Ensimmäinen kätkö

Yleistä keskustelua kätköilystä
Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja Lauja » Pe 21.10.2011 14:45

Milloin Suomen ensimmäinen kätkö perustettiin? Saako sivuilta haettua tietoja esim. monta kätköä oli v. 2000 lopussa (jos sinä vuonna jo Suomeen perustettiin)jne.?

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Pe 21.10.2011 14:50

Lauja kirjoitti:Milloin Suomen ensimmäinen kätkö perustettiin?
Katso GC72 Sun Gear.
Lauja kirjoitti:Saako sivuilta haettua tietoja esim. monta kätköä oli v. 2000 lopussa (jos sinä vuonna jo Suomeen perustettiin)jne.?
Esim. haksuhärvelistä teet haun, jossa rajaat julkaisuajankohdan mukaan esim. 31.12.2000 mennessä ja otat hakuun mukaan myös arkistoidut ja hyllytetyt.

FamLeaf
Viestit: 34
Liittynyt: To 30.12.2010 16:31

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja FamLeaf » Pe 21.10.2011 15:24

http://www.geocache.fi/caches/kehitys.php?type=10

Tuolta löytyy Suomen kätkömäärän kehitys. Käytännössä Suomen eka kätkö (Sun Gear) perustettiin 30.9.2000, seuraava melkein vuotta myöhemmin, 12.8.2001. Suomen kätköityksen ensimmäiseen vuosipäivään mennessä oli julkaistu kolmaskin kätkö ja vuoden 2001 lopussa jo huikeat 7 kätköä! Ja loppu on historiaa... :)

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja Lauja » Pe 21.10.2011 16:31

Kiitos. Tämä auttoi asiaani. Luen yhtä romaania, jossa päähenkilö kertoo kätköilleensä lapsena isänsä kanssa. Hän on romaanissa 24-vuotias ja mikään ei anna olettaa, että romaanin tapahtumat eivät olisi nykyajassa. Joten kun äiti epäilee isän viipyvän sen takia, että on kätköillä ja poika on 10 vuotias, niin tämä on tapahtunut v. 1997. Ärsyttävää! Kirjailijan esittelyssä kerrotaan, että hän on harrastanut geoktäköilyä perheensä kanssa ja löytänyt 1600 kätköä. Miksei ole pysynyt totuudessa tälläisessä asiassa, jonka kuka tahansa voi tarkistaa?

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja teukkam » Pe 21.10.2011 16:47

Lauja kirjoitti:Kiitos. Tämä auttoi asiaani. Luen yhtä romaania, jossa päähenkilö kertoo kätköilleensä lapsena isänsä kanssa. Hän on romaanissa 24-vuotias ja mikään ei anna olettaa, että romaanin tapahtumat eivät olisi nykyajassa. Joten kun äiti epäilee isän viipyvän sen takia, että on kätköillä ja poika on 10 vuotias, niin tämä on tapahtunut v. 1997. Ärsyttävää! Kirjailijan esittelyssä kerrotaan, että hän on harrastanut geoktäköilyä perheensä kanssa ja löytänyt 1600 kätköä. Miksei ole pysynyt totuudessa tälläisessä asiassa, jonka kuka tahansa voi tarkistaa?
D'oh! Kirjailija ei ole epäonnistunut taustatutkimuksessaan ainoastaan surkeasti, vaan suorastaan eeppisesti. Geokätköily ei ollut edes teknisesti mahdollista 1997, koska GPS:ään tuli riittävä tarkkuus 2. toukokuuta 2000, jolloin myös vasta ensimmäiset jenkkikätköt piilotettiin.

Andymckoira_2011
Viestit: 25
Liittynyt: Su 12.06.2011 11:50

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja Andymckoira_2011 » Pe 21.10.2011 18:26

Luin myös tämän samaisen kirjan ja mielessäni sadattelin tuota samaa asiaa, että pojan lapsuudessa sateliittipaikannus oli jo samalla tasolla kuin nykyisin. eihän silloin vielä ollut mitään hajua käsigepseistä, varsinakaan sellaisista jotka voivat pudota mereen ja toimia :-)
Kirjan juoneen sen ihmeemmin puuttuumatta ja tuosta aikahäiriöstä huolimatta siinä oli ihan ansiokkaasti esillä tämä kätköily, siitä pinna kirjoittajalle :D

juhanili
Viestit: 173
Liittynyt: To 02.07.2009 8:56

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja juhanili » Pe 21.10.2011 18:54

Andymckoira_2011 kirjoitti:Luin myös tämän samaisen kirjan ja mielessäni sadattelin tuota samaa asiaa, että pojan lapsuudessa sateliittipaikannus oli jo samalla tasolla kuin nykyisin. eihän silloin vielä ollut mitään hajua käsigepseistä, varsinakaan sellaisista jotka voivat pudota mereen ja toimia :-)
Kirjan juoneen sen ihmeemmin puuttuumatta ja tuosta aikahäiriöstä huolimatta siinä oli ihan ansiokkaasti esillä tämä kätköily, siitä pinna kirjoittajalle :D
Ja kyseinen kirja on ..... :?:

