Paikan valinta ja ongelmat
Re: Paikan valinta ja ongelmat
Ns. hankalissa kohteissa Garminin CustomMaps toiminnosta voi hakea apua. Kun kulkee gepsin kanssa suoraan karttapohjalla jossa näkyy suljetut alueet, niin silloin on turha haikailla mahdollisten paikkojen perään.
.fi 160m:n sädeympyrät on helpoin lisätä karttapohjaksi. ..ja jos viitseliäisyyttä riittää, niin pohjaksi saa vaikkapa Kansalaisen karttapaikan kartan tai vaikkapa suunnistuskartan. Jokaisen kartan kohdalla tulee kuitenkin muistaa tekiänoikeudet ja mitä niiden ehdoissa mainitaan käytettävyydestä eri tarkoituksiin.
Garminin suomenkielinen opas oman kartan tekoon:
http://static.garmin.com/shared/fi/docu ... kartta.pdf
.fi 160m:n sädeympyrät on helpoin lisätä karttapohjaksi. ..ja jos viitseliäisyyttä riittää, niin pohjaksi saa vaikkapa Kansalaisen karttapaikan kartan tai vaikkapa suunnistuskartan. Jokaisen kartan kohdalla tulee kuitenkin muistaa tekiänoikeudet ja mitä niiden ehdoissa mainitaan käytettävyydestä eri tarkoituksiin.
Garminin suomenkielinen opas oman kartan tekoon:
http://static.garmin.com/shared/fi/docu ... kartta.pdf
Viimeksi muokannut jule100, Ke 28.12.2011 7:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja jos viitseliäisyyttä riittää ja tarve on riittävä, niin voi itsekin tehdä systeemin. jolla pystyy piirtelemään jos jonkinlaisia pisteitä ja ympyröitä kartalle.
Vaikka kätköjen ympärille 161 metrin ja välipisteiden 100 metrin ympyrät.
GoogleMapsApi on aikas helppotajuinen...
GoogleMapsApi on aikas helppotajuinen...
Mitä eroa tuolla on Haksun jo tarjoamaan karttaan?Seq kirjoitti:Ja jos viitseliäisyyttä riittää ja tarve on riittävä, niin voi itsekin tehdä systeemin. jolla pystyy piirtelemään jos jonkinlaisia pisteitä ja ympyröitä kartalle.
Ja miksi vaivautua, kun nyt jo löytyy ohjelma joka kääntää gpx:n suoraan ympyröiksi Googlen kartalle?
Jos haluaa välipisteet ja vielä erikokoisin ympyröin, yms 'eksoottista'.jule100 kirjoitti:Mitä eroa tuolla on Haksun jo tarjoamaan karttaan?Seq kirjoitti:Ja jos viitseliäisyyttä riittää ja tarve on riittävä, niin voi itsekin tehdä systeemin. jolla pystyy piirtelemään jos jonkinlaisia pisteitä ja ympyröitä kartalle.
Ja miksi vaivautua, kun nyt jo löytyy ohjelma joka kääntää gpx:n suoraan ympyröiksi Googlen kartalle?
Ja onhan tuollaista mukava säätää...
Varmaan sitten väännät keskustelun aloittajalle ja muille kiinnostuneille tuollaisen ohjelman?
Itse en ainakaan osaa koodata mitään.
Jos siihen saisi vielä tulostusmahdollisuuden .kmz peittokarttana, niin sen saisi suoraan gepsiin kartaksi. Se olisi hienoa!
Jos siihen saisi vielä tulostusmahdollisuuden .kmz peittokarttana, niin sen saisi suoraan gepsiin kartaksi. Se olisi hienoa!
Itseasiassa mulla on tuollainen ympyrän piirtäjä.jule100 kirjoitti:Varmaan sitten väännät keskustelun aloittajalle ja muille kiinnostuneille tuollaisen ohjelman?
En ole vaan aikoihin jaksanut päivittää systeemiä, kun se vaatii tietenkin uusia kätköjä yms.
Eipä ole toisaalta uusia purkkejakaan tullut...
Eikös tuollaisen KMZ:n tee ilman koodaustaitoakin? Itse en ole kyllä jaksanut väsäillä mitään niin hienoa. Kännykässähän nuo kaikki toimii "peittokarttana".jule100 kirjoitti:Varmaan sitten väännät keskustelun aloittajalle ja muille kiinnostuneille tuollaisen ohjelman?
Kännyssä voi käyttää esim. Neongeota maastokarttapohjalla 161 metrin ympyröiden katselemiseen.
Noo... kai sitä jotain. Ympyröitä olen piirtänyt Googlen kartalle Haksun kätköhaulla ja Geocache open areas ohjelmalla.arisoft kirjoitti:jule100 kirjoitti:Eikös tuollaisen KMZ:n tee ilman koodaustaitoakin? Itse en ole kyllä jaksanut väsäillä mitään niin hienoa. Kännykässähän nuo kaikki toimii "peittokarttana".
Maastokartalle olen piirtänyt ympyröitä myös Photoshopin kaltaisella ohjelmalla. Mittasuhteen ympyrälle olen saanut Karttapaikan mittatyökalulla.
Eri kerroksiin voin sitten sijoitella kiinnostavat paikat, nykyiset kätköt ja peittoalueet. Ympyröitä on sitten helppo piirrellä.
Kun kaikki tarvittava tieto on kartalla, tallennan kuvan yksikerroksiseen jpg muotoon. Jpg:n tuon sitten Google Earthiin Garminin ohjeiden mukaisesti, sekä käännän ja väännän kiintopisteiden mukaan oikeean skaalaan ja paikalleen. Virhettä toki syntyy, mutta gepsissä karttahan on summittainen.
Vanhassa eTrexissä etäisyydet toisiin waypointteihin oli hyvin esitetty, mutta pelkkiä lukuja seuraamalla tyhjä paikka oli vaikea löytää.
Karttaa gepsissä tyhjän paikan löytämiseen ei välttämättä tarvitse, koska voithan jo lähtiessä katsoa tyhjän paikan naatit ja suunnistaa siihen.
Eihän tämä tapa ole parhain lähtökohta piiloittamiselle, mutta joskus tästäkin voi olla hyötyä. Tapauskohtaista siis.
No seo kiva ku sul o. Mul ei.Seq kirjoitti:Itseasiassa mulla on tuollainen ympyrän piirtäjä.