Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Apua kätköihin liittyen
Avatar
Impulssi
Viestit: 20
Liittynyt: Su 27.07.2014 19:50

Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja Impulssi » Ti 29.07.2014 10:07

Hei te kaikki kokeneet kätköttäjät! :) Tavoitteena olisi nyt allekirjoittaneella saada aikaiseksi eräänlainen "taivasalla" kätkö. Haasteiksi muodostunee eritoten vedenpitävyys. Tästä ponnahtaakin muutama kysymys esiin:

1. Kestääkö orthexin pakasterasiat vuoden ympäri tapahtuvan vesisateen? Entä orthexin ämpärit? Jos ei, niin mikäli olisi paras vaihtoehto kätkötykseen? Kokona vähintään regular.
2. Tavoitteena saada maastokuvio kätkön ympärille, onko fiksuinta kiinnitetty kangas vai jokin muu ratkaisu? Entä millä kankaan kiinnittäisi fiksuiten kätkörasiaan? Tavoitteena että kätköllä kävijä ei tee lisäcamotusta, vaan se olisi jo itsessään tarpeeksi sulautuva.
3. Tulisiko huomioida jotain muuta vedenpitävyyden suhteen? Tarvitaanko vedelle "poisttoluukkua" kätköön?

Kiitoksia jo etukäteen vastaajille :mrgreen:
Kuva

Puuha
Viestit: 121
Liittynyt: To 27.09.2012 16:06

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja Puuha » Ti 29.07.2014 10:20

Viemäriputken puhdistusyhde on yksi parhaiten vettä kestävistä rakenteista. Esim. http://www.taloon.com/muhvipuhdistusyhd ... Group=1083 päihin tulpat vain ja lokin saa esille kierrekorkin alta joka on suojattu o-renkaalla. Pintaan saa erilaisia materiaaleja kiinni hiomalla pintaa karheammaksi hietapaperilla ja liimaamalla.

Avatar
Aimo Haipakka
Viestit: 114
Liittynyt: Su 19.07.2009 12:45

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja Aimo Haipakka » Ti 29.07.2014 10:52

Tai sitten perinteinen Ammuslaatikko.
Nuo tuntuvat kestävän melkein mitä vaan. Camota voi sitten vaikka maalaamalla, teippaamalla, liimaamalla .....
Viimeksi muokannut Aimo Haipakka, Ti 29.07.2014 21:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Mileleo
Viestit: 124
Liittynyt: To 27.10.2011 11:32

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja Mileleo » Ti 29.07.2014 11:14

Biltemasta löytyy myös hyviä rasiota
http://www.biltema.fi/fi/Koti/Keittio/S ... sia-47328/
Itse olen noita käyttänyt yli kahdessakymmenessä kätkössä ja yleisesti ottaen olen tyytyväinen ollut. Nehän voi maalata tai teipata sellaseksi ku haluaa.


Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Ti 29.07.2014 12:59

Naamointiin saa teippiä Tokmannilta
https://www.toknet.fi/vaeltaja-naamiote ... rch-center

Avatar
Impulssi
Viestit: 20
Liittynyt: Su 27.07.2014 19:50

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja Impulssi » Ke 30.07.2014 19:35

Kiitos vastanneille! Eiköhän ammuslaatikkoon turvauduta ja teipillä hoideta camot :)
Kuva

Avatar
Tampio
Viestit: 84
Liittynyt: La 07.09.2013 15:16

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja Tampio » La 02.08.2014 13:08

Hei Impulssi!

Sanon tähän keskusteluun pari omaa mielipidettä kätköpurkkien camoamisesta:

Teippaus

En ole tutustunut tuohon Tokmannin teippiin, mutta ainakin osa luontokuvaajille yms. suunnitelluista teipeistä on sellaisia joissa paketissa lukee "kiinnittyy ja irtoaa helposti. Siispä suhtaudun varauksella ainakin joihinkin teippeihin. Ison ja edullisen rullan saa myös Varustelekasta joista saa myös ne ammoboxit, sekään teippi saattaa repsottaa ajan kanssa, mutta ainakin tähän asti on toiminut melko hyvin. Kannattaa kokeilla vähän erilaisia.

