Colorado vai Oregon

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
woltti22
Viestit: 17
Liittynyt: Su 27.04.2008 22:33

Colorado vai Oregon

Viesti Kirjoittaja woltti22 » Ma 26.01.2009 18:30

Saisikko plussia ja miinuksia kyseisistä laitteista kätköily käytössä. Tuli uuden kepsin hankinta eteen ja päätoskin pitäisi tehdä, että millainen kapula. Vanha kapulani oli C60 map.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Colorado vai Oregon

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ma 26.01.2009 18:59

Aiheesta on aiemminkin keskusteltu, joten suosittelen hakutoiminnon käyttöä. Kaikki eivät kuitenkaan jaksa uudelleen kirjoitella. Mutta aiheesta peistä kääntäneenä summaan jonkunlaisen lopputuleman tähän. Muuten puhutaan lähes samoista laitteista, mutta Oregonissa on toisten rakastama ja toisten vihaama kosketusnäyttö, jolla koordinaattien ja tekstien kijoittaminen on helppoa ja nopeaa, mutta hanskat kädessä esim prätkällä ajaessa käyttö vaikeaa. Coloradossa taas on se pyörä, jonka virallista nimeä en muista. Sen käyttö on myös hanskat kädessä helppoa, mutta sillä kirjoittaminen on työlästä. Coloradon omistajista, jotkut ovat valittaneet, ettei kirkkaus riitä auringonpaisteessa. Samaa ongelmaa en ole Oregonissa huomannut. Eli jos käytät paksuja hanskoja kätköillessä tai sormesi muistuttavat HK:n sinistä, osta colorado, jos taas kätköilet paljain normaalikokoisin käsin tai kuljetat mukana näppäilytikkua, osta Oregon. Kummassakin tapauksessa osta myös kunnon kartta gepsiisi. Sillä pääväylät (yhden numeron tiet) näyttävällä maailmanpohjakartalla ei tee yhtään mitään.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Colorado vai Oregon

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ma 26.01.2009 19:53

Dragonfly Vet kirjoitti:Coloradon omistajista, jotkut ovat valittaneet, ettei kirkkaus riitä auringonpaisteessa.
Coloradon omistajana voin sanoa, että ainakin minä näen hyvin näytöstä säässä kuin säässä. Ihan 100% superhyperauringonvalossa en tosin ole vielä näin talvella päässyt testaamaan, mutta millään kätköilykerralla ei ole näytön suhteen ollut ongelmia. Onkohan joku unohtanut, että näytön kirkkautta voi säätää...? :mrgreen:

vphakli
Viestit: 43
Liittynyt: Su 10.02.2008 19:38

Re: Colorado vai Oregon

Viesti Kirjoittaja vphakli » Ti 27.01.2009 9:30

Itse Coloradon omistajana olen kyllä todennut, että näytön kirkkaus ei tahdo riittää kirkkaassa auringon valossa vaikka säätö on tapissaan. Näyttö on riittävän kirkas autokäytössä jos käyttää USB kaapelia, se lisää näytön kirkkautta oleellisesti, eikä se taida muuta tehdäkkään.

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: Colorado vai Oregon

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » Ti 27.01.2009 14:20

vphakli kirjoitti:Itse Coloradon omistajana olen kyllä todennut, että näytön kirkkaus ei tahdo riittää kirkkaassa auringon valossa vaikka säätö on tapissaan.
Taustakuvaksi kannattaa ladata täysin valkoinen, vaikkapa tuosta: http://garmincolorado.wikispaces.com/sp ... lwhite.jpg Tuo parantaa näkyvyyttä mielestäni huomattavasti.

Asennusohjeita osoitteesta http://garmincolorado.wikispaces.com/Miscellaneous#toc2
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Avatar
Murre&Mirre
Viestit: 152
Liittynyt: Su 18.02.2007 12:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Colorado vai Oregon

Viesti Kirjoittaja Murre&Mirre » Ti 27.01.2009 17:12

vphakli kirjoitti:Itse Coloradon omistajana olen kyllä todennut, että näytön kirkkaus ei tahdo riittää kirkkaassa auringon valossa vaikka säätö on tapissaan. Näyttö on riittävän kirkas autokäytössä jos käyttää USB kaapelia, se lisää näytön kirkkautta oleellisesti, eikä se taida muuta tehdäkkään.
Mutta oletko omakohtaisesti verrannut kirkkautta Oregoniin? Se taitaa olla oleellista.. Yleisesti ottaen kosketusnäytöllisyys harvoin parantaa näytön kirkkautta.

vphakli
Viestit: 43
Liittynyt: Su 10.02.2008 19:38

Re: Colorado vai Oregon

Viesti Kirjoittaja vphakli » Ti 27.01.2009 17:46

Taustakuvana olen käyttänyt jo pitkään valkoista, se parantaa jonkin verran mutta ei ratkaise ongelmaa. Oregonin näyttöä olisi kiva verrata tähän, onko samat puutteet...

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Colorado vai Oregon

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Ti 27.01.2009 21:33

Joo, olisi kiva verrata. Jos joku tulee hienolla aurinkoisella säällä Coloradon kanssa Jyskälään, niin verrataan. Omaa kokemusta ei kesäolosuhteista ole ehtinyt kertyä, joten kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä en ole päässyt aiheesta tekemään. Talvipäivinä, myös aurinkoisina, on toistaiseksi riittänyt vähän yli puolen välin palkit näytön kirkkaudessa. Jos on oikein kirkasta ollut, olen laittanut yhtä vaille täydet. Pimeämmällä tuo yhtä vaille täydet häikäisee ja vaikeuttaa näkemistä kävellessä, kun silmä niin nopeasti tottuu kirkkaaseen valoon. Mutta kuten todettua, puuttuvat nuo kesäkokemukset. Oregonin omistajat vain eivät ole aiheesta maininneet, eikä se minuakaan ole päässyt häiritsemään. Ainakin myyjät näyttävät mainostavan Oregonin kirkasta näyttöä.

Mitä ollaan aiheesta mieltä Kiven alla? Teillä on ainakin jokunen yksilö nähty.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Mikko-Veikko
Viestit: 36
Liittynyt: La 30.12.2006 16:18
Paikkakunta: Kangasala

Re: Colorado vai Oregon

Viesti Kirjoittaja Mikko-Veikko » Ti 27.01.2009 21:48

Kävimme kesällä olimme Portugalissa ja oli aurinkoista ja kirkasta. Ehkä tässä harmaudessa muistan väärin, mutta minusta Coloradon näyttö toimi siellä tosi hyvin ilman taustavaloa. Muistelisin miettineeni, että näissä olosuhteissa varmaan Garminin hemmot laitetta kehitelleetkin, kun taas pohjoisen hämärässä ilman taustavaloa ei tule toimeen!

webbimato
Viestit: 23
Liittynyt: To 16.10.2008 19:20

Re: Colorado vai Oregon

Viesti Kirjoittaja webbimato » Ke 28.01.2009 18:44

Voisin kuvitella, että kirkkailla keväthangilla saattaapi olla ongelmia näytön kirkkauden kanssa. Männä viikonloppuna tuli käytyä jäillä ja pilvisenä päivänä lumilakeudella joutui taustavalot näppäilemään melkein kaakkoon oregonista. Mutta sekin jää nähtäväksi.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”