Mystit ja niiden ratkaiseminen

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Mystit ja niiden ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Ma 03.10.2016 21:58

Niin...
Mystithän ovat oma omituinen lajinsa kätköjä.
On sellaisia, jotka ovat yksiselitteisiä:Pitää laskea, nähdä tai tehdä jotain. Joskus se on helppoa, joskus hiton vaikeaa mutta kuten sanoin, yksiselitteistä.
Sitten ne, joissa pitää ensin tietää tai oivaltaa jotain. Mennään jossain itkettävän ja naurettavan rajamailla ja helppokaan asia ei vaan osu silmään... :cry:
Ja viimeksi ne, joissa ei ole mitään, hyvä kun kätkön nimi. Sitten pitäisi keksiä, että kun otetaan galaksi 324:n tähden numero 2758 pyörähdysakselin kulma pystytasoon nähden,
(mihin ihmeen pystytasoon?) niin sillä luvulla pääsee alkuun, kun tietää mihin sen sijoittaa!
Voi siis olettaa, että hyvä ratkaisija tarvitsee sekä tietoa, että kokemusta.
Ratkaisijoita onkin sitten monenlaisia: Yksi puurtaa vintillä yksinään, laskee, kiroilee ja puree hammasta.
Toiset tekee porukalla. Voisi sanoa, että se on ihan kehittävää: Kaverin sanomasta puolesta sanasta asia voi lähteä eteenpäin.
Sitten on ne, jotka vaan kilauttaa kaverille ja kysyy, että jokos olis naatit, että pääsis purkille.
Ja sitten lopuksi: Ei oikein tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa, kun lukee loggauksia, jotka ovat tyyliä:
'FTF klo 18.37 Kyllä oli vaikea. En ymmärtänyt mitään ja piti kolme kertaa kysyä kätköttäjältä neuvoa ja kun hän tuli vielä opastamaan, niin löytyihän se. Kiitos kätköstä.'
Jatkona saattaa olla muutama samanlainen.
Jotta totuus ei unohtuisi, niin ei tämä minulta ole pois. Ei ole kännyhälyä, enkä käy FTF hunteissa, ihmettelen vain.
Jos pitää kaverille saada FTF, niin voihan sen tehdä hänen kotipihalleen, ei tarvi sitten turhaan juosta pitkin metsiä.

On toki fiksujakin kätköttäjiä. Jos löytöjä ei ala tulla, tai tahti on laiskanlainen, niin vihjeitä tulee mutta julkisesti. Sinne kätkökuvaukseen.

Tästäkin varmaan nousee huuto, vaan sanoinpa kuitenkin. Nämä olivat minun ajatuksiani.

pahe68
Viestit: 9
Liittynyt: Ti 13.09.2016 9:43

Re: Mystit ja niiden ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja pahe68 » Ti 04.10.2016 8:09

:lol: :lol: Olen täysin samaa mieltä kanssasi.
Silläpä olenkin jättänyt mystit omaan arvoonsa.
Jos ei kertakatsomisella avaudu, niin suosiolla romukoppaan.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mystit ja niiden ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Ti 04.10.2016 11:01

Itse olen nykyään jättänyt sellaiset mysset rauhaan joita en osaa ratkoa. Ei ole niin pakkomiele saada koko asuinalueen kätköjä "hymynaamoiksi" :D. Mutta myssejä on hyvä olla olemassa. Niitä on joskus mukava ratkoa et ei siinä mitään.

Avatar
Suhina
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 27.08.2014 10:17

Re: Mystit ja niiden ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja Suhina » Ti 04.10.2016 11:32

Jos olis valtaa niin kuin on mieli, niin chekkeri olisi pakollinen mysteillä. Jos olen ihan kuutamolla (tai muuten epävarma ratkaisusta) en viitsi edes lähteä koittamaan josko sieltä purkki löytyisi, minne on naatit saanut raavittua kasaan.
Muutenkaan noita "arvaa mitä ajattelen" myssejä en oikein arvosta, mutta siinä nyt tulee ilmi vaan oma rajoittunut ymmärryskykyni :oops:
Sitten kun värjätään joku tienoo nimpal siniseksi ja siten varataan koko hieno alue purkeille, joita on helppo nakella maastoon, mutta niitä ei löydä kuin kaverit... se ottaa pattiin. Silloin voin sanoa, että nekin on muilta pois. Samalla logiikalla kyllä T5:kin, mutta mitäpä näistä murhetta suurempaa ottamaan.
Suhina :?: - ihan metsässä

Zergei
Viestit: 443
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Mystit ja niiden ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja Zergei » Ti 04.10.2016 22:16

En ota kantaa, muuta kuin että toivoisin että jatkossa julkaistaisiin vain ja ainoastaan relaatioita. En tiedä hauskempaa ajanvietettä!

