Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Yleistä keskustelua kätköilystä
AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 25.10.2009 17:20

Olen loppukesästä vasta alkanut tätä lajia kokemaan ja erittäin antoisia hetkiä on ollut harrasteen parissa. :D
Olen ollut alusta alkaen sitä mieltä, että kun on nimensä laittanut logi-vihkoon on oikeutettu merkitä se löydetyksi, olenko asiassa pahasti väärässä?

Nyt kun olen selaillut erinäisiä kohteita ympäri suomea missä aikomus käydä on niiden edellisissä loggauksista todennut ensinäkin selaisen erikoisuuden, että hyllytetynkin voi logata löydetyksi hyllyttämisen jälkeen kun purkkia ei ole? Myös siten, että kertoo "tietäneensä" missä purkki, mutta ei saa sitä otettua logattavaksi kun välineitä ei ole?... Olen myös lukenut että, "palataan paikalle kunhan välineetkin asianmukaiset"...joka mielestä oikeaa toimintaa!
Itse tiedän melkoisesti purkkeja jotka pitäisi hakea mutta kannattaako kun ne voi merkata muutenkin? No tämä nyt oli hieman yli, mutta periaatteessa. Omantunnon juttuja varmasti mitä kehtaa yrittää ujuttaa tilastoihinsa?...

Hyviä turvallisia loggailuja kaikille tasapuolisesti.
----------------------------------------------------------------------

Joskus tehtävä enemmän päästäkseen vähemmällä!

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Su 25.10.2009 18:01

Eiköhän tuo käytäntö pitäisi kaikilla alaa harrastavilla olla jo tiedossa jo harrastuksen alkuvaiheessa!
Normaaleilla kätköillä käyntihän merkitään lokikirjaan, muunlaista loggausoikeuttahan ei ole.
Itse kontrolloin omien kätköjen loggauksia käydessäni kätköllä kuvaamalla lokikirjaa ja vertaamalla netistä nimimerkkejä lokikirjaan.
Jos netistä löytyy nimimerkki joka ei ole lokikirjassa niin sehän tulee poistaa. Tietenkin on syytä ottaa yhteyttä loggaajaan ennen poistoa
ja antaa mahdollisuus puolustaa käyttäytymistään!
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 25.10.2009 18:06

AFTM#4 kirjoitti: olenko asiassa pahasti väärässä?
ET!

GeoScoutJAE puhuu myös asiaa. Tästä on ollut keskustelua aiemminkin, ja tämä kyseinen ongelma on tullut myös esille. Suuri osa vastanneista taisi olla sitä mieltä, että ei nimeä lokissa --> ei lokkausta myöskään nettiin. Tietysti on aina toisinajattelioita...
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Q-Hullu
Viestit: 23
Liittynyt: La 28.03.2009 18:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja Q-Hullu » Su 25.10.2009 18:57

Tämän dileman kanssa juurikin aamulla meinasin taistella. Eilen löysin etsimäni purkin ja loggasin nimenikin purkista löytyneeseen lappuun. Mutta kun lappu ei ollut ihan login tapainen, loggasin aluksi vain notena. Myöhemmin kävi ilmi että se ei ollutkaan oikea logikirja (joka olisi toki löytynyt, jos en olisi hätiköinyt) niin muutin merkinnän kiltisti DNF:ksi.
Myöhemmin harhautavan lapun laittaja ilmoitti poistaneensa väärän paperin ja siirtäneensä minun loggauksen oikeaan logikirjaan. Edelleen tosin olin kahden vaiheilla... DNF vai found? Lopulta taivuin jälkimmäiseen, mutta silti jäi hieman paha maku suuhun. Jotenkin tuntuu että pitää vielä käydä jossain vaiheessa edes vilkaisemassa omaa nimimerkkiä oikeassa logissa.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 25.10.2009 19:14

Ai niin... Iso osa taisi olla myös sitä mieltä että erillinen paperikin riittää, jos esim: loki on paperimössöä.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Su 25.10.2009 19:56

Tässä runsaasti aikaisempaa keskustelua aiheesta, josta ihmiset ovat keskenään aivan eri mieltä niin kuin esimerkiksi fba-hunttereista, kivimuurilaskumultimikroista jne..

