Häivetoiminta ja jästit

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
H&I.
Viestit: 133
Liittynyt: Su 25.10.2009 0:58

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja H&I. » Pe 08.07.2011 15:37

OH1MLB kirjoitti:Miten suhtautuisitte seuraavaan suoraan yhdestä lokauksesta kaapattuun lauseeseen, mikäli sellainen oman kätkönne kohdalle osuisi: "Joku retkeilijä istui nuotiolla ja oltiin jo valmiita kertomaan, millä asioilla liikutaan, kun hän pakkasi reppunsa ja poistui paikalta. Saatiin siis täysi etsintärauha." ?
En osaisi pitää pahana, vaikka jollekin retkeilijälle kerrottaisikin. Tuskinpa tälle syntyisi tarvetta kätkön tuhoamiseen.

Mutta kukapa minä olen sanomaan mitään, kun en osannut käyttää häivetoimintaa edes omaa purkkia piilottaessani, vaan jästi kävi loggaamassa FBA:n. :lol:
** H&I. - aivourheilija **

thepauliina
Viestit: 10
Liittynyt: Ma 17.08.2009 13:30

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja thepauliina » Pe 08.07.2011 16:06

Kun tuossa nyt suoraan loggaustani lainataan, niin mielestäni tuolla laavuilla sun muilla paikoilla voi kertoa olevansa kätköilijä, ja miksipä ei muuallakin. Siitä syntyy usein hyviä keskusteluja lajista ja saattaapa syntyä jopa uusi kätköilijä, jos retkeilijä oikein innostuu :). Ja kätkön paikkaahan ei ollut tarkoituskaan kenellekään paljastaa. Eiköhän meillä kaikilla ole sen verran ihmistuntemusta, että tietää kuka on potentiaalinen jästi ja kuka todennäköisesti ei. Yleensä se häivetoiminta saa ulkopuoliset tuijottamaan paljon pitempään. Mutta mikäs minäkään olen mitään sanomaan...näin vaan olen kuullut ja lukenut kokeneempienkin toimineen :?

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja aku506 » Pe 08.07.2011 16:40

Laavulla olevat retkeilijät eivät kyllä välttämättä ole pahimpia jästejä...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
teukkam
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 02.12.2009 23:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja teukkam » Ma 11.07.2011 14:20

Hehe, tulipa juuri tehtyä aiheeseen sopiva legendaarinen jästitesti. Olin menossa uudestaan samalle sillanaluskätkölle, koska siellä olevan TB:n träkkäyskoodi jäi saamatta talteen. Tullessani paikalle huomasin että joku tyttö norkoili sillalla ja tuijotteli veteen. Ajattelin, että tuon on pakko olla toinen kätköilijä, joka odottaa sopivaa hetkeä sillan alle puikkaamiseen (selkeitä jästejä kun oli myös lähistöllä liikkeellä). Tein ensin ohimarssin, ja yritin vilkuilla näkyykö merkkejä gepsistä, ei ainakaan silmään pistänyt mitään sellaista. Jäin sitten mutkan taakse paikkaan, josta oletin, että sillalla seisoskelija ei näe minua. Toivoin, että hän alkaisi etsiä kätköä paljastaakseen itsensä kätköilijäksi, ja voisin mennä reilusti esittäytymään. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, seisoskeli siinä edelleen eikä tuntunut olevan lähdössä mihinkään. Sitten päätin tehdä toisen ohimarssin, ja tällä kertaa katsoin sillalla seisojaa tiukasti silmiin ja hymyilin leveää "tiedän millä asialla olet"-virnistystä. Sillä ei ollut ihan sitä vaikutusta kuin toivoin, mutta olipa vaikutus kumminkin. Tyttö katsoi parhaimmaksi lähteä jatkamaan matkaa kiireen vilkkaa, eli kyseessä taisi olla jästi (tai sitten tosi pelokas kätköilijä). Oli miten oli, tuon jälkeen sain kaivella sillan alusta ihan rauhassa...

