Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Ylläpidon tiedoituksia ja höpötystä sivustoa koskien
Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 13.12.2010 21:43

Hei,

olen luvannut järjestää tarvittaessa ns. geokätkö"gallupin" (tm) Suomen Gallup

Tänä vuonna pikkulinnut liversi siihen suuntaan että lupaus tuli lunastaa, ja niinpä aloin väsäämään. Tuon tämän asian näin yllättäen esille koska vuosi lähenee loppuaan ja laajamittaisemmat suunnittelupalaverit veisivät aikaa ja yhteisen mielipiteen saaminen on vaikeaa. Niinpä äänestys on yksinkertainen ja aiempia vuosia noudatteleva.

Koska gallup (tm) -sanaa ei saa käyttää, onkin nimikkeenä Suomen parhaat kätköt 2010 ja äänestys löytyy täältä!

Yleistä:

Äänestys on käynnissä ja jatkuu 9.1.2011 klo 23:59:59 saakka. Valintojaan voi muuttaa äänestysaikana.

Äänestää voi geocache.fi -palveluun rekisteröitynyt ja jokaisella äänestäjällä on 10 ääntä jotka voi jakaa vapaasti haluamiensa kätköjen kesken, vaikka kaikki äänet yhdelle taikka yksi ääni kymmenelle tai muuten sopivalla tavalla :)

Äänestää ei voi omia kätköjään.

Muuta:

Koska äänestys on ensimmäinen kerta geocache.fi:ssä niin haetaan samalla tässä ketjussa suuntaviivoja äänestykseen. Seuraavat on omia mietintöjäni ja kommenttejani:

Aluksi maininta että testeistä huolimatta aina on mahdollista että jokin äänestyslaitteessa on vialla - jos äänestys ei onnistu tai saat vääriä virheilmoituksia kerro siitä täällä tai viestittelemällä allekirjoittaneelle. Äänestyslaite on tässä vaiheessa hyvin simppeli, teen parannuksia jne. kun ehdin ja keksin jne :)

Äänestystuloksista tulee tarjolle mahdollisimman kattavat tiedot, kuitenkin siten ettei äänestäjiä yksilöiviä tietoja kerrota.

Koska äänestys on "yhden miehen takana" niin halutessa voidaan sopia viralliset valvojat, jotka saavat käyttöönsä näin sovittaessa myös tarkemmat listat nimimerkkeineen tarkastusta ja valvontaa varten. Mietin jäävätä omat kätköni äänestyksestä mutta... se ei tuntunut kuitenkaan hyvältä idealta, haluanhan itsekin nähdä miten omat kätköt pärjää tässä nopeasti laajenevassa kätkövalikoiman joukossa.

Kirjoittelen ja kommentoin lisää kun mieleen tulee asioita. Pitäkää tekin ääntä ja kertokaa jos joku on huonosti jne jne jne :)

EDIT 22:34
Muutin äänestystä siltä osin että ääniä on edelleen 10 mutta voi äänestää myös käyttäen vähemmän ääniä.
Tämä tuntui loppujen lopuksi järkevämmältä jotta voi äänestää vaikkei keksisi kaikkien 10 pisteen edestä hyviä kätköjä.

EDIT 23:10
Parannuksia härveliin, mm. välistä mahdollisesti poistetut äänet poistuu nyt listasta jättämättä tyhjää väliä
Lisätty myös tunnistus joka huomauttaa, mikäli äänestettyyn kätköön ei ole löytöloggausta / webbikamerakuvaa / osallistumista miittiin
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
H&I.
Viestit: 133
Liittynyt: Su 25.10.2009 0:58

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja H&I. » Ma 13.12.2010 22:31

Tämä on varmaan kaikille muille selvä juttu, mutta jäin ihmettelemään, että mitä tässä äänestetään. Parhaita tänä vuonna löytyneitä kätköjä? Vai saako äänestää vaikka vuonna 2000 löytämäänsä kätköä, jos se edelleen tuntuu paremmalta kuin nämä myöhemmin löytyneet? Tai saako äänestää kätköä, jota ei ole edes löytänyt?

