Löydön kriteeri

Yleistä keskustelua kätköilystä
andyyh
Viestit: 78
Liittynyt: To 21.04.2011 13:22

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja andyyh » To 13.12.2012 13:12

Ketä oikeesti voi kiinnostaa, jos K-18 miittiin on tullut alaikäinen silloin, kun siihen hänellä mahdollisuus on ollut. Jos se niin vakavan serious business on, nii sit suoraa sellaseen paikkaan, johon ei alle 18-vuotiaat pääse. Ei tän harrastuksen tarkotus varmaa ainakaa oo olla mitää vakavikkojen pilkunnussintaa. Eikö tän harrastuksen tarkotus ollu alunperin yhdessä tekemistä tai jotain sinne päin? :evil:

Itsekään toki en ymmärrä sitä, jos aikuinen tuo lapsen baariin/kapakkaan/vastaavanlaiseen paikkaan, jossa aikuiset vetävät kaljaa ja muuta ihme juomaa. Itse vanhempien toimesta monet kerrat ihmettelin kantabaarissa istuen, enkä sitä millään lämmöllä muistele. Mutta jokanen tyylillää.
Nobody knows who I really am. I never felt empty before.
Kuva

arnevala
Viestit: 257
Liittynyt: To 13.09.2012 17:24

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja arnevala » Pe 14.12.2012 19:17

Tulipa tuossa sellainen kysymys mieleen, että jos haastekätkön loggaamisen kriteerinä on, että haaste on suoritettu ja nimi lokikirjassa niin tarvitseeko näiden välttämättä tapahtua tuossa järjestyksessä?
Kysymys juontuu siitä, että kaverilla oli parin kymmenen päässä 1000 kätköä ja kävimme Porvoossa 1000 kätkön haastekätköllä kun toisella oli jo 1000 täynnä ja kävi sen loggaamassa. Täältä on 300km sivu käydä tuolla purkilla.
Nyt jälkeenpäin tuntuisi järkevämmälle, että nimen olisi sinne lokivihkoon voinut kirjoittaa valmiiksi odottamaan haasteen täyttymistä ja logata järjestelmään sitten kun haasteen vaatimukset on täyttynyt. Jotenkin tuntuu aika
typerältä, että pitäisi 600km lähteä ajamaan haasteen täytyttyä kätkölle jolla muutamaa päivää aikaisemmin on jo käynyt.
Vähän kun vielä jatkaa, niin oikeastaan haasteet saisi olla virtuaalisia: kun haasteen on suorittanut ja todentanut suorituksen voisi haasteen kuitata suoritetuksi ilman että vielä tarvitsee jonnekin vielä lähteä ajamaan. Haasteiden suorittamisessa on jo asuinpaikasta riippuen helpompaa tai vaikeampaa ja siihen kun vielä lisätään eripituiset matkat purkille mikä saattaa jo olla oma haasteensa. Mieluusti varmaan jokainen sen haasteen kriteerien täytyttyä haluaisi 'palkkionsa' nopeasti lunastaa. Etäisyyksien takia se vaan ei välttämättä olekaan mahdollista.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Pe 14.12.2012 20:09

arnevala kirjoitti:Tulipa tuossa sellainen kysymys mieleen, että jos haastekätkön loggaamisen kriteerinä on, että haaste on suoritettu ja nimi lokikirjassa niin tarvitseeko näiden välttämättä tapahtua tuossa järjestyksessä?
Kysymys juontuu siitä, että kaverilla oli parin kymmenen päässä 1000 kätköä ja kävimme Porvoossa 1000 kätkön haastekätköllä kun toisella oli jo 1000 täynnä ja kävi sen loggaamassa. Täältä on 300km sivu käydä tuolla purkilla.
Nyt jälkeenpäin tuntuisi järkevämmälle, että nimen olisi sinne lokivihkoon voinut kirjoittaa valmiiksi odottamaan haasteen täyttymistä ja logata järjestelmään sitten kun haasteen vaatimukset on täyttynyt. Jotenkin tuntuu aika
typerältä, että pitäisi 600km lähteä ajamaan haasteen täytyttyä kätkölle jolla muutamaa päivää aikaisemmin on jo käynyt.
Vähän kun vielä jatkaa, niin oikeastaan haasteet saisi olla virtuaalisia: kun haasteen on suorittanut ja todentanut suorituksen voisi haasteen kuitata suoritetuksi ilman että vielä tarvitsee jonnekin vielä lähteä ajamaan. Haasteiden suorittamisessa on jo asuinpaikasta riippuen helpompaa tai vaikeampaa ja siihen kun vielä lisätään eripituiset matkat purkille mikä saattaa jo olla oma haasteensa. Mieluusti varmaan jokainen sen haasteen kriteerien täytyttyä haluaisi 'palkkionsa' nopeasti lunastaa. Etäisyyksien takia se vaan ei välttämättä olekaan mahdollista.
Tässä on pitkä keskustelu asiasta :D

