Paras Akku GPS:ään?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Sasus
Viestit: 151
Liittynyt: Ke 02.07.2008 19:08
Paikkakunta: vantaa

Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja Sasus » Su 17.08.2008 14:37

kysyisin et minkälaisia eroja on akkuilla ja niiden sää kestävyydellä. ja kuin tehokkaita akkuja tulisi käyttää GPS:ssä?

Nafuda
Viestit: 18
Liittynyt: To 26.06.2008 12:41
Paikkakunta: Hollola

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja Nafuda » Su 17.08.2008 15:40

Olen käyttänyt 2500 mAh ja 2700 mAh NiMH- akkuja ja ollut tyytyväinen. En ole huomannut muuta eroa kuin, 2700 mAh kestävät pidempään. Käytössäni eri valmistajien tuotteita. En osaa nimetä parasta akkua.

Esku
Viestit: 58
Liittynyt: La 19.05.2007 14:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja Esku » Su 17.08.2008 18:47

Eri akuilla ei ole merkittävää eroa pakkasen siedon suhteen, kaikki toimivat melko hyvin. Litiumakut hieman paremmin kuin NiMH, mutta kennojännitteen ollessa kolmen voltin paremmalla puolella, ei niitä ihan joka laitteeseen kannata mennä työntämään. Myös lataamiskelvottomat litiumit sietävät kylmää mielin määrin.

Alkaliparistot ovatkin sitten ihan eri juttu. Kun alkaliparistoa käyttää kylmässä, tyhjenee se alta aikayksikön, vieläpä alentuneella jännitteellä. Eli pariston kapasiteetista vain murto-osa tulee käytettyä. Mutta paristo kuitenkin tyhjenee, eli vaikka sen vie takaisin lämpimään, on se silti tyhjä. Ei siis missään tapauksessa kannata käyttää alkaliparistoja kylmällä kelillä. Eikä myöskään "tavallisia".

Jos taas latailu ei miellytä, varsinkaan siinä tilanteessa, kun akut ovat purkautuneet itsekseen pitkän ajan myötä, kannattanee hankkia Sanyon Eneloop, Sonyn CycleEnergy, GP:n ReCyko tai muut vastaavat akut, niin varaus ei haihdu piirongin laatikossa.

Edit:

Unohtuipa tuosta kapasiteetista sanoa mitään.

Ei sillä kapasiteetilla ole oikein mitään väliä, tosin riippuen ehkä jonkin verran siitä, onko gepsi kauhea syöppö. Vara-akut kun pitää kuitenkin olla aina mukana.. itse selviän 1700mAh akuilla helposti pari päivää, kapula ei tosin ole koko ajan päällä eikä taustavalo käytössä. Toisaalta 2800mAh akuilla ei pärjää yhtä kauan, kun ovat halvempaa tekoa..

(Nimellis-)kapasiteettia enemmän kannattaa kiinnittää huomiota akkujen laatuun ja kapasiteetti/hinta -suhteeseen. Esimerkiksi nämä ovat huippuluokkaa ja kohtuuhintaiset. Kapasiteetti ei ole suurimpiin nähtyihin numeroihin verrattuna kummoinen, mutta pitänee paremmin paikkansa.
esku.on(ät)hukassa.com

Avatar
J&H Team
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 20.08.2008 17:07

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja J&H Team » Ke 20.08.2008 17:33

Markettien perusakuista: olen huomannut, että esim. Uniross -akut kestävät vuodesta toiseen uusia latauksia, mutta GB akut ei. Markettien akuissakin siis on eroa.

Viimeaikoina olen kokeillut kodin eri vempaimissa Energizer akkuja, joihin olen ollut ihan tyytyväinen. Olen kuitenkin varmuuden maksimoimiseksi suosinut "made in Japan" Energizereita. Vieressä paketissa saattaa olla "made in China" Energizeita hieman eri mAh:lla. :roll:

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Ke 20.08.2008 17:48

Olen kokeillut mm. Connocin halppisakkuja, jotka ovat toimineet ok, GP:n vastaavat vielä paremmin. Duracellin akut osoittautuivat surkeiksi, niistä ei tunnu virtaa riittävän mihinkään käyttöön.

