Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Tänne kipataan viestiketjut (tai niiden osat) jotka ovat lähteneet käsistä, ovat outoja tahi vähemmän kiinnostavia.
RaittiusEno
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 18.02.2014 14:59

Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja RaittiusEno » La 01.08.2015 20:40

Aika usein törmää joidenkin "kätköilijöiden" täydelliseen välinpitämättömyyteen suhteessa muihin harrastajiin. Esim. tänään törmäsimme kätköön, joka esitteli historiallisesti varsin vaikuttavan kohteen ja aloimme etsiä purkkia ja aikamme etsittyämme huomasimme logeista jotain masentavaa: 30 denaria ja kätkö oli edelleenkin auki!! Tällainen ei ole mitenkään hyväksyttävää geotouhua. Suorastaan törkeää. Ehdotan seuraavaa: Viiden denarin jälkeen kätkö automaattisesti arkistoon. Jokainen geokätkön laittanut saa jokaisesta loggauksesta puhelimeensa viestin, josta näkee tilanteen. Ei luulisi olevan liian vaikeaa muutaman denarin jälkeen laittaa kätkö tauolle. Purkin laittajalla on vastuu kätköstä ja sen toimivuudesta ja ainakin siitä, ettei juoksuta meitä kunniallisia harrastajia turhaan pitkin maakuntaa. Seuratkaa geoviestejä ja toimikaa tilanteen mukaan, välittömästi. Puhelimen geologgausviestit ovat kaikkein tärkeimpiä viestejä kätkön laittajalle, luulisi tämän olevan kaikille selvää, eikö niin? (Huom. kyseisen kätkön omistajalla on yli 2000 löytöä).

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja finnranger » La 01.08.2015 20:48

Ei dnf tarkoita sitä että kätkö pitäisi arkistoida. Kymmenkunnan denarin jälkeen omistajan on toki hyvä käydä tarkistuskäynnillä.

Denarista ei tule puhelimeen minkäänlaista viestiä. Miten voisikaan tulla? Geocaching.com ei tiedä omistajan puhelimesta mitään.

Avatar
kimppikoo
Viestit: 133
Liittynyt: Su 10.10.2010 20:59

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja kimppikoo » La 01.08.2015 21:29

Itse ainakin katson (useimmiten) kätkön kuvausta sen verran, että montako denaria siellä on. Jos niitä on useita, niin sitten tutkin tietenkin montako niitä on peräkkäin ja teen itse johtopäätökseni, kannattaako lähteä tonkimaan vaiko ei. Mutta, onhan sitä porukkaa joka ei edes vaivaudu lukemaan kätkökuvausta ja sitten maristaan että olisi ollut helpompi löytää, jos olisi tiennyt kyseessä olevan nanon. Kun kuvauksesta olisi 1. rivillä paljastunut, että kätkö on nimenomaan nanokokoinen :roll:
No siis missä se purkki nyt voi olla????

Avatar
vigi79
Viestit: 36
Liittynyt: Pe 27.07.2012 11:05

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja vigi79 » La 01.08.2015 21:31

Denareiden suuri määrä voi johtua myös kätkön vaikeudesta ja poikkeuksellisella itsetunnolla varustettujen kätköilijöiden suuresta kävijäjoukosta ketkä ei nyt vaan ole sitä purkkia löytäneet ja kehdanneet logata sen etteivät nyt vaan löytäneet sitä purkkia.
Suuri denarimäärä peräjälkeen ei todellakaan ole automaattisesti sen merkki että purkki on välttämättä hukassa. :)

Tosin on se ollut joskus vaikeaa myöntää ettei ole löytänyt d2 t2 purkkia sitten millään ja ajatus on hiipinyt takaraivoon, että josko se sittenkin olisi hukassa.

