Loggaukset lokikirjaan

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
Gekkonen
Viestit: 85
Liittynyt: Su 07.02.2010 0:34

Loggaukset lokikirjaan

Viesti Kirjoittaja Gekkonen » Su 02.10.2011 19:15

Viime aikoina on sattumoisin tullut haettua joitakin todella vanhoja kätköjä pääkaupunkiseudulta. Niissä missä on vielä alkuperäiset lokikirjat, on ollut ilahduttavaa lukea kätköilyn alkuaikoina harrastettuja pitkiä loggauksia. Itse olen vasta pari vuotta harrastanut, enkä tiedä missä vaiheessa tämä tapa muuttui niin että enää sutaistaan vaan kiireessä nimmari ja päivämäärä.

Mihin tämä tapa katosi? Tai siis ymmärrän kyllä että filmipurkkeihin ei kannata kovin pitkiä sepustuksia rustata, eikä jästialttiilla paikoilla ole syytä jäädä tupeksimaan pitkäksi aikaa. Mutta ihan niillä metsäpurkeilla missä yleensä on aikaa ja rauha ja isot lokikirjat.

Itse olenkin ottanut viimeisen parin kuukauden aikana tavakseni kirjoitella sinne vihkoon edes jotain, vaikka muutama rivi tekstiä. Ja olisi kiva lueskella myös muiden tunnelmointia paikan päältä, kotona niitä lueskellessa ei kuitenkaan ole ihan sama fiilis kuin just siinä spotilla. Eilen tuli haettua tuolta keskuspuistosta suht uusi purkki, ensin lähes tunti bussilla metsänreunaan ja siitä lähemmäs tunti kävelyä metsässä ja sama homma takaisin. Kyllä siinä voi pysähtyä myös kahdeksi minuutiksi kirjoittamaan pikku tekstinkin.

Mrs&Mr.Petsku
Viestit: 83
Liittynyt: To 17.02.2011 14:44
Paikkakunta: Tampere

Re: Loggaukset lokikirjaan

Viesti Kirjoittaja Mrs&Mr.Petsku » Su 02.10.2011 19:28

Tuollaiseen ei ollakaan törmätty laisinkaan meidän kätköilyuran aikana, että oltaisiin lokivihkoon/kirjaan kirjoiteltu enemmänkin kuin päivämäärä ja nimimerkki :shock: Lähinnä sitten voitaisiin kirjoittaa vähäsen enemmän, jos kohdalle osuisi kätkö joka löydettäisiin ihan ensimmäisenä.

Avatar
Pek47ka
Viestit: 363
Liittynyt: Su 06.04.2008 18:34
Paikkakunta: Nummela (maalaiskunnan sivukylä)

Re: Loggaukset lokikirjaan

Viesti Kirjoittaja Pek47ka » Su 02.10.2011 19:43

Kyllä vanhoissa lokivihkoissa on löytynyt pitenpiäkin kirjoituksia. Tässä yksi esimerkki 7 vuotta vanhasta alkuperäisestä lokista: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... a6d87b2332 Pyhän Birgitan kirkon rauniot GCJRC2

Tarya
Viestit: 35
Liittynyt: Pe 17.12.2010 10:49
Paikkakunta: Helsinki

Re: Loggaukset lokikirjaan

Viesti Kirjoittaja Tarya » Su 02.10.2011 19:47

Olen samaa mieltä Gekkosen kanssa, etenkin T-arvoltaan hiukan vaativammilla kätköillä käynteihin liittyy usein jotakin kertomisen arvoista tai no, voihan sitä sattua 1/1-purkillakin vaikka mitä kommelluksia, joista muiden olisi hauska lueskella :) Tai laavukätkön loggaamisen jälkeen siinä laavulla makkaraa paistaessaan voisi jakaa päivän fiiliksiä - edellyttäen tosiaan, että kätkö ja logivihko ovat sitä kokoluokkaa, ettei kätköttäjän tarvitse laukata yhtenään vihkoa vaihtamassa :wink:

Itseäni jäi alkukeväästä harmittamaan kätkö, jossa oli pitkiä loggauksia peräti kahdessa logikirjassa, mutta hämärän tulon ja nousuveden takia en voinut jäädä lukemaan niitä. Samasta syystä oma loggaukseni jäi lyhyemmäksi kuin olisin halunnut.
http://www.geocaching.com/seek/log.aspx ... 0902897b93
Courage is not the absence of fear, but rather the judgment that something is more important than fear.