Itse äänestys on mainio asia ja varmasti osallistun. Ainoastaan säännöt ovat noviisille epäselvät.
** H&I. - aivourheilija **

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 13.12.2010 22:34

Ketjun ensimmäiseen viestiin keräsin parit kommenttini jotta en täytä koko ketjua omin muutosviestein :)
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 13.12.2010 22:49

H&I. kirjoitti:Tämä on varmaan kaikille muille selvä juttu, mutta jäin ihmettelemään, että mitä tässä äänestetään. Parhaita tänä vuonna löytyneitä kätköjä? Vai saako äänestää vaikka vuonna 2000 löytämäänsä kätköä, jos se edelleen tuntuu paremmalta kuin nämä myöhemmin löytyneet? Tai saako äänestää kätköä, jota ei ole edes löytänyt?

Itse äänestys on mainio asia ja varmasti osallistun. Ainoastaan säännöt ovat noviisille epäselvät.
Laitoin lisäyksen äänestyssivulle tästä asiasta, suuret kiitokset viestistäsi!

Äänestää voi siis kaikkia Suomen kätköjä riippumatta niiden julkaisupäivästä taikka omasta löytöpäivästä.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
JSGeo
Viestit: 26
Liittynyt: To 24.12.2009 9:24
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja JSGeo » Ke 15.12.2010 16:39

Olin kätköilyn tiimoilta näillä sivuilla seikkaillessani joskus huomannut näitä aiempien vuosien äänestyksiä ja jopa hieman niiden tuloksiakin tutkinut. Nyt sitten päätin osallistua tähän äänestyksenkin ensimmäistä kertaa. Kun sitten löytämiäni kätköjä selasin, huomasin että äänen ansaitsevia kätköjä on enemmän, kuin mihin nämä 10 ääntä riittävät. Vielä, kun muutamalle helmelle olisi halunnut useammankin äänen antaa. Joutui siis hieman ”arpomaan” mikä kätkö äänen saa ja joutui useammankin äänen ansainneelle kätkölle antamaan vaan yhden äänen. (Muilla samoja ongelmia!?) Ajattelinkin nyt yleiseen keskusteluun heittää muutamia ajatuksia tulevaisuuden varalle. Voisiko äänien määrää kasvattaa per kätköilijä. Toinen mieleen tullut juttu oli ”Oscar-gaalan” -tyyppisesti jakaa homma kategorioihin. Hankala kun on arvioida upeaa kätkötoteutusta keskellä ”ei mitään” (Siis ”kätkö purkit” joihin on käytetty aikaa ja vaivaa.) sekä ”perus purkilla” varustettua upeaa luontokohdetta tms. toisiinsa. Molemmista kuitenkin tulee hyvälle mielelle. Siispä voisi olla sarjat; upea purkki ja mahtava paikka/elämyskohde. (Lisäksi tietenkin voisi homman antaa karata käsistä ja lisätä sarjoja paras mysteeri, multi ja tradi.) Toki voisi olla myös yleinen sarja, joka vastaisi tätä nykyistä äänestysmallia tai tuon yhteenvedon voisi noiden kategorioiden äänistä generoida.
Tästä on taidettu jo aiemmin keskustella, jos oikein muistan, mutta jonkinlainen painotuskin voisi olla hyväksi kätköillä. Joillakin kätköillä kun kävijöitä vain muutamia vuodessa. ( = vähän ääniä äänestyksessä vaikka olisi hyväkin kätkö.)

Nämä siis ovat nyt minun ”epämääräisen, pätkivän ajatusmaailman tuotoksia” :shock:
Pieni kätkö, iso riemu.

