Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Ylläpidon tiedoituksia ja höpötystä sivustoa koskien
Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 13.06.2011 21:10

Hei,

Groundspeak Inc. ilmoitti, ettei geocache.fi:n tarjoama mahdollisuus latata kätködataa (esim. GPX) rajoituksetta ja esim. kaikki Suomen kätköt sisältävänä pakettina vastannut heidän toiveitaan.

Asiaa koskevassa alkuperäisessä esityksessä kätködatan olisi saanut tarjota vain tuhannen kätkön pakettina mutta neuvotteluissa saimme sovittua maksimimääräksi käyttökelpoisemman 2000 kätköä, joka on esim. useiden Garminien tukema maksimimäärä kätköjä.

Geocache.fi:ssä on uuden rajoituksen johdosta tehty seuraavat muutokset:
- Premiumkäyttäjien oma sivu on pois käytöstä, koska sen palvelut tarjosivat tai mahdollistivat kyseistä määrää ylittävän kätkömäärän lataamisen. Tutkin, onko osa sivun palveluista mahdollista palauttaa rajoitettu määrä huomioiden.
- Kätkökartta on päivitetty sallimaan maksimissaan 2000 kätkön määrän.
- Mahdolliset pikahaut, joissa tulosmäärä on yli 2000 kätkön, on rajoitettu tarjoamaan vain kyseisen määrän kätköjä.
- Mobiilipuolen "Omat merkinnät lataa/mailaa" -palvelu rajoittaa määrän 2000 kätköön. Mikäli tulosjoukko ylittäisi määrän siitä tipahtaa ylitse menevät satunnaisesti pois.

Pahoittelen osaltani rajoituksen mahdollisesti aiheuttamaa mielipahaa.

Vaikka asia harmittaisikin niin pyydän kuitenkin suhtautumaan asiallisesti. Groundspeak Inc.:llä ei kuitenkaan ole mitään velvoitetta dataa tarjota ja Geocache.fi:n lisenssi lisäksi on poikkeuksellisen laajan palvelun mahdollistava.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

-NJ-
Viestit: 45
Liittynyt: To 09.07.2009 17:34
Paikkakunta: Kerava

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja -NJ- » Ma 13.06.2011 21:26

Hei

Kun yritän ladata kätköjä niin nuo sivut vain herjaa että linkki rikki. Onko tarkoituksella vai vahingossa?
-NJ-

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 13.06.2011 21:54

-NJ- kirjoitti:Hei

Kun yritän ladata kätköjä niin nuo sivut vain herjaa että linkki rikki. Onko tarkoituksella vai vahingossa?
Ääh, aina mä sen lapsen kadotan pesuveden mukana...

Nyt toivottavasti toimii, kiitos huomiosta!
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
rtl
Viestit: 276
Liittynyt: Ti 16.12.2008 17:01
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja rtl » Ma 13.06.2011 21:55

Sanattomaksi vetää tuon lafkan idioottimaisuus :shock:.

-NJ-
Viestit: 45
Liittynyt: To 09.07.2009 17:34
Paikkakunta: Kerava

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja -NJ- » Ma 13.06.2011 21:57

Kiitos!!! Nopeasta korjauksesta . Nyt toimii.
-NJ-

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 13.06.2011 22:20

Eikös kätködata ole tekijän ip:tä, kuten purkitkin.

Tätä voisi verrata moderoituun keskustelupalstaan, josta vielä 'saa' maksaa.

Ehkä tämä on alkutahdit uudelle api yms hässäkälle...

Avatar
SalmonSnake
Viestit: 66
Liittynyt: To 03.12.2009 16:38
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja SalmonSnake » Ti 14.06.2011 0:14

Ja kas, .fi sivusto korjaa tämänkin ihmeellisyyden.
Eli kun olin päivittänyt Nuvi-tätiin kaikki Suomen kätköt poi-tiedostoina alkukuusta, voin
karttahaun hakulomakkeella valita uusimmat 2000 kätköä ajalle 5.6. - tänään ja saada näin
Nuvi-tädin ajan tasalle.

