Miksi kätköni meni jo julkaisuun?

Yleistä keskustelua kätköilystä
Suvetassu
Viestit: 16
Liittynyt: La 30.10.2010 23:44

Miksi kätköni meni jo julkaisuun?

Viesti Kirjoittaja Suvetassu » Su 29.05.2011 1:28

Tervehdys kanssakätköilijät

Tein aivan ensimmäisiä omia kätköjäni. Useampi kätkö oli tarkoituksenani julkaista yhdellä kertaa.

Miten kätkö voi mennä julkaisuun minuutin sisällä sen ilmoituksesta kätkötarkastajalle.
Kätköstä ei ollut rastittuna kohtaa "Yes, this listing is active". Eli tuo ruksi oli poistettu. Julkaisupäivämääräksi olin merkinnyt myös huomisen. Lisäksi korostin viestissä kätkötarkastajalle, että kätköä ei saa julkaista ilta-aikaan ja ilmoitin, että jos ei ehdi tarkistaa sen voi julkaista maanantainakin. Siinähän se oli välittömästi ja aivan heti julkaistuna yhdeksältä illalla.
Toisinsanoen niitä ei ilmeisesti edes tarkasteta. Ainoastaan hyväksytään?!! En tosin tahtoisi asiaa yleistää, sillä muiden juuri ilmoitettujen kätköjeni osalta kaikki meni niinkuin piti ja tuli ystävällismielistä viestiäkin kätkötarkastajalta toimintaohjein. Tosin kyseessä oli eri tarkastaja.
Mitä ihmettä tein väärin?
Osin leikkimielistä harrastustahan tämä on, mutta ohjeitani asettamieni kätköjen lähestymissuosituksista on syytä kunnioittaa ja erityisesti kätkötarkastajien toimesta. FTF-huntit kun ovat paikoin erittäin raivokkaita joita en toivonut ilta-aikaan kätköalueelle, muuhun aikaan kyllä.
Jokatapauksessa Hollolassa on kohta kätköjä haettavissa hyvin kauniilta luontokohteilta.
Siispä Päijät-Hämeessä eväitä tekemään heti aamutuimaan aamukahvipöydässä.

PS. Eikö kätkötarkastajilta edellytetä edes yhtään omaa kätköä tai löytöä?

Avatar
ZeroOne
Viestit: 206
Liittynyt: To 17.12.2009 13:27

Re: Miksi kätköni meni jo julkaisuun?

Viesti Kirjoittaja ZeroOne » Su 29.05.2011 3:19

Varmaankin joku kätkötarkastaja vastaa tähän ketjuun lähiaikoina, mutta kommentoinpa nyt siltä pohjalta miten itse olen asiat ymmärtänyt toimivaksi, kun asia sinua selvästi painaa. Saapahan kätkötarkastaja sitten oikoa minunkin käsityksiäni. :)

Eli. Käsittääkseni ilman "Yes, this listing is active" -täppää kätkötarkastaja ei edes näe sinun vielä julkaisematonta kätköäsi, eli kyllä se on sinne varmaan kuitenkin jäänyt päälle. Se menee myös päälle jos klikkaat kätkön sivulta "Enable this listing". Sanoit myös että ilmoitit kätkösi kätkötarkastajalle, ja purkki julkaistiin siitä minuutissa. Ei sitä voida julkaista, jos et ilmoita sitä, ja ilmoittaminen edelleenkin tapahtuu rastittamalla tuo edellä mainittu ruutu tai klikkaamalla "Enable this listing".

"Date placed" -kenttä ei ole julkaisupäivämäärätoive eikä ainakaan -käsky, vaan kertoo vain, milloin purkki on piilotettu.

Sitä en tiedä miksi viestisi kätkötarkastajalle ei ole mennyt perille. Teitkö sen varmasti Reviewer note -tyyppisenä loggauksena kätköösi? Kätkötarkastajat eivät voi toimia sinun tahtosi mukaan ja olla koneella julkaisemassa purkkia juuri silloin kun sinä sitä toivot, vaan purkit julkaistaan kun julkaistaan sitten kun ne ovat julkaisujonossa. Purkit julkaistaan kätkökoodin mukaisessa järjestyksessä, joten jos teit kätköäsi varten sivun geocaching.comiin jo kauan aikaa sitten, saattoi se kiilata julkaisujonon kärkeen välittömästi.