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja small oaks » Ke 15.12.2010 17:07

JSGeo kirjoitti:Olin kätköilyn tiimoilta näillä sivuilla seikkaillessani joskus huomannut näitä aiempien vuosien äänestyksiä ja jopa hieman niiden tuloksiakin tutkinut. Nyt sitten päätin osallistua tähän äänestyksenkin ensimmäistä kertaa. Kun sitten löytämiäni kätköjä selasin, huomasin että äänen ansaitsevia kätköjä on enemmän, kuin mihin nämä 10 ääntä riittävät. Vielä, kun muutamalle helmelle olisi halunnut useammankin äänen antaa. Joutui siis hieman ”arpomaan” mikä kätkö äänen saa ja joutui useammankin äänen ansainneelle kätkölle antamaan vaan yhden äänen. (Muilla samoja ongelmia!?) Ajattelinkin nyt yleiseen keskusteluun heittää muutamia ajatuksia tulevaisuuden varalle. Voisiko äänien määrää kasvattaa per kätköilijä. Toinen mieleen tullut juttu oli ”Oscar-gaalan” -tyyppisesti jakaa homma kategorioihin. Hankala kun on arvioida upeaa kätkötoteutusta keskellä ”ei mitään” (Siis ”kätkö purkit” joihin on käytetty aikaa ja vaivaa.) sekä ”perus purkilla” varustettua upeaa luontokohdetta tms. toisiinsa. Molemmista kuitenkin tulee hyvälle mielelle. Siispä voisi olla sarjat; upea purkki ja mahtava paikka/elämyskohde. (Lisäksi tietenkin voisi homman antaa karata käsistä ja lisätä sarjoja paras mysteeri, multi ja tradi.) Toki voisi olla myös yleinen sarja, joka vastaisi tätä nykyistä äänestysmallia tai tuon yhteenvedon voisi noiden kategorioiden äänistä generoida.
Tästä on taidettu jo aiemmin keskustella, jos oikein muistan, mutta jonkinlainen painotuskin voisi olla hyväksi kätköillä. Joillakin kätköillä kun kävijöitä vain muutamia vuodessa. ( = vähän ääniä äänestyksessä vaikka olisi hyväkin kätkö.)

Nämä siis ovat nyt minun ”epämääräisen, pätkivän ajatusmaailman tuotoksia” :shock:
Tiedä sitten tulevaisuudessa, että tuleeko näistä gallupeista tarpeettomia kun groundspeak julkaiseen uuden favourites toiminnon.. kts. http://firennice.squarespace.com/journa ... rites.html ..tosin vain premiumeille näin alkuun...

Äänestystapoja on ollut vuosien 2006-2009 mittaan erilaisia ja parina viimevuonna tämä 10 äänen systeemi on ollut suosittu. Tämä tosiaan vaikeuttaa niitä, jotka ovat löytäneet jo paljon kätköjä ja ehkä vaikeaa myös niillle jotka ovat löytäneet vähän kätköjä tai ainakin se antaa hieman epäsuhtaisia äänimääriä. No jos nyt tulisi paljon on äänestäjiä niin jyvät erottuvat jokatapauksessa akanoista..Eli lopputulemana saadaan joukko hyviä kätköjä. Toivotaan siis isoa äänestäjämäärää. Olisiko ideaa laittaa joku laskuri, että kuinka monta on äänestänyt vai pidetäänkö tämä asia suljettuna tietona loppuun asti?
Still one more to find!

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ke 15.12.2010 17:44

Välikommenttina (keräämättä lainauksia edellisistä viesteistä) että jos/kun ensi vuonnakin äänestys on niin sitä varten voi jo nyt alkaa miettimään ja keskustelemaan toteutuksesta.

Nykyinen äänestys ei ole täydellinen mutta itse(kin) jäin vaan odottamaan jos joku äänestyksen väsää kunnes sain toiveen asian suhteen. Niinpä tämä oli hätäinen viime hetken räpellys :)

Äänestäjien määrää en salaisuutena pidä, en vain ole vielä sitä esille laittanut vaan odottanut määrän kasvamista jotta lukema on sitten näyttävämpi :)

Mutta tällä hetkellä äänestäjiä on 35 kpl ja hajanta on vielä suurta koska 155 kätköä on jo ääniä saanut. Mutta eiköhän osallistujamäärän kasvaessa ala kärki muodostumaan.

Mainittakoon että pistetaulukkojärjestelmät ovat jo betavaiheessa, tällä kertaa omassa sisäisessä testauksessa. Kaikelle kansalle ne avautuvat heti äänestyksen päätyttyä eli alustavat tulokset ovat tarjolla 10.01.2011 klo 00:00.