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Black_Island » Pe 14.12.2012 20:13

arnevala kirjoitti:Tulipa tuossa sellainen kysymys mieleen, että jos haastekätkön loggaamisen kriteerinä on, että haaste on suoritettu ja nimi lokikirjassa niin tarvitseeko näiden välttämättä tapahtua tuossa järjestyksessä?
Jos oikein muistan, niin tästä oli keskustelua jo aiemmin ja asiaa taidettiin kysyä myös Megassa Groudspeakin edustajalta. Vastaus oli: "kätköön voi laittaa nimen myös etukäteen". Itse olin aiemmin ajatellut, että ei voisi, ellei kätkön omistaja siihen suostuisi. Itselläni on nimet kirjoissa Suomi 0-100-haasteella sekä Allmost wellrounded-haasteella. Kumpikaan ei ole vielä täynnä. Noista jälkimmäisellä voin hyvin käydä (ja niin ajattelinkin) paikan päällä uudelleen, mutta toiselle on matkaa lähes 600 km. Allmost wellroundedilla onkin jo nimeni useamman kerran, kun aina onnistun olemaan jonkun jo suorittaneen matkassa ja vierestä vaan katselen, kun toinen juhlii saavutusta :D .

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja marko77 » Pe 14.12.2012 20:53

Black_Island kirjoitti:
arnevala kirjoitti:Tulipa tuossa sellainen kysymys mieleen, että jos haastekätkön loggaamisen kriteerinä on, että haaste on suoritettu ja nimi lokikirjassa niin tarvitseeko näiden välttämättä tapahtua tuossa järjestyksessä?
Jos oikein muistan, niin tästä oli keskustelua jo aiemmin ja asiaa taidettiin kysyä myös Megassa Groudspeakin edustajalta. Vastaus oli: "kätköön voi laittaa nimen myös etukäteen". Itse olin aiemmin ajatellut, että ei voisi, ellei kätkön omistaja siihen suostuisi. Itselläni on nimet kirjoissa Suomi 0-100-haasteella sekä Allmost wellrounded-haasteella. Kumpikaan ei ole vielä täynnä. Noista jälkimmäisellä voin hyvin käydä (ja niin ajattelinkin) paikan päällä uudelleen, mutta toiselle on matkaa lähes 600 km. Allmost wellroundedilla onkin jo nimeni useamman kerran, kun aina onnistun olemaan jonkun jo suorittaneen matkassa ja vierestä vaan katselen, kun toinen juhlii saavutusta :D .
Niin. Vaikka nimi olisi etukäteen logissa, niin kätkö ei ole löydetty ennen kuin haaste eli kätkön idea suoritettu. Itse en ainakaan tule tällaisia etukäteisnimiä hyväksymään, jos joskus tuollaisen haastekätkön väsään. Kätkön piiloittajallahan on valta hylätä tai hyväksyä loggaus. Piste.
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 14.12.2012 21:22

marko77 kirjoitti:Niin. Vaikka nimi olisi etukäteen logissa, niin kätkö ei ole löydetty ennen kuin haaste eli kätkön idea suoritettu. Itse en ainakaan tule tällaisia etukäteisnimiä hyväksymään, jos joskus tuollaisen haastekätkön väsään. Kätkön piiloittajallahan on valta hylätä tai hyväksyä loggaus. Piste.
Kätkön tekijällä on valta hyväksyä tai hylätä loggaus vain sääntöjen rajoissa. Kun nyt on saatu geocaching.com'in selvä ohje siitä että haastekätkön saa logata lokivihkoon ennen haasteen ehtojen täyttymistä niin sen mukaan mennään. Nettiin saa luonnollisestikin logata vasta kun haasteen ehdot ovat täyttyneet.

