Vihjeen spoilaaminen loggauksessa

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
taaru
Viestit: 166
Liittynyt: To 21.12.2006 0:59
Paikkakunta: Nokia

Vihjeen spoilaaminen loggauksessa

Viesti Kirjoittaja taaru » Ti 17.08.2010 23:30

Tänä kesänä on useiden kätköjeni loggauksissa tullut esiin uusi ilmiö: niissä mainitaan kätkön vihje. Esimerkiksi jos vihjeenä on vanhaa metallia, niin loggauksessa lukee "No olihan se vanhaa metallia." Kätkön vihjehän on kätkösivulla kryptattuna, ja periaatteessa ideana on, että sen voi avata, jos purkki ei löydy. Toki monet katsovat vihjeen aina ennen kätkön etsimistä ja onhan sekin sallittua.

Kätköni ovat tarkoitettu löydettäväksi ja mielellään kohtuullisen helposti. Siksi useimmissa on vihje. Nyt olen kuitenkin harkinnut kätkövihjeiden poistamista kaikilta kätköiltäni. Olen myös harkinnut vihjeen paljastavien loggausten poistamista, mutta onhan se vähän liioittelua. Toistaiseksi olen tyytynyt lähettämään pyyntöjä loggauksen editoimisesta ja jos se ei tehoa, niin olen kryptannut loggauksen.

Joka tapauksessa tällainen loggaustyyli ärsyttää minua ja ajattelinkin nyt kysyä, onko muilla samanlaista ongelmaa ja mitä muut tuollaisesta ajattelevat ja neuvoisivat minua toimimaan. Pitäisikö sitä vain hillitä hermonsa ja olla välittämättä asiasta?
Kell' onni on, se onnen kätkeköön.

Geovius
Viestit: 738
Liittynyt: Ke 28.03.2007 13:58
Paikkakunta: Tampere

Re: Vihjeen spoilaaminen loggauksessa

Viesti Kirjoittaja Geovius » Ti 17.08.2010 23:42

Kyllähän tuota toisinaan sattuu ja silloin ei muuta kuin kryptaus päälle sekä viestiä perään.
Se on ainoa oikea tie!

Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Re: Vihjeen spoilaaminen loggauksessa

Viesti Kirjoittaja sikajack » Ti 17.08.2010 23:42

taaru kirjoitti:Joka tapauksessa tällainen loggaustyyli ärsyttää minua ja ajattelinkin nyt kysyä, onko muilla samanlaista ongelmaa ja mitä muut tuollaisesta ajattelevat ja neuvoisivat minua toimimaan. Pitäisikö sitä vain hillitä hermonsa ja olla välittämättä asiasta?
Olen törmännyt samanlaisiin "Olipas vahva magneetti" (sen enempää kätkökuvauksessa kuin vihjeessäkään ei mainittu mitään magneetista) -tyyppisiin lokkauksiin jo jonkin aikaa. Erityisesti vasta kätköilyn aloittaneet tuntuvat niihin syyllistyvän. Toistaiseksi olen antanut olla vaikka kieltämättä monta kertaa on otsasuoni rutissut lokkauksia lukiessa ... ;-(
//geonovice sikajack

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vihjeen spoilaaminen loggauksessa

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ke 18.08.2010 1:55

Asiaa voi ehkä ajatella niin myöskin että ne lokimerkinnät on kaikki "vihjeitä". Eli jos haluaa löytää paikan ilman vihjeitä niin sitten ei saa lukea etukäteen lokia olleenkaan. Kyllä sieltä aina jotain paljastavaa löytyy.

Mitä sitten tulee vihjeisiin niin monessa vihjeessä on asia sanottu niin kryptisesti että vihjeen voi ymmärtää vasta kun purkki on löytynyt ... jos edes silloin. Esim. eräällä kätköllä vihje on että "pitää tehdä jotain liikkeitä". Tämä tarkoitti itse asiassa sitä, että kätkö on paikassa, johon pitää kurottautua maan tasossa. Paljonpa tuokin auttoi sillä kätkö löytyi koska se sattui näkymään juuri sinne minne väärät koordinaatit minut veivät :-) Siellä väärässä paikassa ei tarvinnutkaan tehdä mitään muita liikkeitä kuin kääntää päätä oikeaan suuntaan.

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: Vihjeen spoilaaminen loggauksessa

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ke 18.08.2010 5:30

taaru kirjoitti: ...
Toki monet katsovat vihjeen aina ennen kätkön etsimistä ja onhan sekin sallittua.

