Geocachers´ hall of shame

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Su 20.01.2008 12:25

Tiedän, että tämä kirjoitukseni herättää närää, mutta kirjoitan silti.

Nimittäin. Olen koko reilun vuoden mittaisen kätköilyurani aikana miettinyt miten voisi saada ihmisiä tekemään parempia kätköjä. Tekemään ja ylläpitämään. Kepillä ja porkkanalla.

Olen itse tehnyt kolmisenkymmentä kätköä, joista pyrin pitämään hyvää huolta. Ne kaksi joita en pystynyt huoltamaan olen antanut adoptioon. Kuitenkin olen ollut huomaavinani, että osa piilottajista keskittyy määrään eikä laatuun. Ja kun tulee ilmoitus "maintenance needed" saattaa mennä pitkäkin tovi ennenkuin mitään tapahtuu.

Nyt kysynkin mitä asialle voisi tehdä? Koneellisesti olisi helppo tehdä lista "Geocachers´ hall of shame", missä pisteitä saisi seuraavalla tavalla: Kätköilijä A:lla on N kätköä. Niistä osa on huoltamatta. Jokaista huoltamatonta päivää kohden jokainen kätkö saa yhden "häpeäpisteen". Häpeätaulukko julkaistaan gc.fi-sivulla FTF-taulukon tapaan. Siitä näkee kuka on vastuuttomin kätköttäjä, ja jokainen pyrkii pitämään kätköistänsä niin hyvää huolta ettei ainakaan top kympissä olisi. (Esimerkiksi jos on 20 kätköä, josta 5 on ollut huoltamatta viikon siitä saisi 5 X 7 = 35 pistettä, mutta jos on 6 kätköä josta 1 on ollut huoltamatta 2 viikkoa siitä saisi vain 14 pistettä.)

Muita ideoita?
Onko muuten nimesi jo täällä?

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja jupilli » Su 20.01.2008 13:06

Juu, asiasi on kyllä oikea mutta lieköhän tuo keppilinja se oikea ??
Porkkana voisi olla kuitenkin parempi !!

Ja sitten pitäisi miettiä myös sitä että miten 'disablointi' muuttaa asiaa, sehän kuitenkin varoittaa hakijoita siitä että kätkö ei ole kunnossa.

Tuossa kepittämisessä on semmoinenkin vaara että kukaan ei ehkä tee enää kätköjä mihinkään hankalammin huollettavaan paikkaan tai muutamaa kilsaa kauemmas kotoaan. Itse olen jo ajat sitten huomannut sen että ainakaa minun ei pidä tehdä piiloja kauemmas kotoa sillä ne jää huoltamatta.

Mitens juttu taipuisi jos käytettäisiin porkkanaa, eli nopeat huoltajat saisikin plussapisteitä ?? Ei ne kyllä taida kelvata K-kaupassa mutta eiköhän joku palkintokin saataisi kerättyä tai kerjättyä.
Terveisin Kätköilyvaari !!

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Su 20.01.2008 13:33

disablointi reaktiona huoltotarpeen ilmoitukseen on toki OK. Mielestäni siitä ei tulisi "sakottaa" ketään. On kuitenkin toinen asia, jos kätkö on hyllyllä kuukausia. Silloin voi ehdottaa arkistointia.

On myös totta, että huoltotarpeen ilmoituksessa on eri käytäntöjä. Itse saatan loggauksessa mainita kynän puutteesta tai lokikirjan kosteudesta. Huoltotarve-attribuutin lisääminen logiin tulisi tehdä vain silloin kun kätkö todella on käyttökelvoton.

Porkkanaa tulee mielestäni tuutin täydeltä. Geokätkögallupit ja suurin osa loggauksistsa ovat positiivisia ja kannustavia elementtejä. Harrastajien lisääntyvä määrä ja kätkötiheyden kasvu varsinkin asutuskeskuksissa ajaa meidät väistämättä tilanteeseen, missä kätköilijän näkökulmasta on parempi purkki piilossa kuin kymmenen heiteillä.