Avatar
GeoScoutJAE
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 09.02.2009 16:21
Paikkakunta: Oulu

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja GeoScoutJAE » Su 25.10.2009 19:57

aku506 kirjoitti:Ai niin... Iso osa taisi olla myös sitä mieltä että erillinen paperikin riittää, jos esim: loki on paperimössöä.
Minulla on noiden "paperimössöjen" ja täysien lokivihkojen/paperirullien varalta mukana eri levyisiä paperiliuskoja, joihin olen valmiiksi kirjoittanut yläreunaan:
"Lisätty lokiliuska, päivämäärä ja nimimerkki sekä lisäksi vielä oma loggaus. Näitä tapauksia on jo kertynyt jo 4 kpl. Lisäksi kerron asiasta myös nettiloggauksessani sekä lisään huoltopyyntöviestin.
Tarkkuuslajeista kiinnostuneena en halua halkoa hiuksia vaan panen ne vähintään neljään osaan!

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Su 25.10.2009 20:00

aku506 kirjoitti:Ai niin... Iso osa taisi olla myös sitä mieltä että erillinen paperikin riittää, jos esim: loki on paperimössöä.
Eikö sitä varten juurikin ole note ja lopulta hyllytys jos muutosta ilmenee asiaan sen normaalista tilasta? Minä alan heittelemään kätkön alueelle irtopapereita niihin logaten kätevästi ja täten logattu kohde sitten vai?..
Mielestäni paperimössöinen kätkö on jotain "kätkö-legendaa" johon oikeutettua vedota? Nykyiset purkit eivät aukene itsestään ja kierrettävät alumiiniset/ muoviset putkilot sitä vähemmän!

Sääntöjen mukaan en ole täysin 100% itsekkään toiminut kun palautus jäi purkille vajavaiseksi, mutta lähes. Purkin omistaja hyväksyi palautukseni, koska ei ole poistanut loggaustani josta kertonut vajaasta suorituksestani kätköllä!

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 25.10.2009 20:09

Siis paperi sinne purkin sisälle!

Toki huoltotarveilmoitus on ihan hyvä ilmoittamiseen, mutta jos ei ole sattunut kätköä aikaisemmin hakemaan ja kätkö on muuten paikallaan niin mielestäni silloin paperi purkin sisällä on ihan hyvä. Kun paperin lisää siitä hyötyy myös muutama seuraava useimmiten. Ja kyllä niitä paperimössöpurkkejakin toki on. (Esim: Yyterin golf ja uima kuopat)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

VesaK
Viestit: 81
Liittynyt: To 31.07.2008 15:35

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja VesaK » Su 25.10.2009 20:33

AFTM#4 kirjoitti:
aku506 kirjoitti:Ai niin... Iso osa taisi olla myös sitä mieltä että erillinen paperikin riittää, jos esim: loki on paperimössöä.
Eikö sitä varten juurikin ole note ja lopulta hyllytys jos muutosta ilmenee asiaan sen normaalista tilasta? Minä alan heittelemään kätkön alueelle irtopapereita niihin logaten kätevästi ja täten logattu kohde sitten vai?..
Mielestäni paperimössöinen kätkö on jotain "kätkö-legendaa" johon oikeutettua vedota? Nykyiset purkit eivät aukene itsestään ja kierrettävät alumiiniset/ muoviset putkilot sitä vähemmän!

Sääntöjen mukaan en ole täysin 100% itsekkään toiminut kun palautus jäi purkille vajavaiseksi, mutta lähes. Purkin omistaja hyväksyi palautukseni, koska ei ole poistanut loggaustani josta kertonut vajaasta suorituksestani kätköllä!
Et ehkä ole vielä kätköillyt niin pitkään että olisit törmännyt paperimössöihin? Niitä valitettavasti tulee silloin tällöin vastaan, trust me... Jotkut käyttävät kätköpurkeina esimerkiksi margariinirasioita tai jäätelöpakkauksia (joka - tiedoksi vain niitä kätkeville - on todella huono idea). Ekan talven pakkaset halkaisevat purkin jos se ei jo sitä ennen ole vuotanut. Eikä hyväkään rasia pidä vettä jos edellinen löytäjä ei sulje sitä huolellisesti. Kun vedessä lilluva paperi talvella jäätyy niin voit arvata mitä siitä on keväällä jäljellä. Lisäksi voi toki käydä niinkin, että lokikirja on niin täyteen tuherrettu, ettei siihen yksinkertaisesti mahdu.