Kätköni ovat tarkoitettu löydettäväksi ja mielellään kohtuullisen helposti. Siksi useimmissa on vihje. Nyt olen kuitenkin harkinnut kätkövihjeiden poistamista kaikilta kätköiltäni.
Meitä kiinnostaa ensisijassa kätköpaikoilla käyminen ja kätköjen löytäminen, ei juurikaan niiden purkkien etsiminen. Tästä syystä yleensä katsommekin vihjeen jo ennen etsimisen aloittamista, ettei tarvitse kontata ja penkoa kaikkia kivenkoloja. Se konttaaminen ja varsinkin ylösnousu kun näillä vuosilla ei ole enää mukavaa eikä helppoa. :?

Usein harmittaa vietävästi (varsinkin ns. urbaanikätköilla) ellei vihjettä ole ja tällöin kätkön etsimisemme voi loppua hyvinkin lyhyeen ja tuottaa kitkerän sävyisen DNF tai NATSBOG loggauksen. Toisaalta mikäli vihje on hyvä voimme käyttää paljonkin aikaa sopivan hetken odotteluun ja purkin nappaamisen suunnitteluun vaikka ympärillä olisi paljonkin geojästiliikennettä. Mikäli paikka näyttää siltä että piilo on ilman vihjettä hankalasti löydettävissä saatamme jättää välittömästi koko homman sikseen ja siirtyä etsimään jotain mukavampaa kätköä.

Ollaan myös harkittu vihjeen jättämistä pois omilta kätköiltämme ja kätkökuvauksen kirjoittamista niin ettei mitään tulkinnanvaraa kätkön paikasta jäisi. Koska kuitenkin tiedämme että on kätköilijöita joille tuo etsiminen on tärkeää niin toistaiseksi pitäydytään tässä nykykäytännössä. Vaikka itse käytämmekin hyödyksi kaiken sen informaation jota logeista, ja vihjeistä on saatavissa, niin pyrimme toki silti välttämään vihjeiden tai kätköpaikkojen spoilaamista logatessa.

Neuvojen antaminen tässä asiassa on vaikeaa, koska kätköilijöillä on niin kovin erilaisia mieltymyksiä ja piilottaja joutuu ihan tykönään päättämään nämä asiat eikä kaikkia ei voi kuitenkaan miellyttää. Olisi kuitenkin vahinko mikäli Taarun kätköistä jäisi vihjeet pois, koska nykymallisina ne ovat saaneet meidät käymään mukavissa paikoissa, joihin lähtemistä olisi ainakin pitkään harkittu ellei vihjettä olisi ollut. Esimerkkinä voidaan mainita vaikka Tehdassaari - Factory Island [GC2CYJV]

Avatar
Enppu&Iloma
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 14.07.2009 13:16

Re: Vihjeen spoilaaminen loggauksessa

Viesti Kirjoittaja Enppu&Iloma » Ke 18.08.2010 7:58

Mukkelus kirjoitti:
Ollaan myös harkittu vihjeen jättämistä pois omilta kätköiltämme ja kätkökuvauksen kirjoittamista niin ettei mitään tulkinnanvaraa kätkön paikasta jäisi.[/b]
Tietysti vihjeen voi myös ujuttaa itse kätkökuvaukseen esim. Vanha Ruumistie-sarja tai vaikka kätkön nimeen, jota on myös tullut hyödynnettyä parilla kätköllä. Jos on sitten niin laiska tai välinpitämätön kätköilijä ettei jaksa lukea kätkökuvausta, joka sekin on yleensä olennainen osa kätköä tai viitsi pohtia kätkön nimeä, niin viitsiikö sitä sitten raahautua edes kätkölle asti :wink:
Kuulimme että herra on ruvennu kätköjä tekeen ja kattosimme vähän missä ne olis (Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla)

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Vihjeen spoilaaminen loggauksessa

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ke 18.08.2010 10:25

Olen yleensä jättänyt vihjeen spoilaamisen huomiotta kun tuntuu siltä että siihen liittyvät toimenpiteet kuten login decryptaus herättää enemmän huomiota kuin se, että antaa asian olla ilman erillisiä noteja ja huomautuksia. Viiden seuraavan löydön jälkeen logi häipyy jonon jatkoksi ja se joka niitä jaksaa kahlata helpotuksen hakemiseksi niin kahlatkoon. Mutta, jos spoilaus menee vielä vinkin spoilauksesta paljastavampaan suuntaan niin sitten puutun asiaan.

Eräänkin kerran kyllä harmitti hiukan, kun oma puutuntemus ei talvella ollut aivan täydellinen niin tuli loggaus seuraavana kesänä että vihjeen puu ei ole mikään vaahtera vaan pihlaja...no korjasin asian vaivihkaa niin sitten sama loggaaja laittoi pian selvätekstisen noten, että nyt kätkön omistaja muuttanut vihjeen oikein vaahterasta pihlajaksi...hrrr. :lol:
Still one more to find!