Sitten, en tiedä mitä ymmärrät kätkön "tarkastamisella", mutta käytännössä kätkö tarkastetaan siten, että katsotaan, että sillä on järkevät koordinaatit, attribuutit ja kuvaus. Jos olet merkinnyt T1-tradin keskelle järveä, kätkötarkastaja huomauttaa siitä sinulle eikä julkaise kätköäsi. Samoin jos olet tehnyt T5-kätkön jossa on sekä "hengenvaara" että "sopii lapsille" -attribuutit, kätkötarkastaja huomauttaa siitä sinulle. Kätkötarkastajat siis eivät todellakaan käy etsimässä itse kätköä, eivätkä edes ratkaise mysteereitä. Muuten olisi aika monta mysteeriäkin voinut jäädä julkaisematta tässä aikojen saatossa. Hienoja ihmisiä ovat kätkötarkastajat, mutta eivät kuitenkaan yli-ihmisiä.

PS. Kätkötarkastajilla on lukuisia löytöjä ja todennäköisesti omia kätköjäkin. Työrauhan takaamiseksi he kuitenkin toimivat anonyymisti eivätkä tarkastajina ollessaan käytä omia nimimerkkejään. Kätkötarkastajien tunnukset on pyhitetty vain kätkötarkastustoimintaa varten, heillä on erilliset "siviilitunnukset" joilla löydöt logataan.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Miksi kätköni meni jo julkaisuun?

Viesti Kirjoittaja arisoft » Su 29.05.2011 11:12

Suvetassu kirjoitti:Julkaisupäivämääräksi olin merkinnyt myös huomisen.
Eihän tuo ole edes mahdollista. Olen sitä joskus yrittänyt mutta tätä päivää pidemmälle tulevaisuuteen en ole onnistunut kätköä piilottamaan.

Yhdessä kätkössä olin laittanut toiveen ettei sitä julkaistaisi ennen työpäivän loppua mutta se ilmestyi heti aamulla. Ehkä tarkastajan työpäivä oli juuri loppunut silloin :lol: :lol: :lol:

Eipä silti... FTF kätköstä haettiin silti vasta seuraavan vuorokauden puolella vaikka se olikin hyvin helppo mysteeri :roll:

Suvetassu
Viestit: 16
Liittynyt: La 30.10.2010 23:44

Re: Miksi kätköni meni jo julkaisuun?

Viesti Kirjoittaja Suvetassu » Su 29.05.2011 14:47

Ahaa elämys. Siis tuo "enable this listing" täpän käyttäminen ruksiikin sitten automaattisesti kohdan "Yes,this listing is active". Eli sain apuja asiaan.
Viesti kätkön julkaisuajasta ei silti minuutissa mennyt perille. Toivehan se on, mutta annoin mielestäni hyvin väljät aikataulut ja jyrkin toive siinä oli "ei illalla". Kolme muuta julkaisuun mennyttä kätköä julkaistiin täysin toiveeni mukaan. Mielestäni niitä on syytä kunnioittaa, sillä niillä on muutakin merkitystä kuin ettei joku tietty kaveri saakkaan siitä FTF löytöä. Se toive kun voi palvella muitakin kuin kätköilijöitä eli täysin ulkopuolisia tahoja.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Miksi kätköni meni jo julkaisuun?

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Su 29.05.2011 14:59

No eipä niistä niitä FTF:iä ihan helpolla tuntunut tulevan päivänvalossakaan :(

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Miksi kätköni meni jo julkaisuun?

