Mysteerikätkön muutoshistoriat kätkökuvauksiin

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Fisherman77
Viestit: 186
Liittynyt: Ma 25.12.2006 12:53
Paikkakunta: Tampere

Mysteerikätkön muutoshistoriat kätkökuvauksiin

Viesti Kirjoittaja Fisherman77 » Su 27.08.2017 15:44

Selailin jo ratkomiani myssejä joita on kertynyt aikojen takaa paljon. Purkille en ole vielä päässyt syystä tai toisesta. Naatit olen tallettanut geocache.fi sivustolle ja tarkoituksena on myös siirtää nuo geocaching.com sivustolle, jotta puhelinsofta näyttää ratkaistut mysset kohdilleen. Sitten se jutun päätarkoitus. Huomasin, että muutamassa tapauksessa oli myssen kuvakseen laitetettu, että tehtäviä muutettu xx.xx.20xx. Omiin ratkaisuihin olen aina tallettanut ratkaisupäivän, joten on verrattain helppoa nähdä, että onko naatit kohdillaan vai ei.

Siksi toivonkin, että kun kätkön omistaja peukaloi kätkökuvauksen ratkaisukaavoja tai ylipäätään purkin lopulliset naatit muuttuvat, niin tekijä laittaisi siitä maininnan kätkökuvauksen loppuun. Vai mitä kätkökansa on asiasta mieltä?

orakk+j
Viestit: 27
Liittynyt: Pe 03.01.2014 8:00

Re: Mysteerikätkön muutoshistoriat kätkökuvauksiin

Viesti Kirjoittaja orakk+j » Su 27.08.2017 16:14

Olemme ratkaisseet naattien muuttumisen kertomalla kuvauksessa päivämäärän, jolloin muutos on tapahtunut ja lisäksi muuttamalla tsekkeriin alkuperäiset loppupisteen naatit kuumaksi pisteeksi, jolla saa uudet loppunaatit. Tsekkerin muutoksesta on tieto myös kuvauksessa. Tämä on mielestämme järkevä tapa toimia, jotta mysteeriä ei tarvitse ratkaista uudelleen saadakseen uuden loppupisteen.

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Mysteerikätkön muutoshistoriat kätkökuvauksiin

Viesti Kirjoittaja tsahkali » To 31.08.2017 12:11

Ja vielä kun kätkönhaltijat laittaisivat sen tsekkaajan....
Monesti 'yksiselitteiset' naatit ovat vähemmän yksiselitteisiä.

Avatar
Suhina
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 27.08.2014 10:17

Re: Mysteerikätkön muutoshistoriat kätkökuvauksiin

Viesti Kirjoittaja Suhina » Pe 01.09.2017 11:14

Yleensä en edes yritä ratkaista mysteeriä, jos ei ole tsekkeriä. Minun on ihan turha lähteä rymyämään jonnekin ehkä aivan väärään paikkaan ja todeta, että ei löytynyt, mutta en tiedä oliko väärät naatit vai puusilmät syynä DNF:ään. Tosin omassa ainoassa myssessäni ei ole tsekkeriä, koska niistä laskuista selviää peruskoulumatikalla. Ja siinä ei oikeastaan ole edes mitään mysteeriä vaan kätkö voisi olla multi, jos välipisteet eivät olisi tradeja.
Suhina :?: - ihan metsässä

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Mysteerikätkön muutoshistoriat kätkökuvauksiin

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 01.09.2017 13:29

Suhina kirjoitti:Yleensä en edes yritä ratkaista mysteeriä, jos ei ole tsekkeriä.
Ihan noin jyrkkä ei kannata olla, onhan sitä mysteereitä joissa naatit on piilotettu ja kun ne löytää tietää kyllä löytäneensä ne. Tosin onhan siinäkin aina se mahdollisuus että tekee kirotusvireen laittaessaan ne talteen.

teppo42
Viestit: 35
Liittynyt: Su 18.06.2017 20:45

Re: Mysteerikätkön muutoshistoriat kätkökuvauksiin

Viesti Kirjoittaja teppo42 » Pe 01.09.2017 20:00

Eihän suurimmassa osassa mysseistä ole mitään järkeä tai logiikkaa, eli ovat lähinnä AMA-tavaraa. Miten silloin voisi jonkun laskun jälkeen tietää olevansa oikeissa koordinaateissa, jos ei ole mitään checkkeriä?

