Ihmettelyä ja synkistelyä

Yleistä keskustelua kätköilystä
Laurenzia79
Viestit: 31
Liittynyt: Ti 28.05.2013 15:27

Re: Ihmettelyä ja synkistelyä

Viesti Kirjoittaja Laurenzia79 » Ti 14.10.2014 13:50

Ahaa... nyt ymmärrän hämmästyksesi paremmin.

Harmi että kätkö on hetken poissa pelissä - toivottavasti palaa, sillä tehtävä oli varsin kiva :)

Anteeksi kaikille :)

Avatar
pipsa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 16.08.2011 17:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ihmettelyä ja synkistelyä

Viesti Kirjoittaja pipsa » Ke 15.10.2014 23:56

mielestäni liian aikainen huoltopyyntö on parempi kuin ei huoltopyyntöä ollenkaan.
itse ainakin arvostan kuulumisia loggauksissa, mutta jos on huollon tarvetta, niin toivoisi näkevänsä sen oikean huoltopyynnön. itselläni on kätkö jonka huoltaminen pitää aina suunnitella erikseen ja koska pystyn vierailemaan paikalla yleensä vain silloin, kun huolto ei välttämättä ole järkevää tai sopivan kolon odottamiseen menee (työ)aikaa niin mieluusti en kätköllä viitsi ihan hirmu usein käydä, kun vielä on potentiaalinen likaantumisen riski niin valmistautuminen on tärkeää. enivei siellä poikkean muutamia kertoja vuodessa vaikka ei ilmoituksia tulisikaan, mutta hyvähän olisi tietää milloin erityisesti olisi tarvetta.

mutta on kyllä itsellenikin käynyt niin, että huoltopyynnön laittamisen jälkeen olen saanut kätköttäjältä ikävä sävyisen viestin ja vaikka olen huoltologissa kuvannut, että logi on leviteltynä ympäri metsää niin on kuulemma tarpeeton huoltopyyntö...no kukin tavallaan ja eihän se minulta ole pois :) kunhan vaan ilmoitin, kuten toivoisin itsekin saavani ilmoituksia jos omalla kätkölläni on huonosti asiat.
joten ymmärrän, että kynnys laittaa huoltopyyntöjä voi kasvaa jos tulee vastaavia kokemuksia
- pipsa -

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Ihmettelyä ja synkistelyä

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » To 16.10.2014 7:40

Harjus kirjoitti:
sgt_pepper kirjoitti:
Laurenzia79 kirjoitti:Laitoin eräästä kätköstä (jossa oli käyty noin kerran päivässä siihen saakka) viestin että loki alkaa olla täysi ja että lähiaikoina voisi uuden liuskan kiikuttaa paikanpäälle. Kätkön omistaja kävi tietenkin ja asianmukaisesti kätköllä mutta oli sitä mieltä että lokiin olisi mahtunut vielä vaikka kuinka monta nimeä ja että huoltopyyntö oli turha.
Jaa, ei tuollaisista kommenteista kannata välittää. Jos purkin omistaja ei osaa arvostaa loggaajien ilmoituksia purkin kunnosta, niin se on sen omistajan ongelma. Ehkä ei kannattaisi tehdä nanokätköjä, jos niiden lokipaperien usein vaihtaminen niin rassaa :roll:

Rohkeasti vaan huoltoilmoitusta aina kun tuntuu tarpeelliselta :) Itse en edes ymmärrä miten se purkin omistajaa vaivaa. Itsehän omistaja valitsee, lähteekö huoltoilmoituksen jälkeen kuinka pian kätköä huoltamaan. Hänellä on vastuu purkista, mutta myös vapaus tulkita logeista, että onko huoltotarve akuutti vai ei. Kyllä varmaan suurin osa kätköjen omistajista kumminkin niitä huoltopyyntöjä ja muita raportteja purkin kunnosta arvostaa.
Ei kannatakaan välittää varsinkaan, kun kommentissa ei mainittu mitään, että huoltopyyntö oli turha [:)]. Eikä kätkökään ollut edes nanokätkö [:)]
Juuri noin. Jotenkin tuntuu että näitä ei aina jakseta ajatella loppuun asti. Me ollaan yritetty lukea lokeista myös ne osat jotka viittaisivat huoltotarpeisiin, ja reagoida sellaisiin viesteihin.
SIitä näyttää seuraavan vaan turhaa ajelua ja harmitusta. Taidetaan, entistä useammin, jättää lokikirjoitukset vähemmälle huomiolle.