(Tosin "Oma ehto": löytymättä, "Lisäehdot": julkaistu 5.-13.6.2011 väittää etten olis löytänyt kätköä
GC2W8T6, julkaistu: 07.06.2011, Wanha puusilta (löytynyt 8.6.). On varmaan omaa karttahaun käytön osaamattomuuttani tahi muuta kämmäystäni joka varmaan korjaantunee kun .comista tulee apinapäivitys.)

Edith: tässä linkki kyselyyn http://www.geocache.fi/kartta?p=599331&q=1669210
ja tässä puuttuva välilyntinäppäimen painallus, olen pahoillani typosta:
Elwood: "It's 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, a half a pack of cigarattes, it's dark and we're wearing sunglasses."
Jake: "Hit it."

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ti 14.06.2011 1:18

SalmonSnake kirjoitti:(Tosin "Oma ehto": löytymättä, "Lisäehdot": julkaistu 5.-13.6.2011 väittää etten olis löytänyt kätköä
GC2W8T6, julkaistu: 07.06.2011, Wanha puusilta (löytynyt 8.6.). On varmaan omaa karttahaun käytön osaamattomuuttani tahi muuta kämmäystäni joka varmaan korjaantunee kun .comista tulee apinapäivitys.)

Edith: tässä linkki kyselyyn http://www.geocache.fi/kartta?p=599331&q=1669210
ja tässä puuttuva välilyntinäppäimen painallus, olen pahoillani typosta:
Kääk, nyt olen jo sanaton...

Ongelma itsessään vaikuttaa vanhemmista tuotoksistani tutulta "viimeisimmän löydön bugi" joka tosin pitäisi olla moninkertaisesti varmennettuna korjattu uudestakin kartasta.

Mutta koska tietokone+haksu10 niin tein tässä testejä, testejä, lisää testejä, epätoivoisia testejä, lisää testejä... ja en millään saa tuota kätköä löytämättömänä ilmaantumaan :(

Vaihtoehtoja onkin
- aavevika
- tilastoviive
- aavevika
- dataviive
- aavevika
- viiveaka
- ali baba

Mutta tämän osalta tutkimus jatkuu. Luonnollisesti voi nyt tuo kätkö olla kadonnut haun tuloksista, se sopisi vallan hienosti kokonaisuuteen. Nooh, täytyyhän sitä aina olla tutkittavana joku omituisuus mikä ajaa minun mielenterveyteni lopullisesti rajan yli hihiiiiii POKS
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Juhaz
Viestit: 28
Liittynyt: To 15.03.2007 16:52
Paikkakunta: Vaasa

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja Juhaz » Ti 14.06.2011 1:30

Seq kirjoitti:Eikös kätködata ole tekijän ip:tä, kuten purkitkin.
On toki. Kukin tekjä on kuitenkin gc.comin käyttöehdot hyväksymällä antanut Groundspeakille täydet jälleenmyyntioikeudet ip:hensä. Kellään muulla tälläistä oikeutta ei ole, joten esim. Haksun pitäisi kysyä jokaiselta tekjältä erikseen lupaa, mikä on luultavasti käytännössä mahdotonta... voisi tietysti heittää ilmaan ajatuksen vaikkapa gc.fi:n profiilissa olevasta asetuksesta jolla kukin kätköilijä voisi antaa sen luvan kaikille omille kätköilleen - aika moni luultavasti näin tekisi, ja näiden kätköjen osalta rajoitukset voitaisiin painaa villaisella. Tiedämättä sopimuksen sisältöä, veikkaisin kuitenkin että tuollainen talloisi Groundspeakin varpaille sen verran rankasti, että pääsyn kätködataan voisi sen jälkeen unohtaa - ei groundspeakilla ole mitään velvollisuutta tarjota kolmannelle taholle pääsyä tietokantaansa, vaikka sillä datan levitykseen olisikin jotain muuta kautta saatu oikeus.
Seq kirjoitti:Ehkä tämä on alkutahdit uudelle api yms hässäkälle...
Tuskinpa sieltä yhtään sen vähemmin rajoituksin dataa tulee saamaan pihalle, sen verran mustasukkaisesti tuo firma varjelee "omaa" dataansa. Tuskin tilanteeseen tulee muutosta, kuin korkeintaan huonompaan suuntaan, jollei joku vaihtoehtoinen, avoimempi listaussaitti pääse niskan päälle. Garminin yritys ei valitettavasti tuntunut ottavan tuulta siipiensä alle...

