Ilmaiset kartat gepsiin

Apua Kätködatatiedostoihin (esim. GPX), karttoihin ja muuhun materiaaliin liittyen
janzui
Viestit: 21
Liittynyt: Su 01.05.2011 22:39

Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja janzui » To 28.07.2011 22:58

Eli jostain syystä en vielä keskustelua asiasta löytänyt, joten aloitan itse.

Minkähänlaisia mahdollisuuksia karttojen kanssa on, laitoin dakotan tilaukseen ja mietin että mitä tehdä kun jossain välissä alkaa tekemään mieli parempa karttaa, onko ilmaisvaihtoehtoja? Eli siis onko joku ottanut käyttöönsä jonkun toimivan ja ilmaisen kartan, OSMapia jotkut kehuneet pohjakarttaa paremmaksi. Tuo Garminin oma kartta taas tuntuu tällä hetkellä aivan liian kalliilta, 100e per läntti. Tuo piraatti versio kyseisestä softasta ei ilmeisesti ole kovinkaan suosittu laitomuutensa takia ole ollut?

Kiitokset jo vastauksista :)

Avatar
JasoX
Viestit: 54
Liittynyt: Ma 02.08.2010 19:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja JasoX » Pe 29.07.2011 0:09

Open street map + dakota 20 yhdistelmällä on tullut haettua noin 400 kätköä ja hyvin tyytyväinen olen ollut.

Avatar
mandello
Viestit: 56
Liittynyt: Pe 25.12.2009 18:37

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja mandello » Pe 29.07.2011 10:13

Olen käyttänyt Oregonissa sekä Suomessa että muualla open street map'pejä. Suomessa huomasin viime talvena että jotkut Inkoon hiekkatiet puuttuivat senhetkisestä karttaversiosta.
Italiassa petti vuokra-auton navi, ja käytin Oregonin OSM:ää löytääkseni autoreitin takaisin hotellille.

Pitäisi varmaan aktivoitua ja laittaa trace päälle, jotta voisi itsekin tuottaa karttatietoa kun liikkuu vaikka vähän syrjässä yleisimmältä poluilta metsässä.

Mutta en ole kyllä hetkeäkään harkinnut maksullisia karttaversioita tutustuttuani Open Street-tarjontaan.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Pe 29.07.2011 13:34

Pohjakartta mikä käsigepseissä mukana on todellakin pohjakartta eli vain suurimmat päätiet ja muuten tasaisen vihreää taustaväriä vain, ainenkin Oregon 450 ja niin taisi olla Colorado 300 mallissakin joten senvarassa et oikeastaan tee mitään sillä gepsillä!
Itselläni on pari vapaa-ajan karttaa laitteessa, mutta lomareissulla pohjoisemmaksi mennessä kartanreuna tuli vastaan ja ei kellään kivaa, onneksi autonavilla pääsi vielä paikkaamaan tievarsi kätköjen paikat. En ollut aiemmin kokeillutkaan OSM-karttoja, mutta sattumoisin Kuusamossa tuli tapaamani kätköilijän kanssa asia puheeksi että "kartta loppu" niin hänen vihjeestään nappasin netistä OSM karttapaketin ja awot kun pelittikin mukavasti ja fiilis kirkastui laakista!

Huomasin myös erään asian joka ainenkin itseäni helpottaa välittömästi kun poistaa pohjakartan käytöstä kun käyttää OSM karttaa, nimittäin pikkutiet ja polut näkyvät hyvin kun valkea tausta eikä vihertävä jonne musta katkoviiva tai viiva "katoaa". En oikeastaan ymmärrä miksi noin huono pohjakartta on edes laitteisiin asennettuna ei edes autonavin karttojen tasoa lähellekkään vaan todellakin suurimmat päätiet muutama kpl, taustavihreä ja se on siinä???

Pitänee vielä perehtyä tuohon OSM karttaan miten siihen kertyvää tietoa voi jakaa eli kun ajaa tai kävelee polkuja/ pyöräteitä/teitä joita ei kartalla vielä ole, niin niiden lähettämistä tiedoksi eteenpäin kaikille saatavaksi.

