Naps ja kops ?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Geppana
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 25.03.2008 12:41

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja Geppana » La 23.02.2013 13:06

Pitääkähän minunki tähän kommetoida, koska olen "Naps ja kops. KK" loggauksen suurkäyttäjä :D
arisoft kirjoitti:Joku joskus mainitsi, että antaa puhelimessa vihjeitä kysyjille, mutta jos lokissa lukee "naps ja kops" niin luultavasti ei muista asiasta mitään. Siitä tuli ajatus, että tämä voisi tarkoittaa sitä, että kätkön etsiminen on ollut niin pikainen toimenpide, ettei asiasta ole jäänyt mitään mieleen.
Se joku olin minä. Ja asia on juurikin näin, prikulleen... Lisäksi, kun tekee niitä väh. 40 purkin päiväreissuja ja sitten kotona yrittää muistella jotain erikoista sanottavaa jostain liikennemerkkikätköstä, niin aika vähässä on sanottavat siinä vaiheessa... Tai jos reissun jälkeisenä päivänä yrittää loggailla, on vielä niin väsyneenä/unen pöpperössä, ettei jaksa ruveta miettimään mitä kirjoittaisi. Mutta, jos purkki on ollut edes toteutukseltaan erikoisempi tai esittelee hienon/erikoisen maiseman/paikan, niin kyllä sitten minultakin useampi sana loggaukseen tulee. Koskaan en mitään pitkää novellia rupea kuitenkaan kirjoittamaan. (Juujuu fieldnotet sun muut... Ei ole meikäläisen homma, mieluummin pidän katseen vaikka maisemissa tai menen seuraavalle kätkölle, kuin kirjoitan gepsiin/kännykkään/tablettiin/vihkoon tekstiä.)

Itseäni ei haittaa, jos saan omasta purkista KK, tai vastaavan, loggauksen. Itse olen ne tehnyt ihmisille paikkojen esittelyä varten ja haluan vain ylipäätään, että ihmiset lähtee etsimään niitä. :)
vihtis83 kirjoitti:Ensimmäistä kertaa muistan nähneeni ilmauksen jokeri69:n loggauksissa. Ja syy tämän käyttöön taitaa olla ainakin tuo arisoftin mainitsema eli kätkö oli helppo että loggauksesta ei ollut mitään kerrottavaa tai purkki on niin mitäänsanomaton että siitä ei kehtaa mitään sanoa :wink:
jokerilta minäkin sen "kopioin", samoissa reissuissa kun kuljettiin. Mutta minä en ainakaan allekirjoita tuota "mitäänsanomaton" kohtaa, on pian kaikki "herneenvetäjät" tutkimassa purkkiensa loggauksia. (Vaikka joissain tapauksissa se pitääkin paikkaansa).

Eli summa summarum: Geppanan omakäsitys lauseesta "Naps ja kops"= "Nopea käynti purkilla, jonka etsimiseen ei ole mennyt kauaa aikaa. Tai purkki kuuluu kategoriaan liikennemerkkikätkö, tai vastaavaan, josta ei novellin aihetta saa."

Avatar
Pretty.Killswitch
Viestit: 425
Liittynyt: Ti 29.05.2012 10:01
Paikkakunta: Savo

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja Pretty.Killswitch » La 23.02.2013 13:59

No oliko se nyt niin, että lokeihin pitäisi ja saisi kirjoitella vain ylistäviä kannanottoja kätkön sijainnista ja mahtavuudesta ja nerokkuudesta ja jne. Ite en kyllä valitettavasti ihan jokaista purkkia näin ruusunpunaisten lasien läpi pysty näkemään, vaan sen hetkiset fiilikset, keli ja muutkin olosuhteet vaikuttaa enemmän siihen et minkälaista tekstiä milloinkin lokiin tulee.
X

Avatar
theorava
Viestit: 32
Liittynyt: Su 03.02.2008 17:43

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja theorava » La 23.02.2013 14:30

http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... e65d894e72

Minulle tuo tuo mieleen tuon, joka sai ainakin minussa aikaan hilpeyttä ja tarinasuonen kukkimaan...
Ai minäkö tyhmä? Nyt en ymmärrä...

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 23.02.2013 15:51

Lisätäänpä tänne oma näkemys eli olen asian miettinyt siten, että kyseessä on todella nopeasti napattava kätköpurkki ilman varsinaista etsimistä (naps) ja sen voi kiittää samantien eli kantapäät yhteen (kops) :D

Avatar
H&I.
Viestit: 133
Liittynyt: Su 25.10.2009 0:58

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja H&I. » La 23.02.2013 17:40

Depression kirjoitti:Itsekin olen kyllä ymmärtänyt mitä tolla on haettu mutta käsittämättömän paljon se syystä tai toisesta ärsyttää. Mutta eihän sanonnoissa yleensä ole muutenkaan järkeä kun alkaa niitä tarkemmin miettiin. Mullekin vanhemmat sano muksuna että tulee tupen rapinat jos teen pahojani, eli selvä uhkaus puukotuksesta :D
Menee aiheesta pahasti ohi, mutta tähän täytyy tarttua.