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja marko77 » Pe 14.12.2012 21:32

finnranger kirjoitti:
marko77 kirjoitti:Niin. Vaikka nimi olisi etukäteen logissa, niin kätkö ei ole löydetty ennen kuin haaste eli kätkön idea suoritettu. Itse en ainakaan tule tällaisia etukäteisnimiä hyväksymään, jos joskus tuollaisen haastekätkön väsään. Kätkön piiloittajallahan on valta hylätä tai hyväksyä loggaus. Piste.
Kätkön tekijällä on valta hyväksyä tai hylätä loggaus vain sääntöjen rajoissa. Kun nyt on saatu geocaching.com'in selvä ohje siitä että haastekätkön saa logata lokivihkoon ennen haasteen ehtojen täyttymistä niin sen mukaan mennään. Nettiin saa luonnollisestikin logata vasta kun haasteen ehdot ovat täyttyneet.
Niin siis tarkoitin nettiloggausta. Pahoittelut rtl:lle ja muille sekaanuksesta!
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja small oaks » La 15.12.2012 8:58

Muutin kätkönomistajan oikeudella tuon 1000 täyteen haasteen ehtoja paremmin sopivaksi näihin näitä nykyisiin käytäntöihin. Toki tässä olisi voinut menetellä toisinkin.
Still one more to find!

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Su 11.08.2013 18:05

Tämä lienee paras ketju muistuttaa yhdestä asiasta:

Ellei kätkön lokikirjassa ole nimeä, kätköä EI saa logata nettiin ja kätkön omistalla on oikeus sekä velvollisuus poistaa nettiloggaukset, jotka eivät täytä löydön kriteeriä.

Kätköjen omistajat eivät pysty takaamaan sitä että kätkössä on kynä koska niitä katoaa merkittäviä määriä, niistä voi terä katketa ja terotinkin (jos on ollut) on voinut lähteä vaihtotavarana matkaan. Nanokätköissähän kynää ei ikinä olekaan.

Niinpä löytöloggaus "löytyi mutten voinut logata kun kätkössä ei ollut kynää / terä oli poikki" on virheellinen koska tällöin ei ole täytetty löydön kriteeriä. Toki notena voi tämän kertoa. Seuraavalla kätköilykerralla sitten se oma kynä mukaan.

Myöskään selitykset tyyliin "näin kyllä kätkön mutten päässyt purkille", "pari kertaa käynyt turhaan etsimässä joten kirjaan löydetyksi" jne. eivät mene läpi - se nimi pitää tosiaan olla kätkön lokikirjassa. piste.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 11.08.2013 18:14

Itse en ymmärrä ihan tätä lokkauskriteeriniuhotusta. Jos joku haluu lokata sen filmipurkin sillankaiteessa valheellisesti, kenen ongelma se sitten on? Kyllä. Löytäjän. Ei siinä ketään muuta petä kuin itseään. Miksi siis alkaa niuhottomaan puuttuvista merkinnöistä?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

briggs78
Viestit: 20
Liittynyt: Su 01.02.2009 21:46

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja briggs78 » Su 11.08.2013 18:35

Muutaman kerran olen itse joutunu soveltamaan kynän virkaa kun kunnollista kynää ei ole ollu mukana eikä purkissa. Oksanpala ja sytkä ajaa hyvin asian, niillä olen saanu nimimerkin lokiin jos kynä on puuttunu.
Hienoahan se olisi jos perusjutut olisi kätkössä kunnossa, eli kynä ja teroitin.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja juheja » Su 11.08.2013 18:51

briggs78 kirjoitti:Hienoahan se olisi jos perusjutut olisi kätkössä kunnossa, eli kynä ja teroitin.
Kynästä olen samaa mieltä - vaikka kätköilijällä nyt luulisi olevan kynäkin mukana juuri siksi, kun joka purkissa sellaista ei ole ihan fyysisistäkin mitoista johtuen - mutta teroitin onkin sitten toinen juttu. Yhden talven jälkeen parilla metsäpurkilla olleet teroittimet oli roskiskamaa, kun oli niin tylsiä ja jopa ruosteessa. Kaikkiin kätköihini en ala sellaista laittamaan ja vaihtamaan säännöllisesti.