Tälläisessa tapauksessa vaikka käyttäjän profiilin kautta viestiä ja toivotaan josko vastaisi jollain aikavälillä ja antaisi kenties jonkinlaista uskonvahvistusta ettei ihan pelihousuja tarvi repiä ja manata kätköttäjää alimpaan hel@#$iin. :)
WARNING: May contain traces of nuts

Avatar
Geomaanikko
Viestit: 27
Liittynyt: La 13.09.2014 18:08
Paikkakunta: Turku

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja Geomaanikko » La 01.08.2015 21:32

RaittiusEno kirjoitti:Ehdotan seuraavaa: Viiden denarin jälkeen kätkö automaattisesti arkistoon. Jokainen geokätkön laittanut saa jokaisesta loggauksesta puhelimeensa viestin, josta näkee tilanteen. Ei luulisi olevan liian vaikeaa muutaman denarin jälkeen laittaa kätkö tauolle. Purkin laittajalla on vastuu kätköstä ja sen toimivuudesta ja ainakin siitä, ettei juoksuta meitä kunniallisia harrastajia turhaan pitkin maakuntaa. Seuratkaa geoviestejä ja toimikaa tilanteen mukaan, välittömästi. Puhelimen geologgausviestit ovat kaikkein tärkeimpiä viestejä kätkön laittajalle, luulisi tämän olevan kaikille selvää, eikö niin? (Huom. kyseisen kätkön omistajalla on yli 2000 löytöä).
Ärsyttäähän sellainen kätköpäivä, jolloin tietylla alueella kätköistä esim. 3 peräkkäistä kätköä ovat kadonneet, mutta yhä edelleen näkyvät haettavina ja itse juoksee ne kaikki läpi. Kukapa ei olisi tilanteeseen törmännyt? Usein edelliset kätköilijät ovat kirjanneet pelkän dnf:n ja toinen osa jättänyt dnf:n kirjaamatta. Itse laitan näissä tapauksissa huoltopyynnön. Mielestäni kuitenkin ensimmäinen huoltopyyntö nyt on ensimmäinen erityinen pyyntö kätkön huoltamiseksi. Tuohan tämä kuitenkin kätkölle sen jakoavaimen kuvan noihin geocaching.com sivustoille. Ainakin itse pyrin pienen aikaa seuraamaan tilannetta koskien kätköä. Jos edelleenkin kirjataan dnf:iä ja huoltopyyntöjä, pyydän sitä arkistoitavaksi. Tämä ainakin varmistaa sen, että kätkö hyllytetään ensitilassa valvojan toimesta ja sen jälkeen aikanaan arkistoidaan. Ehkä kätköttäjä aktivoituu parin kätkön mentyä arkistoon tai sitten ei. Mielestäni tässä prosessissa valvojat ovat toimineet varsin mallikkaasti. Paljon on kiinni myös meistä kätköilijöistäkin. Voisimmeko joskus esim. useammin tarjota huoltoapua kätköttäjälle huomatessamme kätkössä ongelmia. Tosin ei olisi kivaa kohdata kätköllä monia kilpailevia kätköpurkkeja. Toinen asia on, että tarttuuko jostakin syystä passivoitunut kätköttäjä huoltoapuun.

Mielestäni on sääli, jos esim. kätkökuvaus on ollut hyvä ja siihen on nähty runsaasti vaivaa, vaikka kätkö ei olisikaan enää olemassa oikeasti ja se arkistoidaan.

Avatar
tsahkali
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 04.11.2014 11:06

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja tsahkali » La 01.08.2015 22:03

Rauhallisesti....
Tuossa juuri katselin käymiäni kätköjä. Yhdelle on reilun parin kk aikana tullut 13 kirjausta. 6 denaria ja kaikki eivät taatusti ole käyntiään edes kirjanneet. 3 peräkkäin ja siihen ne, jotka ovat vain nielleet pettymyksen, niin....
Purkki on tismalleen koordinaateissa mutta piilotettu niin, että tarvitaan hyvää säkää tai luonnon hyvää tuntemusta.

Puuha
Viestit: 121
Liittynyt: To 27.09.2012 16:06

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja Puuha » Su 02.08.2015 23:58

Miksi? Rovaniemen Pilke kätkö on oiva esimerkki siitä etteivät kaikki ole ymmärtäneet kätkön ideaa, joka syynä suureen määrään dnf kirjauksiin. Se on kerrassaan loistava!

Idea avautui heti, instrumentti vain jäi hotellin parkkipaikalla sijaitsevaan autoon.

