Kätkkuvaus: Kätkön koko

Apua kätköihin liittyen
WalkerJB
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 14.10.2014 10:39

Kätkkuvaus: Kätkön koko

Viesti Kirjoittaja WalkerJB » To 01.10.2015 22:25

Olen tässä pohtinut minkä pohjalta kätkön koko tulee.
Esim. Kätköllä on regular kokoinen camo esim. linnunpönttö, jonka sisällä on small kokoinen purkki jossa itse lokikirja on. Laitetaanko kuvaukseen nyt small vai regular, vaiko peräti muu?
Itse olisin kallistumassa regular koska se on se mitä etsitään, kun pönttö on löytynyt niin kätkökin on löytynyt.
Toinen esim. isoon lankkuun on porattu reikä micro kokoiselle kapselille, jossa loki on. Jos lankku on kokoa regular, niin mikä tulee kooksi. Tässäkin olisin kallistumassa regular tai muu valintaan.

Mitä mieltä olette? Vai löytyykö kenties sääntöä?

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kätkkuvaus: Kätkön koko

Viesti Kirjoittaja Vingeri » To 01.10.2015 22:36

Kätkön koko tulee sen purkista eikä siihen lasketa camoa ainakaan minun tietääkseni.

Esimerkiksi jos piilotan micro kätkön ( filmipurkki) onttoon puuhun joka toimii samalla sen "camona", laitan kätkön kooksi micron enkä sitä kaikista suurinta eli largea koska se kätköpurkki ei ole "itse ontto puu" vaan sen sisällä oleva micro kokoinen purkki. Toiseen kysymykseen kallistuisin tuon ylemmän mukaan.

Mutta joku kokeneempi voi vielä tarkentaa näitä sillä en itsekään ole asiasta täysin varma mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna asia olisi näin.

WalkerJB
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 14.10.2014 10:39

Re: Kätkkuvaus: Kätkön koko

Viesti Kirjoittaja WalkerJB » To 01.10.2015 22:48

Mielestäni vähän eri tilanne. Joo jos on ontto puu johon vie filmipurkin niin se olis micro sitten. Tässä camo on luonnon tuottama. Eli kätkön tekijä ei sitä tehnyt. Mutta jos nyt teen yli litran kokoisen linnunpöntön johon laitan sitten 1.5 dl purkin niin se on eri juttu koska tein itse sen camon. Tosin raja on varmaan kuin veteen piirretty viiva.

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kätkkuvaus: Kätkön koko

Viesti Kirjoittaja stebu » To 01.10.2015 23:36

Minusta pitäisi ilmoittaa kätkörasian tilavuus. Tällä on merkitystä kulkijoitten siirtelyssä.
Camon koon voi sitten kertoa kuvauksessa tai vihjeessä.
-stebu

Avatar
haksu10
Viestit: 3072
Liittynyt: Ke 20.12.2006 19:22
Paikkakunta: Karkku (Sastamala)
Viesti:

Re: Kätkkuvaus: Kätkön koko

Viesti Kirjoittaja haksu10 » To 01.10.2015 23:37

WalkerJB kirjoitti:Mielestäni vähän eri tilanne. Joo jos on ontto puu johon vie filmipurkin niin se olis micro sitten. Tässä camo on luonnon tuottama. Eli kätkön tekijä ei sitä tehnyt. Mutta jos nyt teen yli litran kokoisen linnunpöntön johon laitan sitten 1.5 dl purkin niin se on eri juttu koska tein itse sen camon. Tosin raja on varmaan kuin veteen piirretty viiva.
Kätkön kokomääritys määräytyy purkin sisätilavuuden mukaan (joka samalla antaa infoa mahtuuko purkkiin reissaajia):
alle desi = mikro
alle litra = small
alle 20 litraa = regular
sitä suuremmat = large

Mikäli purkille ei halua antaa näiden luokitusten mukaista kokoa esim. erikoiscamon takia, voi käyttää kokoa other.