Avatar
sgt_pepper
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 19.12.2007 18:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja sgt_pepper » Ma 11.07.2011 16:38

Haha reilu hymy ja katsekontakti toimii aina :lol: :lol: :lol:

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Eniz » To 21.07.2011 14:13

No tarina jatkuu
Purkila toista sataa löytöä, koirapuistossa. Useimmat ovat tajunneet Häivetoiminta merkin tarkoituksen, mutta näin monessa "löytäjässä" on kuitenkin näitä vatipäitä, jotka keskustelevat koiran ulkoiluttajien kanssa kätköilystäå, Soukan koirapuiston arkistoidullani kätköllä oli joku innostunut pitämään esitelmän kätköilystä.
Seuraavat kätköilijät kirjoittivat lokiin, että puistossa olevat koiran ulkoiluttajat olivat huudelleet, että ei se kätköpurkki siellä enää ole. Arkistoin sitten koko kätkön. Aikoinaan oli ajatuksena kätköttää kaikki Espoonlahden läheiset koirapuistot, mutta kahdenkin kätköttäminen taisi olla liikaa.
Kivenlahden korapuiston Dog shit kätkö on ainakin täksi kesäksi ilmeisesti menetetty, koska häivetoiminta unohtui kävijältä ja alkoi puhumaan koiraihmisille kätköilystä.

Siis lokeja lukemalla sadat ihmiset ovat odottaneet otollista hetkeä ja hakeneet sen koittaessa kätkön, joku sitten menee koiria vilisevän koirapuiston lpäi ja laittaa nimensä kirjoihin. Valittaa vielä siitä että koiran ulkoiluttajat eivät pidä siitä että ilman koiraa liikkuvat käyvät puistossa kätköllä.

Saatan olla väärässä, mutta jos on teksissä mainittu ja laitettu häivemerkki, niin tallaista ei oikeasti pitäsi edes tapahtua.
Vatipäiden takia jouduin Soukan koirapuiston kätkön arkistoimaan. Tätä Kivenlahden Dog shit kätköä en haluaisi arkistoida, koska kätkön kuvaus on monille tuntematon ja itsekin sitä jouduin monesta lähteestä kaivamaan.

Nämä kätkön spoilaajat ovat yleensä olleet 300 - 900 kätköä löytäneitä, ilman että heillä olisi ainuttakaan omaa kätköä.

Minun mielestäni kukin saa kätköillä omalla tavallaan, mutta kätköjen spoilaus ei kuulu kätkökulttuuriin ja sitä ei pidä hyväksyä, kuitenkin nämä spoilerit kulkevat keskuudessamme ehkä arvostusta herättävän löytömäärän kera.

Mitä minä tai joku muu voisi tehdä näille spoilaajille, poistaa löytöloggaus? Asiahan on niin että nimi lokissa on löytö, mutta jos tämmöisen jäljiltä häviää kkoko loki vihko ja myös kätkö mitä teet?

Ajattelin alkaa keräämään jonkinlaista mustaa listaa näistä spoilaajista, mutta sekään ei olisi rakentavaa.

Mitä näiden kanssa pitäisi tehdä? Olen itse tehnyt ilmiselvän helppoja kätköjä koirapuistoihin kätkö käteen ja nimi vihkoon 30 sekuntia. Mutta sekään ei toimi seuraava versio onkin sitten D4 ja sitä etsissä saa selitellä koiran ulkoiluttajille mitä tahansa.