Omien kätköjeni suhteen olen pyrkinyt jonkinlaiseen tasapainoon niin että puolet olisi tradeja tai multeja. Mysteeritkin ovat usein jostain syystä: kätkö on ehkä eroosio- tai jästiherkällä paikalla tai on muita syitä karsia kävijöitä, toisaalta kätköpaikassa itsessään ei välttämättä ole mitään näkemisen arvoista. Eli kääntäen, jos kätköpaikka kestää sen että siellä käy paljon koluajia, mahdollisesti myös aloittelevia kätköilijöitä, ja siinä on myös jotain kiinnostavaa mitä haluaisin esitellä kävijöille niin on todennäköisempää että teen siitä tradin.

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Mystit ja niiden ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja tsahkali » Ti 04.10.2016 22:35

Suhina kirjoitti:Jos olis valtaa niin kuin on mieli, niin chekkeri olisi pakollinen mysteillä.
No nyt hävettää... :oops:

Tämä jäi pois, vaikka onkin ihan perusasia!!
On tosiaan melko turhauttavaa, kun asia voi olla joko tai ja sitten sitä ei voi tarkistaa. Maastossa 'mahdollisten oikeiden' pisteiden väli voi olla pitkäkin ja molemmat ihan risukossa...
Asia voi olla moniselitteinen, tietolähteissä voi olla eri tietoja, fakta voi muuttua kun eilen oli 12 maakuntaa, huomenna 18, jne.

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 417
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mystit ja niiden ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Ti 04.10.2016 23:47

Mysteerien tekeminen on liian helppoa. Esim. mysteeri kätköä piilottaessa siihen ei tarvitse panostaa PET-putkiloa ja lokivihkoa enempää, sen kun heittää kuusen oksalle niin kätkö on valmis ja kaikki on tyytyväisiä. Sen takia teen mieluummin kaikkia muita kätkö tyyppejä kuin mysteereitä.
Fortuna Favet Fortibus

Avatar
kivilaak
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 22.10.2014 13:41

Re: Mystit ja niiden ratkaiseminen

Viesti Kirjoittaja kivilaak » Ke 05.10.2016 9:40

Tämä mystien maailma on moninainen. Itse olen hyvinkin viehättynyt mysteerikätköistä (nyt vajaa 500 mystiä vs 2000 tradia + vajaa 300 muita). Itselleni tässä on hieman sama vivahde-ero kuin juoksemisessa ja suunnistuksessa. Eli mysteerien ratkonnassa on vahvasti mukana aivojumppa pelkän mekaanisemman suorittamisen lisäksi. Hyvin laadittu mysti, jota ratkoessa oppii jotain uutta tai jossa saa hetkisen väkertää ja mikä lopulta tuottaa positiivista onnistumisen iloa, on aina päivän ilahduttaja. Sen sijaan huonosti laaditu mysteeri jossa tosiaan pitää arvailla toisen aivoituksia tai on viety ihan utopistiselle tasolle, ei kauaa jaksa kiinnostaa. Olen edellisten kommentoijien kanssa ihan samaa mieltä checkerin hyödyllisyydestä ellei mysti ratkea aivan päivänselvästi yksiselitteisellä tavalla. Osa sinisistä kysymysmerkeistä toki on muitakin kuin mysteereitä. Tyypillisimmät esimerkit lienevät sarjojen bonuskätköt (jotka rinnastaisin tradiin tai eräänlaisina multin loppupisteinä) ja sitten toisena isompana ryhmänä haastekätköt. Joskus rajanveto multien ja mysteereiden välilläkin tuntuu olevan häilyvä. Jotkut huonosti toteutetut multit ovat pikemminkin kenttämysteereitä kun pitää yrittää oivaltaa kätköttäjän ajatuksenjuoksua siitä miten jotain pitää laskea. Noissakin on turhautumisia tullut vastaan.

Liian usein törmää trusinatradeihin joissa ei ole mitään ideaa. Myös tradikätköllä arvostan sitä että se on joko paikassa jossa on jotain oleellista esiteltävää ja/tai itse kätkön toteutus tai piilotustapa on laadukas. Mysteerikätkössä odotusarvo elämykselle on tuo mystinen osuus. Itse toteutus voi olla simppelinkin ja paikkakaan ei ole ihan niin oleellinen. Toki hyvässä mystissä on kaikki elementit kohdallaan. On hienoa että yhteisöstä löytyy mysteihin profiloituneita kätköttäjiä jotka toimivat juuri näin - odotettavissa on aina kaikin puolin laatukätkö.

Onneksi meistä jokainen voi kätköillä omalla tavallaan ja hakea juuri niitä kätköjä mitkä sopivat omaan kiinnostus- ja taitoprofiiliin (niin henkisesti kuin fyysisesti). Kannattaa avoimesti kokeilla, mysteereihinkin voi jäädä koukkuun. Ja ihan sama pätee muihinkin kätkötyyppeihin. Kätkötyypistä riippumatta suurin oma toiveeni on kätkäöjen laadukas toteutus - ja tässä laatukriteeri on kokonaisuus (sijainti, purkin toteutus, kätkön kuvaus, ....). Jonkinlainen elämys - pienikin - pitää jäljeksi purkilla käynnistä jäädä, kätkön tyypistä riippumatta.
Kuva

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”