Mikäli purkki on suurikokoinen mutta suuaukko on pieni, voi tästä mainita kuvauksessa esim. "suuaukon pienuuden johdosta purkkiin ei mahdu reissaajia".
7.7.2018 jälkeen kirjoittamani viestit olen kirjoittanut yksityishenkilönä ja kätköilijänä "haksu10", en sivustoon liittyvänä taikka sen ylläpitäjänä.
Kyseistä päivämäärää edeltävät viestit voivat olla sivustoon liittyviä ylläpidollisiakin viestejä.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Kätkkuvaus: Kätkön koko

Viesti Kirjoittaja Seq » To 01.10.2015 23:48


villesamuel
Viestit: 135
Liittynyt: Su 23.08.2015 18:39
Paikkakunta: Rauma

Re: Kätkkuvaus: Kätkön koko

Viesti Kirjoittaja villesamuel » Pe 02.10.2015 0:43

Monissa kätköissä nähnyt tuon muu koon.. Tosin myös on näkynyt kätköjä usein joissa tuo varsinaisen purkin perusteella kätkön koko laitettu. Eli siis se kätköpurkki sen määrää, ei camo puu tai mikään muu.. Itse oon ainakin käyttänyt muu vaihtoehtoa..

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Kätkkuvaus: Kätkön koko

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 02.10.2015 2:32

villesamuel kirjoitti:Monissa kätköissä nähnyt tuon muu koon.. Tosin myös on näkynyt kätköjä usein joissa tuo varsinaisen purkin perusteella kätkön koko laitettu. Eli siis se kätköpurkki sen määrää, ei camo puu tai mikään muu.. Itse oon ainakin käyttänyt muu vaihtoehtoa..
Ohjeistuksen mukaan sen määrittelee kätköpurkin sisätilavuus.

Sitä kokomääritystä voi käyttää monin tavoin, esimerkiksi mysteereissä ja toisaalta 'hankalissa' purkeissa.

Oman kokemuksen mukaan esim useat large:t on regular:eja.

Sambsu
Viestit: 5
Liittynyt: La 18.07.2015 11:34

Re: Kätkkuvaus: Kätkön koko

Viesti Kirjoittaja Sambsu » Pe 02.10.2015 14:16

Tuntuuhan se vähän hassulta, jos pöntön sisällä on purkki tai pelkästään minigrippi, niin kätkön koko on eri. Joskus on ollut jotain kätköjä, jossa on regulaarin sisällä mikro, niin on merkattu mikroksi. Kerran oli sellainen kätkö, joka oli mikroaaltouuni, joka oli merkattu mikroksi. Aika tulkinnanvaraisia juttuja usein.

jvainio
Viestit: 22
Liittynyt: La 12.09.2015 8:11

Re: Kätkkuvaus: Kätkön koko

Viesti Kirjoittaja jvainio » Ti 06.10.2015 21:32

Kätköpurkin koko ainaki mulla on se minkä mukaan laitan kokoluokituksen oli camo/piilo sit minkä kokonen hyvänsä. Kuvauksessa sit vaan kerron jos sinne menee kulkijoita tai muuta roinaa johonki sivulokeroon tai muualle. Itsekkin olen törmännyt mikroaaltouuniin jonka sisällä oli micro-purkki :) hieman se on kyllä rajatapaus kokoluokituksensa puolesta, myönnettäköön. Ehkäpä asian voi ajatella näinkin: kaikki se tila mikä on vesitiivistä määrittelee kätkön koon... ??

Avatar
-Kimmo-
Viestit: 57
Liittynyt: Ke 28.01.2009 1:48
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kätkkuvaus: Kätkön koko

Viesti Kirjoittaja -Kimmo- » To 08.10.2015 4:23

haksu10:n kommentti kertoo kaiken olennaisen >>> Purkin sisätilavuus on yhtä kuin sen kätkökuvauksessa ilmoitettu koko.