Jokin aika sitten gc.comin foorumilla oli keskustelua tästä samasta aiheesta, joku mainitsi siellä GP:n ReCykot. Kävin ostamassa kokeeksi sellaiset ja totesin ne erittäin hyviksi. Parasta niissä on se, että vara-akuissa riittää myös poweria pidemmänkin georepussa säilömisen jälkeen toisin kuin tavallisissa.

Avatar
J&H Team
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 20.08.2008 17:07

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja J&H Team » Ke 20.08.2008 21:18

No voe mahoton. En ole noihin GB Recykoihin ennen missään törmännytkään. Mutta nyt kun hieman googlailin, niin vaikuttaa viimeismmältä ja parhaalta teknogialta, mikä poistaa akkujen perusongelman, itsekseen hiipumisen.

Täytyypä lukea useammin näitä sivustoja, niin pysyy ajan tasalla :)

Avatar
Kaji
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 03.01.2007 9:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja Kaji » To 21.08.2008 12:17

Hiljattain tuli laitettua pari satsia noita GP Recyko akkuja ja ne on kyllä lunastaneet odotukset. Vaikka laitteet seisovatkin vähä pidempään, niin lataus säilyy erittäin hyvin.

Lisäys: Lisäksi nämä akut myydään jo valmiiksi ladattuina, jolloin ne voi lyödä huoletta samantien laitteeseen! 8)

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » To 21.08.2008 13:44

Kaji kirjoitti:Hiljattain tuli laitettua pari satsia noita GP Recyko akkuja ja ne on kyllä lunastaneet odotukset. Vaikka laitteet seisovatkin vähä pidempään, niin lataus säilyy erittäin hyvin.

Lisäys: Lisäksi nämä akut myydään jo valmiiksi ladattuina, jolloin ne voi lyödä huoletta samantien laitteeseen! 8)
Parhaista en tiedä, mutta omat kokemukseni ovat myös hyvin positiivisia noista ReCykoista. Niitä tuli joskus hommattua useampi toppa sekä AA- että AAA-kokoisina ja hyvin ovat pelittäneet ja latauksensa varastoitunakin pitäneet.
Hankin samalla GP:n oman laturin, jonka pitäisi osata ladata ko. akkuja oikein.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Sasus
Viestit: 151
Liittynyt: Ke 02.07.2008 19:08
Paikkakunta: vantaa

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja Sasus » To 21.08.2008 14:14

voiko GP Recyko akkuja ladata esim vason merkkisellä laturilla joka NiMH-akuille tarkoitettu laturi, vai pitääkö nimen omaan olla GP:n laturi?

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » To 21.08.2008 14:18

Sasus kirjoitti:pitääkö nimen omaan olla GP:n laturi?
Paketin takana muistaakseni suositellaan GP:n recykolle tarkoitettua laturia, mutta itse olen käyttänyt tavallista nimh-laturia ilman ongelmia. En ole keksinyt mitään syytä, miksi näin ei voisi toimia.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » To 21.08.2008 14:31

hhuikuri kirjoitti:Olen kokeillut mm. Connocin halppisakkuja, jotka ovat toimineet ok, GP:n vastaavat vielä paremmin. Duracellin akut osoittautuivat surkeiksi, niistä ei tunnu virtaa riittävän mihinkään käyttöön.

Jokin aika sitten gc.comin foorumilla oli keskustelua tästä samasta aiheesta, joku mainitsi siellä GP:n ReCykot. Kävin ostamassa kokeeksi sellaiset ja totesin ne erittäin hyviksi. Parasta niissä on se, että vara-akuissa riittää myös poweria pidemmänkin georepussa säilömisen jälkeen toisin kuin tavallisissa.
Ai Duracellin akut huonoja? Luulin merkkiä hyväksi.
Onko kellään kokemusta Vartan akuista? Mistä kaupoista olette nuo ReCykot ostaneet?