Alustavat tulokset toki voivat vielä muuttua jos varsinainen käsin tehty tarkastelu tuo esiin jotain virheitä tai vallan tuhmuuksia :) Myöskään äänestyksessä annetut kommentit eivät heti ole tarjolla, tarkastan ne käsin ja poistan kommentit jotka spoilaavat taikka muuten eivät sovellu julkisiksi.

Tämmöistä tällä hetkellä :)
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

susihukka
Viestit: 105
Liittynyt: La 01.03.2008 15:47
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja susihukka » Ke 15.12.2010 17:48

Pystyykö tilannetta seuraamaan missään vai näemmekö vasta lopputuloksen tälle äänestykselle?

JyNu
Viestit: 283
Liittynyt: Ke 25.08.2010 21:55

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja JyNu » Ke 15.12.2010 20:19

Tämä on hieno asia. Toki kategoriat tradi, multi ja mysteeri olisi ollut kiva saada, koska niitä ainakin itse arvostaa ihan eri lähtökohdista. Mysteerin osalta harvoin painottaa itse purkin paikkaa tai purkin ulkoasua. Mutta tällä yleisellä nyt mennään.

Kun sitten aikanaan tulee tulosten julkaisun aika, niin olisi hyvä saada jotenkin aluekohtaisesti (miksei vaikka kunnittain!) eniten saaneet kätköt listattua. Nythän todennäköisesti eniten ääniä saa joku pääkaupunseudun hieno kätkö (mitenkään pääkaupunkiseutua väheksymättä), kun siellä on kätköilijöitä ja kätkön löytäjiä paljon.... kun vastaavasti joku vielä hienompi Lapin kätkö saattaa jäädä kovinkin vähäiselle äänimäärälle.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ke 15.12.2010 20:45

susihukka kirjoitti:Pystyykö tilannetta seuraamaan missään vai näemmekö vasta lopputuloksen tälle äänestykselle?
Ei tiettykään! Se vaikuttaisi reilusti äänestystuloksiin. Ethän normivaaleissakaan saa tietää tulosta ennen äänestystä...
JyNu kirjoitti:Toki kategoriat tradi, multi ja mysteeri olisi ollut kiva saada
Luultavasti ne tuleekin lopputuloksiin... Haksun hakuehdot tuntien....
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja haksu10 » Ma 20.12.2010 0:30

aku506 kirjoitti:
susihukka kirjoitti:Pystyykö tilannetta seuraamaan missään vai näemmekö vasta lopputuloksen tälle äänestykselle?
Ei tiettykään! Se vaikuttaisi reilusti äänestystuloksiin. Ethän normivaaleissakaan saa tietää tulosta ennen äänestystä...
Tässä täytyy kompata aku506:tta, eli tulokset näkee vasta kun lopputulos on selvillä.

Varsinkin kun äänestyksensä muuttaminen loppuun asti on mahdollista (jotta mahdolliset viime hetken suosikit saa vaihdettua äänestystulokseensa) niin joku voisi tuloslistaa katsellessa huomata että haluaakin pisteillään nostaa/laskea jonkun kätkön sijoitusta (eihän tuo voi voittaa, se ei ole minun mielestäni kaikkein paras). Samoin kaverikampanjalla voisi yrittää saada omalle kätkölleen sen yhden lisäpisteen mikä puuttuu kärkisijoille pääsystä.

Toki kätköilijät on rehtiä ja reipasta kansaa mutta silti, ollaanhan me monet myös kilpailuhenkisiäkin... :)

Itse olen seurannut tulosten muodostumista siitä näkökulmasta onko nykyinen pisteidenantokäytäntö sopiva. Aluksi näytti siltä että mahdollisuus antaa 10 pistettä yhdelle kätkölle on turhan vahvaa ja mietin mahdollisten tulevien vuosien osalta sitä jos kymmenestä käytössä olevasta pisteestä vain esim. viisi pistettä voisi antaa yksittäiselle kätkölle.

Nyt tosin jo yli 80 on antanut äänensä ja tämän myötä tilanne on tasoittunut, eli satunnaisia 10 pisteen ääniä saaneet kätköt ovat alkaneet menettää sijoituksiaan ja tilalle nousee määrällisesti suuremman kätköilijäjoukon suosiossa olevat. Näin ollen tuloslista onkin muodostumassa realistiseksi jossa parhaat kätköt ovat kärjessä.