Yleisesti katsotaan riittäväksi, kun nimi on paperissa kätköpurkin sisällä, silloin voi logata löytönsä nettiin; tämän pitäisi olla aivan itsestäänselvyys. Jos se paperi oli muu kuin oikea lokikirja, niin siitä tietenkin sitten mainitaan loggauksessa (tai jos ei loggaa nettiin niin mailissa/irkissä/muulla tavoin ilmoitetaan kätkön omistajalle). Äärimmäisessä hädässä eli jos kirjaan ei voi kirjoittaa eikä ole paperia mukana voi ottaa valokuvan lokikirjasta ja kätkörasiasta siten että kätkö on siitä tunnistettavissa, useimmat hyväksyvät senkin. Mikäli kätkörasiaan liittyy jokin kikka (naamiointi tms) niin älä kuitenkaan liitä kuvaa online-loggaukseesi, ettet spoilaa kätkön ideaa. Eli järki käteen "maastoon kylvettyjen lappujen" kanssa, minä ainakaan en voi tajuta mitä liikkuu mielessä jos heittelee irtopapereita maastoon tai edes ehdottaa sitä.

Sen sijaan lähes yksimielisesti ihmiset eivät pidä hyväksyttävänä logata löytöä selityksillä "näin purkin puun juurelta, mutta en jaksanut kiivetä sinne", "arvaan purkin olleen sillan alla koska en sitä kaiteesta löytänyt, mutta koska olin puku päällä en mennyt sinne likaamaan itseäni" tai "olin kyllä oikeissa koordinaateissa, mutta en löytänyt purkkia - lienee siis jästitty". Yleensä nämä ovat aloittelijoiden loggauksia ja kun näitä asioita silloin tällöin käydään foorumeilla läpi, niin aina joku uusi nämä asiat sisäistää.

Q-Hullu
Viestit: 23
Liittynyt: La 28.03.2009 18:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja Q-Hullu » Su 25.10.2009 21:05

Oma DNF:ni ylemmässä tapauksessa oli ihan selkeä valinta, kun oikea logi olisi ollut kirjoituskunnossa, jos sen olisin tajunnut löytää. Mutta eilen tuli vastaan myös pelkkä mini-grip pussi täynnä vedessä lilluvaa paperia. Nippu nenäliinoja ei saanut niistä kirjoituskelpoista logia, joten jätin erillisen lapun muistoksi käynnistä. Samalla kuvasin kätkön heikon tilan kätkön tekijälle tiedoksi. Kätkö onkin nyt hyllyllä odottamassa korviketta jästitylle rasialle.

Myös toinen eilisen reissun logeista on korvattu. En varsinaisesti jättänyt huoltopyyntöä, mutta mainitsin sen heikosta kunnosta. Aika vähän ihmiset ilmoittavat kätkön ja sen sisällön kunnosta. Ne kun ovat tärkeää informaatiota kätkön omistajalle. Mutta asiasta toiseen: Ainakin itselläni on linjana että jos nimi on logissa, tai jos logi huonossa kunnossa/täynnä ja puumerkki erillisellä lapulla = löytö. Tosin, jos puumerkki on jonkun toisen laittama vaikka itse olisit varsinaisen kätkön löytänyt niin siinä tulee käytyä pieni henkinen kamppailu ja silti jää pieni paha maku suuhun.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Su 25.10.2009 23:14

