Omille reiteille TBT ääninavigointi käyttäen Google Mapsia

Yleistä keskustelua kätköilystä
WileE.Coyote
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 20.07.2016 13:15

Omille reiteille TBT ääninavigointi käyttäen Google Mapsia

Viesti Kirjoittaja WileE.Coyote » La 27.05.2017 11:45

Olen tässä syksyn ja talven aikana ratkaissut ja kerännyt kokoon kätköjä 24 tunnin mysteerihaastetta varten toteutettavaksi tänä kesänä. Olen tehnyt reittejä kätköille Google MyMapsilla ja nyt kevään aikana olen etsinyt ratkaisua siihen, että saisin turn-by-turn (TBT) navigaation omille reiteilleni. Kolusin netin palstoja etsien ratkaisua mutta yleinen mielipide oli, että se ei ole mahdollista... kunnes löysin kuin löysinkin ratkaisun eräältä palstalta.

Laitan ohjeen tänne muidenkin käytettäväksi, testattavaksi sekä paranneltavaksi, koska omien polkujen kulkeminen on olennainen osa geokätköilyä, pöljiä tai ei :)

Eli tässä ohjeet oman reitin saamiseksi TBT ääninavigaatioversioksi (vain englanniksi tällä hetkellä, tietääkö joku onko suomeksi mahdollista?) käyttäen Google MyMapsia ja mobiili Google Mapsia. Itselläni on käytössä Android-puhelin (SGS7) mutta tämän pitäisi toimia myös muilla alustoilla, koska käytetään mobiili Google Mapsia.

1. Tee reitit Google MyMapsilla. Voit siirtää kätköt gpx-formaatissa kartalle. Aseta kartta joko kokonaan avoimeksi tai linkin kautta saataville (voi olla vain view-moodissakin)
2. Mene osoitteeseen http://nearby.org.uk/google/parseMap.php
3. Maalaa se osoite kenttään, joka on selaimen osoitekentässä kun katselet kartaasi sekä reittejäsi ja paina Get coordinates
4. Sivu antaa linkin suoraan Google Mapsiin, josta saa navigoitavan version kartan kaikista reiteistä. Huomaa, että sivu ei pysty konvertoi valkoisilla pisteillä muutettuja reittejä vaan vain nimetyt reittipisteet (A,B,C,D…), joten ne pitää korjata myös konversion jälkeen (KML export ei näe niitä jostain syystä?)
5. Lataa reitti joko tekstiviestillä tai sähköpostilla "Send directions to your phone" linkistä (täytyy olla kirjautunut Googleen, koska ottaa tiedot tilin tiedoista) puhelimeesi. Itse en saanut tekstiviestillä toimimaan linkkiä mutta sähköpostilla avasi reitin suoraan Google Mapsiin
6. Avaa linkki ja reitti avautuu mobiili Google Mapsissa
7. Laita GPS päälle ja lisää reittiin ensimmäiseksi kohteeksi oma sijainti, muuten et pysty aloittamaan navigaatiota vaan saa vain Preview toiminnon, jossa voi katsoa reitin läpi
8. Sitten vain paina Start. Nyt sinulla on oma custom reitti kännykässä, joka alkaa aina omasta sijainnista ja jossa toimii TBT ääninavigaatio.
9. Tallenna kaikki reitit yhteen kansioon Kotivälilehdelle (Home Screen) ja nimeä numerojärjestyksessä. Sieltä voi sitten helposti valita aina uuden reitin toisen loputtua
10. Ja eikun kätköilemään ihan omia polkuja pitkin!

Muutama rajoitus tässä on. Reittiä ei voi tehdä H:ta (8 reittipistettä) pidemmälle, tämä johtuu suoraan Google Mapsin rajoituksista ja siihen ei ole löytynyt ratkaisua miten sen voisi kiertää… Toisaalta custom reitin pituus kokonaisuudessaan on vain J:in asti ja kun oma sijainti lisätään siihen vielä niin siinä menettää vain yhden reittipisteen... Lisäksi reittien tai tasojen enimmäismäärä yhdellä kartalla on 10.

Alunperin oli aikomus postata tämä vasta mysteeriturneen jälkeen mutta pääsin testaamaan tätä helatorstaina muutamalla reitillä, joita olin tehnyt ja toimi loistavasti. Jos jollakulla on toisenlainen ratkaisu omien reittien ääninavigaatioon niin haluaisin mielellään kuulla niistä.

Huomioita ekasta testauksesta:

- Yllätyksenä tuli, että navigaatio syö aika paljon kännykän akkua. Jo 2-3 tunnin navigaatio jälkeen oli akkua mennyt jo 60-70 %. Normaalisti kun olen kätköreissulla, minulla on GPS, netti ja c:geon kartta koko ajan päällä ja akku kestää hienosti koko päivän.
- Kun lähtee hakemaan kätköä saavuttaessa esim. reittipisteeseen niin navigaatio kannattaa laittaa heti taka-alalle, koska helposti kävi niin, että navigaatio keskeytyi tai katosi Google Mapsista ja sitten piti ladata uudestaan koko reitti. Sitten pitää poistaa edelliset reittipisteet valikosta Remove next stop -toiminnolla, että pääsee takaisin sen hetkiselle reittipisteelle. En löytänyt muuta vaihtoehtoa tai mitään Skip next stop -toimintoa.

Lopuksi vielä kunnia sinne minne kunnia kuuluu eli alkuperäinen postaus josta löysin linkin konversiosivulle.

Palaa sivulle “Yleistä”