Onko tämä oikeasti vain minun ongelmani, vai onko muilla vastaavia kokemuksia kätköttämisestä? Koirapuistojen kätköttäminen lienee oma osa alueensa koska samat jästit päivystävät siellä koirineen joka päivä. Manskulle voisi helpommin laittaa mikron ja kukaan ei katsoisi perään sen loggausta.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja arisoft » To 21.07.2011 23:18

Eniz kirjoitti:Onko tämä oikeasti vain minun ongelmani, vai onko muilla vastaavia kokemuksia kätköttämisestä? Koirapuistojen kätköttäminen lienee oma osa alueensa koska samat jästit päivystävät siellä koirineen joka päivä. Manskulle voisi helpommin laittaa mikron ja kukaan ei katsoisi perään sen loggausta.
Kävin talvella etsimässä kätköä joka ei ollut koirapuistossa mutta lähellä sitä. Kätkö oli sen verran hyvin piilotettu hankeen että uskalsin sitä lähestyä vaikka puistossa pari henkilöä olikin. Jäi väliin kumminkin havupuita esteeksi ja tein hämäyskaivantoja jos olisivat ryhtyneet liian uteiaiksi. Kumminkin koiran kanssa puistossa olevalla henkilöllä ei juuri muuta virkaa ole kuin tarkkailla maastoa. Purkki tulee taatusti havaittua ennen pitkää jos sen puistoon vie kun lähialuekin on vaaravyöhykettä.

Toisen kerran kävin etsimässä koirapuistosta vihjettä tai purkkia mysteeriin. Puistoon meneminen ilman koiraa tuntui kovin mahdottomalta peitetarinalta. Niinpä jätin sen tekemättä vaikkei siellä purkkia ollukaan.

jeeeje
Viestit: 79
Liittynyt: La 16.10.2010 0:00

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja jeeeje » Pe 22.07.2011 2:42

spoilaamisesta sen verran että olen nyt useenpaan oteeseen katsonut yhtä kätkö jossa naatit heittää ja ihmiset pyörii 5-10 metrin päässä todella epäilytävän näköisenä, näistä ihmisistä olen kolmelle käynyt sanomassa että se ei ole siellä. Pistää nimitäin vähän ihmisten silmään kun kaivaa keskellä kylää pientä 5x5 metsä / risu kaistaletta vaikka kätkö on aivan eri paikassa. Lähistöllä kuitenkin pyörii näköetäisyydellä päiväs aikaan n.10 ihmistä mopojen / pyörien kanssa.

Avatar
pulk
Viestit: 131
Liittynyt: La 06.09.2008 20:40
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja pulk » Pe 22.07.2011 7:27

jeeeje kirjoitti:spoilaamisesta sen verran että olen nyt useenpaan oteeseen katsonut yhtä kätkö jossa naatit heittää
Menee semi-offtopiciksi, mutta turhan usein näkee loggauksissa mainintaa että naatit heittää, mutta ei ole sitten kuitenkaan vaivauduttu ottamaan itse parempia naatteja. Keskiarvotetuista naateista loggauksen waypointtina *) olisi oikeasti paljon apua kanssakätköilijöille, ja aktiivinen kätköttäjäkin voisi sitten korjata naattinsa saatujen korjausten perusteella. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa tämä, naatit heittävät kuvauksen mukaan noin 10m, löytömerkintöjä 46 kpl eikä ainuttakaan waypointtia.

*)ei-tradien kohdalla toki eri tavalla, esim plussana/miinuksena ilmaistuna.
Oikeasti piilottanut: 5+1+1+1+1+1+1+1 = 12

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 22.07.2011 7:30

Jästialttiissa paikassa kannattaa vinkin olla yleensä niin vahva, että purkki on nopea, tai sitten purkki on niin ilmiselvässä paikassa, ettei hakemista juuri tarvita.