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja MikaS » Pe 21.10.2011 19:21

Andymckoira_2011 kirjoitti:Luin myös tämän samaisen kirjan ja mielessäni sadattelin tuota samaa asiaa, että pojan lapsuudessa sateliittipaikannus oli jo samalla tasolla kuin nykyisin. eihän silloin vielä ollut mitään hajua käsigepseistä, varsinakaan sellaisista jotka voivat pudota mereen ja toimia :-)
Kirjan juoneen sen ihmeemmin puuttuumatta ja tuosta aikahäiriöstä huolimatta siinä oli ihan ansiokkaasti esillä tämä kätköily, siitä pinna kirjoittajalle :D
Ekan gepsin ostin 1998 alkuvuodesta (Garmin 12) ja se on käsikepsi ja ihan yhtä tiivis kuin nykyisetkin. On vielä käytössä veneessä. Tarkkuus oli sitten hehtaariluokkaa SA:n vuoksi mutta olisi etsintäympyrää laajentamalla ollut mahdollista kätköillä jos harrastus olisi ollut jo olemassa :)

Andymckoira_2011
Viestit: 25
Liittynyt: Su 12.06.2011 11:50

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja Andymckoira_2011 » Pe 21.10.2011 19:32

Sit meni väärin tuo arveluni sopivasta gps- vehkeestä. Kirja on Johanna Hulkon: Jostakin kotoisin

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja Lauja » Pe 21.10.2011 19:38

Jep kirja on juuri tuo. Lukaisin sen loppuun harppomalla, kun ärsytti tuo historian vääristely. Tarkistin jo aiemmin tuon v. 2000 olevan se kun gps-signaali 'vapautettiin' ja halusin vaan varmistaa minä vuonna eka kätkö Suomeen tuli, aattelin että olis voinu tulla myöhemminkin. Ja kun tuossa kerrotaan tuosta v. 1997 niin siinä vielä viitataan aikaisempiin geokätköilyaikoihin. Sallin kyllä kirjailijan vapauden, mutta kyllä tuommoisista asiaan merkittävästi vaikuttavista seikoista ja ajoista pitäisi mielestäni pitää kiinni.

teameimi
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 27.12.2006 13:05
Viesti:

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja teameimi » Pe 21.10.2011 21:06

Hyvät kätköily-ystävät,

Olen kyllä kovin tietoinen tuosta aika-asiasta. Ratkaisin sen siten, että päähenkilöni kätköilyvuosi lapsena on heti vuosi 2000. Se tekee kirjan nykyajasta vuoden 2014. En ole mitenkään korostanut sitä, koska muille lukijoille kuin kätköilijöille en usko asialla olevan erityisesti väliä. Fiktiossa kun ei onneksi tarvitse pysyä toden rajoissa vaan voi valita vaikka kirjoittaa tulevaisuudesta.

Siinä olette kyllä oikeassa, että kirjani sisältää suurta vääristelyä - se on sitä 96-prosenttisesti. Siinä on kaunokirjallisuuden ja sen mainitsemani fiktion kirjoittamisen lumo.

Luen mieluusti lisääkin kommenttejanne kirjastani.

Yst. terv. Johanna / TeamEimi
Viimeksi muokannut teameimi, Pe 21.10.2011 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jussi / TeamEimi / http://www.kivenalla.fi

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja Lauja » Pe 21.10.2011 21:13

Olisi sen voinut ilmaista, että minä vuonna tapahtumat tapahtuivat, jos noin ajattelit. Ja jos v. 2000 olisi tapahtunut nämä kaikki satojen kätköjen etsimiset, niin se ei silti ole totuudenmukaista jos eka kätkö tuli v. 2000 ja toinen v. 2001. Tokihan taitelijalla on oikeus taiteelliseen vapauteen ja lukijoilla oikeus pitää tai ei. Tokihan tämä on fiktioromaani, mutta kun se kuitenkin tapahtuu olemassaolevassa paikassa, niin minuun ei uppoa se, että niinkin tärkeä asia kuin geokätköily tässä kirjassa on, on taiteellisesti vääristetty väärään aikaan aloitetuksi.

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Pe 21.10.2011 21:26

Kuvauksen perusteella ajattelin ensin että olisihan kyse voinut olla 1850-luvulla alkaneesta lodjausharrastuksesta (letterboxing), mutta sekin näköjään rantautui Suomeen vasta 2000-luvulla.
Lauja kirjoitti:mikään ei anna olettaa, että romaanin tapahtumat eivät olisi nykyajassa.

Kirjaa koskaan edes näkemättä voin ihan sinun kuvauksesi perusteella sanoa että tämä ei pidä paikkaansa. Kirjoitit itse:
Lauja kirjoitti:Joten kun äiti epäilee isän viipyvän sen takia, että on kätköillä ja poika on 10 vuotias, niin tämä on tapahtunut v. 1997
Koska tämä ei voi olla totta, niin tämä antaa olettaa, että kirjan tapahtumat eivät ole nykyajassa.