Jos/kun käyttää kokoluokitusta "Other" niin minusta siihen olisi oltava järkevä perustelu, vaikkapa se että koon ilmoittaminen spoilaisi vaivalla väsätyn camon. Muuten se "Other":in käyttäminen on turhaa kiusantekoa. Esimerkiksi kuvan patsas todellakin on camo :lol: . Purkkia ei oltu tungettu mihinkään patsaassa olevaan koloon, vaan tämä puinen, piippua poltteleva satamakapteeni, "Der Hafenkapitän" oli tosiaankin rakennettu, tässä tapauksessa veistetty kätköksi. Koon ilmoittaminen olisi pilannut koko loistavan yllätyksen.

KuvaMutta jos jemma on nano jossain kiviaidan kolossa, niin "Other":in käyttäminen on vain pelkkää kiusaamista :cry:

WalkerJB
Viestit: 25
Liittynyt: Ti 14.10.2014 10:39

Re: Kätkkuvaus: Kätkön koko

Viesti Kirjoittaja WalkerJB » To 08.10.2015 13:52

Vastaan on tullut esimerkiksi tälläinen: kooksi on ilmoitettu large ja kun paikalle menee on siellä tosiaan large kokoinen camo = vanha piironki kaappi. Ja sen sisällä on sitten regular kokoinen purkki jossa on lokikirja. Sitten siellä on muita astioita vaihtareille ja kulkijoille. Siis ohjeen mukaan pitäisi kuvauksessa olla regular. Tässä tapauksessa kulkijat eivät siis ole samassa lokikirjan kanssa, vaan oikeastaan ne ovat comossa eli siinä kaapissa.
Samoin voisi ajatella että linnunpöntössä on filmipurkki lokikirjalle ja kulkijat voi olla sitten vain siellä linnunpöntössä tai siellä voi olla toinen rasia kulkijoille ym.

warheart37
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 30.09.2015 15:19

Re: Kätkkuvaus: Kätkön koko

Viesti Kirjoittaja warheart37 » Su 11.10.2015 18:01

Kuten tuossa on tullut jo ilmikin niin purkin sisätilavuuden koko ratkaisee sen minkälaisen kuvauksen kätkölle antaa. Itse laitan suuntaa antavan vihjeen kätkökuvaukseen koska tykkään käyttää camoja. Mikäli camon takia joskus sattuisi käymään niin että tulee pelkkiä denareita ensimmäiset 10-15 niin silloin varmaankin laitan hieman suoremman vihjeen. Mutta näin ei ole vielä käynyt vaikka pari denaria on jo tullutkin mutta täytyyhän niitä aina vähän olla että pysyy mielenkiinto :D löytö ja denari arvot on aikalailla 50/50. Parempi se on aina kuitenkin kysyä kätköä tehdessään apuja jos jokin kohta vähääkään mietityttää.

Zergei
Viestit: 440
Liittynyt: Su 06.12.2015 21:35

Re: Kätkkuvaus: Kätkön koko

Viesti Kirjoittaja Zergei » Ti 08.12.2015 22:47

-Kimmo- kirjoitti:Mutta jos jemma on nano jossain kiviaidan kolossa, niin "Other":in käyttäminen on vain pelkkää kiusaamista :cry:
No toki jos nano on kiviaidan kolossa, niin kaipa sen "mikrona" ilmoittaminenkin olisi kiusaamista, koska onhan se nano nyt kuitenkin moninkertaisesti perusmikroa pienempi. :)

Mutta on kyllä hyvä huomio tuo, että pitäisi erottaa kätkön ja camon koko. Mielestäni on tärkeämpää huomioida löydettävyys kuin reissaajien mahtuvuus, mutta toisaalta jos mahdollista olisi hyvä antaa osviittaa myös jälkimmäisestä. Täytyy painaa mieleen!

edit: esim. tuossa "nano kiviaidassa" esimerkissä "Other" mielestäni käy mutta sitten on oltava erillinen viittaus siihen että ei sinne mahdu edes kynää saati muita härpäkkeitä!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”