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Loggaukset lokikirjaan

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 02.10.2011 22:45

Voisiko tämä olla seurausta siitä, että loggaukset voi kirjoittaa myös nettiin siellä paikan päällä? Olen vain yhteen kätköön kirjoittanut pitkän loggauksen. Mutta siinä kätköllä olikin nämä asiat kunnossa: Oli iso lokikirja, jossa oli tilaa kirjoittaa vaikka kuinka paljon. Oli hyvä kirjoituspöytä ja tuoli, jolla oli mukava istua. Ja kynän lisäksi loggaajalle oli varattu kokonainen iso huone, jossa sai yksi rauhassa miettiä mitä kirjoitti. Jos yksikin näistä seikoista puuttuisi niin tyytyisin kirjaamaan käyntini kommellukset mielummin suoraan nettiin. Luullakseni toinenkin vastaavan tasoinen kätkö on Suomessa. Sitä en kuitenkaan ole vielä löytänyt.

Ainakin itseni kannalta on mukavampi seurata kätköihin tehtyjä logeja netin kautta kuin että kävisin lukemassa niitä sieltä purkeista. Ja jos nyt joku piruillessaan loggaa vain purkkiin niin sekin on ihan ok.

Q-Hullu
Viestit: 23
Liittynyt: La 28.03.2009 18:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Loggaukset lokikirjaan

Viesti Kirjoittaja Q-Hullu » Ma 03.10.2011 1:16

Itse kätköjen tekijänä pidän pidemmistä sähköisitä loggauksista ja usein kirjoitankin jopa kahdella kielellä kun nykyinen työpaikkani ei anna harjoitusta vaivalla hankitulle lontoon murteelleni. Toki iso osa logista on usein kopiota edellisestä, mutta tahdon myöhemmin logiin palatessani muistella millanen reissu olikaan menossa. Paperiseen raapustukset on yleensä lyhyempiä osin tilan puutteen vuoksi. Jos vain tilaa ja aikaa on niin kirjoittelen pidemmästikin.

Omalla DON't PANIC! [ http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... wp=GC22000 ] kätköllä on oikein pyyntö että kävijä kertoisi kuinka/miksi on tälle onnettomalle pallolle eksynyt. Vuoden aikana ei paperiseen logiin ole useamman rivin tarinoita ilmaantunut vaikka oman tarinani vaivauduin kirjaamaan jopa kahdella kielellä kirjan ensimmäisille sivuille. Menihän minulla useampi tunti pelkästään sopivan kätköpaikan löytämiseenkin.
Ilahduttavinta oli kuitenkin yhden uuden kätköilijän pohdinta nettilogissa FTF:stä:
FTF @ 19:11 with Pecsu, Reinikka, Sorlax and Dryagonfly

Tänään taitaa olla kansainvälinen kätköilypäivä tai jotain No sen kunniaksi oli tarkoitus illalla käydä yksi kätkö tällä päivälle hakemassa. No vähän suunnitelma aikaistui kun puhelin taas ilmoitti lähistölle julkaistusta kätköstä. Taas hätäinen lähtö vaikka ehdinkin kätkön nimestä huomata rauhalliset sanat "Dont panic". Siihen jäi saksofoni ja muutenkin kaikki taas leväälleen...

Ilmeisesti joku muukin oli tänään reissussa kun GC.com ei antanut minulle naatteja ollenkaan. Sen sain kuitenkin kotona koneelta katsottua, että millä suunnalla kätkö on. Ajattelin, että jos olen ajoissa paikalla pääsen siipeilemään muiden naateista ja saisin sitten paikalla ladattua naatit puhelimeen kuitenkin.