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ti 14.06.2011 3:21

_rtl kirjoitti:Sanattomaksi vetää tuon lafkan idioottimaisuus :shock:.
Tismalleen. Paitsi että minulla on kyllä paljonkin sanomista. Minä olen maksanut tuolle riistofirmalle premiumista lähes pelkästään siksi, että voin käyttää haksun mainioita lisäpalveluita. Groundspeak itse tekee näköjään parhaansa, että lopettaisin maksamisen.

Ensin Groundspeak uhkaa lopettaa tuen Liven Symbian-versiolta (jota ainakin toistaiseksi olen käyttänyt), sitten viedään mahdollisuus hakea suomalaiset kätköt yhtenä tiedostona. Onko parempi, että pyöritän maksimimäärää maksimikokoisia kyselyitä pyörimässä Groundspeakin servereillä? Pitää siinä tapauksessa sitten pistää päivittäinen PQ-rumba pyörimään, vaikka siitä nimenomaan haksun palvelun takia luovuin. Sitten kaiken päälle vielä kaikki se pelleily gc.comin kätkösivujen rajoituksilla, joiden takia en voi itse mm. päättää, miten leveässä ikkunassa kätkökuvauksia katson.

Onko Groundspeakillä Suomessa kätyri, joka tekee ehdotuksia tavoista, joilla suomalaisia käyttäjiä voi parhaiten kiusata?

Tällainen saa vakavasti harkitsemaan koko harrastusta, sillä keksin kyllä muutakin tekemistä, vaikka kätköilyn edut ovat mainiot. Minä voin maksaa harrastusmahdollisuudesta kaupalliselle yritykselle, mutta silloin minun pitää saada vastineeksi muutakin kuin kiusantekoa. Tuollaiset määrärajoitukset ovat silkkaa kiusantekoa, sillä millään teknisillä syillä rajoituksia ei voi perustella, kun kerran haksunkin koneet kykenevät kätkötiedostot tuottamaan ja jakelemaan. Juuri tuo latausmahdollisuus oli yksi niistä syistä, joiden vuoksi maksoin premiumista firmalle, jonka toimintatavat ovat ajoittain kyseenalaisia, vaikka laillisia varmasti ovatkin.

Jos joku saa aikaan varteenotettavan kilpailevan globaalin kätkösivuston, voisin siirtää omat kätköni pois Groundspeakin palvelimilta. Nykyiset kilpailijat eivät valitettavasti pärjää. Puhtaasti suomalainenkin kätkösivusto voisi olla hyvä vaihtoehto, sillä satunnaisille ulkomaanmatkoille voisin edelleen hakea kätköjä Groundspeakin kautta. Olisiko siis aika harkita suomalaisen kätkösivuston perustamista? Se tietysti edellyttäisi sitä, että merkittävä osa kätköntekijöistä siirtäisi kätkönsä suomalaiselle sivustolle. Ainakin omat kätköni voisin hyvin siirtää uudelle sivustolle, jos näyttää siltä, että se saa kannatusta.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ti 14.06.2011 3:53

haksu10 kirjoitti:Geocache.fi:ssä on uuden rajoituksen johdosta tehty seuraavat muutokset:
- Premiumkäyttäjien oma sivu on pois käytöstä, koska sen palvelut tarjosivat tai mahdollistivat kyseistä määrää ylittävän kätkömäärän lataamisen. Tutkin, onko osa sivun palveluista mahdollista palauttaa rajoitettu määrä huomioiden.
Olisiko mahdollista palauttaa palvelu omien suomalaisten löytöjen osalta? Eikö Groundspeak itsekin anna mahdollisuuden hakea omat löydöt yhtenä gpx-tiedostona, vaikka määrä ylittäisi tuon 2000? Tarvitsen omat suomalaiset löydöt sisältävän tiedoston, jotta saan pyöräytettyä GSAKissa tilastokuvat.