Hiljakkoin ajaltiin taas yhdelle mikro-kätköllemme vartavasten viemään uutta lokia ....ja ihan turhaan.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 88ea228d8e

Kyllähän tällainen omistajaa vaivaa ja harmittaa. Meillä ollaan sitä mieltä että rohkeasti vaan huoltopyyntö, mutta vain silloin jos siihen on tarve.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ihmettelyä ja synkistelyä

Viesti Kirjoittaja rixu » To 16.10.2014 13:11

Heitänpä vielä oman korteni kekoon toteamalla että välillä elämäntilanteet on kiireellisempiä ja logeja ei ehdi lukea (itselläni 2500+ sähköpostia "Geocaching" -labelin alla GMailissa...) mutta ajoittain käyn näiden seasta hakemassa "needs maintenance" tai "contacting" -hakusanoilla jotta näen onko jotain olennaista tullut. Itsellänikin siis jää helposti nuo lokiin liitetyt huoltomaininnat näkemättä tällä ainakin hetkellä.

Eli omasta mielestäni aina vaan huoltopyyntöä purkille jos mitään pientäkään ongelmaa on nähtävillä, niin osaa sitten omistaja hyvissä ajoin varautua tuohon, eteenkin kun aina ei tosiaan ihan heti ehdi paikalle.

PauliinaWannabe
Viestit: 5
Liittynyt: To 04.06.2015 13:09

Re: Ihmettelyä ja synkistelyä

Viesti Kirjoittaja PauliinaWannabe » To 18.06.2015 21:14

Tungen nyt avautumiseni kanssa tähän ketjuun, kun se mielestäni otsikkoon ja aloitukseenkin sopii, enkä aloita uutta ketjua...

Olen niin uusi harrastaja, etten varmaan saisi sanoa mitään negatiivistä muista harrastajista, mutta kyllä on nyt tässä viimeisen viikon sisään ihmetyttänyt ja ärsyttänyt joidenkin kätköilijöiden käytös yhdellä omalla (arvatenkin ihan uudella) kätköllä.

Kätkön kuvauksessa on erikseen sanottu, että naapurin pihaan ei saa parkkeerata, on laitettu reittipiste sopivalle parkkeerauskohdalle (joka on ihan kätköpaikan vieressä, senkun astuu vain ulos autosta ja alkaa etsiä) ja reittipisteen yhteydessäkin mainittu, että auto tähän, ei naapurin pihaan ja silti löytyy näköjään ihmisiä, jotka ihan surutta siihen naapurin pihaan parkkeeraavat. Nämä naapurikohdat lisäsin kuvaukseen boldattuna sen jälkeen, kun huomasin ensimmäisen tällaisen tapauksen.
Nyt naapuri on laittanut narun menemään puusta puuhun niin, että kyseiseen kohtaan ei enää pysty parkkeeraamaan. Tässä nyt pohditaan puolison kanssa, että pitäisikö kätkö arkistoida heti, ettei mene välit naapuriin tällaisen typerän asian takia. Naapurin kanssa ei olla vielä kohdattu niin, että oltaisiin ehditty asiasta keskustella. Jos naapuri haluaa kätkön pois, niin pois se lähtee. Se olisi sääli, koska niin paljon kehuja kätkö on toteutuksestaan saanut. Ja sääli myös, että kuitenkin suurin osa ohjeen tajuaa, mutta muutama pässinpää sitten ei. Kätkö ja merkitty parkkikohta ovat siis allekirjoittaneen omalla tontilla ja näkyvillä on ihan selkeästi selvä rajamerkkikin, jota ei voi edes tavalliseen kiveen sekoittaa, josta luulisi viimeistään ymmärtävän, että se naapurin puoli on naapurin puoli ja raja kulkee siinä... Se on tietysti ihan oma juttunsa, jos niitä kätkökuvauksia ei viitsi edes lukea, josta selviäisi monikin asia.

Toinen ärsytyksen aihe tämän kätkön suhteen on se, että lähes päivittäin saa olla laittamassa kätköpaikkaa kuntoon, koska sitä ei todellakaan jätetä samoin kuin se on alunperin ollut. Kätkön idea on se, että siinä on kiviä, paljon kiviä, ja vinkkinä "älä jätä kiveäkään kääntämättä" ja jotkut sitten siirtelevät näitä kiviä riviin tai kasaan vähän matkan päähän ja myös jättävät ne siihen kätkön löydettyään, ei todellakaan vaivauduta laittamaan niitä takaisin. Olipa tässä eräs kätköilijä myös kasannut kätkön päälle ison kasan kiviä, joka ei myöskään ollut alkuperäinen tarkoitus... Olin juuri tuntia ennen käynyt kätkön laittamassa kuntoon ja tämän kätköilijän jälkeen sitten heti uudestaan taas, joten sitä ei todistettavasti oltu jätetty niin kuin se oli ennen tätä kätköilijää, joten siihenkään on turha vedota. :wink:
Kiviä oli myös paiskottu (ehkä turhautumisen takia kun kätköä ei heti löydy?) niin, että niitä on halkeillut. No, kiviä saa helposti uusia kannettua paikalle, mutta ei tulisi itselle siltikään mieleen tehdä tuollaista vahinkoa siitäkään huolimatta jonkun muun kätköllä. :? Enkä todellakaan tarkoita, että kivien pitäisi olla sentilleen siinä mihin olen ne itse käynyt asetettelemassa, vaan... No, ehkä tässäkin auttaisi "ennen ja jälkeen" -kuva kätköpaikasta, että eroa tosiaan on sillä miten ne kivet palautetaan vai palautetaanko ollenkaan, kyse ei ole siis siitä, että valittaisin kun joku yksittäinen kivi on nyt 5cm sivussa siitä mihin olen sen itse asetellut, ei.
Enkä tässäkään tarkoita kaikkia kätköllä käyneitä, vaan niitä muutamaa. Suurin osa jättää paikan ihan fiksuun kuntoon.