Niin, ja vaikka kätkön tekijä on voinut sinne useammankin kynän laittaa, niin tuntuvat olevan katoavan luonnonvara.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Seq » Su 11.08.2013 18:53

aku506 kirjoitti:Itse en ymmärrä ihan tätä lokkauskriteeriniuhotusta. Jos joku haluu lokata sen filmipurkin sillankaiteessa valheellisesti, kenen ongelma se sitten on? Kyllä. Löytäjän. Ei siinä ketään muuta petä kuin itseään. Miksi siis alkaa niuhottomaan puuttuvista merkinnöistä?
Aiheeton loggaus. Itse vaadin jopa, että loggaus lisältää jotain. Edes sen pisteen, koska muuten ei voi tietää, onko käynyt vahinko puhelimen kanssa räplätessä...

Avatar
pipsa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 16.08.2011 17:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja pipsa » Su 11.08.2013 19:16

eihän se nyt ole kohtuutonta kantaa kynää mukana, väitän, että aika monilla on useampikin kynä matkassa. kätköilyn alussa varmaan käy niitä "oho, ei mulla olekaan kynää mukana" vahinkoja, mutta silloin pitäisi sitten palata sen kynän kanssa.

voin suositella inkapeniä, joka itsellä kulkee mukana avaimenperässä. on pieni ja melkoisen toimintavarmakin. sen lisäksi on yleensä joku muukin kynä aina jossain taskussa tai kassissa mukana.

on se vähän voi voi, jos kynän takia jää loggaamatta. :wink:
- pipsa -

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » Su 11.08.2013 20:18

Johonkin se raja on kuitenkin vedettävä.
Minäkin voisin monta kätköä lokata löydetyksi, koska olen nähnyt ne.
Olisikohan se nimi lokikirjassa kuitenkin se paras ja oikea lokkauksen edellytys...

vvirkki
Viestit: 35
Liittynyt: To 22.07.2010 21:35

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja vvirkki » Su 11.08.2013 20:31

pipsa kirjoitti:on se vähän voi voi, jos kynän takia jää loggaamatta. :wink:
Niin se vaan minullakin olisi ehkäpä noin 10 löytöä enemmän jos olisi se kynä taskussa, autossa, repussa tai vastaavassa ollut silloin mukana... :wink:

Avatar
Fundamental
Viestit: 158
Liittynyt: To 11.01.2007 16:05
Paikkakunta: Tampere

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja Fundamental » Su 11.08.2013 20:32

Joskun tullut extempore kätköiltyä ja tietysti ei ole ollut kynää matkassa ja purkissa ei ole sellaista ollut. Olen ottanut kuvan lokikirjasta ja purkista ja lähettänyt kuvan sähköpostilla kätkön tehneelle. Olen saanut joka kerta luvan logata kätkön löydetyksi.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 11.08.2013 20:43

Kyllähän se monelle kätköilijälle tulee täysin yllätyksenä johon ei ole voinut varautua mitenkään kun pitää se nic oikeasti kirjata lokiin?...

Jos alamme olemaan sitä mieltä että ei mitään väliä jos ei merkintää , niin miksi sinne kätköön edes laitetaan loki jota pitää ajoittain uusia?
Omaan kätkööni on tullut merkintöjä postiini kännykällä kuvattuna kun se kynä nyt on 10-100m päässä autossa. En ole poistanut löytömerkintää vaikka ei lokissa olekkaan.

Kyllä löytämisen perusta on kirjaimellisesti lokata kohde joka kertoo kohteen olevan olemassa! Lahdessa oli eräs kätkö eräällä asemalla joka ylittänyt kaiken mahdollisen eli hyllytettynäkin se oli löydetävissä erittäin pitkään? Uskoisin olevan ennätys kun kohdetta lokataan yli puolivuotta vaikka sitä ei ole olemassakaan?