Vai onko niin, että me suomalaiset emme kestä minkäänlaista negatiivista palautetta? Edes kylmää, numeerista tietoa siitä, ketkä voisivat ryhdistäytyä huoltotoimissa? :shock:

Edit: Lisättäköön tähän vielä sellainen pointti, että gc.fi-sivulla on ollut jo pitkän aikaa "superkätkijät" ja "superlöytäjät"-lista. Ennakkotapauksena voisi todeta, että noihin listoihin on pääsääntöisesti suhtauduttu lähinnä huumorilla.

Joten suuntaankin kysymyksen ylläpidolle: miten on, haksu10, pystyykö tuollaisen härpättimen vääntämään? Se ilmoittaisi vaikkapa top10 kätköttäjää, pisteytys menisi siten, että lasketaan yhteen huoltamattomuusvuorokaudet kunkin kätköilijän aktiivisita kätköistä. (ei disabloituja)
Viimeksi muokannut Haaskalintu, Su 20.01.2008 14:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Onko muuten nimesi jo täällä?

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Su 20.01.2008 14:43

Mielestäni tämä lista riittää:
http://www.geocache.fi/hyllylla.php

Sieltä saa lajiteltua hyllytettynä olevat kätköt vaikka kätkön omistajan nimen tai hyllytyspäivän mukaan. Mielestäni kertoo kaiken oleellisen.

Enemmän kuin hyllytetyt itseäni nyppivät ne kätköt, joissa disablointia ei ole tehty, mutta purkki on joko kadoksissa tai muuten käyttökelvottomaksi tuhoutunut eikä omistaja vaivaudu tekemään loggauksista, "maintenance needed" lipusta tai lähetetyistä sähköposteista huolimatta yhtään mitään, vaikka säännöllisesti kirjautuukin GC:hen.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja Geovius » Su 20.01.2008 18:59

Emme ole moneen totaalisesti heitteillä olleeseen kätköön törmänneet joten tämä ongelma ei ole juuri meidän mieltämme rassannut. Ja muutenkin pidämme porkkanaa maukkaampana eineenä kuin keppiä. Toisekseen ymmärrä myös sen, että meitä kätköilijöitä on moneen joneen ja elämäntilanteemme ovat monasti erilaiset. Ja se on hyvä juttu se pitkässä juoksussa sillä tätä kautta saamme taatusti niitä parempi ja monipuolisempia kätköjä.

Jos jokin asian meitä nyppii niin se on nämä superlöytäjät tai ainakin osa heistä. Varsinkin näissä uudemmissa harrastajissa tuntuu olevan tätä verta eli kätköillä juostaan vain numerojen kiilto silmissä. Reilussa vuodessa napsitaan useampi sata löytöä ja äänenpainot ovat monasti turhan kriittisiä. Päällimäisenä heillä tuntuu olevan mielessä se loppupisteen purkki ja jotenkin tuntuu, että heiltä jää usein näkemättä ja nauttimatta se matka sinne kätkölle. Luulenpa että useissa purkeissa nimenomaan se matka ja etsiminen on se kaikkein sykähdyttävin asia ei niinkään sitten se lopullinen pakasterasia. Eihän tämä tietenkään suoranaisesti meiltä ole pois mutta kyllä se vähän harmittaa, kun kaikki eivät osaa nauttia siitä kätköilyn parhaimmasta annista.

Työskentelemme molemmat asiakasläheisissä hommissa ja siinä on oppinut huomaan sen, että se porkkana tehoaa kyllä kaiken kaikkiaan parhaiten. Ja muuten kun maailma on täynnä kaikenlaista negatiivista ja negatiivista uutisointia niin olisi sangen mukavaa, jos edes jossain harrastuksessa pystyttäisiin asioita käsittelemään positiivisesti. :)

Suomeksi sanottuna emme tule kannattamaan missään nimessä moisen listauksen luomista :!:
Ja olemme erittäin surullisia moisen ajatuksen esittämisestäkin. :(

hhuikuri
Viestit: 337
Liittynyt: Su 16.09.2007 16:57

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja hhuikuri » Su 20.01.2008 19:53

Geovius kirjoitti:Varsinkin näissä uudemmissa harrastajissa tuntuu olevan tätä verta eli kätköillä juostaan vain numerojen kiilto silmissä.
Ne on nuo nykyajan nuoret, noidenko varaan pitäisi tulevaisuus laskea? Ei silloin meidän nuoruudessa jne...