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Pe 29.07.2011 15:47

AFTM#4 kirjoitti:Pitänee vielä perehtyä tuohon OSM karttaan miten siihen kertyvää tietoa voi jakaa eli kun ajaa tai kävelee polkuja/ pyöräteitä/teitä joita ei kartalla vielä ole, niin niiden lähettämistä tiedoksi eteenpäin kaikille saatavaksi.
Ja tähän väliin mainos: OSM - GC1FMCN :D
Anteeksi, jatkakaa :D

janzui
Viestit: 21
Liittynyt: Su 01.05.2011 22:39

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja janzui » La 30.07.2011 21:42

Livellä olen tosiaan jonkin verran kätköillyt, ettö OSM on kyllä jotenkin tuttu, ja sen taidan hankkia sitten gepsiinkin. Miten oletteko tehneet karttanne tuota liven offline kartta työkalua käyttäen, vai saako OSM sivuilta ladattua jotenkin?

Avatar
Diksi
Viestit: 425
Liittynyt: Su 15.08.2010 21:09

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja Diksi » La 30.07.2011 22:42

http://www.polkupyoraily.net/osm/?lang=fi
Imase tuolta sivulta alempaa se gmapsupp.zip. Pura muistikortille Garmin hakemistoon ja käynnistä navi. Ei siinä muuta tarvita :)

Avatar
TiiperiNinsku
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 05.10.2011 10:27

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja TiiperiNinsku » Ke 25.07.2012 22:57

Ostin eilen Garminin eTrex 20 ja olen nyt tulla hulluksi. Laitteessa oleva karttahan on aivan p..stä. Edellisten kirjoituksissa oms karttan lataaminen helppoa. Joopa joo. Työpaikan enkä myöskään kodin tietokoneella en saa purettua Zip kansiota. Koneet herjaa vialliseksi, eikä nuorisokaan saanut sitä auki. Töissä sain asennettua muutamat kätkötiedot gepsiin, mutta kotikoneella sekään ei onnistu. Mutta mitä ne kätköt siellä gepsissä tekee jos kartassa ei ole kuin suurimmat tiet. Olen niin pettynyt ja tunnen olevani todella tyhmä! :cry:

Avatar
zuge
Viestit: 120
Liittynyt: La 17.09.2011 20:03

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja zuge » Ke 25.07.2012 23:10

Mitään garmineita en ainakaan vielä omista, mutta juuri testasin ladata tuon gmapsupp.zip ja eipä ollut mitään ongelmia sen latauksessa eikä myöskään purkamisessa.

juheja
Viestit: 218
Liittynyt: Su 22.05.2011 8:32

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja juheja » To 26.07.2012 0:06

TiiperiNinsku kirjoitti:Ostin eilen Garminin eTrex 20 ja olen nyt tulla hulluksi. Laitteessa oleva karttahan on aivan p..stä. Edellisten kirjoituksissa oms karttan lataaminen helppoa. Joopa joo. Työpaikan enkä myöskään kodin tietokoneella en saa purettua Zip kansiota. Koneet herjaa vialliseksi, eikä nuorisokaan saanut sitä auki. Töissä sain asennettua muutamat kätkötiedot gepsiin, mutta kotikoneella sekään ei onnistu. Mutta mitä ne kätköt siellä gepsissä tekee jos kartassa ei ole kuin suurimmat tiet. Olen niin pettynyt ja tunnen olevani todella tyhmä! :cry:
Ettei vain olisi tuo .zip-paketti rikki... oletko yrittänyt ladata sitä uudestaan?

Polku-
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 12.04.2011 22:53
Paikkakunta: Espoo

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja Polku- » To 26.07.2012 8:01

TiiperiNinsku kirjoitti:Ostin eilen Garminin eTrex 20 ja olen nyt tulla hulluksi. Laitteessa oleva karttahan on aivan p..stä. Edellisten kirjoituksissa oms karttan lataaminen helppoa. Joopa joo. Työpaikan enkä myöskään kodin tietokoneella en saa purettua Zip kansiota. Koneet herjaa vialliseksi, eikä nuorisokaan saanut sitä auki. Töissä sain asennettua muutamat kätkötiedot gepsiin, mutta kotikoneella sekään ei onnistu. Mutta mitä ne kätköt siellä gepsissä tekee jos kartassa ei ole kuin suurimmat tiet. Olen niin pettynyt ja tunnen olevani todella tyhmä! :cry:
Itse ostin saman laitteen sunnuntaina ja yritin aluksi samaisesta linkistä ladata karttaa, jolloin kohtasin saman ongelman. Tuossa yhdessä toisessa säikeessä oli mainittuna myös tällainen linkki: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM_ ... n/Download. Tuolta pystyy lataamaan OSM:iä ympäri maailmaa ja eri ominaisuuksilla varustettuna. Itse latasin reitittävän Suomen OSM:n ja sen jälkeen olen voinut olla ihan tyytyväinen :)
Ei geo-Polku tää vie mihinkään...

