potentiaalisia kätköpaikkoja

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Joorz
Viestit: 72
Liittynyt: To 28.12.2006 19:14
Paikkakunta: Riihikoski

potentiaalisia kätköpaikkoja

Viesti Kirjoittaja Joorz » Su 13.04.2008 2:05

hei sain Aimo Kejoselta listan lounais-suomen luolista/muista geologisesti hienosta kohteista.
ajattelin itse ensin kätköttää ne kaikki, mutta paikkoja oli yli 100, joten nyt jos joku haluaa paikkoja tietoonsa olen valmis jakamaan tietojani täälllä....
ajatuksissani on tehdä muutama geokohde turun-alueelle ja paikat voisivat olla esim tradeja/multeja....
mutta tosiaan paikkoja on kuulemma suomessa 1200 joten uskoisin siitä riittävän muutamaan geokätköön.
haluaville voisin paikkoja udella, joten jos mielenkiintoa riittää postia tulemaan....
-joorz-

Avatar
reijamasa
Viestit: 128
Liittynyt: Ma 08.01.2007 17:25
Paikkakunta: Nyystaad

Re: potentiaalisia kätköpaikkoja

Viesti Kirjoittaja reijamasa » Su 13.04.2008 9:15

Jos listalla on tämä paikka:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 94&lang=FI
niin pyydän välttämään kätköttämistä. Paikalla kasvaa joitakin uhanalaisia sammalia, jotka geoeroosio todennäköisesti tuhoaisi ikiajoiksi.
Aiheesta oli keskustelua taannoin gc.comin puolella, mutta foorumi oli äsken down, joten en päässyt kaivamaan keskustelua esiin.
Meillä oli siellä jo kerran purkki paikoillaan, mutta päätin tarkastaa asian ennen julkaisua, ja kas, sieltähän löytyi uhanalaisia asioita.
Suosittelen samaa tarkistusta muillekin luontokohdekätköttäjille.
Kestävä lokikirja - parempi mieli http://lokikauppa.mycashflow.fi

Avatar
Joorz
Viestit: 72
Liittynyt: To 28.12.2006 19:14
Paikkakunta: Riihikoski

Re: potentiaalisia kätköpaikkoja

Viesti Kirjoittaja Joorz » Su 13.04.2008 9:45

onhan listalla tuokin kohde, mutta merkitty rauhoitetuksi, kuten ispoisten kalliotkin. suora lainaus kuuluu "Lounais-Suomen ympäristökeskuksen päätöksellä Ispoisten kalliolla on kiipeily/muu toiminta kielletty. Syynä tähän on kalliolta löytynyt erittäin harvinainen Louhukehräjäkälä kasvusto. enpä itse ainakaan uskaltaisi tuollaiseen paikkaan purkkia piilottaa.

Avatar
reijamasa
Viestit: 128
Liittynyt: Ma 08.01.2007 17:25
Paikkakunta: Nyystaad

Re: potentiaalisia kätköpaikkoja

Viesti Kirjoittaja reijamasa » Su 13.04.2008 9:57

No hyvä että ovat paikan rauhoittaneet. Silloin se ei sitä vielä ollut.
Kestävä lokikirja - parempi mieli http://lokikauppa.mycashflow.fi

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: potentiaalisia kätköpaikkoja

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Su 13.04.2008 10:36

reijamasa kirjoitti:Aiheesta oli keskustelua taannoin gc.comin puolella, mutta foorumi oli äsken down, joten en päässyt kaivamaan keskustelua esiin.
Tuo hyvä, joskin vähälle huomiolle jäänyt säie on täällä.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: potentiaalisia kätköpaikkoja

Viesti Kirjoittaja pailakka » Su 13.04.2008 10:43

Keräilin joskus reittipistetiedoston Kotkan lähialueiden kartalla (60kmx60km) olevista huomattavan korkeista nyppylöistä, lisäilin listalle nyt myös muita mielestäni kätkön arvoisia paikkoja ( ja tietysti säästin osan omana tietonani ;) ). Kaikki nyppylät eivät ehkä ole kätkön arvoisia ja muutamalla jo kätkö onkin, en kuitenkaan poistanut niitä sillä en ole kaikilla käynyt enkä osaa sen paremmin arvioida.

Mielestäni ehkä eniten listalta kätköä huutaa Haminan pohjoispuolella oleva Siliävuori, näköalat on mahtavat ja tornikin löytyy. Paikka on hiukan liian kaukana itselleni joten en itse sitä mieluusti kätkötä

Lista löytyy osoitteesta http://koti.mbnet.fi/elamaon/katkotettavat.gpx

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: potentiaalisia kätköpaikkoja

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Su 13.04.2008 11:46

Kuten tuli aiemmin mainittua, minua voisivat kiinnostaa Itä-Helsingin ja Luvian kohteet, jos sellaisia sattuu olemaan sopivasti ulottuvilla. Helsingissä tietysti on etevämpiäkin kätkön tekijöitä, mutta Luvialle voisi vielä jokunen kätkö mahtua.

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: potentiaalisia kätköpaikkoja

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ma 14.04.2008 8:04

Löyhästi otsikon alle mahtuu myös tämä:

Tämän päivän Hesarissa (14.4.2008) sivulla D1 esitellään myös hyviä kätköpaikkoja (osahan niistä on jo kätkötetty, mutta varmaan on vielä hyviä paikkoja jäljellä). Valitettavasti tuo juttu ei löydy Hesarin nettisivulta, digilehdestä todennäköisesti löytyy, jos on tilaaja.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Jusu
Viestit: 151
Liittynyt: To 08.02.2007 9:04

Re: potentiaalisia kätköpaikkoja

Viesti Kirjoittaja Jusu » Ma 14.04.2008 13:45

Suurnesu kirjoitti:
reijamasa kirjoitti:Aiheesta oli keskustelua taannoin gc.comin puolella, mutta foorumi oli äsken down, joten en päässyt kaivamaan keskustelua esiin.
Tuo hyvä, joskin vähälle huomiolle jäänyt säie on täällä.
Postaus johon reijamasa viittaa on tarkalleen tässä. Lue myös heti tuon perässä olevat jupillin ja mun vastaukset jotka liittyvät samaan asiaan.

Mulla oli aikoinaan tarkoitus tehdä gpx-tiedosto kohteista, jotka on lueteltu tuon linkin takana mainitussa julkaisussa. Siis lista jossa olisi kohteen nimi, WGS84 koordinaatit ja ehkä hyvin lyhyt kuvaus. Sen voisi sitten ladata gepsiin, GSAK:iin, kännykkään jne. Homma jäi vähän kesken. No oikeastan jonkiinlainen tiedosto on kyllä olemassa, mutta muistaakseni ei ihan kelvollisessa kunnossa. Ja tulipa mieleen että mahtaakohan tuollaiseen listaan liittyä jotain tekijänoikeudellisia seikkoja. Ei ehkä siihen että julkaisee paikan nimen ja koordinaatit, mutta entäs paikan kuvauksen tekstiin?

Tuohon 1997 tehtyyn dokumenttiin on tietenkin otettu koordinaatit ennen GPS:n häirinnän poistamista. Koordinaatit ovat siis epätarkkoja (virhe nollasta yli sataan metriin). Voi olla että niitä on myös mitattu kartalta. Koordinaateissa on myös selviä näppäilyvirheitä. Muutamissa kohteissa olen käynyt.

Minkälaisessa muodossa joorzin lista on?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”