Paikalle saavuttuani huomasin, että Pecsu ja Sorlax jo olivatkin siellä. Pikaiset gasellin loikat paikalle ja paikkojen tonkiminen alkoi. Pian perässä tulivatkin sitten Dryagonflyn ja vähän myöhemmin Reinikka. Kätkön sitten lopullisesti paljasti piilostaan Reinikka joka viihdytti meitä hetken voittotanssillaan. (Ai niin ne fanfaarit ja apploodit tähän väliin piti laittaa) :D Purkki avattiin ja sisältä paljastui vaikka mitä tälläkin kertaa. Tämä on kuin lapsena jouluna joululahjoja avatessa. Logikirja säväytti olemuksellaan ja siitä Reinikka lukikin meille ääneen muutaman katkelman rakkaudesta... *tähän palataan myöhemmin*

Nimet kirjaan ja paikalta poistuttiin nopeammin kuin sinne tultiin. Hauka oli tavata taas muutama uusi kätköilijä tai no taitaa mennä nyt toisin päin eli minä olen se uusi ja he sitten... no tiedätte varmaan selittämättäkin mitä tarkoitin.

No niin se oli sitten siinä tällä kertaa tämä reissu. Kätköily kauteni toinen FTF, jaettu tosin tällä kertaa, mutta kuitenkin. No mitä minä sitten vielä tässä kirjoitan kun kerran kaikki tuli jo kerrottua. Niin, jokin ei vain ollut oikein. Nyt kaikki ei tuntunut olevan niin kuin ennen. Jotain tapahtui tällä reissulla ja mietin sitä hetken samalla kun pyöräilin kotia kohden. Aloin miettiä tätä kätköä ja sitä mitä se antoi minulle.

Kätkö oli hyvin suunniteltu ja toteutettu binäärilukuja ja julkaisupäivää myöten, mutta en ehtinyt antaa ajatustakaan koko toteutukselle ennen kuin pääsin kotiin. Koko kätkön idea ja toteutus vilahti mieleni läpi kuin omenaan ammuttu nuoli. Mitään ei jäänyt mieleen, no jotain ja hyviä muistoja, mutta ei mitään sellaista jota kätkön tekijä olisi tahtonut minun kokea. Miksi näin sitten kävi? Kaikki ajatukseni oli alunperin käännetty asentoon FTF. En ajatellut muuta kuin nopeasti, loggaus ja pois. Ne tuntemukset ja ahaa elämykset joita olen kätköillessä kokenut on se miksi tahdon näitä purkkeja metsästä etsiä. (toim. huom. kaikki ei ole metsässä)

...

Tuli näköjään yli 4000merkkiä eikä mahtu yhteen viestiin... :)

Siis kaikki kunnia heille jotka metsässä tänäänkin olivat ei tämä ole teiltä pois enkä ketään muuta ajatuksillani herjaa. Ymmärrän kyllä tuon FTF:n hakemisen tuoman jännityksen ja kilpailuvietin, mutta meitä on erilaisia ja toiset oivaltavat tarpeensa erilailla. En ole juokemassa seuraavalle purkille vaikka se kotioven viereen joku kerta tupsahtaisikin. Tulen kyllä paikalle, mutta vähän rauhallisemmin ja antaen toteutuksen pysyä edes sen pienen hetken aivojeni pienissä sopukoissa kunnen viimeinenkin synapsi on unohtanut sen. Näemme varmasti jossain vaiheessa ja voihan se olla, että ensi viikolla on taas erilainen mielipide asiaan. No tälläistä tällä kertaa...

Joudun palaamaan purkille piakkoin ja tutkimaan sisältöä ja toteutusta tarkemmin. *tässä kohtaa palataan siihen aikaisemmin mainitsemaani kohtaan kirjan sisällöstä ja siitä kun Reinikka luki sen pätkän. Olisin tahtonut sen kuulla kokonaan, koska kätkön tekijä on sen sinne meille kirjoittanut ja tarkoittanut sen meille luettavaksi. Palaan siis ja yritän hyvittää pahat tekoni...

ps. voisiko ne aiemmatkin pahat tekoni hyvittää samalla. Hmmmm...