Avatar
TiiperiNinsku
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 05.10.2011 10:27

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja TiiperiNinsku » To 26.07.2012 10:44

Mulle täytyy nämä tietokone asiat vääntää rautalangasta, ei onnistunut sieltäkään linkistä. Windows sanoo ettei voi avata kansiota. Nyt latasin jonkun ihme Winzip165.exe jutun, onkohan siitä apua kansion avaamisessa. Saan kokeilla uudestaan ladata sitä kansiota puolentunnin kuluttua. :oops:

pr1
Viestit: 70
Liittynyt: Su 28.06.2009 9:20

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja pr1 » To 26.07.2012 12:08

Koitappa sitten täältäkin http://www.raumbezug.eu/ag/internet/osmGarmin.htm etsit vain sivun listalta kohdan "Finland (gmapsupp.img)", mulla kans ollut jostain syystä vaikeuksia ton suomalaisen OSM sivuston kanssa. :shock:

Avatar
TiiperiNinsku
Viestit: 46
Liittynyt: Ke 05.10.2011 10:27

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja TiiperiNinsku » To 26.07.2012 13:59

Kiitos pr1, se onnistui ohjeillasi! :)

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » To 26.07.2012 15:36

Suurnesu kirjoitti:
AFTM#4 kirjoitti:Pitänee vielä perehtyä tuohon OSM karttaan miten siihen kertyvää tietoa voi jakaa eli kun ajaa tai kävelee polkuja/ pyöräteitä/teitä joita ei kartalla vielä ole, niin niiden lähettämistä tiedoksi eteenpäin kaikille saatavaksi.
Ja tähän väliin mainos: OSM - GC1FMCN :D
Anteeksi, jatkakaa :D
Thumbs up! 8)

pailakka
Viestit: 547
Liittynyt: Ma 29.01.2007 20:05

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja pailakka » Pe 27.07.2012 22:31

MML kun noita aineistoja avasi vapaaseen käyttöön niin tuli ne nyt sitten käänettyä garmininkin ymmärtämään muotoon, löytyypi osoitteesta http://kartat.hylly.org/

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Pe 27.07.2012 23:09

pailakka kirjoitti:MML kun noita aineistoja avasi vapaaseen käyttöön niin tuli ne nyt sitten käänettyä garmininkin ymmärtämään muotoon, löytyypi osoitteesta http://kartat.hylly.org/
Upeeta mahtavaa :D Suuret kiitokset tästä, kyllä tuosta jokunen ropo pitää vielä muistaa lahjoittaa :wink:

Avatar
arisoft
Viestit: 1224
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 27.07.2012 23:35

Itse tykkäisin ladata tällaisen valmiin kartan Androidiin ja käyttää sitä Neongeon kanssa. On-line karttojen kanssa menee aikaa odotteluun ja välillä ne eivät tahdo latautua ollenkaan kuuluvuusongelmien vuoksi. En kuitenkaan ole yhtään perehtynyt aiheeseen, mutta muistelen että Neongeossa oli jonkinlainen mahdollisuus staattisten karttojen käyttöön. On-line linkkejä täällä olenkin jo jonkin nähnyt, mutta miten on staattisen kanssa?

TeamTuukka
Viestit: 66
Liittynyt: To 28.06.2012 14:20

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja TeamTuukka » La 28.07.2012 0:06

pailakka kirjoitti:MML kun noita aineistoja avasi vapaaseen käyttöön niin tuli ne nyt sitten käänettyä garmininkin ymmärtämään muotoon, löytyypi osoitteesta http://kartat.hylly.org/
Siistiä, tätä on odotettu kieli pitkällä!!1!111!!!

Äippä ei lainaa visaa, saisko tilinumeroa vaikka yvnä. Viikkorahat lahjoitan :D

Avatar
jazzaplot
Viestit: 98
Liittynyt: To 28.06.2012 19:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ilmaiset kartat gepsiin

Viesti Kirjoittaja jazzaplot » La 28.07.2012 0:15

pailakka kirjoitti:MML kun noita aineistoja avasi vapaaseen käyttöön niin tuli ne nyt sitten käänettyä garmininkin ymmärtämään muotoon, löytyypi osoitteesta http://kartat.hylly.org/
Todella hienoa!! Pakko kokeilla heti, mutta lataus kestää, onneksi tulee Olympia-avajaisia sillä välin :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Materiaaliapua”