.
We internally use personally identifiable information about you to improve our service, to statistically analyze site usage, to improve our content and product offerings and to customize our site's content and layout. We believe these uses allow us to improve our site and better tailor it to meet our users' needs.
Siis INTERNALLY. Nettisivuilla käyntien jakaminen eteenpäin ei ole sisäistä käyttöä.
In the unlikely case of changes in the use of your personally identifiable information, GEOCACHING.COM will notify you via the e-mail provided.
Eipä ole näkynyt sähköpostia...
Stone'5 kirjoitti: Jokainen voi tulkita ja kääntää tuon miten haluaa, mutta joka tapauksessa joitakin tietoja käytetään sivuston toiminnallisuuden edistämiseen.
Aivan, ja tämä ei olekaan minusta ongelma ja siihen olen jäseneksi liittyessäni sitoutunut. Vaan millä tavalla tämä nyt paljastunut yksityisten tietojen levittäminen edistää sivuston toiminnallisuutta? Miten sivujen toiminnallisuus paranee, jos kätkön piilottaja saa tietää - jopa kellonajan tarkkuudella, luoja paratkoon - kätkösivun lukijat? Miten kätkön toiminallisuus paranee tästä? On todellista jeesustelua geocaching.comin puolelta väittää, että se "on sitoutunut turvaamaan yksityisyyteni", kun se samalla kertoo selkäni takana Haaskalinnulle minuutin tarkkuudella, mitä tein lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Erityisen hankalaksi asia tekee se, että premiumina en voi edes tietää, mitkä kätköt ovat premium-kätköjä ennen kuin jo olen kätkön sivulla. En siis voi tietoisesti välttää tietojeni levittämistä jättämällä premium-kätköt väliin. Olisihan se tietysti muutenkin aikamoinen paradoksi: premium-käyttäjä, joka ei voi käydä premium-kätköillä...

Kun geocaching.comin premium-jäsenyyteni raukeaa, harkitsen vakavasti, uudistanko sitä enää. Siinä menee toki sitten pesuveden mukana monta mukavaakin ominaisuutta. Mm. Liven käyttö kapenee huomattavasti, kun kätköjä saa ruudulle enää viisi kerrallaan, mutta ehkäpä hankin silloin oikean gepsin ja lopetan Live-kätköilyn. Olisi myös todella sääli luopua Haksun tänne geocache.fi:n sivuille luomista hienoista premium-hakupalveluista. Silloin voisi tietysti myös tuntua hullulta olla enää sivujen sponsori, kun sivuston parhaat ominaisuudet eivät olis enää käytössä... Huh, huh, tämä paljastus saattaa saada omalla kohdallani laajemmat seuraukset kuin todellakaan haluaisin, mutta kuten sanottu, kyse on periaatteesta, ja yksi periaatteistani on se, että haluan asettaa yksityisyyteni rajat itse. Joka tapauksessa päätin juuri tässä ja nyt, että niin kauan kuin tällainen käytäntö on voimassa, en tule itse tekemään ainuttakaan premium-kätköä. En halua tietää, mitä muut kätköilijät tekevät, elleivät he itse sitä minulle vapaaehtoisesti kerro.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 27.09.2009 17:01

Minneli kirjoitti:Erityisen hankalaksi asia tekee se, että premiumina en voi edes tietää, mitkä kätköt ovat premium-kätköjä ennen kuin jo olen kätkön sivulla.
Paitsi katsomalla .fi:stä...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jakari65
Viestit: 127
Liittynyt: To 30.08.2007 18:25
Paikkakunta: Lapua

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja jakari65 » Su 27.09.2009 17:19

Kyllä on pikkusieluusta porukkaa... :lol:
Minoon meiltä, ja muut o meirän krannista

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Su 27.09.2009 17:28

stebu kirjoitti:Mikä muuten on "Late Lammas"?
Nyt on paha aukko sivistyksessä. Late Lammas on ehkä kaikkien aikojen paras lastenohjelma. Se uppoaa tällaiseen kolmivitoseenkin kuin puukko mahaan. Suosittelen vahvasti satsaamaan aikaa ensi viikonloppuna kakkosen lastenohjelmiin.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
McPolo
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 19.09.2007 22:31

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja McPolo » Su 27.09.2009 17:31

jakari65 kirjoitti:Kyllä on pikkusieluusta porukkaa... :lol:
Niinpä =)

Ainahan sitä voi tehdä feikkitunnarin ja selata sillä noita kätköjä. Ja vaikka ostaa sen premiumin siihen, ja sit logata jonain muuna ;). Kyllä näitä kiertoreittejä löytyy ,jos ahdistusta pukkaa.

thejoni
Viestit: 52
Liittynyt: Su 01.03.2009 15:10

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja thejoni » Su 27.09.2009 19:19

Taidanpa virittää member only purkin ihan periaattesta. ;)

Avatar
rauski
Viestit: 280
Liittynyt: Pe 04.07.2008 13:16
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja rauski » Su 27.09.2009 20:09

Minä ainakin saattaisin haluta nähdä, MISSÄ vaiheessa valmisteilla olevaa kätkökuvaustani aletaan katselemaan. Ei siksi ettenkö tietäisi, ketkä. :lol:
"Maailmassa monta on ihmeellistä rasiaa..."