Mielestäni olisi suotavaa aina merkitä notella tai dnf:llä kun käy kätköllä.

kukkeli11
Viestit: 34
Liittynyt: Pe 19.09.2014 20:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja kukkeli11 » Ma 03.08.2015 7:03

finnranger kirjoitti:Denarista ei tule puhelimeen minkäänlaista viestiä. Miten voisikaan tulla?
Kätkön omistajan sähköpostiin tulee aina viesti, kun joku kirjaa siihen ihan minkä tahansa tyyppisen lokkauksen. Joten viesti ei tule suoraan ilmoituksena kännykkään. Nykyään kuitenkin suurimmalla osalla kännykän omistajista on älykännykkä, jossa on sähköposti ja viestit tulevat suoraan kännykkään tässä tapauksessa. Itse pidän tätä erittäin hyvänä ominaisuutena, sillä ei sitä sähköpostia koneella tule kovinkaan usein selailtua. Viesti tulee siis välittömästi lokkauksen jälkeen sähköpostiin, joten älypuhelimen avulla kätkön tilaa on helppo seurata reaaliajassa ilman minkäänlaista vaivaa.

Ja vielä tuohon otsikkoon viitaten ei kätkö minun mielestäni jouda suoraan arkistoon, jos denareita on tullut muutama putkeen. Silloin tosiaan on omistajan syytä käydä vilkaisemassa onko kaikki kunnossa ja tarpeen mukaan korjata tilanne. Tietenkin omistaja voi ajatella myös, että turhaa viedä uutta purkkia jos sekin viedään ja laittaa purkin saman tien arkistoon. Näin voisi ainakin käydä semmoisessa tilanteessa, jossa purkin eteen on nähty paljon vaivaa ja ehkä myös kulutettu rahaa siihen. Semmoisten korjaus saattaa olla liian työlästä, jolloin arkistointi on se helpompi vaihtoehto. Mutta näin yleisesti sanoisin, että purkki ei kuitenkaan kuulu suoraan arkistoon muutaman denarin jälkeen. Mutta jokaisella on varmasti oma näkemyksensä asiasta enkä halua alkaa niihin puuttumaan millään tavalla. Kyllä se tietenkin harmittaa jos monen denarin jälkeen omistaja ei ole regoinut mitenkään ja saat etsiä turhaan. Itse kuitenkin aina kun muistan katson jo ennen kätkölle saapumista että minkälaisia ovat edelliset lokkaukset ja kuinka kauan aikaaon edellisestä löydöstä. Mikäli huomaan, että monta edellistä kävijää on laittanut denarin, niin jätän suosiolla väliin ja siirryn seuraavalle purkille. Tämä nopeuttaa kätköilyä huomattavasti, mutta on minullekin sattunut semmoisia tilanteita että on jäänyt viimeisimmät lokit katsomatta ja vasta jonkin ajan turhan etsinnän jälkeen kun tarkistaa asian ja huomaa niin kyllä ottaa päähän. Aina kun ei vaan muista... :roll:

Depression
Viestit: 59
Liittynyt: La 22.10.2011 7:53
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja Depression » Ma 03.08.2015 8:08

Tolla tyylillä pääsis trollailemaan ihan 5-0. Tekee vaan viisi eri tiliä ja merkkaa jokaisella denarin niin sais aina arkistoon jonkun kätkön mitä vihaa \o/

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Ma 03.08.2015 12:50

Denareita tulee, mun mielestä ihan väkisin, mikäli ei ryhdy etsimään koko päivän yhtä tusinapurkkia. Itselläni denariprosentti on noin viisi eli noin 5 % kätköistä jää löytymättä. Tosin, mä olenkin hieman huonompi kätköilijä. Mun denareiden perusteella ei ainakaan kannata alkaa arkistointipyyntöjä. Omistaja voisi huolehtia logiseurannasta sen verran, että mikäli denareita alkaa puskemaan pintaan peruspurkeilla, niin käy katsomassa mikä siellä on tilanne. Notella viestiä etsijöille sen jälkeen.

Sen tiedän, että esim. (http://coord.info/GC5AM23) tulee keräämään todennäköisesti aika paljon denareita (mikäli toimitaan rehellisesti). Enkä usko, että janskun tarvitsee käydä katsomassa onko kätkö hävinnyt.
Nil volentibus arduum.