Q-Hullu kirjoitti: Samalla kuvasin kätkön heikon tilan kätkön tekijälle tiedoksi. Kätkö onkin nyt hyllyllä odottamassa korviketta jästitylle rasialle.
Aika vähän ihmiset ilmoittavat kätkön ja sen sisällön kunnosta. Ne kun ovat tärkeää informaatiota kätkön omistajalle.
Niinpä. Asiasta on tosiaan keskusteltu aiemmin ja kyllä tuo loggaus on info kätkön tekijälle, missä kunnossa purkki/logi on. Esimerkillistä toimintaa :!:

Itselläni tuli mieleen, kun kätkössä saattaa olla logipaperin lisäksi erinäinen määrä irtoliuskoja (osa alkuperäisestä logikirjasta irronneita), niin kyllä silloin olen mielestäni logannut "logikirjaan" tai ainakin paperiin, mikä pitäisi olla hyväksytty. Voihan ne irtoliuskat kai olla myös purkin omistajan lisäämiä, jos ei halua alkuperäistä logivihkoa vaihtaa puhtaaseen? Pitääkö tekijän täysi (hyväkuntoinen) logivihko poistaa? Sittenhän ei pääse lukemaan vanhoja loggauksia. Toivottavasti näitä ei ole (No joku nanopurkki ehkä, jossa on muutenkin jo "micro-kokoinen" liuska...) Eli hyvällä omallatunnolla mielestäni olen löytänyt kätkön, vaikka en olisi voinut logata "logivihkoon". Kunhan se on siis purkin sisällä olevaa paperia, joka on loggausta varten sinne jätetty.

Aina jos olen itse purkin löytänyt, hyvillä mielin loggaan sen. En välttämättä ole edes katsonut onko paperiliuskanippu "virallinen logivihko". Kätköpurkkeja on niin erilaisia ja sitä myötä myös logivihkoja. Purkin kuntokin saattaa olla kätkijästä riippuen vähän kyseenalainen :? ja silloin loggaa sen johonkin vapaaseen paikkaan...

Eli nimi purkissa on loggaus. Jos se puuttuu, niin silloin ei voi logata netissä.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 26.10.2009 7:39

barlow39 kirjoitti:Pitääkö tekijän täysi (hyväkuntoinen) logivihko poistaa?
Ehdottomasti ei! Minullakin on eräällä kätkölläni kätkön sisällä sekä uusi että vanhempi lokikirja.

Mielestäni kyseinen toiminta on järjestelmällistä JÄSTIMISTÄ, paitsi jos sen tekeekätkön OMISTAJA.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Jari-Matti
Viestit: 92
Liittynyt: To 12.07.2007 12:22
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja Jari-Matti » Ma 26.10.2009 8:37

Q-Hullu kirjoitti:Eilen löysin etsimäni purkin ja loggasin nimenikin purkista löytyneeseen lappuun. Mutta kun lappu ei ollut ihan login tapainen, loggasin aluksi vain notena. Myöhemmin kävi ilmi että se ei ollutkaan oikea logikirja
Eihän tuossa ole mitään epäselvää (paitsi tietysti se lokikirja). Jos purkki on näpeissä, niin sinähän olet löytänyt sen. Tämän jälkeen ainoa velvoite on geojuridinen todiste (nimmari jollain tavalla purkin sisässä), että todella olet löytänyt sen. Jos loki on niin epämääräinen, että siitä voi erehtyä, se on mielestäni kätkön tekijän murhe.
Jari-Matti
Elämä on kuin golfpallo: ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

barlow39
Viestit: 181
Liittynyt: Ma 08.09.2008 23:30

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja barlow39 » Ma 26.10.2009 10:37

aku506 kirjoitti:
barlow39 kirjoitti:Pitääkö tekijän täysi (hyväkuntoinen) logivihko poistaa?
Ehdottomasti ei! Minullakin on eräällä kätkölläni kätkön sisällä sekä uusi että vanhempi lokikirja.

Mielestäni kyseinen toiminta on järjestelmällistä JÄSTIMISTÄ, paitsi jos sen tekeekätkön OMISTAJA.
Sorry, asiavirhe johtui sanajärjestyksestä eli kysyinkin siis, että "pitääkö tekijän poistaa täysi (hyväkuntoinen) logivihko?" Kai se siis poistetaan (siis tekijä poistaa) lähinnä tilan puutteen vuoksi.