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Vihjeen spoilaaminen loggauksessa

Viesti Kirjoittaja jule100 » Ke 18.08.2010 11:23

arisoft kirjoitti:Mitä sitten tulee vihjeisiin niin monessa vihjeessä on asia sanottu niin kryptisesti että vihjeen voi ymmärtää vasta kun purkki on löytynyt ...
Näistä aiheutuu enemmän ihmettelyä , kuin suorasta etsimisestä. Esim. vinkki on koivu ja kätkö löytyykin jostakin lehmuksesta. Kyse olikin , että kätköpurkki oli tehty koivusta. :lol:

luomanperhe
Viestit: 9
Liittynyt: To 12.08.2010 12:32

Re: Vihjeen spoilaaminen loggauksessa

Viesti Kirjoittaja luomanperhe » Ke 18.08.2010 12:15

Jäin hetkeksi pohtimaan asiaa kahvikupin kera ja tuli jopa tunne, että tähän pitää jotain sanoakin.. Kätkijänä olen samaa mieltä avauspuheen pitäjän kanssa eli kyllä harmittaa jos luova yritykseni tehdä kätköä hieman haastavaksi tehdään mitättömäksi jo kotisohvalla. D-arvon pitäisi mielestäni vihjata siitä, että kyseessä on haastavampi etsittävä - tällöin kätkijän vastuulla lienee sovittaa arvo kohdalleen ja loggaajan vastuulla pitää vaikeat kätköt vaikeina. Kenties tätä voisi tuoda esiin kätköilyn etikettiin liittyvissä kirjoituksissa ja uusia kätköilijöitä opastettaessa(?).

Toisaalta olen samaa mieltä myös siinä, että kätköt on tehty löydettäviksi, eihän tässä muuten ole järkeä. DNF-loggaukset hykerryttävät kätkijää aluksi, kun paikalliset FTF-huntterit saavatkin päänvaivaa, myöhemmin toivon että kaikki loggaukset olisivat löytöjä ja kanssakätköilijät kokisivat onnistumisen iloa. Näin ajatellen hienovarainen vihje loggauksen muodossa lienee paikallaan. Miten sitten estää räikeät spoilaukset? Ehdotan, että joku nokkela ja visuaalisesti lahjakas kätköilijä suunnittelee huomiotaherättävän "Älä spoilaa" -ikonin yms., jonka voi helposti lisätä kätkökuvaukseen html-linkityksellä. Tämä estänee osan spoilauksista, toisaalta ikoniin voi viitata viestiessään spoilaajille. (Oppivathan olemaan..). Miltä vaikuttaisi?

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Vihjeen spoilaaminen loggauksessa

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ke 18.08.2010 12:58

luomanperhe kirjoitti: Miten sitten estää räikeät spoilaukset? Ehdotan, että joku nokkela ja visuaalisesti lahjakas kätköilijä suunnittelee huomiotaherättävän "Älä spoilaa" -ikonin yms., jonka voi helposti lisätä kätkökuvaukseen html-linkityksellä. Tämä estänee osan spoilauksista, toisaalta ikoniin voi viitata viestiessään spoilaajille. (Oppivathan olemaan..). Miltä vaikuttaisi?
Tässä on toisaalta ideaa, mutta kätkösivulla ja logien alussa lukee "Warning! Spoilers may be included in the descriptions or links." eli kuinka paljon sitten kukin haluaa lukea logeja (jos ei ehkä kuitenkaan halua liikaa vinkkejä). Toisaalta missä on raja, että kätkijä voi katsoa loggauksen liian "spoilaavaksi" ja poistaa/muuttaa loggausta (ehkä muuttamisen hyväksyykin, mutta poistaminen?) eli pitäisikö kätkijänkin vain hyväksyä spoilaukset? Tuo varoitushan antaa löytäjälle luvan spoilata :wink: ja toisaalta logatessa voi cryptata vaikka pahimmat spoilaukset. Suorat mysteerien/multien spoilaukset ehkä itselläni menisi yli. Kätkijä on saattanut käyttää pitkiä aikoja (vain kanssakätköilijöiden iloksi) kätkön tekemiseen ja spoilauksella siitä tulisi tusinapurkki.

Itse yritän välttää spoilaamista, koska mielestäni T ja D arvot kertovat kätkötyypistä ja jokaiselle olkoon sitten samantasoinen haaste. Jos kätkijä haluaa varmasti löydettävän kätkön, niin sen voi tehdä sellaiseksi. Ja aika moni (minä itse mukaanlukien) lukee kaikki logit ennen purkille lähtöä tietäen hyvin, että siellä voi olla vihjeitä :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”