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Pe 22.07.2011 9:29

sakura_ kirjoitti: Menee semi-offtopiciksi, mutta turhan usein näkee loggauksissa mainintaa että naatit heittää, mutta ei ole sitten kuitenkaan vaivauduttu ottamaan itse parempia naatteja. Keskiarvotetuista naateista loggauksen waypointtina *) olisi oikeasti paljon apua kanssakätköilijöille, ja aktiivinen kätköttäjäkin voisi sitten korjata naattinsa saatujen korjausten perusteella.
Väännä rautalangasta, siis tarkoititko että loggauksessaan mainitsee "paremmat naatit muuten olisivat N ja E", vai voiko logatessa tehdä kuvaukseen waypointin jonkun valikon alta?!
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 22.07.2011 9:57

Helovirta kirjoitti:
sakura_ kirjoitti: Menee semi-offtopiciksi, mutta turhan usein näkee loggauksissa mainintaa että naatit heittää, mutta ei ole sitten kuitenkaan vaivauduttu ottamaan itse parempia naatteja. Keskiarvotetuista naateista loggauksen waypointtina *) olisi oikeasti paljon apua kanssakätköilijöille, ja aktiivinen kätköttäjäkin voisi sitten korjata naattinsa saatujen korjausten perusteella.
Väännä rautalangasta, siis tarkoititko että loggauksessaan mainitsee "paremmat naatit muuten olisivat N ja E", vai voiko logatessa tehdä kuvaukseen waypointin jonkun valikon alta?!
Post a new log -sivulla on tekstikentän alapuolella valinnat:
+Encrypt this log entry
+Add to your Favorites
+Add a coordinate to this log

Esimerkkiloki
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Pe 22.07.2011 10:09

Tervas kirjoitti: Post a new log -sivulla on tekstikentän alapuolella valinnat:
+Encrypt this log entry
+Add to your Favorites
+Add a coordinate to this log
Dodii, kiitokset vain, olihan se vähän vaikeasti siinä oikealla... :lol:
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja LQ » Pe 22.07.2011 12:04

Jatketaan oftopiccia...
Helovirta kirjoitti:
Tervas kirjoitti: Post a new log -sivulla on tekstikentän alapuolella valinnat:
+Encrypt this log entry
+Add to your Favorites
+Add a coordinate to this log
Dodii, kiitokset vain, olihan se vähän vaikeasti siinä oikealla... :lol:
Tässä on kaksi hyvää puolta, lihavoituna ja omalla paikallaan noi koordinaatit osuu helposti silmään kätkölistauksen lokeja pikaselaessa ja kirjautumattomille koordinaatit eivät näy, (kuten eivät myöskään 'viralliset' koordinaatit). Multeissa ja mysteissä tätä ei luonnollisesti voi käyttää suoraan. Mutta mahdotonta tätä ominaisuutta ole käyttää niissäkään
esim:
N00 00.005 W000 00.010
tarkoittaisi että pohjoisnaattiin lisättävä viisi milliminuttia ja itänaatista vähennettävä 10.

Mutta jos ei ole ihan omaa koordnaattimittausta, niin voisi siinä sanallissaessa loggauksessakin etäisyyden lisäksi ilmoittaa myös sen SUUNNAN.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
H&I.
Viestit: 133
Liittynyt: Su 25.10.2009 0:58

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja H&I. » Pe 22.07.2011 12:55

LQ kirjoitti: kirjautumattomille koordinaatit eivät näy
Valitettavasti tämä ei pidä paikkaansa. Kirjautumaton löytää ne helposti. It's just one click away.

Nimim. "Sattumalta asiaan perehtynyt" :roll:
** H&I. - aivourheilija **

Avatar
LQ
Viestit: 470
Liittynyt: To 11.01.2007 12:33

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja LQ » Pe 22.07.2011 15:09

Offtopicinofftopicci.
H&I. kirjoitti:
LQ kirjoitti: kirjautumattomille koordinaatit eivät näy
Valitettavasti tämä ei pidä paikkaansa. Kirjautumaton löytää ne helposti. It's just one click away.

Nimim. "Sattumalta asiaan perehtynyt" :roll:
Nii-in, jos arvaa mistä klikata, juuri siksi puhuinkin KÄTKÖKUVAUKSESTA. Ja kyllähän ne itse kätkönkin naatit löytyy ilman sen kummempia kirjautumisia, jos niin haluaa.