Entä hyväksyisikö GS mahdollisuuden hakea suomalaiset kätköt valmiina 2000 kätkön paloina, joita saisi noutaa esimerkiksi 5 kpl/päivä? Nämä voisi järjestää vaikkapa lääneittäin. Jos kätköjä on läänissä enemmän kuin 2000, ne voisi jakaa esimerkiksi GC-koodin mukaan 2000 kätkön paloihin. Tai sitten kätköt voisi jakaa pelkän GC-koodin perusteella 2000 kätkön paloihin.

Lisäksi voisi olla vielä tiedosto, jossa on 2000 uusinta kätköä ja 2000 viimeksi muutettua kätköä.

Avatar
Fisherman77
Viestit: 186
Liittynyt: Ma 25.12.2006 12:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja Fisherman77 » Ti 14.06.2011 8:36

NMS68 kirjoitti:
_rtl kirjoitti:Sanattomaksi vetää tuon lafkan idioottimaisuus :shock:.
Tismalleen. Paitsi että minulla on kyllä paljonkin sanomista. Minä olen maksanut tuolle riistofirmalle premiumista lähes pelkästään siksi, että voin käyttää haksun mainioita lisäpalveluita. Groundspeak itse tekee näköjään parhaansa, että lopettaisin maksamisen.

Ensin Groundspeak uhkaa lopettaa tuen Liven Symbian-versiolta (jota ainakin toistaiseksi olen käyttänyt), sitten viedään mahdollisuus hakea suomalaiset kätköt yhtenä tiedostona. Onko parempi, että pyöritän maksimimäärää maksimikokoisia kyselyitä pyörimässä Groundspeakin servereillä? Pitää siinä tapauksessa sitten pistää päivittäinen PQ-rumba pyörimään, vaikka siitä nimenomaan haksun palvelun takia luovuin.
Livestä en ota kantaa, koska kyseistä palvelua en ole koskaan käyttänyt, mutta tuo koko Suomen kätköpaketin katoaminen sapettaa vietävän paljon. Täytyy myös ruveta rakentamaan taas koko Suomen kattavaa pq-systeemiä joita tuli pyöritettyä ennen haksun loistavaa pakettia. Joku tietysti saivartelee, että täytyykö olla suuruuden hullu ja pyörittää koko Suomen kätköjä gsakissa, mutta itse tykkäsin klaarata siten kokomaan purkkien määrää ja toisaalta silloin pystyit lähtemään ihan päähän pistosta minne tahansa, eikä erikseen alkaa ihmettelemään pq:n tilaamista. *huoh* :cry: :cry: :roll: :twisted:

Avatar
Gekkonen
Viestit: 85
Liittynyt: Su 07.02.2010 0:34

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja Gekkonen » Ti 14.06.2011 8:42

Ihan vaan mielenkiinnosta, mihin ihmeeseen kukaan tarvitsee tietoja kaikista Suomen kätköistä? Käykö joskus niin että herää Tuupovaarassa gepsi kourassa ja tarttee äkkiä saada purkki alle?

Vai johtuuko ymmärryksen puute siitä että käytän ainoastaan puhelinta kätköilyssä. Ja data siirtyy tarvittaessa aina tien päällä.

Avatar
Fisherman77
Viestit: 186
Liittynyt: Ma 25.12.2006 12:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja Fisherman77 » Ti 14.06.2011 8:57

Gekkonen kirjoitti:Ihan vaan mielenkiinnosta, mihin ihmeeseen kukaan tarvitsee tietoja kaikista Suomen kätköistä? Käykö joskus niin että herää Tuupovaarassa gepsi kourassa ja tarttee äkkiä saada purkki alle?