+ Teippi on maalausta kulutustakestävämpi ja helppo tehdä

- saattaa irrota, repsottaa ja märkänä teippikerroksista voi tulla vähän epämiellyttäviä, kangasteippi kun imee vettä itseensä. Yhdellä purkilla täytyy itselläni ehkä ottaa teippi pois kun se on jatkuvasti märkänä.

Maalaus

Maalaus on mun suosikkitapa camota purkki. Vaatii vähän työtä mutta lopputuloksesta tulee hieno, itse jos camoaisin ammuslaatikon niin ehdottomasti maalaten! Tärkeintä on huolellinen toteuttaminen, joka edellyttää seuraavia:

- puhdista pinta huolella liasta ja irtomaalista

- tämä ei ole ihan pakollinen, mutta etenkin muovipurkkeja maalatessa ehdoton: hionta 120-240 hiomapaperilla kauttaaltaan. Tämä antaa maalille huomattavasti paremman tarttumapinnan. Itselläni on jäänyt purkki aika karkeaksikin, mutta olen huomannut että maali ei lähde irtoamaan. Liian usein näkee Lock&Lockeja, joista maali on hilseillyt lähes kokonaan irti. Tämän pystyy hyvin estämään etenkin sileiden ja kiiltävien pintojen karhentamisella.

- pohjamaalaus siihen tarkoitetulla primerilla.
- peittomaalaus haluamilla väreillä, maalarinteipillä saa tehtyä hauskoja camokuvioita mielensä mukaan

Spraymaali on aika helppo ja saa nopeasti hyvän pinnan. Vaan eipä sivellinmaalauksessakaan mitään huonoa ole, paksumpi kerros saattaa nimittäin tuottaa kestävämmän lopputuloksen.

Toivottavasti tästä kirjoituksesta on apua niille, jotka purkkejaan maalailevat. Pienellä panostuksella saa kestäviä ja hyviä lopputuloksia.

hirveähenri
Viestit: 107
Liittynyt: To 05.09.2013 18:19

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja hirveähenri » La 02.08.2014 18:50

Aseiden naamioinnissa olen nähnyt näitä irtoaa ja kiinnittyy teippejä. Samoissa hommissa myös maalataan ja luonnosta saa parhaimmat teipin korvikkeet. Pohjalle tumma maali, sen kuivuttua laitetaan pinnanpäälle esim. Heinä tai muuta lehtiä.sitten vaaleammalla maalilla päälle. Heinät ja muut tietysti veks. You tubesta löytyy hyviä videoita!

Fuchslein
Viestit: 190
Liittynyt: Ma 11.11.2013 10:26

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja Fuchslein » La 02.08.2014 19:06

Kiertelin tänään 12 metsäkätköä, purkkeja oli toffeerasiasta ammuslaatikkoon. Ainoastaan ammuslaatikon sisältö oli kuiva, ja oli vielä ainoa purkki, joka oli täysin taivasalla.

1jone
Viestit: 103
Liittynyt: Su 22.04.2012 11:53

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja 1jone » La 02.08.2014 19:27

Oma suosikkini on "kelluva" perhorasia.
Kokoja saa vain small - regular kokoluokasta.
Tuollaisen rasian ympärille teen viellä linnun kätkön pöntön.
Pönttö pitää suoran kosteuden pois ja ilmatiivis perhorasia pysyy 100% varmasti kuivana.
Perhorasian sisään kun viellä laittaa silicaa ja lokin minigrippiin, on aika huoltovapaa paketti.
Toki SA Int ruokapakki pöntön sisällä on toiminut myös loistavasti.
Lokit on writeinrain paperia.
Tähän mennessä kaikki huoltokäyntini ovat olleet turhia yhtä lukuunottamatta.
Sillon joku ruudinkeksijä oli yrittänyt hakata onkivavalla purkkia alas, siinä onnistumatta. :twisted:

Avatar
Keokas
Viestit: 256
Liittynyt: Ke 14.12.2011 1:48

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja Keokas » La 02.08.2014 21:16

Maalattuja ammobokseja olen muutaman laittanut. Eivät juuri vuoda tai kerää kosteutta. Lokivihko on toki minigripissä silicoineen, write in the rain -paperista.