Voit joko hyväksyä tämän selityksen tai odottaa muutaman vuoden ja lukea kirjan uudestaan, jolloin ongelma on korjautunut. ;)

Mikkozzz
Viestit: 360
Liittynyt: Ke 20.12.2006 20:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja Mikkozzz » Pe 21.10.2011 21:37

Mesun kertomus Nuuksion Metsäsissien kätköilystä 1980-luvulla oli joskus linkitetty gc.comin etusivulle.
Ajatteleville maailma on komedia, tunteville se on tragedia

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Pe 21.10.2011 21:44

Itse asiassa kätköilyä on harrastettu jo 1700 -luvulla, kuten tämän kätkön kuvaus kertoo!!!
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja Lauja » Pe 21.10.2011 21:48

KIrjassa kerrottiin nimenomaan kätköilystä gps:n avulla. Mutta ei se mitään, olen sen verta tylsä lukija, että tälläiset vaivaa minua. Mutta olen vain yksi lukija ja en edes ostanut kirjaa vaan lainasin kirjastosta, joten ei väliä :D

Avatar
taaru
Viestit: 166
Liittynyt: To 21.12.2006 0:59
Paikkakunta: Nokia

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja taaru » La 22.10.2011 0:08

En voi moittia kirjaa, koska sain sen itselleni suoraan Johanna Hulkolta. :) Ei tosin ole tarvettakaan. Jos kirjan nappaa mukaansa katsoen takakannen esittelyä, voi ajatella geokätköilyn olevan kirjan pääaihe. Näin ei kuitenkaan mielestäni ole, vaan kuten esittelyn lopussa sanotaan, "romaani kertoo, että etsiminen on vähintään yhtä tärkeää kuin löytäminen". Ajattelisin, että kätköilyaihetta käytetään konkretisoimaan tuota etsimisen ja löytämisen prosessia.
Itse olen kätköillyt jo yli viisi vuotta, mutta tykkään myös lukemisesta. Niinpä luin kirjan ajatuksella ja ehkä juuri siitä syystä minua ei laisinkaan häirinnyt faktatiedot siitä huolimatta, että olen niistä hyvin tietoinen. Vaikka kirja ei ole ihan sen tyyppinen, mitä normaalisti luen, se on niin hyvin kirjoitettu, että sitä on sujuva ja miellyttävä lukea. Tarina jää elämään mieleen. Näin minä koin tämän romaanin, vaikka yleensä olen aikamoinen pilkunviilaaja. :D
Kell' onni on, se onnen kätkeköön.

Tarsku
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 22.07.2011 12:57

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja Tarsku » Su 23.10.2011 13:29

:shock:
Kai olette lähettäneet Rowlingillekin jo valituksen, että eihän luudalla voi lentää?!
Toivottavasti ette pidä kaikkea lukemaanne faktana, kirjallisuudessa kun on paljonkin fiktiota, onneksi siihen on kirjallisuudessa mahdollisuus!

Johannalle kiitokset hienosta kirjasta! :)

Polku-
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 12.04.2011 22:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja Polku- » Su 23.10.2011 17:29

Tämä ketjuhan on mennyt mielenkiintoiseksi. Ja miten pienestä se lähti liikkeelle. Etsin kyllä seuraavaksi tämän kirjan käsiini, kunhan olen tuon Dan Brownin lukenut ensin pois alta... ja mahdollisesti toteuttanut siihen liittyvän kätkön :) Haksun linkittämässä EiVoiOllaTotta-kätkössä mainitaan Minneapolisissa sijaitseva geokätköilymuseo. Tämmöinenkin siis on olemassa. Olisi kyllä mielenkiintoista päästä joskus visiitille :)
Ei geo-Polku tää vie mihinkään...

Lauja
Viestit: 82
Liittynyt: La 30.07.2011 14:07

Re: Ensimmäinen kätkö

Viesti Kirjoittaja Lauja » Su 23.10.2011 19:34

Tämä kirja, josta tässä keskustelu on lähtenyt, on sijoitettu todelliseen maailmaan ja todellisiin paikkoihin. Siksi voisi olettaa, että myös muut kirjassa käsitellyt asiat ovat todenperäisiä (tarkoitan nyt siis sellaisia asioita, joista lukija voisi vaikka googlettaa: tapahtumapaikka tai geokätköily). Ja toki ovatkin, kun ajattelee että kirjan nykyhetki on tulevaisuudessa. Geokätköily on todellisuudessa oleva asia, joka on jonkun tietyn hetken jälkeen ollut olemassa todellisessa maailmassa. Huispaus sen sijaan (tietääkseni) ei ole. Joten ihan hölmöä verrata sitä siihen. Sensijaan voisi verrata vaikka johonkin romaaniin, jossa käsiteltäisiin 90-lukua ja jossa olisi eurot käytössä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”