Vaikka lapsia ennen muinoin kuritettiinkin hieman rankemmalla kädellä kuin nykypäivänä, niin puukon kanssa ei sentään kuitenkaan, edes uhkailumielessä. Tupen rapinoilla ei - ainakaan pedagogisissa yhteyksissä - tarkoiteta puukon tuppea (eikä tupeeta, joka rapsahtelee tukkapöllyä annettaessa), vaan se viittaa ennemminkin tuppivyöhön. Kyllähän siinä rapse käy, kun vetelee vyöllä persuuksille. Itsekin sitä olen kuunnellut, ottavana osapuolena. :(

Internetti on tietysti täynnänsä puukon tuppeen liittyviä selityksiä sanonnalle, mutta niihin ei kannata luottaa. :lol:

Sitten aiheeseen. "Naps" tulee siitä, kun purkin nappaa käteensä ja "kops" kun sen palauttaa takaisin. Aikaa tähän kuluu suunnilleen saman verran kuin sanonnan sanomieseen. Hyvin kuvaavaa joidenkin helppojen kätköjen kohdalla.
** H&I. - aivourheilija **

Avatar
PaavoN
Viestit: 51
Liittynyt: Ke 07.03.2007 17:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja PaavoN » La 23.02.2013 22:53

Ketjun aloittajana ilmoitan että vaikkei KK tai Naps ja Kops olekaan järin proosallisia loggauksia, en niistä kuitenkaan mieltäni pahoita. Halusinpahan vain tietää mistä nuo sanat tulee. Ja kuten hiukan arvelinkin, kukaan ei tunnu tietävän varmasti :)

Eli jatkossakin jokainen saa logata aivan miten kukin itse haluaa.
PaavoN
photocacher

http://www.nikkila.org

Avatar
ansu75
Viestit: 241
Liittynyt: Ma 22.08.2011 21:43
Paikkakunta: Vihti

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja ansu75 » La 23.02.2013 23:01

Mulle naps ja kops tarkoittaa juurikin sitä että nopeasti löytyi ja nopeasti on palautettu.
theorava kirjoitti:http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... e65d894e72

Minulle tuo tuo mieleen tuon, joka sai ainakin minussa aikaan hilpeyttä ja tarinasuonen kukkimaan...
tämä minullekin tuli mieleen, kun siellä just eilen kävin. Ja kuten huomaatte ei logini ollu pelkkä "naps ja kops" :lol:
Arnyk kirjoitti: Syy miksi itse lokkaan vaihtelevasti: kokemuksia herättäneet ja muistamisen "arvoiset" purkit saavat tekstiä enemmän. Näihin palaan parinkin vuoden päästä ja muistan tilanteen lokkauksen pohjalta. Nämä ovat kuin päiväkirjaa itselleni.
Tähän yhdyn, on kivaa välillä lueskella vanhoja logejaan ja muistella kivoja kätköilykokemuksia, luen mielellään myös muiden tarinoita varsinkin itselle mieleenjääneistä purkeista..
~Don't worry, be happy!~

Avatar
Hukkaretki
Viestit: 17
Liittynyt: Ma 28.01.2013 13:56
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja Hukkaretki » Ti 26.02.2013 17:19

En ole tainnut koskaan kirjoittaa lokiin "naps ja kops", mutta syyllistynen käyttämään lyhennettä KK. Liiankin usein ehkä.

Aina ei ole omalla kohdalla tarinoitavaa, kun lokia naputtelen.
Joskus lokkaan puhelimella paikanpäältä ja myöhemmin kotona kirjoitan pidemmän sepustuksen, jos tarinaa on/jos muistan.

Henkilökohtaisesti en kaupunkikätköjen suuri fani ole, sillä koen ne aika mielenkiinnottomiksi, ellei niissä esitellä paikan historiaa tms.
Suurin osa tuntuu myös olevan aika helposti löydettävissä; marssii paikalle, kahtelee ympäriinsä, ottaa purkin ja nimi logiin. That's it. Ei siinä hirveästi tarinaa jää kerrottavaksi.

Toki sitten on niitäkin kertoja, kun purkinhakureissu muuttuu seikkailuksi ja lokiin voisi tarinoida puolikkaan romaanin.

Minäkin olen tuota napskopsia miettinyt, että mitä se meinaa. Käytetäänköhän sitä muissa yhteyksissä, geokätköilyn ulkopuolella? Tai onko kukaan käyttänyt?
Orienteers do it in the bush.

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja arnevala » Ti 26.02.2013 19:05

Helppoa ja nopeaa löytöä olen antanut itseni antanut tämän loggauksen ymmärtää.
Alkuperänä pitäisin juurikin aiemmin mainittuja magneetilla varustetun purkin päästämiä ääniä, kun se irroitetaan metallista johon se on kiinnitetty ja palautetaan nopeasti takaisin.

BTW: tuolla yhdessä miitissä ohimennen kuulin, että se Kk! tarkoittaakin Kakka Kätkö! :wink: :!: :?: :twisted:

Tasipapani
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 06.08.2012 15:12

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja Tasipapani » Ti 26.02.2013 20:23

arnevala kirjoitti: BTW: tuolla yhdessä miitissä ohimennen kuulin, että se Kk! tarkoittaakin Kakka Kätkö! :wink: :!: :?: :twisted:
Taitaa olla KK:n toinen merkitys lähtöisin tästä.

http://coord.info/GC3JM1G

villesamuel
Viestit: 135
Liittynyt: Su 23.08.2015 18:39
Paikkakunta: Rauma

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja villesamuel » To 15.10.2015 11:14

naps ja kops on ehkä maailman ärsyttävämpiä loggauksia, kuulostaa niin tyhmältä ja tylsästä.. Kk on parempi mielestäni :D sivua lukemalla sain jonkilaisen käsityksen tästä sanonnasta..

tipitii
Viestit: 43
Liittynyt: Su 27.09.2015 22:01

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja tipitii » La 07.11.2015 19:59

Jos itse käy etsimässä purkkia enemmän kuin kerran, niin tumpeloksi kokee itsensä, kun näkee sen naps ja kops yms.

hirveähenri
Viestit: 107
Liittynyt: To 05.09.2013 18:19

Re: Naps ja kops ?

Viesti Kirjoittaja hirveähenri » Su 08.11.2015 8:32

Naps ja kops sopii huonosti kiipeilykätköihin, krhm öh öh.... :?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”