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » To 21.08.2008 14:37

Stone'5 kirjoitti:Onko kellään kokemusta Vartan akuista? Mistä kaupoista olette nuo ReCykot ostaneet?
Vartan 2500mAh akkuja pieksen täyteen tuollaisella Vartan omalla 15min pikalaturilla. Lisäksi käytössä on Sanyon Eneloop ja GP:n ReCykoja. Nämä molemmat olen klikannut DealExtremeltä, http://www.dealextreme.com
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » To 21.08.2008 15:01

Stone'5 kirjoitti:Mistä kaupoista olette nuo ReCykot ostaneet?
Itse ostin Prismasta hintaan 15,90 euroa/4 kpl paketti.

Duracellin paristot ovat aina toimineet hyvin, mutta heidä akuistaan ei ole kuin huonoa sanottavaa. Jossain vaiheessa minulla oli myös Vartan akkuja, muistelen niiden toimineen langattomassa näppiksessä ja -hiiressä eikä kestävyydestä raskaammassa käytössä ole kokemusta.

Esku
Viestit: 58
Liittynyt: La 19.05.2007 14:29
Paikkakunta: Kotka

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja Esku » Pe 22.08.2008 1:25

Vartan akut eivät käsittääkseni tule kaikki samalta tehtaalta, mutta ainakin nuo 1700mAh Vartat pieksevät esim GP:n tavalliset NiMH:it mennen tullen.

Ja ReCykojahan saa tietysti täältä. Hintakaan ei päätä huimaa, 9,30€ postikuluineen. Tai huimat 50mAh suurempikapasiteettiset (?!) tästä.

Onko kellään kokemusta noista Sanyon Eneloopeista tai Sonyn CycleEnergyistä? Mitään eroa noihin halvempiin GP:isiin (ReCykoihin siis)?
esku.on(ät)hukassa.com

TepRie
Viestit: 26
Liittynyt: La 26.01.2008 22:32

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja TepRie » Pe 22.08.2008 6:43

Enelooppeja ja Recykoja hankin muutama kuukausi sitten. Ei niissä keskenään suurta eroa ole. Normaalikäytössäni ne eivät pyöritä laitteita läheskään yhtä kauan kuin suurikapasiteettinen tavallinen akku. Vara-akkuina taskunpohjalla ne ovat hyviä, varaus säilyy.

Sasus
Viestit: 151
Liittynyt: Ke 02.07.2008 19:08
Paikkakunta: vantaa

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja Sasus » Pe 22.08.2008 21:55

eli jos kätköilee noin 2 kertaa viikossa silloin olisi hyvä käyttää näitä uuden sukupolven akkuja (GP:n recykoja) koska niiden varasus kestää pidempään ilman käyttöä kuin tavallisilla akkupattereilla.

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja marko77 » La 20.07.2013 14:28

Pitäisi uusia akkuparistoja ja mietin nyt kahden merkin välillä: Sony CycleEnergy NHAAB4F (2700mAh) tai sitten kavereiden kehuma Sony Eneloop (2000mAh)? :roll:
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

VHI
Viestit: 461
Liittynyt: Ke 15.08.2007 14:28
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja VHI » La 20.07.2013 14:36

Talvipakkasilla on paha pistää paremmaksi Eneloopeista. Viime talvena oli mulla eneloopit riistakamerassa ja - 31 asteen pakkasessakin toimivat hyvin.
There's always a cache somewhere

oloneuvos
Viestit: 63
Liittynyt: Su 21.12.2008 15:22

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja oloneuvos » La 20.07.2013 14:45

Hanki samantien "mustat" Eneloopit. Saat lisää käyttöaikaa.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Paras Akku GPS:ään?

Viesti Kirjoittaja barlow39 » La 20.07.2013 17:14

oloneuvos kirjoitti:Hanki samantien "mustat" Eneloopit. Saat lisää käyttöaikaa.
Täältä kans ääni mustille Eneloop "XX' - akuille. Esim. kamerani salama vaatii virransyöttökykyä (mm. sarjakuvauksessa) ja samalla huomannut, että varaus ei häviä vaikka salamaa tarvitsee satunnaisesti. Täyteen ladatuissa varausta riittää todella pitkään (tais olla 2500mAh "ihan oikeesti"). Omassa gepsissä oli viime kesältä jäänyt akut sisään ja nyt keväällä otin gepsin taas käyttöön ilman akkujen latausta!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”