TeamTuukka
Viestit: 66
Liittynyt: To 28.06.2012 14:20

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja TeamTuukka » Ma 03.08.2015 13:10

^ Eikö yo. kätkö pitäisi olla mysteeri tradin sijasta vrt. GC2EW08 WTC - 11.9.2001?

Avatar
Garmingeo
Viestit: 194
Liittynyt: To 07.02.2008 20:51

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja Garmingeo » Ma 03.08.2015 13:49

TeamTuukka kirjoitti:^ Eikö yo. kätkö pitäisi olla mysteeri tradin sijasta vrt. GC2EW08 WTC - 11.9.2001?
Kyllähän se voisi olla, mutta mikään ei pakota siihen. Joskus tavallinen tradikin voi olla "vähän" vaikeampi ja kyseisellä kätköllä tähditys osoittaa aika selvästi tilanteen.
Nil volentibus arduum.

Avatar
IhmisAnkka
Viestit: 419
Liittynyt: Ti 24.09.2013 16:45
Paikkakunta: Tampere

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja IhmisAnkka » Ma 03.08.2015 16:23

RaittiusEno kirjoitti: esitteli historiallisesti varsin vaikuttavan kohteen ja aloimme etsiä purkkia ja aikamme etsittyämme huomasimme logeista jotain masentavaa: 30 denaria ja kätkö oli edelleenkin auki!!
Ihmetyttävää sisua. Kun minä näen, että viimeisin loggaus on denari, niin en useimmiten lähde edes yrittämään.

Se minua enemmän ihmetyttää, että näitä traileja sun muita tusinapurkkeja on joka kunta väärällään, mutta todelliset nähtävyydet ovat jääneet purkittamatta. Tällainen tilanne on etenkin Ahvenanmaalla, josta juuri tulin. Toisinkin päin on, mielenkiinnottomalta näyttävä paikka saadaan tarinan avulla mielenkiintoiseksi, tällainen on esimerkiksi Ghosts of Kustavi - sarja.
Kuva

RaittiusEno
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 18.02.2014 14:59

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja RaittiusEno » Ma 03.08.2015 21:15

Onhan aivan selvää, että nykyaikana jokaisella kätköilijällä tulee geosähköpostit suoraan puhelimeen, joten denarit näkyvät heti. Joka laittaa kätkön, on siitä myös vastuussa ja jo yhden tai kahden denarin jälkeen on jo käytävä paikanpäällä itse varmistamassa asian laita. Itse olen laittanut 22 kätköä ja kaikista kilisee puhelimeen jatkuvasti viestejä ja niitä viestejä tärkeämpiä ei maailmassa olekaan. Viisi denaria ja kätkö vielä auki-tilannetta ei saa missään nimessä hyväksyä, vaan suoraan arkistoon. Itse laitan aina, törmättyäni viiden denarin putkeen, kätkölle arkistointipyynnön.

Avatar
Salaneuvos
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 11.05.2007 16:02
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja Salaneuvos » Ma 03.08.2015 21:30

RaittiusEno kirjoitti:Onhan aivan selvää, että nykyaikana jokaisella kätköilijällä tulee geosähköpostit suoraan puhelimeen
Tämäkin vielä. Väärinkätköilyn lisäksi olen menneisyyteen jämähtänyt kätköilijä koska itselleni ei tule geosähköpostit puhelimeen, vaan käyn ihan perinteisesti lukemassa ne muutaman päivän välein :shock:
Fortuna Favet Fortibus

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ma 03.08.2015 21:31

Minä olen suodattanut loggauspostit omaan kansioonsa ettei puhelin hälyttäisi niiden takia. Kansiosta sitten käyn tietokoneella lukemassa loggaukset noin kerran viikossa.

marsusram
Viestit: 30
Liittynyt: To 14.08.2014 21:35

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja marsusram » Ma 03.08.2015 22:03