Vai johtuuko ymmärryksen puute siitä että käytän ainoastaan puhelinta kätköilyssä. Ja data siirtyy tarvittaessa aina tien päällä.
Ei ole puhelimessa mitään nettiyhteyksiä, kun kotonakin saa tarpeeks koneella istua. Ja toisaalta itseäni kiinnostaa että montako purkkia on Suomessa vielä haettavana... Viimeksi kun pystyin vielä päivittämään gsak-tiedoston, niin purkkeja oli haettavana 13924 kpl.
Lisäksi on vielä sekin seikka, että nyt kun tiedän koko maan purkit, niin mysteerejä tulee ratkottua ennakkoon ja ne on tallennettuna tuolla gsak ohjelmassa oikeilla koordinaateilla jolloin nekin siirtyvät gps:iin oikein kun lähden tietylle alueelle. Eikä minun tarvitse kantaa erillistä listaa mukanani ja sitten näpytellä maastossa koordinaatteja.

Avatar
Giliad
Viestit: 222
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ti 14.06.2011 10:05

Gekkonen kirjoitti:Vai johtuuko ymmärryksen puute siitä että käytän ainoastaan puhelinta kätköilyssä. Ja data siirtyy tarvittaessa aina tien päällä.
Osittain varmaan :)

Mulla on ollut tapana ladata kaikki Suomena kätköt autonavigaattoriin. Haksun sivuilta kun lataa ja gsak:n kautta pyöräyttää, saa parkkipaikat, ratkottujen mysteerien koordinaatit ja muutkin waypointit samalla omina kuvakkeinaan tomtomin näytölle. Kännykällä mäkin hoidan varsinaisen kätköilyn, eli käytännössä lähestymisen. Vaan useammin kuin kerran on jossain periferiassa mobiilinetin toimivuus ollut sitä luokkaa, että kirjekyyhky olisi nopeampi. Silloin on erittäin kätevää, että saa koordinaatit poimittua ja käsin syötettyä kännykkään esim. autonavigaattorista. Kaikkien kätköjen lataamisessa on ollut se iso hyvä puoli, ettei kesälomamatkalle lähtiessä tarvitse miettiä, että mihis asti se mun pocket query nyt taas riittikään.

No, mut kai tässä on taas siitä kyse, että meillä Suomessa on pitkälti Haksun ansiosta asiat vaan niin paljon paremmalla tolalla kuin muualla maailmassa. Ja on itse asiassa muutoksen jälkeen edelleenkin. Saavutetuista eduista ei vaan pitäis joutua tinkimään ;)

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ti 14.06.2011 10:25

Fisherman77 kirjoitti:
NMS68 kirjoitti:
_rtl kirjoitti:Sanattomaksi vetää tuon lafkan idioottimaisuus :shock:.
Tismalleen. Paitsi että minulla on kyllä paljonkin sanomista. Minä olen maksanut tuolle riistofirmalle premiumista lähes pelkästään siksi, että voin käyttää haksun mainioita lisäpalveluita. Groundspeak itse tekee näköjään parhaansa, että lopettaisin maksamisen.

Ensin Groundspeak uhkaa lopettaa tuen Liven Symbian-versiolta (jota ainakin toistaiseksi olen käyttänyt), sitten viedään mahdollisuus hakea suomalaiset kätköt yhtenä tiedostona. Onko parempi, että pyöritän maksimimäärää maksimikokoisia kyselyitä pyörimässä Groundspeakin servereillä? Pitää siinä tapauksessa sitten pistää päivittäinen PQ-rumba pyörimään, vaikka siitä nimenomaan haksun palvelun takia luovuin.
Livestä en ota kantaa, koska kyseistä palvelua en ole koskaan käyttänyt, mutta tuo koko Suomen kätköpaketin katoaminen sapettaa vietävän paljon. Täytyy myös ruveta rakentamaan taas koko Suomen kattavaa pq-systeemiä joita tuli pyöritettyä ennen haksun loistavaa pakettia. Joku tietysti saivartelee, että täytyykö olla suuruuden hullu ja pyörittää koko Suomen kätköjä gsakissa, mutta itse tykkäsin klaarata siten kokomaan purkkien määrää ja toisaalta silloin pystyit lähtemään ihan päähän pistosta minne tahansa, eikä erikseen alkaa ihmettelemään pq:n tilaamista. *huoh* :cry: :cry: :roll: :twisted:
Minun puolestani saavat saivarrella. Vaikka käytän Liveä (etenkin urbaanissa) maastossa, haluan koordinaatit myös käsigepsiin, joka on tarkempi ja maastokelpoisempi. Haksun systeemillä sai riittävän tuoreet tiedot yhdestä tiedostosta riippumatta siitä, missä sattuu liikkumaan. Esimerkiksi viime kevään työmatkalla oli helppo noukkia satunnaisia purkkeja reitin varrelta, kun gepsissä olivat kaikki Suomen kätköt. Vaikka alustava ajoreitti oli tehty etukäteen, todellinen reitti mietittiin uusiksi joka päivä sekä aiempien päivien kokemusten että lumitilanteen mukaan, sillä ajoimme edestakaisin lumettoman ja lumisen alueen välillä. Toteutunut reitti oli Helsinki-Savonlinna-Rauma-Kuopio-Oulu-Rovaniemi, mutta ei suinkaan suorinta ja lyhintä reittiä. Esimerkiksi Oulu-Rovaniemi -osuudella päätettiin yhdessä risteyksessä jatkaa matkaa Taivalkoskelle ja sieltä Ranualle, koska lumitilanne näytti suosivan reittimuutosta.