Kannattaa toki edelleen äänestää koska jokainen ääni merkitsee. Mitään hajurakoja ei ole vielä muodostunut ja kaikki onkin avoinna, loppupeleissä voi yksikin ääni siis ratkaista sen kaikkein kirkkaimman kruunun saavan kätkön.
aku506 kirjoitti:
JyNu kirjoitti:Toki kategoriat tradi, multi ja mysteeri olisi ollut kiva saada
Luultavasti ne tuleekin lopputuloksiin... Haksun hakuehdot tuntien....
Eri kategorioita ei tosiaan tämän vuoden äänestykseen tullut, niitä voi miettiä mahdolliseen seuraavan vuoden äänestykseen.

Vielä on yli 20 vuorokautta aikaa joten katsotaan mitä kaikkea tilastoa saan väsättyä. Tulostaulukkojärjestelmää olen intohimolla koodannut jo useamman päivän, yllättävän paljon siihen saa tuhrattua aikaa kun koittaa tehdä kaiken hienoksi. Niinpä taulukoista selviää kyllä myös tyyppikategorioiden parhaat ja varmaan paljon muutakin turhaa tilastoa :)

Äänestyksen päättyessä on myös heti tarjolla karttanäkymiä ainakin kaikkien parhaat -järjestyksen perusteella, ja myös CSV -latausvaihtoehto mahdollisimman täydellisin tiedoin niille jotka haluavat esim. excelillä tehdä omia vertailujaan.

Uskoisinkin että moni kätkönomistaja saakin tilastojen myötä "selkääntaputuksen". Vain yksi kätkö toki voi olla se kaikkien paras mutta maakunnan paras mysteerikin on todella kelpo saavutus, ja se yksinkin piste kertoo että joku kätköä arvostaa paremmaksi kuin niitä n. 15000 muuta kätköä.

Toki näin suuren kätkömäärän joukossa pisteittä jääminen on myös mahdollista; kätköjä vain on niin paljon ja jokainen niistä on silti tärkeä, sai sitten pisteen taikka ei. Eipä lie kukaan kätköjä tee minkään pisteiden takia vaan tarjotakseen muille kätköilijöille mukavia elämyksiä ja kätköjä käytäväksi.
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja arisoft » Ma 20.12.2010 2:25

En tiedä miten näitä on muina vuosina valittu mutta kovin tuntuu vaikealta äänestää näin pienellä otoksella kuin omat kokemukseni ovat. Kaikkihan ne on (muutamaa lukuunottamatta) olleet hyviä.

Tilastoja jos tehdään niin jotain painoarvoa ehkä pitäisi laskea myös sille, moniko kätköä on käynyt etsimässä ja on näin ollen sen potentiaalinen äänestäjä ylipäätänsä. Mutta kyllä siitäkin soppa syntyisi.

Mitäpä jos BB tyyliin voisikin äänestää joko plussia tai miinuksia :wink:

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Ma 20.12.2010 8:34

arisoft kirjoitti:En tiedä miten näitä on muina vuosina valittu mutta kovin tuntuu vaikealta äänestää näin pienellä otoksella kuin omat kokemukseni ovat. Kaikkihan ne on (muutamaa lukuunottamatta) olleet hyviä.
Ja vähän isommalla otoksella homma muuttuu entistä haastavammaksi :shock:
Kun itse kätköilen noin tuhannen löydön vuosivauhdilla (Suomestakin n. 700/vuosi), on niiden seasta enemmän kuin hankalaa nostaa joitain ylitse muiden kun kaikkia ei edes muista :oops: .
Itse olen äänestyksen hoitanut sen enempää miettimättä ripottelemalla ääneni niille kätköille, jotka äänestyshetkellä mieleeni tupsahtavat jossain positiivisessa mielessä. Ne ovat olettamani mukaan olleet kaiketi sitten ne mieleenpainuvimmat ja parhaimmat.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Ma 20.12.2010 10:58

Mulla taas on ollut tapana äänestää vain kyseisenä vuonna julkaistuja kätköjä. Näin tulee joka vuosi äänestettyä eri kätköjä eikä tarvitse miettiä koko kätköuran aikana löydettyjä kätköjä. On toiminut minulla.