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ma 30.05.2011 0:45

Suvetassu kirjoitti:Mielestäni niitä on syytä kunnioittaa, sillä niillä on muutakin merkitystä kuin ettei joku tietty kaveri saakkaan siitä FTF löytöä..
Aika mielenkiintoinen "toive"... siis että toivoo kätkön julkaisua jotta joku tietty henkilö ei saisi siitä FTF:ää.... toinen vaihtoehto toiveella on, että toivoo sitä julkaistavaksi johonkin tiettyyn aikaan, että joku oma kätköilykaveri saisi siitä FTF:n.... siksi mielestäni kaikki tällaiset toiveet pitäisi ehdottomasti kieltää / jättää huomioimatta. Mikähän se muu mahdollinen merkitys saattaisi olla...? Ainoa, joka edes etäisesti tulee mieleeni, on heijastinkätköjen tai vastaavien julkaisuajankohta, joka olisi kiva (muttei suinkaan välttämättömästi) olla pimeän aikaan.

Itse asiassa (tämä tietty ei koskaan tule toteumaan, koska on varmaan kiinni geocaching.com:sta) parasta olisi, että vaikkapa Suomeen määriteltäisiin julkaisuikkuna (esim. klo 08 - 23 tai puolestani vaikka 0-24, jotta ei sorsita niitä, jotka kätköilevät mieluiten keskellä yötä), jonka puitteissa julkaisuaika olisi satunnainen.... nythän siis on paljolti kiinni siitä, milloin arvon kätköntarkastajat sattuvat kätköjä review'aamaan ja sen mukaan kätköjä julkaistaan pääsääntöisesti nipuissa. Olenkin havainnut tiettyä siirtymää kohti aamujulkaisuja (myöhäisillan julkaisujen kustannuksella).

wiljam.i
Viestit: 93
Liittynyt: Ke 11.08.2010 7:58

Re: Miksi kätköni meni jo julkaisuun?

Viesti Kirjoittaja wiljam.i » Ma 30.05.2011 7:06

JyNu kirjoitti:
Suvetassu kirjoitti:Mielestäni niitä on syytä kunnioittaa, sillä niillä on muutakin merkitystä kuin ettei joku tietty kaveri saakkaan siitä FTF löytöä..
Aika mielenkiintoinen "toive"... siis että toivoo kätkön julkaisua jotta joku tietty henkilö ei saisi siitä FTF:ää.... toinen vaihtoehto toiveella on, että toivoo sitä julkaistavaksi johonkin tiettyyn aikaan, että joku oma kätköilykaveri saisi siitä FTF:n.... siksi mielestäni kaikki tällaiset toiveet pitäisi ehdottomasti kieltää / jättää huomioimatta. Mikähän se muu mahdollinen merkitys saattaisi olla...? Ainoa, joka edes etäisesti tulee mieleeni, on heijastinkätköjen tai vastaavien julkaisuajankohta, joka olisi kiva (muttei suinkaan välttämättömästi) olla pimeän aikaan.
...
Toki tuohon on se neljäskin vaihtoehto, oka ei näemmä heti tullut mieleesi :D

Itse olen pyytänyt kätkön julkaisua iltaselle, koska naamiointi toimii hämärässä paremmin. Tällöin etsintään ehtisi useampi halukas mukaan.

Samoin olen viritellyt kätköä tietyn tapahtuman kunniaksi ja pyytänyt julkaisua ko. tapahtumapäivälle. Eikähän tuo mikään iso ihme ole, että jonkun miitin tiimoilta tai heti sen jälkeen, julkaistaan liuta kätköjä miittipaikan lähistöllä.

Syitä siis on monia, toki kyseessähän on kaikissa tapauksissa pyyntö, eikä pyynnön toetumatta jääminen ole maailman loppu.

t.w

Avatar
ranto
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 05.05.2010 10:11

Re: Miksi kätköni meni jo julkaisuun?

Viesti Kirjoittaja ranto » Ma 30.05.2011 8:39

Kuten Suvetassu kirjoitti, niin kaveri+FTF ei ollut se syy. Jos on jotain järkeenkäypiä toiveita, niin kyllä niitä yleensä koitetaan noudattaa. Ainakin minun viimeisin kätköni julkaistiin myöhään illalla kuten toivoin - kello 18 aikaan julkaistuna se olisi ollut äkkiä koko naapuruston tiedossa.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”