Koska erilaisia sekalaisiin kohteisiin suuntautuneita matkoja tulee sekä töissä että vapaa-aikana, on todella mukavaa, että gepsiin saa nopeasti päivitetyt tiedot, ettei tarvitse viime tipassa ennen matkaa tehdä taskukyselyitä ja siirrellä dataa gepsiin ja toivoa, että mikään ei mene pieleen. Haksun ansiosta olen voinut hoitaa koko jutun näppärästi yhdellä tiedostolla. Nyt kai pitää palata takaisin käyttämään Groundspeakin kivikautista systeemiä.

Tltl
Viestit: 34
Liittynyt: Ti 29.06.2010 10:33

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja Tltl » Ti 14.06.2011 10:58

NMS68 kirjoitti:Entä hyväksyisikö GS mahdollisuuden hakea suomalaiset kätköt valmiina 2000 kätkön paloina, joita saisi noutaa esimerkiksi 5 kpl/päivä? Nämä voisi järjestää vaikkapa lääneittäin. Jos kätköjä on läänissä enemmän kuin 2000, ne voisi jakaa esimerkiksi GC-koodin mukaan 2000 kätkön paloihin. Tai sitten kätköt voisi jakaa pelkän GC-koodin perusteella 2000 kätkön paloihin.

Lisäksi voisi olla vielä tiedosto, jossa on 2000 uusinta kätköä ja 2000 viimeksi muutettua kätköä.
Oliko GS:llä vaatimuksia näiden 2000 kätkön pakettien latausmääristä? Voisiko nuo Koko Suomi -paketit tosiaan generoida kuten ennenkin, mutta jakaa ne vain 2000 kätkön palasiksi? Vaihtoehtona nuo 2000 uusinta ja 2000 muutosta, ja lisäksi 2000 viimeisintä arkistointia, ne olisivat tässä tilanteessa erittäin hyödylliset. Tuntuu typerältä alkaa alkeellisesti ja manuaalisesti koota kymmeniä PQ:ita, kun Koko Suomi -paketit hoiti homman upeasti ja automaattisesti.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja NMS68 » Ti 14.06.2011 11:09

Juhaz kirjoitti:Tuskinpa sieltä yhtään sen vähemmin rajoituksin dataa tulee saamaan pihalle, sen verran mustasukkaisesti tuo firma varjelee "omaa" dataansa. Tuskin tilanteeseen tulee muutosta, kuin korkeintaan huonompaan suuntaan, jollei joku vaihtoehtoinen, avoimempi listaussaitti pääse niskan päälle. Garminin yritys ei valitettavasti tuntunut ottavan tuulta siipiensä alle...
Kun en liiketoiminnasta mitään ymmärrä, tuntuisi siltä, että hyvälle kilpailevalle kätkösivustolle olisi tilausta. Geocache.fi:llä olisi nähdäkseni lähes kaikki palikat valmiina (uusien kätköjen teko ja sivuston kääntäminen isoille eurooppalaisille kielille tarvittaisiin), jotta sen pohjalta voisi rakentaa paljon Groundspeakia paremman kätköilysivuston. Ainoa ongelma on kätködatan ja käyttäjien hankkiminen. Suomessa käyttäjien ja kätköjen hankkiminen voisi onnistuakin, mutta muualla Euroopassa se taitaisi olla liian vaativaa suoritus, vaikka geocache.fi hakkaa Groundspeakin käytettävyydessä mennen tullen.