:wink:

Gold-digger
Viestit: 46
Liittynyt: La 30.12.2006 14:03

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja Gold-digger » Su 20.01.2008 20:44

Geovius kirjoitti:.....
Suomeksi sanottuna emme tule kannattamaan missään nimessä moisen listauksen luomista :!:
Ja olemme erittäin surullisia moisen ajatuksen esittämisestäkin. :(
Olen geoviuksen kanssa TÄYSIN samaa mieltä. Minäkään en ole kovin moneen huoltotarpeessa olevaan kätköön törmännyt ja jos sellaisen kohtaan, pyrin huoltamaan sen itse mahdollisimman hyvin. Saan itse paljon enemmän iloa ja hyvää mieltä, kun olen voinut auttaa kätkön omistajaa, kuin että ilmoittaisin ko kätkön jollekin "häpeälistalle". Huoltoattribuutin laitan vain, jos en pysty huoltamaan kätköä ja se mielestäni tarvitsee pikaista huoltoa. Olen muutaman kätkön huoltanut, joissa on toisten tekemänä huoltoattribuutti ja keskustellut sähköpostilla asiasta kätkön omistajan kanssa. Eteen on tullut myös tapauksia, ettei kätkön omistaja aina edes ole tajunnut ko attribuutin tarkoitusta saatikka että olisi osannut poistaa sen, kun on itse huoltanut kätkönsä.
Minä siis kuljetan kätköilyrepussani ylimääräisiä lokikirjoja, lyijykyniä, silicaa, minigrippejä, teroittimia ym. siltä varalta että niillä voin huoltaa muidenkin kätköjä, jos eteen tulee ja pystyn avittamaan huoltohommassa.

Sivusta seuranneena olen surulla pannut merkille, että muutaman kätkön on piilottaja arkistoinut saatuaan "kärkevää" arvostelua. Tämäkö vaihtoehto olisi muka hyvä kätköjen laadun parantamiseen. Jos "urbaaneilla" alueilla on kätköjä liikaa, niin olkoon, mutta maastokätköjä on niin vähän, että JOKAINEN kätkö on ansainnut paikkansa, oli se sitten jonkun mielestä miten huono laadullisesti niin minä ainakin olen iloinen KAIKISTA löytämistäni kätköistä.

Että tämmöistä...

G-d

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ma 21.01.2008 1:59

Ideassa on sinänsä ajatusta huolehtia unohdetuista kätköistä. Jos tarkistusrutiini lähettäisi ilmoituksen yksityisenä kätköjen tekijälle, lienee hyvä ratkaisu. Silloin ei tule julkista häpeää. Muistutuksia ei saa tulla liian usein, niihin voi turtua.
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

rianra
Viestit: 118
Liittynyt: La 30.06.2007 22:04

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja rianra » Ma 21.01.2008 7:42

Ymmärrän kyllä huolen tusinapurkkien kunnossapidosta, mutta asia ei parane julkisella häpeällä.

Kannattaa myös muistaa että kätkö voi olla parikin viikkoa huoltamatta jos kätkön omistaja on kipeänä tai muuten estynyt huoltamaan kätköään. Esimerkiksi työmatkalla ollessa voi olla vaikeaa pyrähtää kotiin purkkia kunnostamaan.
Thinking out of the cache

Avatar
Haaskalintu
Viestit: 950
Liittynyt: Pe 26.01.2007 15:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja Haaskalintu » Ma 21.01.2008 8:58

Ehdotukseni kohtasi voimakasta vastustusta, kuten alunperin arvelinkin. On varmasti totta, että pitkään huoltamatta ja pitkään hyllyllä olleet purkit ovat sellaisten kätköttäjien takana, jotka syystä tai toisesta eivät kätköilyä kovin aktiivisesti harrasta tai ovat sen lopettaneet kokonaan. Tällaiset kätköilijät tuskin paljoa välittäisivät millekään häpeälistalle joutumisesta, tuskin edes huomaisivat sitä.

Keskustelussa on tullut rivien välistä esille, että tiheästi asutuilla seuduilla ongelmat ovat toisenlaiset kuin harvaan asutulla.