Ja offtopicinofftopicinoftopiccina kiiitoksia nimeltämaintsemattomalle, uusien asioiden oppimisesta.
Piilotettu: 12 Löydetty: noin 2000 +/- 1000, en minä tarkkaan tiedä...

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 22.07.2011 23:25

OH1MLB kirjoitti:Mitä ideaa on kuvauksessa kertoa, että "naatit muuten sitten heittää sen kymmenkunta metriä". Jos tuon kerran tietää, niin miksi samantien ei kerro niitä oikeita? Purkki mereen ja koordinaatit nässyyn?
Oikeita ei ehkä ole ottanu talteen. Tuon heitonhan näkee etsiessä kovin helposti ja se on helppo painaa mieleen. Koordinaatteja taas pitää tallentaa tai kirjoittaa muistiin. Itse olen joskus katsonut naatit trackerin muistista logiin.

Itse arvostan kyllä sitäkin jos on edes arvio heiton määrästä ja suunta on ehdoton plussa. Piilottaja taas arvostaisi jos olisi ehdotus naateiksi koska niitä on sitten helpompi verrata omiin tuloksiin ja haarukoida paikkaa sopivaan suuntaan.

manny&lupe
Viestit: 20
Liittynyt: La 25.06.2011 22:53

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja manny&lupe » Pe 22.07.2011 23:57

OH1MLB kirjoitti:
sakura_ kirjoitti:
jeeeje kirjoitti:spoilaamisesta sen verran että olen nyt useenpaan oteeseen katsonut yhtä kätkö jossa naatit heittää
Menee semi-offtopiciksi, mutta turhan usein näkee loggauksissa mainintaa että naatit heittää, mutta ei ole sitten kuitenkaan vaivauduttu ottamaan itse parempia naatteja. Keskiarvotetuista naateista loggauksen waypointtina *) olisi oikeasti paljon apua kanssakätköilijöille, ja aktiivinen kätköttäjäkin voisi sitten korjata naattinsa saatujen korjausten perusteella. Hyvänä esimerkkinä vaikkapa tämä, naatit heittävät kuvauksen mukaan noin 10m, löytömerkintöjä 46 kpl eikä ainuttakaan waypointtia.

*)ei-tradien kohdalla toki eri tavalla, esim plussana/miinuksena ilmaistuna.
Mitä ideaa on kuvauksessa kertoa, että "naatit muuten sitten heittää sen kymmenkunta metriä". Jos tuon kerran tietää, niin miksi samantien ei kerro niitä oikeita? Purkki mereen ja koordinaatit nässyyn?
Joissain tapauksissa varmaan toivotaan että 'hieman pyöritään' .. eiköstä niin ? ( vai oliko sarkasmista kyse :D )

Avatar
oh1noa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 10.11.2010 10:31

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja oh1noa » La 23.07.2011 0:13

OH1MLB kirjoitti: Mitä ideaa on kuvauksessa kertoa, että "naatit muuten sitten heittää sen kymmenkunta metriä". Jos tuon kerran tietää, niin miksi samantien ei kerro niitä oikeita? Purkki mereen ja koordinaatit nässyyn?
Siksi koska ei niitä koskaan tule kirjattua ylös (täydellisessä maailmassa toki tulisi). Sen sijaan metrimäärän muistaa usein jälkikäteenkin lokausta tehdessä. Ja tästä infosta on hyötyä mm. seuraaville hakijoille.

Avatar
oh1noa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 10.11.2010 10:31

Re: Häivetoiminta ja jästit

Viesti Kirjoittaja oh1noa » La 23.07.2011 0:58

OH1MLB kirjoitti: Tässä tapauksessa siis tuosta naattien virheellisyydestä puhutaan kätkön kuvauksessa, joten olettaisin, että tekijä tietää oikeat koordinaatit?!?
Sri, luin huolimattomasti. Ehkä tuolla viitataan epätarkkuuteen mittauksessa (ns. GPS accuracy).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”