Laskukaava-apua

Kätköilyyn liittyvää apua laskukaavasta kompassin käyttöön
Avatar
Gekkonen
Viestit: 85
Liittynyt: Su 07.02.2010 0:34

Laskukaava-apua

Viesti Kirjoittaja Gekkonen » La 03.09.2011 12:43

Tarvitsisi laskea pisteestä x lähtevän y metriä pitkän suoran, joka kulkee tietyn pisteen kautta, loppupiste. Eli varmaan ihan yleinen juttu, mutta kaikki minun käyttämäni ohjelmat laskevat joko
a) kahden pisteen välisen suunnan ja etäisyyden
tai
b) loppupisteen kun suunta, alkupiste ja etäisyys on annettu.

Eli minun tarvitsemastani kaavasta puuttuu suunta (ei merkitystä) ja loppupiste. Mutta yksi piste väliltä on annettu.

Tämä on luultavasti ihan perusjuttu, ja todennäköisesti jotain salatietoa joka jokaisen pitää itse keksiä. Mutta kun en nyt jaksa enää tutkia. Kaavakin käy, mutta mieluummin joku valmis ohjelma/sivu jonne luvut voi vain syöttää.

Kiitos jo etukäteen :D

Black_Island
Viestit: 294
Liittynyt: Ma 22.12.2008 18:18

Re: Laskukaava-apua

Viesti Kirjoittaja Black_Island » La 03.09.2011 12:49

Jos ensin laskisi sen suunnan ja sitten loppupisteen, kun suunta ja etäisyys on tiedossa?

Ainakin Fizzycalc-ohjelma pystyy laskemaan nuo molemmat. On ilmaisohjelma ja löytyy kirjoittamalla Googleen "Fizzycalc".

Avatar
Gekkonen
Viestit: 85
Liittynyt: Su 07.02.2010 0:34

Re: Laskukaava-apua

Viesti Kirjoittaja Gekkonen » La 03.09.2011 12:54

Toki noin voisi tehdä, mutta se on aika työlästä. Varsinkin kun pitää täsmentää ja arvioida ja muokata niitä alkuehtoja. Mieluummin yhtä kaavaa/ohjelmanpätkää käyttämällä

TeemuH
Viestit: 432
Liittynyt: To 10.07.2008 14:45
Paikkakunta: Lahti

Re: Laskukaava-apua

Viesti Kirjoittaja TeemuH » La 03.09.2011 14:31

Mä en nyt käsitä että mitä täsmentämistä, saatika arvioimista tai muokkaamista, niissä alkuehdoissa on jos sen laskee kahdella kaavalla; ensin suunta alusta välipisteeseen ja tämän jälkeen suunnan ja etäisyyden mukaan loppupisteen.

NMS68
Viestit: 308
Liittynyt: Ti 18.12.2007 23:25

Re: Laskukaava-apua

Viesti Kirjoittaja NMS68 » La 03.09.2011 15:16

Gekkonen kirjoitti:Tarvitsisi laskea pisteestä x lähtevän y metriä pitkän suoran, joka kulkee tietyn pisteen kautta, loppupiste. Eli varmaan ihan yleinen juttu, mutta kaikki minun käyttämäni ohjelmat laskevat joko
a) kahden pisteen välisen suunnan ja etäisyyden
tai
b) loppupisteen kun suunta, alkupiste ja etäisyys on annettu.
Eikö tuon saan laskettua Williamsin (http://williams.best.vwh.net/gccalc.htm) nettilaskurilla. Ensin ensimmäisellä laskurilla selvitetään suunta alkupisteestä välipisteelle ja sitten toisella laskurilla edellä lasketun suunnan ja tunnetun etäisyyden avulla loppupiste. Tuo osaa laskea myös WGS84-ellipsoidilla, eikä vain pallolla, kuten monet muut laskurit tekevät.

Avatar
Gekkonen
Viestit: 85
Liittynyt: Su 07.02.2010 0:34

Re: Laskukaava-apua

Viesti Kirjoittaja Gekkonen » La 03.09.2011 15:25

NMS68 kirjoitti:Eikö tuon saan laskettua Williamsin (http://williams.best.vwh.net/gccalc.htm) nettilaskurilla. Ensin ensimmäisellä laskurilla selvitetään suunta alkupisteestä välipisteelle ja sitten toisella laskurilla edellä lasketun suunnan ja tunnetun etäisyyden avulla loppupiste. Tuo osaa laskea myös WGS84-ellipsoidilla, eikä vain pallolla, kuten monet muut laskurit tekevät.
Juuri näin olen aiemmin tehnytkin, mutta siitä tulee aina se kaksi laskutoimitusta. Ajattelin vain että jos sitä voisi jotenkin supistaa, ilmeisesti tähän ei kuitenkaan oikotietä ole :?:

Varsinkin kun pitäisi kokeilla kymmeniä arvoja, homma tuplaantuu. Toisaalta tässä ajassa olisin sen varmaan jo tehnyt kolmeenkin kertaan.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Laskukaava-apua

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 03.09.2011 17:48

Gekkonen kirjoitti:Juuri näin olen aiemmin tehnytkin, mutta siitä tulee aina se kaksi laskutoimitusta. Ajattelin vain että jos sitä voisi jotenkin supistaa, ilmeisesti tähän ei kuitenkaan oikotietä ole :?:

Varsinkin kun pitäisi kokeilla kymmeniä arvoja, homma tuplaantuu. Toisaalta tässä ajassa olisin sen varmaan jo tehnyt kolmeenkin kertaan.
No tuleehan siitä toki kaksi laskutoimitusta mutta voit toki laittaa ne laskimessa sisäkkäisiksi funktioiksi, jolloin se onkin yksi laskutoimitus.

On yksi tapa, joka voi sinulla onnistua. Käytä UTM karttaprojektiota, jossa koordinaatit ilmaistaan metreinä. Nyt voit käyttää helppoa laskutoimitusta sillä kyseessähän on lineaarinen yhtälö kun kaikki pisteet ovat samalla suoralla. Ei vaan toimi vähän pidemmillä matkoilla oikein. Ei tuossa muuta vikaa ole.

Luulenpa että sinulla on nyt vain ns. välineongelma.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muuta apua”