Viihdetähän tämä vain, joten jatketaan viihtymistä kukin tavallaan!

Avatar
pipsa
Viestit: 118
Liittynyt: Ti 16.08.2011 17:44
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja pipsa » Su 11.08.2013 21:06

AFTM#4 kirjoitti:Lahdessa oli eräs kätkö eräällä asemalla joka ylittänyt kaiken mahdollisen eli hyllytettynäkin se oli löydetävissä erittäin pitkään? Uskoisin olevan ennätys kun kohdetta lokataan yli puolivuotta vaikka sitä ei ole olemassakaan?
ei tämäkään huono saavutus ole
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... c2684ccb91

kätkö näyttää olevan olemassa, mutta sen löytymisen edellytykset on poistettu maastosta ja siksi tämäkin on laitettu hyllylle jo jonkin aikaa sitten :lol:
- pipsa -

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Löydön kriteeri

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Su 11.08.2013 23:09

aku506 kirjoitti:Itse en ymmärrä ihan tätä lokkauskriteeriniuhotusta. Jos joku haluu lokata sen filmipurkin sillankaiteessa valheellisesti, kenen ongelma se sitten on? Kyllä. Löytäjän. Ei siinä ketään muuta petä kuin itseään. Miksi siis alkaa niuhottomaan puuttuvista merkinnöistä?
Ainakaan itselläni ei ollut tarkoitus niuhottaa. Nyt on vain tullut reippaammin näitä "ei ollut kynää" -loggauksia joten halusin tuoda ilmi, että myös kätköilyssä on olemassa sääntöjä jotka velvoittavat sekä kätköjen etsijöitä että niiden piilottajia. Yksi näistä säännöistä on juurikin "Nimi lokikirjassa" -sääntö jota kätköjen piilottajat enemmän tai vähemmän valvovat.

Periaatteessahan asialla ei ole kätkön löytäjälle suurta merkitystä, vain yksi löytö poistuu tilastoista kun kätkön omistaja virheellisen loggauksen poistaa. Mutta entäpä jos kätköilijä on hiki otsalla juossut 24 tuntia ja viime minuutilla saanut 96. kätkön logattua ja haasteen ehdot täytettyä. Tyytyväisenä haasteen suorittamisesta hän menee ansaituille unille.

Viimein herättyään hän lukee sähköpostit ja sitten onkin kylmä hiki otsalla kun mukana on viesti tyyliin "loggauksesi on poistettu..." kun yhdellä kätköllä ei ollutkaan kynää eikä kiireessä ehtinyt sitä autolta hakemaan. Voihan toki olla ettei hän edes tiennyt "Nimi lokikirjasta" -vaatimuksesta kun ohjeet jäi lukematta ja heittämällä valinnut "joo joo, blaa blaa, hyväksyn termit, blaa blaa". Noh, toki virheistä oppii ja olihan 24 tuntia ja 95 löytöä hyvää harjoitusta seuraavaa kertaa varten, ja varmasti se kynäkin sitten toisella kerralla on matkassa :D

Vähitellen alkaa itselläni kyllä nyppimään "itseään siinä vain huijaa" -periaate. Mielestäni joka harrastuksessa, myös kätköilyssä, kuitenkin pitää toimia niiden ohjeiden ja sääntöjen mukaan mitä on, eikä kätköilyssä edes kovin suuria vaatimuksia ole. Lisäksi erilaisten tilastojen ja haasteiden myötä ei välttämättä huijaa vaan itseään vaan kaikkia muita harrastajia esittämällä, että on muka löytänyt x kätköä ja suorittanut y haastetta.

Tämän vuodatuksen myötä terveisiä kaikille niille kätköilijöille joiden huijauksiin en ole puuttunut. Parhaiten on jäänyt mieleen se kerta kun 23:35 aikaan ajelin EiVoiOllaTotta -kätköni ohitse ja siellähän oli loggaus menossa. Enpä huomannut purkilla käydä katsomassa mutta ainakin nettiloki sattui lipsahtamaan väärälle päivämäärälle eli seuraavan päivän puolelle... hupsis :evil:
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”