Jos taas on ihan pelkkä laskemistehtävä vaikka jonkun tienviitan kilometreistä, niin eiköhän sen kuulu olla multi eikä mysse?

hebe56
Viestit: 14
Liittynyt: La 27.02.2016 21:50

Re: Mysteerikätkön muutoshistoriat kätkökuvauksiin

Viesti Kirjoittaja hebe56 » Pe 01.09.2017 20:05

Minä olen miettinyt sen muiden tekemien mystien ja multien perusteella niin, että mystin voi yleensä ratkaista kotona, mutta multia varten pitää käydä boguspisteellä.

Avatar
olli.s
Viestit: 17
Liittynyt: Su 23.11.2014 18:27

Re: Mysteerikätkön muutoshistoriat kätkökuvauksiin

Viesti Kirjoittaja olli.s » Ke 06.09.2017 19:00

> muutamassa tapauksessa oli myssen kuvakseen laitetettu, että tehtäviä muutettu xx.xx.20xx.

Houkuttelisikohan lisää kätköilijöitä turboilijoiksi jos geocache.fi tarjoaisi turboapua mysteeri- ja multikätköjen muutosten hallintaan?

Tieto kätkökuvauksen muutoksista on jo talletettuna. Muutosten päivämäärää voisi verrata omien koordinaattien tallennuspäivämäärään, ja näyttää ilmoituksen ratkotuista, mutta vielä löytämättömistä muutetuista kätköistä.

Eri asia sitten on kuinka työlästä tällainen olisi toteuttaa. Parhaan kuulemani ohjeen ohjelmointityömäärän arviointiin sain entiseltä esimieheltäni: työmääräarvio pitää kertoa kolmella - riippumatta siitä kuinka monta kertaa se on jo kerrottu kolmella.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Mysteerikätkön muutoshistoriat kätkökuvauksiin

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 06.09.2017 20:02

olli.s kirjoitti:> muutamassa tapauksessa oli myssen kuvakseen laitetettu, että tehtäviä muutettu xx.xx.20xx.

Houkuttelisikohan lisää kätköilijöitä turboilijoiksi jos geocache.fi tarjoaisi turboapua mysteeri- ja multikätköjen muutosten hallintaan?

Tieto kätkökuvauksen muutoksista on jo talletettuna. Muutosten päivämäärää voisi verrata omien koordinaattien tallennuspäivämäärään, ja näyttää ilmoituksen ratkotuista, mutta vielä löytämättömistä muutetuista kätköistä.

Eri asia sitten on kuinka työlästä tällainen olisi toteuttaa. Parhaan kuulemani ohjeen ohjelmointityömäärän arviointiin sain entiseltä esimieheltäni: työmääräarvio pitää kertoa kolmella - riippumatta siitä kuinka monta kertaa se on jo kerrottu kolmella.
Tietoa kätkökuvauksen tekstiosuuksien muutoksesta ei ole tallennettuna. Muutoksista huomioidaan / tallennetaan ainoastaan perustiedot eli koordinaatit, koko, vaikeus, maasto, nimi, omistaja, ja virheen sekä premium only -tiedon muutos. Siksi ei valitettavasti ole mahdollista tarjota kuvailemaasi palvelua.

Kätkökuvausten tekstiosuuksien muutosten valvontaa en aikoinaan kokenut hyödylliseksi koska tekstit voivat elää paljonkin aikojen saatossa. Ainakin itse olen tehnyt teksteihin tarkennuksia, pistänyt lisätietoa, poistanut vanhentunutta tietoa, korjannut kirjoitusvirheitä ja parannellut sanamuotoja. Mikäli kätkön lähelle on ampiaiset rakentaneet pesän lisään siitä maininnan kesän ajaksi kätkökuvauksen alkuun jotta tietoa saisi jotenkin viestitettyä jne. Itse asiassa jokaisen kätköni kuvaus on aikojen saatossa muuttunut.

Niinpä millään automaatilla ei kyllä saisi aikaan järkevää listaa vain niistä kätköistä, missä on tullut sijaintiin vaikuttava muutos sitten oman ratkaisun. Edelleen onkin siis paras tapa lukea kätkön kuvaus ennen kätkölle menoa, jotta näkee mahdolliset muutokset. Samalla toki huomaa kätkökuvauksen maininnat huomioitavista asioista kuten ampiaispesistä, siitä ettei maatilan pihan poikki kätkölle missään nimessä saa mennä vaikka lyhin tie onkin jne.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”