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ma 20.12.2010 11:52

kukkamaaria kirjoitti:Mulla taas on ollut tapana äänestää vain kyseisenä vuonna julkaistuja kätköjä. Näin tulee joka vuosi äänestettyä eri kätköjä eikä tarvitse miettiä koko kätköuran aikana löydettyjä kätköjä. On toiminut minulla.
Toinen suodatustapa on äänestää vain k.o. vuonna löytämiään kätköjä (jos on sattunut useampi löytymään).
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Ma 20.12.2010 12:00

Mulla on favourites-kirjanmerkkilista, jota päivittelen pitkin vuotta ja valitsen siitä fiilispohjalta kymmenen kätköä. Löytyy sieltä joku tämän vuoden puolellakin piiloitettu mutta enimmäkseen hieman vanhempia.

Avatar
FireFox-71
Viestit: 239
Liittynyt: Su 10.10.2010 19:20
Paikkakunta: Virrat

Favorite caches....

Viesti Kirjoittaja FireFox-71 » Ke 22.12.2010 12:52

Näkyy tuo tilastojen ilmestymisen lisäksi myös suosikkiäänestys eksyneen jo geocaching.com sivullekin 'favorite' toiminnolla.
Siellä saikin jakaa oikein 20 ääntä, joista muutama jäi itseltä käyttämättä vielä.

Täällä kotimaisella sivustolla äänestäminen olikin jo aiemmin suoritettua....
Kaipaamaan jää vain jotain systeemiä, joka karsisi eriarvoisuutta sijainnin perusteella.
Väistämätöntä on, että runsaasti kävijöitä keränneet vilkkaalla paikalla olevat kätköt hyötyvät tilanteesta, olivat sitten hyviä tai erittäin hyviä.
Kun taas sivussa oleva vaikka kuinka hieno ja hyvä kätkö ei 'kunniaa' paljoa voi kerätä.

Sama 'vika' vaivaa myös tuota Favorite systeemiä kansainvälisellä puolella.
Opencache sivustolla kaiketi jokaisen löytämänsä kätkön voi pisteyttää 1-5:n, joka tapa tuntuisi äkkiseltään hyvältä....

Mutta onhan totta sekin, että toisaalta pisteiden ja sijoitusten tuijottaminen on vain sivutoimista kätköjen etsinnän rinnalla.....
Etupäässä jokainen jemma kun on mukava löytää.
Se ettet tiedä, ei tarkoita ettei voisi olla.

______________________Kettu Kuittaa

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja rixu » Ke 22.12.2010 13:08

Noi .comin puolen äänet lisääntyvät kun löytää lisää purkkeja. Siellä saa yhden äänen jokaisesta 10 löydöstä jolloin pystyy aina tavallaan valitsemaan parhaan kymmenestä.

Itsellä olis vielä päälle 130 ääntä käytettävissä :)

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Favorite caches....

Viesti Kirjoittaja Tervas » Ke 22.12.2010 13:32

FireFox-71 kirjoitti:...
Opencache sivustolla kaiketi jokaisen löytämänsä kätkön voi pisteyttää 1-5:n, joka tapa tuntuisi äkkiseltään hyvältä....
...
GCVote toimii grroundspeakin puolella jos tähdistä pitää, jonkin verran tätä on jo käytössä.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Avatar
jkukkola
Viestit: 77
Liittynyt: Pe 05.09.2008 10:09
Paikkakunta: Kouvola, Kaipiainen

Re: Parhaat kätköt 2010 - äänestys

Viesti Kirjoittaja jkukkola » To 23.12.2010 9:36

Pitää käydä äänestämässä vuodenvaihteen jälkeen.

Tuo groundspeaking faforite systeemi vaikuttaa ihan toimivalta.
Olisikohan Haksun mahdollista lisätä tämä ominaisuus geocache.fi karttahakuun ?
Tarkoitan, että voisi hakea sijainnin perusteella faforite ääniä saaneita kätköjä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ylläpidon tiedotteet”