Pohjamaalin päällä olen camona käyttänyt omatekoisella sapluunalla maalattua isoa tekstiä: 'GEOKÄTKÖ'. Näin ainoastaan kätköilijät käyvät kätköllä ja muut pysyvät poissa ;-)

Avatar
B0xHunter
Viestit: 120
Liittynyt: To 28.11.2013 20:51

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja B0xHunter » Ma 04.08.2014 13:21

Herranjumala noita lokikirjojen hintoja!!!!

Itsellä on nyt ainakin vuoden verran pysynyt ihan hyvänä nuo perus lehtiöt, minigrippussin sisällä, ilman silicaa.
Mutta ehkäpä jossain vaiheessa kadun tuota valintaa..

Aijoo, tokmannilla myytävät vedenkestävät pussit EIVÄT ole 100% vesitiiviitä.
Tiivis pakasterasiakin käsittääkseni kestää sään kuin sään, mutta eikös ammuslaatikot ole lähes ikuisia?

Itsekkin olen ottanut harkintaan nuo ammuslaatikot ja ehkäpä nuo vedenkestävät lokikirjat, olisivat kätköt sitten lähes ikuisia

Geomurmelit
Viestit: 374
Liittynyt: Su 07.06.2009 11:27

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja Geomurmelit » Ma 04.08.2014 13:32

B0xHunter kirjoitti:Tiivis pakasterasiakin käsittääkseni kestää sään kuin sään, mutta eikös ammuslaatikot ole lähes ikuisia?
Pakasterasiat kestävät varmasti sään kuin sään, mutta eivät KK-kätköilijöitä. Kiireessä Kätköilijöiltä jää helposti joku kulma kannesta painamatta kunnolla kiinni, jolloin vedenpaisumuksen yllättäessä purkki on muuta kuin vesitiivis.

Ilan11
Viestit: 36
Liittynyt: Su 16.03.2014 18:24

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja Ilan11 » Ma 04.08.2014 18:14

Tänään ainakin Tokmannilla tarjouksessa naamiointiteipit ;) https://www.toknet.fi/vaeltaja-naamioka ... rch-center

Avatar
laulujoutsen
Viestit: 74
Liittynyt: Pe 11.10.2013 19:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja laulujoutsen » Ma 04.08.2014 20:33

Löysin tänään Saiturin pörssistä 3000 ml, 1800 ml ja 930 ml:n suorakaiteenmuotoiset pakasterasiat yhteishintaan 4,50. Onpahan isot rasiat odottamassa uusia kätköideoita ja sisälle mahtuu isompiakin reissaajia useampi.

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Su 28.06.2015 20:58

Olisin etsimässä naamiointiteippiä kätkön camoksi. Onko suosituksia? Pitäisi kestää hyvin suomen vaihtelevia olosuhteita taivasalla.

Kestävätkö tuollaiset Tokmannin teipit vettä ja pakkasta?

Avatar
Supatus
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 12.11.2013 18:27
Paikkakunta: Hamina

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja Supatus » Su 28.06.2015 21:15

Mulla on parin purkin päällä pysynyt hyvin tuo Tokmannin teippi.

Vingeri
Viestit: 661
Liittynyt: Ti 04.01.2011 22:47
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja Vingeri » Su 28.06.2015 21:48

Supatus kirjoitti:Mulla on parin purkin päällä pysynyt hyvin tuo Tokmannin teippi.
Kumpi noista Tokmannin teipeistä?

Avatar
Supatus
Viestit: 18
Liittynyt: Ti 12.11.2013 18:27
Paikkakunta: Hamina

Re: Kätkön teko: Vesikestävyys ja camo

Viesti Kirjoittaja Supatus » Su 28.06.2015 22:18

https://www.tokmanni.fi/vaeltaja-naamio ... er-bottom1
Tätä teippiä mulla on ja rullasta näyttää riittävän isommankin purkin ympärille. :D

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kätköapua”