Tällä hetkellä paras lääke pitkään hyllyllä olleisiin kätköihin on tämä: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... cf95f200e9

Jossain toisessa säikeessä oli muistaakseni keskustelua mitä silloin tehdään jos kätkön omistaja ei reagoi edes yllä mainittuun. Toistan ajatukseni vielä: Jotta tämä harrastus pysyisi mielekkäänä on kätköistä huolehdittava ja huoltotoimet pyrittävä tekemään ensi tilassa. Pitkään hyllyllä olleet on arkistoitava jotta tehdään tilaa uusille kätköille.

Kiitos lukuisista "ei missään nimessä näin"-kommenteista. Heitän kuitenkin pallon vielä teille: Jos ja kun "häpeälista" ei sovi suomalaiseen kätköilykulttuuriin, mikä/mitkä toimenpiteet olisivat sellaisia jotka suosisivat aktiivisia purkkeja? Tähän mennessä mielestäni Gold-diggerin yhteisvastuukäytäntö on ollut paras lääke tähän ongelmaan.
Onko muuten nimesi jo täällä?

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 21.01.2008 11:34

Kätköjen huoltoon pätenee edelleen sama vanha viisaus eli jos kätkö löydetään keskimäärin kerran kuukaudessa niin silloin huollollakaan ei ole tuon kiireenpää. Jos taas se löydetään useamman kerran viikossa niin silloin on toivottavaa, että vähintään viikon sisällä huollettaisiin. Mutta tämäkään ei ole kiveen lyöty sääntö, koska kuten mainittu tilanteet vaihtelevat.

Kätköjen katselmoijat hoitelevat homman kyllä ammattitaitoisesti sitten aikanaa, jos siihen on tarvetta.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ma 21.01.2008 18:40

Geovius kirjoitti:Kätköjen huoltoon pätenee edelleen sama vanha viisaus eli jos kätkö löydetään keskimäärin kerran kuukaudessa niin silloin huollollakaan ei ole tuon kiireenpää. Jos taas se löydetään useamman kerran viikossa niin silloin on toivottavaa, että vähintään viikon sisällä huollettaisiin. Mutta tämäkään ei ole kiveen lyöty sääntö, koska kuten mainittu tilanteet vaihtelevat.
Tällaisen jokseenkin aloittelevan kätköilijän näkökulmasta ikävimpiä kätköjä eivät ole hyllytetyt kätköt, joista sentään tietää, että niitä ei kannata etsiä. Pahempia ovat sellaiset kätköt, joita ei ole hyllytetty, vaikka on jokseenkin varmaa, että purkki on tuhottu/tuhoutunut/kadonnut/muuten vain käyttökelvoton.

Tiedän itsekin pari sellaista kätköä, joissa on kuukausitolkulla DNF:iä vailla ensimmäistäkään löytömerkintää. Eräässä näistä sanotaan, että mukana oli henkilö, joka oli kätkön aiemmin löytänyt, mutta ei löytänyt enää. Silti kätköä ei ole edes hyllytetty, arkistoinnista puhumattakaan. Kätkön tekijä ei kuitenkaan ole kadoksissa, koska kirjautumisia järjestelmään näyttää tulevan lähes joka päivä.

Mitenkähän usein tuollainen kadonnut kätkö löydetään? Kuinka moni viitsii sellaista edes etsiä saati kirjata DNF:n tai peräti huoltotarpeen? Miksei kukaan noita etsineistä merkitse huoltotarvetta, jos kerran on ilmeistä, että purkki puuttuu? Olisiko kovinkin sopimatonta pistää huoltotarvemerkintä tuollaiselle kätkölle käymättä itse edes yrittämässä, jollei omistaja tunnu huomaavan, että jotain on vialla.

Olisi kohteliasta kaikkia harrastajia kohtaan seurata loggauksia ja käydä oma-aloitteisesti tarkistamassa kätkö, jos loggaukset antavat siihen aihetta. Esimerkiksi nimimerkki naapuri on tässä toiminut hyvin. Useammankin kerran yksikin DNF on johtanut tarkistuskäyntiin ja kätköjä käydään muutenkin tarkistamassa ja huoltamassa.