Kiitos ja anteeksi, halusin vain avautua. Toivottavasti tämä ei vaikuta hirveältä valittamiselta tai nillittämiseltä tai ties miltä, ja jotenkin noloa, että ensimminen viestini foorumille on tällainen, mutta jotenkin vaan ihmetyttää se, että toisten kätköjä ei kunnioiteta eikä annettuja ohjeita noudateta. Tuntuu, että tärkeintä on vain saada nimi vihkoon ja kakkat sitten lopuista, vaikka kätkön tekijä on varmasti nähnyt vaivaa kätkönsä eteen. Enkä ole tätä ilmiötä huomannut vain omilla kätköilläni, vaan monen muunkin. Kerran tuli vastaan tapaus, jossa oli selkeästi turhauduttu irrottamaan mikrokätköä puusta ja sitten väkivalloin revitty se irti, niin että purkin metallilenkit olivat vääntyneet ja katkenneet, vaikka sen olisi ihan siististi saanut ilman väkivaltaakin. Mutta eikös se aina joka harrastuspiirissä ole niin, että ne pari välinpitämätöntä pilaavat homman muilta fiksusti toimivilta... :? En väitä itsekään olevani täydellinen, ja ihan varmasti olen vielä todella kokematonkin, mutta mielummin jätän kätköpaikan samanlaiseen tai jopa parempaan kuntoon kuin se oli. Kuten silloin, kun yritin korjata aiemmin mainitun pahoinpidellyn mikropurkin kiinnityksiä, että se ei niin helposti putoaisi sieltä piilostaan, kuten kävi kun itse sitä ensimmäisen kerran hipaisin.

Ja painotan vielä, että suurin osa kätkölläni kävijöistä on ollut fiksuja, parkkeerannut oikein ja jättänyt kätköpaikan siistiin kuntoon, mutta jokunen tähän avautumiseen innoittanut ei. Tarkoitus ei siis ollut yleistää kaikkia harrastajia ja kätköllä käyneitä, ei missään tapauksessa. Joku varmaan ajattelee, että olen niin uusi, että ei ole minun asiani edes tällaisista valittaa, mutta itse ajattelen asian pikemminkin niin, että vaikka olen niin uusi, niin olen jo tällaisiin epäkohtiin törmännyt, ikävä kyllä.
Mutta, avautuminen päättyy. Kylläpäs helpotti. :D

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Ihmettelyä ja synkistelyä

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » To 18.06.2015 21:54

Tässä pitää tietää, että näin hektisessä harrastuksessa kätkökuvauksia ei lueta kuin pakon edessä, ja kaikki ei lue vielä sittenkään. Mahdolliset lisäohjeet kannattaa laittaa vihjetekstiin ja kätkön löytymiseen liittyvät vihjeet sitten kuvaustekstiin. :?
X

Avatar
vvv
Viestit: 101
Liittynyt: La 26.04.2008 23:40

Re: Ihmettelyä ja synkistelyä

Viesti Kirjoittaja vvv » Pe 19.06.2015 8:28

Kannattaa sisällyttää kuvaus, parkkiohje ja vihje kätkön nimeen ja k00rd1n447731h1n niin on mahdollista että joku ne lukee, muuten on aika lailla kaaos kätköllä.

Vingeri
Viestit: 662
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ihmettelyä ja synkistelyä

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Pe 19.06.2015 8:37

Toinen ärsytyksen aihe tämän kätkön suhteen on se, että lähes päivittäin saa olla laittamassa kätköpaikkaa kuntoon, koska sitä ei todellakaan jätetä samoin kuin se on alunperin ollut.
Komppaan tätä. Samanlainen ongelma on yhdellä minun kätköllä. Sitä ei osata laittaa samaan paikkaan vaan jätetään muualle jonkavuoksi se näkyy piilopaikastaan kauemmaksi ja näin aiheuttaa jästimisvaaran.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”