Ei kai kellään muulla ole oikeuksia purkkia muuttaa ilman lupaa... se on sitten jästimistä (sen suorittaa siis ei kätköilevä) tai myös kätköilijän toimesta sabotoimista :wink:

No on tainnut tuosta "jästimisestä" tulla jo merkitykseltään kaikkea purkkiin liittyvää sabotointia, eikä vain jästin aikaansaamaa. (Eihän sitä välttämättä tiedä, kuka purkin on tuhonnut/pilannut/muuttanut, niin olkoon se kaikki jästimistä :?: )

Itselläni on vielä omantunnon kanssa taistelua, että voinko pyytää apua eli jos pyydän vihjettä vaikka s-postilla,niin olenko enää itse löytänyt... No luen kyllä tarvittaessa kätkökuvauksen vihjeitäkin, että kai se on sitten logattavissa löydetyksi. On vaan muutama purkki, joita olen käynyt katsomassa (ja logannutkin DNF:ksi) ja vihjettä melkein jo pyytämässä. Mutta vielä ei luonto anna periksi :)

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 14.11.2009 0:48

Miksi kynättömät saavat logata nettiin kohteen löydetyksi vaikka kohteessa kerrotaan että ei kynää? Onko kynä vaikea lisä kätköillessä eli kaksi tähteäkö lisää jos kynä puuttuu, mutta missä loggg....
Kuvittelin että kaiken jo nähnyt.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja rixu » La 14.11.2009 8:41

Ei se mun mielestä loggausta oikeuta jos nimi ei ole lokissa. Jos ei ole kynää pitää sellainen jostain hakea, on sitä itsekin ravattu välillä useampi sata metriä autolle kun ei ole muistanut ottaa heti mukaan. Tai sit kirjoitettu improvisoiduilla välineillä :)
Jos ei ole nimeä logissa niin loggaus pois vaan.

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja pailakka » La 14.11.2009 12:32

AFTM#4 kirjoitti:Itse tiedän melkoisesti purkkeja jotka pitäisi hakea mutta kannattaako kun ne voi merkata muutenkin?
Jos et keksi näillä kätköillä käymiselle muuta syytä, kuin löytömäärän kartuttamisen niin ehdottomasti kannattaa merkata ne löydetyiksi heti! Ei ole muilta pois ja saat hyvät mielen, mikä kätköilyssä on se Tarkoitus.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » La 14.11.2009 20:20

pailakka kirjoitti:
AFTM#4 kirjoitti:Itse tiedän melkoisesti purkkeja jotka pitäisi hakea mutta kannattaako kun ne voi merkata muutenkin?
Jos et keksi näillä kätköillä käymiselle muuta syytä, kuin löytömäärän kartuttamisen niin ehdottomasti kannattaa merkata ne löydetyiksi heti! Ei ole muilta pois ja saat hyvät mielen, mikä kätköilyssä on se Tarkoitus.
Mikähän palaute tämä oli kun irroitetaan tekstistä osa ja annetaan sille oma valikoitu vastaus???

Kyllä aloitukseni ja jatkopalaute on ihan sääntöjen arviointia. On omilla kätköllänikin "käyty" netissä logaten, mutta koska kynää ei ole niin ei mielestään asiaa voinut logata. Palautteena kysellen asiaa "loggaajalta" joka ei haluakkaan availla pieniä kynättömiä paskapurkkeja....

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Kätkö löydetty ja sen merkintä tilastoihinsa!

Viesti Kirjoittaja finnranger » Pe 20.11.2009 9:09

GeoScoutJAE kirjoitti:Eiköhän tuo käytäntö pitäisi kaikilla alaa harrastavilla olla jo tiedossa jo harrastuksen alkuvaiheessa!
Normaaleilla kätköillä käyntihän merkitään lokikirjaan, muunlaista loggausoikeuttahan ei ole.
Löytöloggaus eiliseltä ... ei näytä käytäntö olevan selvillä:

"Purkki löyty mut ei viittitty ruveta temppuilemaan sadan sininutun edessä, että loggataan tämä vain näin virtuaalisesti..."

Kätkö Poliisi GC1N71D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”