Mitenkäs nämä puolalaisten, virolaisten, venäläistä ynnä muiden omat kätköilysivustot? Millaisia ne ovat käytettävyydeltään? Terrakätkösivusto käyttöliittymä ainakin on surkea. Voisiko noiden pohjalta yrittää saada kasaan monopolin murtajaa?

teameimi
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 27.12.2006 13:05
Viesti:

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja teameimi » Ti 14.06.2011 11:17

Tltl kirjoitti:Oliko GS:llä vaatimuksia näiden 2000 kätkön pakettien latausmääristä? Voisiko nuo Koko Suomi -paketit tosiaan generoida kuten ennenkin, mutta jakaa ne vain 2000 kätkön palasiksi? Vaihtoehtona nuo 2000 uusinta ja 2000 muutosta, ja lisäksi 2000 viimeisintä arkistointia, ne olisivat tässä tilanteessa erittäin hyödylliset. Tuntuu typerältä alkaa alkeellisesti ja manuaalisesti koota kymmeniä PQ:ita, kun Koko Suomi -paketit hoiti homman upeasti ja automaattisesti.
Moi,

minä juttelin tästä asiasta eilen Groundspeakin kanssa, joten vastaan itse. Keskustelu lähti sitä, että eräässä toisessa maassa oli haaveiltu, että maakohtaiset kätköt saisi samaan tapaan yhtenä pakettina kuin Suomessa. Meillä geocache.fi:ssa Suomi-data oli tällalailla rajoituksetta jaossa yhtenä pakettina siksi, että aiemmin ei oltu sovittu määrärajoituksista. Nyt kun asia nousi pöydälle, niin siitä myös piti sopia.

Groundspeak haluaa varmistaa kaksi asiaa:

1) että geocaching.com:in lisenssin alaista dataa ei jaella sellaisten välikäsien kautta, jotka eivät ole suhteessa geocaching.com:iin. Tämä oli liian helppoa kun kaikki kätköt olivat samassa paketissa.
2) että Geocaching.com on ainut ja paras lähde saada geocaching.com data täydellisenä.

Näiden kahden asian motiivina ovat toisaalta harrastusta tukevat ja toisaalta kaupalliset asiat. Kätködata on heidän liiketoimintansa kannalta olennaista.

Kuten ennenkin, niin kauan kuin geocache.fi tarjoaa geocaching.com:ia tukevia palveluita, me voimme tarjota heidän dataansa. Ja koska näin haluamme tehdä, niin edellisen voi yksinkertaisesti sanoa niin, että tuota 2000 kätkön rajoituksen kiertoa ei lähdetä geocache.fi:n puolesta toteuttamaan vaan pyritään tarjoamaan palvelut sellaisena että ne täyttävät Groundspeakin asettamat ehdot. Tässä ei ihan hirveästi voivottelu auta.
Jussi / TeamEimi / http://www.kivenalla.fi

Avatar
Giliad
Viestit: 222
Liittynyt: Pe 29.08.2008 8:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muutoksia premiumkäyttäjien palveluissa

Viesti Kirjoittaja Giliad » Ti 14.06.2011 11:29

Hieno selvennys teameimiltä, kiitos siitä. Geocache.fi:n aseman tässä ymmärrän täysin. Se mikä oikeasti risoo on
teameimi kirjoitti:2) että Geocaching.com on ainut ja paras lähde saada geocaching.com data täydellisenä.
että tarjoaisivat sitä pahus vieköön sitten sellaisena :?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ylläpidon tiedotteet”