Kiitos kätköstä ja toteutuksesta jota joudun nyt oman mielenrauhani takia käydä tutkimassa vielä toisenkin kerran ennen lumien tuloa. Jatka samanlaisten toteutusten tekoa. Tusinapurkkeja on ihan liikaa jo ja nämä tälläiset osoittavat, että tupperin voi piilottaa metsään myös taidolla. :) TFTC

pps. Ja älkööt kukaan vetäkö herneitä tai muita pieniä esineitä tämän johdosta nenään, ne eivät sinne kuulu. :)
Nykyisellä tahdilla logissa on sivuja suunnilleen omaksi elinajakseni. Eli ainoaksi vaivaksi jäänee silican uunittaminen aina ennen kosteaa kautta ja perikunnalle jää purkin noutaminen :wink:

Avatar
Haimmala
Viestit: 166
Liittynyt: To 26.02.2009 6:25
Paikkakunta: Vihti

Re: Loggaukset lokikirjaan

Viesti Kirjoittaja Haimmala » Ma 03.10.2011 11:06

Minäkin olen törmännyt näihin logikirjojen pitkiin loggauksiin. Varsinkin vanhemmissa kätköissä ja esim. Nuuksion alueella. Joskus tarinoin itsekin jotain, mutta yhtä suulas en ole kuin nettiloggauksissa :) . Kiva noita on ollut lukea ja jotain tarinoidakin.

Kätköjen tekijänä kuitenkin arvostan nettiloggauksia, kun niillä omilla kätköillä ei nyt niin usein tule käytyä huoltamassa yms. Kiva kuitenkin joskus lueskella omien kätköjen logikirjojakin.

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Loggaukset lokikirjaan

Viesti Kirjoittaja LQ » Ma 03.10.2011 17:48

arisoft kirjoitti:Ja jos nyt joku piruillessaan loggaa vain purkkiin niin sekin on ihan ok.
Selvä. :twisted: Syy nettiloggaamattomuuteen voi kylläkin olla joku aivan muu kuin piruilu.
Kuva
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

kesis85
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 05.10.2015 21:13

Re: Loggaukset lokikirjaan

Viesti Kirjoittaja kesis85 » Su 11.10.2015 18:07

tähän pitää suht uutena aluvuodesta kun tuli aloitettua ätköilemään niin ekoilla ätöillä tai ainain joillain niistä ätköistä aatteli et ois iva irjotella enempikin niihin vihkoihin mutta koska niihin oli kirjotettu van pvm ja nimimeri ni aattelin että se on tapana mutta ehä nyt tämän etjun lukemisen jäleen tulee nihin jota on vähemmän jästialttiilla paikalla ja sopivan ooinen lokiirja pidemmillekin jorinoillle ni tulee irjottua nihinki ehkä pidemmästi.

tässä on ehkä vähän sam juttu ku alotellessani kirjasin paljon KK un olin lukenut jostain et se ois lyhennys kiitos ätöstä mutta kun facebookin ryhmistä miten osa ainakin ne tulkitsee niin nykyisin loaan nettiin aina vähintään sen kiitos kätköstä.

villesamuel
Viestit: 135
Liittynyt: Su 23.08.2015 18:39
Paikkakunta: Rauma

Re: Loggaukset lokikirjaan

Viesti Kirjoittaja villesamuel » Ti 13.10.2015 22:56

Onhan se hyvä että tarinoita kirjoitetaan.. Mutta mielummin logikirjaan nick ja loppu tarinointi nettiin, saa kaikki sieltä lukea, jopa auttaa kätkön etsimisessä jotkut loggaukset ja myöskin omistajan mukavampi lukea netistä, ei siellä joka päivä käydä purkkia huoltamassa :D

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Loggaukset lokikirjaan

Viesti Kirjoittaja juheja » Ke 14.10.2015 11:58

villesamuel kirjoitti:Onhan se hyvä että tarinoita kirjoitetaan.. Mutta mielummin logikirjaan nick ja loppu tarinointi nettiin, saa kaikki sieltä lukea, jopa auttaa kätkön etsimisessä jotkut loggaukset ja myöskin omistajan mukavampi lukea netistä, ei siellä joka päivä käydä purkkia huoltamassa :D
Just näin.

Ihan jokaikinen nettiloggaus tulee luettua, tosin jos se on vain "KK" tai "Kiitos kätköstä" tms. niin eihän siihen ilmoitussähköpostin vilkaisuun kauaa mene. Lokikirja? Aika vähän, varsinkin kun vaikkapa micropurkeissa se loki on lopussa jo monesti varsin mössöä...

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”