Jos kätköjään ei jaksa/viitsi/halua ylläpitää, ne voisi arkistoida. Noista mainituista ongelmakätköistä pari on alueella, jonne voisin hyvinkin tehdä itse tai työkaverin avustuksella uuden kätkön tai pari, koska päivittäin liikun alueella.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ma 21.01.2008 22:05

NMS68 kirjoitti:Mitenkähän usein tuollainen kadonnut kätkö löydetään? Kuinka moni viitsii sellaista edes etsiä saati kirjata DNF:n tai peräti huoltotarpeen? Miksei kukaan noita etsineistä merkitse huoltotarvetta, jos kerran on ilmeistä, että purkki puuttuu? Olisiko kovinkin sopimatonta pistää huoltotarvemerkintä tuollaiselle kätkölle käymättä itse edes yrittämässä, jollei omistaja tunnu huomaavan, että jotain on vialla.
Oikeastaan soveliainta tuossa olisi se, että jokainen joka on yrittänyt etsiä kätkön merkkaisia DNF loggauksen. Ja jos näitä näyttää tulevan koko ajan lisää ja mitään ei tapahdu niin sitten pistetään matkaan arkistointipyyntö. Toki tässä välissä voi itse olla aktiivinen ja yrittää olla yhteydessä kätkön piilottajaan, jos tämä ei tuota tulosta niin sitten tosiaan tuo arkistointipyyntö. Tämän jälkeiseen toimintaan on sitten olemassa rutiinit siitä vastaavilla henkilöillä.

Huoltotarvemerkintä sopinee enemmän tapauksiin joissa kätkö on olemassa mutta muuten kaipaa huoltoa.
Olisi kohteliasta kaikkia harrastajia kohtaan seurata loggauksia ja käydä oma-aloitteisesti tarkistamassa kätkö, jos loggaukset antavat siihen aihetta. Esimerkiksi nimimerkki naapuri on tässä toiminut hyvin. Useammankin kerran yksikin DNF on johtanut tarkistuskäyntiin ja kätköjä käydään muutenkin tarkistamassa ja huoltamassa.
Näinhän se on mutta aina ei näin tapahdu ja tasajalkaa hyppiminen sekä piilottajan sättiminen tuskin auttaa tilannetta varsinkaan, kun et todennäköisesti tiedä syitä siihen miksi näin tapahtuu.
Jos kätköjään ei jaksa/viitsi/halua ylläpitää, ne voisi arkistoida. Noista mainituista ongelmakätköistä pari on alueella, jonne voisin hyvinkin tehdä itse tai työkaverin avustuksella uuden kätkön tai pari, koska päivittäin liikun alueella.
Kuten sanottu tähän on olemassa rutiinit, jos mielestäsi kätköä ei huolleta tai se näyttäisi kadonneen - tee arkistointipyyntö.

Avatar
jupilli
Viestit: 235
Liittynyt: Pe 05.01.2007 14:04
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja jupilli » Ma 21.01.2008 22:19

Haaskalintu kirjoitti: Tällä hetkellä paras lääke pitkään hyllyllä olleisiin kätköihin on tämä: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... cf95f200e9
Tällä hetkellä myös näyttää siltä että tuommoinen paraskaan lääke ei auta mitään. Haaskalinnun esimerkiksi poimima kätkö on makoillut rauhassa yli viisi kuukautta huomautuksen lähettämisen jälkeen. Tuo linja ei siis toimi !!

Edelleen kuitenkin olen mietimässä keinoa noiden 'unohtuneiden' kätköjen hoitamiseen joko kuntoon tai kunniallisesti kuoppaan.

Osaakohan kukaan kertoa miksikäköhän joku vielä harrastava kätköilijä ei hoida purkkejaan ??
Laiskuusko on vaan se tärkein syy ??
Terveisin Kätköilyvaari !!

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja pailakka » Ma 21.01.2008 22:29

Sitä tuskin kukaan toisen pään sisältä tietää. Parhaitenhan se selviää kysymällä sähköpostilla

Avatar
Fundamental
Viestit: 158
Liittynyt: To 11.01.2007 16:05
Paikkakunta: Tampere

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja Fundamental » Ti 22.01.2008 0:01

Itselläni on tällähetkellä kaksi kätköä, jotka ovat olleet huoltamatta pitemmän aikaa: Harry Potter BONUS sekä Potter puoliverinen prinssi. Ongelmana on se etten ole keksinyt vielä puoliveriselle prinssille uutta kätkö paikkaa, joka sopisi edes jotenkin teemaan (taidan unohtaa koko teema homman). Bonuksessa hankaluutena on se, että minulta tuhoutui koneen seottua kaikki informaatio kyseitä kätköä varten. On hieman hankala ollut kerätä tietoa, sekä samalla uutta kätköpaikkaa.