RaittiusEno kirjoitti:Itse laitan aina, törmättyäni viiden denarin putkeen, kätkölle arkistointipyynnön.
Itse seuraan vain huoltopyyntöjä omat kätköt -listalla. Denari tai useampi ei anna aihetta toimenpiteisiin.
Jos on perusteita epäillä kätkön kadonneen tai tuhoutuneen, korrekti tapa on laittaa kätköttäjälle huoltopyyntö, jotta käy tarkistamassa kätkön.
Jos niihin ei reagoida, eikä kukaan kätköä enää löydä, voi laittaa arkistointipyynnön.
Välillä näyttää siltä, että denarin jälkeen seuraavat luovuttavat helpolla kun ei edellinenkään löytänyt, tulee denariputki.
Syynä voi olla vaikka jonkun ajattelemattoman kätköilijän halu parantaa camoa, haudata purkki sammaliin niin ettei sitä kukaan ilman vihikoiraa löydä.
Näissä tapauksissa huoltokutsulla saa (toivottavasti) kätköttäjän paikalle palauttamaan normaalin löydettävyyden.
Vähemmän aktiivisen kätköttäjän tapauksessa voi pyytää vaikka että joku aiemmin purkin löytänyt käymään tarkistamassa onko kätkö paikallaan.

Fuchslein
Viestit: 190
Liittynyt: Ma 11.11.2013 10:26

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja Fuchslein » Ti 04.08.2015 7:47

Yhden tai kahden denarin jälkeen tarkistamaan? Viiden denarin jälkeen arkistoon? Kaikille tulee sähköpostit puhelimeen, eikä tärkeämpiä ole? :shock: Jos itsellä tilanne on näin, ja on hakenut peruspurkkeja joiden voi parin denarin jälkeen olettaa kadonneen niin kiva, mutta ei pidä yleistää.

Esimerkiksi tämä täysin kunnossa oleva ja hyvin piilotettu purkki olisi arkistoitu monesti tuolla säännöllä. Voisi sitä laadukkaan kätkön tekijää kututtaa, kun joutuisi vinkumaan arkistosta palauttamista harva se päivä. Ja tarkastajien työmäärä lisääntyisi exponentiaalisesti, kun palauttaisivat turhaan arkistoituja purkkeja arkistosta. Kaikki kätköt eivät suinkaan ole mitään " jaha, tuolla se purkki on: haetaan ja logataan"-tavaraa. Ja jos nyt tulee kommentteja, että ne ovat liian vaikeita, ettei moisia pitäisi tehdä, niin toistan edelleen, kaikki Suomen 30 000 kätköilijää eivät halua samanlaisia purkkeja. :D

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ti 04.08.2015 7:53

Fuchslein kirjoitti:Yhden tai kahden denarin jälkeen tarkistamaan? Viiden denarin jälkeen arkistoon? Kaikille tulee sähköpostit puhelimeen, eikä tärkeämpiä ole? :shock: Jos itsellä tilanne on näin, ja on hakenut peruspurkkeja joiden voi parin denarin jälkeen olettaa kadonneen niin kiva, mutta ei pidä yleistää.
Kiitos, kirjoitit ajatukseni paljon selkeämmin, ytimekkäämmin ja kohteliaammin kuin mitä minä olisin osannut.

Lisättäköön vielä että nykyisenä KakkaKommentti (KK) -aikana yhä useampi ei enää viitsi edes lukea lokeja (vain Deeds Maintenancet luetaan).

Yksi denari johtaa helposti siihen ettei seuraava viitsi kunnolla etsiä kun edellinenkään ei sitä löytänyt. Ja sitten tämä kertaantuu, kun on kymmenen denaria alla niin harva viitsii edes etsiä.

RaittiusEno
Viestit: 23
Liittynyt: Ti 18.02.2014 14:59

Re: Paljon denareita kätköllä= arkistoon välittömästi

Viesti Kirjoittaja RaittiusEno » Ti 04.08.2015 12:11

Valtaosa, lähes kaikki, geokätköilijöistä haluaa löytää purkin nopeasti eli naps ja kops-tyyliin. Jos vetisen suon pajuryteikköön sammaleen alle piilotettu purkki kerää denareita, ei se ole kenenkään etu. Ei ainakaan sen hyväuskoisen raukan, joka iltahämärässä hyttysparven keskellä yrittää epätoivoisesti kaksi tuntia tonkin turpeen koloja, huomatakseen lopulta, että purkki on iäksi kadonnut vetiseen lietteeseen. Logimäärän nopea kasvattaminen on jokaisen kätköilijän päämäärä, sehän on selvää? Denariputki ei ainakaan nopeuta tätä perimmäistä tarkoitusta. Piste.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Roskis”