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Su 27.09.2009 20:21

Onpa turha ominaisuus. On tosin jännä huomata, että eräskin ei edes kaveripiiriin kuuluva on avannut kätkökuvauksen 19 kertaa kun ottaa huomioon että minä itse olin avannu sen 21 kertaa... Paljon nimiä ja numeroita sivulla. On jännää!!
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

qu1d
Viestit: 31
Liittynyt: Pe 10.10.2008 20:54
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja qu1d » Su 27.09.2009 20:54

McPolo kirjoitti:
jakari65 kirjoitti:Kyllä on pikkusieluusta porukkaa... :lol:
Niinpä =)
Niinpä, pikkusieluista, niuhoa, vainoharhaista, arkaa, omanarvontuntoista. varovaista, ujoa, periaatteellista... Tämänkin voi tulkita kovin monella tavalla. :lol:

Asialliselta sivustolta, jollaisena Geocaching.comiakin pidän, voinee odottaa muutamia asioita käyttäjien tietojen suhteen. Tällaisia ovat esimerkiksi, että käyttäjä
  • - tietää, mitä tietoja käyttäjästä kerätään
    - tietää, mihin näitä tietoja käytetään ja ketkä niitä voivat käyttää
    - voi luottaa siihen, mitä edellä mainituista seikoista on sovittu
Jos minulla olisi premiumjäsenyys, niin ehkäpä kyselisin Groundspeakilta toiminnon tarkoituksesta. :wink:

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja pailakka » Su 27.09.2009 21:46

rauski kirjoitti:Minä ainakin saattaisin haluta nähdä, MISSÄ vaiheessa valmisteilla olevaa kätkökuvaustani aletaan katselemaan. Ei siksi ettenkö tietäisi, ketkä. :lol:
Suurinpiirtein luontihetkellä tai viimeistään 10min sisällä siitä.

sinänsä tuo premiumin tekijälle esitettävä tieto on aika normaalia sivustojen keräämää tietoa eikä mielestäni eroa mitenkään esim tämän palstan näyttämistä ketjun katsojista. Joskin tällä palstalla sillä listalla näkymisen voi estää. Pelkällä katsojamäärien näytöllä gccom tuskin saisi hirveästi lisää premium jäseniä, pelkän kävijämäärän laskuun ku ei tarvitse toimia palvelimen puolelta

santtu
Viestit: 170
Liittynyt: To 21.06.2007 18:44

Re: Tee premiumkätkö niin pääset tirkistelemään!

Viesti Kirjoittaja santtu » Su 27.09.2009 21:54

Internet on tiedon valtatie. Aivan kuten oikealla valtatiellä, pystyy kulkijat tunnistamaan. Piiloutua voi helposti massaan tai pysymällä poissa. Joku voi istua risteyksessä ja valvoa, kuka mihinkin suuntaa ajaa ja koska. Kuten oikeallakin tiellä, auton rekkarista ei voi päätellä varmasti kuka ajaa. Mutta joihinkin suuntii saa poiketa vain luvan kanssa. Lupa tarkistetaan ja siitä jää jälki.

Tässä tapauksessa on kait kyse siviilioikeudellisessa mielessä kaupasta. Palvelu on ostettu ja sen ehdot saatu tietää. Sopimuksen rikkominen johtaa sanktioihin, amerikkalaiseen malliin ehkä aika suuriinkin. Laki on heikomman puolella, koska myyjä yleensä oletetaan asiantuntevammaksi. Yleinen pahoittelu on yleistä pahoittelua, makuasiat ovat makuasioita.

Oikeastaan toivon, että tämän tyyppisiä asioita aletaan tosissaan mittaamaan ja perään kyselemään. Aivan sallittua on järjestää vaikka luotettavuuden testausta samaan tapaan kuin minkä tahansa fyysisten tuotteiden testausta. Esimerkiksi kuka kaukana tulevaisuudessa käärii rahat, kun jonkun henkilön sähköpostiviestitys säädetäänkin julkiseksi, samaan tapaan kuin määrättyä vanhemmat kirkonkirjat nyt. Jos nyt ei se olisi mahdollista, kuka voi tietää tulevien lainsäätäjien aivoitukset. Ja kuka takaa, että kaikki hävitetyksi luvattu todella hävitetään. Tämä on hyvää keskustelua, kiitos siitä ketjun aloittajalle. Haksun palvelimelle jää jälki, koska, millä tunnuksella ja mistä IP:stä on tämä viesti lähetetty. Ja jos lähettäjä en olekaan minä, on selvitettävissä ainakin identiteettirikoksen tekopaikka jne. Mutta mitä tietoja saa käyttää mihinkin tarkoitukseen. Yrityksistä on paljon esimerkkejä tiedon väärinkäyttämisestä. Julkisuuteen nousi esim. valvontakameroiden ja koulun valokuva-arkiston käyttö näpistysten selvittelyssä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”