Yksi syy kätköjeni mahdollisesti pitkiinkin huoltoväleihin on yksinkertaisesti ajan puute (johtuen kahdesta pienestä pojasta). Myös se, että muutimme Tampereelta Orivedelle hankaloittaa asiaa. Pyrin kuitenkin pistämään kätköni disable tilaan, jos huomaan niissä olevan jotain häikkää. Jos halukkaita adoptiokanditaatteja löytyy joillekkin kätköilleni (etenkin Paratiisisaari, Center of The Holy Triangle) niin ilmoittautukaa.

Niin ja mitä tulee tuoho Hall of Shameen se tuskin vaikuttaisi millään tapaa siihen, että hoitaisin asiat jollain tapaa nopeammin. Saattaisin ainoastaan arkistoida koko kätkön, jos siitä alettaisiin napista. Käsittääkseni arkistoinnilla ei edes tehdä tilaa uusille kätköille, kuten edellä sanottiin, koska samaan paikkaan ei uutta kätköä pysty tekemään, vaikka se olisikin arkistoitu.

Pahoittelen jos joidenkin kätköjeni pitkä huoltoväli tuottaa jollekkin mielipahaa.

Avatar
KariM1
Viestit: 126
Liittynyt: Pe 10.08.2007 10:09
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja KariM1 » Ti 22.01.2008 8:39

Käsittääkseni arkistoinnilla ei edes tehdä tilaa uusille kätköille, kuten edellä sanottiin, koska samaan paikkaan ei uutta kätköä pysty tekemään, vaikka se olisikin arkistoitu.
Tuo linkattu reviewerin nootti antaisi ymmärtää toista: ...ja vapauttaa samalla hyvän kätköpaikan uuden kätkön tekijälle.

Kuinka lie?

Avatar
PekkaR
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 05.01.2007 23:50
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja PekkaR » Ti 22.01.2008 20:53

Finnish Geocache Reviewer III kirjoitti:Arkistoitu kätkö tekee kyllä tilaa uudelle purkille. Lähistöllä olevat arkistojemmat näkyvät kätköjä tarkastettaessa, mutta niitä ei huomioida kun tsekataan 161-metrin säännön noudattamista.

Tarkastajat laittavat aina välillä nootteja kauan huoltamatta olleiden jemmojen sivuille, mutta se on aika satunnaista. Järjestelmällisesti niitä ei ehdi seurata. Aina välillä tulee kanssakätköilijöiltä ilmoituksia sellaisista ja se on ihan hyvä juttu, silloin voi kätköä vilkaista ja mahdollisesti viestittää huoltotarpeesta (ja toivoa että kätkötarkastajan "arvovalta" saa vauhtia piilottajaan).

Tarkastajat voivat arkistoida hoitamattoman kätkön jos omistaja ei reagoi, mutta se on ihan viimeinen keino, jota pyritään välttämään.

Avatar
ilkant
Viestit: 464
Liittynyt: Ke 18.04.2007 14:05
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Geocachers´ hall of shame

Viesti Kirjoittaja ilkant » Ti 22.01.2008 21:28

jupilli kirjoitti:
Haaskalintu kirjoitti: Tällä hetkellä paras lääke pitkään hyllyllä olleisiin kätköihin on tämä: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... cf95f200e9
Tällä hetkellä myös näyttää siltä että tuommoinen paraskaan lääke ei auta mitään. Haaskalinnun esimerkiksi poimima kätkö on makoillut rauhassa yli viisi kuukautta huomautuksen lähettämisen jälkeen. Tuo linja ei siis toimi !!
Mainittakoon, että olen lähettänyt henkilökohtaisesti adoptointitarjouksen ko. kätköstä, mutta kätkön omistaja haluaa vielä itse yrittää. :) Nyt sitten tilanne on muuttunut ja en voi enää adoptoida.
Asiallinen nostalginen turpeenrepijä

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”