GPS lainaan

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

GPS lainaan

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ma 02.11.2009 14:27

Saako GPS:iä jostain vuokralle? Ainakin Kiven alla -kaupasta näkyi saavan, mutta kynnys postitteluun on aika korkea. Live loppumetreillä ajaa minut hulluuteen ja ajattelin ostaa itselleni joululahjaksi GPS:n. En vain ole koskaan käyttänyt mokomaa kapistusta, joten olisi kiva kokeilla ennenkuin investoi isommin. Kolmas E90 1,5 vuoden sisällä vetelee viimeisiään, siinä toinen motivoiva tekijä. Tai haluaisiko joku Turun suunnalta esitellä/lainata välineistöään?
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: GPS lainaan

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 02.11.2009 14:30

tanjuli kirjoitti:STai haluaisiko joku Turun suunnalta esitellä/lainata välineistöään?
Mitään en lainaa mutta esittely elikkä yhteiskätköily kyllä järjestyy. Kepsi on Oregon 400t ja TOOG (Todistetusti Oikeassa Oleva GPS :D , testattu Aurajoen vierasvenesataman tarkistuspisteellä).

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: GPS lainaan

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 02.11.2009 15:23

Voihan kiven alla myös noutaa ja palauttaa nokialle. Ei tarvitse postittaa eikä tule turhia kuluja.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
sikajack
Viestit: 248
Liittynyt: La 23.12.2006 15:44
Paikkakunta: Turku

Re: GPS lainaan

Viesti Kirjoittaja sikajack » Ma 02.11.2009 19:19

tanjuli kirjoitti:Tai haluaisiko joku Turun suunnalta esitellä/lainata välineistöään?
Sama juttu kuin finnrangerilla eli en takuusti lainaa gepsiä, mutta esittelynomaiseen yhteiskätköilyyn voidaan tarvittaessa lähteä Garmin Colorado 300:n (karttagepsi värinäytöllä, ladattuna vapaa-ajan kartta) ja Magellan eXplorist 100:n (karvalakkimalli mustavalkonäytöllä) kanssa. Yhteys vaikkapa cg.comin sivujen kautta sähköpostiviestillä.
//geonovice sikajack

tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: GPS lainaan

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Ma 02.11.2009 22:39

Loistokasta sikajack ja finnranger! Laitan viestiä kun olen taas maisemissa, tässä kuussa toivon löytäväni ihan vain luurilla edes yhden purkin kolmesta eri maasta eli kiirettä pitää :)

Kyllä minä Nokiallakin voisin käydä, ei sinne nyt ihan loputtoman pitkä matka ole, kynnys se on sekin.
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Steamhead
Viestit: 47
Liittynyt: Su 14.09.2008 14:36

Re: GPS lainaan

Viesti Kirjoittaja Steamhead » Ti 03.11.2009 10:16

Ihan kommenttina, että E90 kaveriksi sopii vaikka halpa eTrex. Puhelimessa voi pitää kätkökuvaukset SmartGPX ohjelmassa tai Livellä – ja tietysti sillä on voi kirjoitella loggaukset. Hirmu monta kätköä olet löytänyt puhelimella, minä ehkä 20 ennen kuin meni hermot. ( Enkä tosin ole montaa löytänyt kepsilläkään :( - mutta homma helpottui huomattavasti ) Vielä ensimmäinen vuoden vanha E90 toiminnassa kun se on saanut olla taskussa – vain pari kertaa kallioon raaputettu ja hiekkaan tiputettu. Itsellä on Legend HCx. Siihen saa kartankin, jota ei ole toki pakko ostaa heti. Ja Openstreetmap kartta on ilmainen, sillä pärjää ainakin euroopan kaupungeissa kivasti. Ehkä olisi jäänyt vapaa-ajan kartta jopa ostamatta jos olisin tiennyt tuosta aloittaessani.

Avatar
rixu
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 10.09.2008 18:18
Paikkakunta: Nummela

Re: GPS lainaan

Viesti Kirjoittaja rixu » Ti 03.11.2009 10:21

Jäi epäselväksi onko aloittajalla käytössä siis kännyn sisäinen GPS? Itselläkin sen kanssa meni hermot mutta nyt on kohta 1000 purkkia haettu pelkällä kännyllä ja Holux M-1200 BT GPS -mokkulalla kännyn kaverina, sen tarkkuus on ollut varsin hyvä ainakin omasta mielestäni. Tietysti enhän voi tietää paremmasta kun en "oikealla" GPS:llä ole purkkeja hakenut koskaan :)

Steamhead
Viestit: 47
Liittynyt: Su 14.09.2008 14:36

Re: GPS lainaan

Viesti Kirjoittaja Steamhead » Ti 03.11.2009 12:00

rixu kirjoitti:Jäi epäselväksi onko aloittajalla käytössä siis kännyn sisäinen GPS? Itselläkin sen kanssa meni hermot mutta nyt on kohta 1000 purkkia haettu pelkällä kännyllä ja Holux M-1200 BT GPS -mokkulalla kännyn kaverina, sen tarkkuus on ollut varsin hyvä ainakin omasta mielestäni. Tietysti enhän voi tietää paremmasta kun en "oikealla" GPS:llä ole purkkeja hakenut koskaan :)
Tuo on totta että halvin tapa parantaa tarkkuutta on ostaa erillinen GPS mokkula puhelimeen. Epäilemättä tarkkuus on sama kuin ”oikealla” gepsillä.
Minulla vaikutti iskun/kosteudenkestävyys valintaan. Ostin kyllä vedenpitävän suojapussin mutta eihän sitä aina tullut otettua mukaan. Ja lisäksi suurkaupungeissa on mukavampi jos kädessä hiukan halvempi laite kuin E90 kun haahuilee puistoissa ym epämääräisissä paikoissa.

Avatar
Eniz
Viestit: 320
Liittynyt: Pe 09.01.2009 1:31
Paikkakunta: VTallinna

Re: GPS lainaan

Viesti Kirjoittaja Eniz » Ke 04.11.2009 7:27

Steamhead kirjoitti: Tuo on totta että halvin tapa parantaa tarkkuutta on ostaa erillinen GPS mokkula puhelimeen. Epäilemättä tarkkuus on sama kuin ”oikealla” gepsillä.
Minulla vaikutti iskun/kosteudenkestävyys valintaan. Ostin kyllä vedenpitävän suojapussin mutta eihän sitä aina tullut otettua mukaan. Ja lisäksi suurkaupungeissa on mukavampi jos kädessä hiukan halvempi laite kuin E90 kun haahuilee puistoissa ym epämääräisissä paikoissa.
Minulla tuon Bluethoot palikan ja Trimblen kanssa ongelmana oli se että vaikka mokkulan antoi tarkan etäisyyden, niin itse bluethoot palikka oli niin hirveän pieni ja pyöri väkisinkin kädessä, että gepsiltä oli suunta kokoajan kateissa. Onhan se kivaa, jos tietää että kätkö on melko tarkalleen 83 metrin päässä, mutta kun lähtee kävelemään nuolen suuntaan niin välimatka matka alkaa kasvaa.

Yhdistelmänä oli on Nokia 6120 Classic ja Freedom Keychain GPS ja Trimbe ja Live. Nyt siinä pyörii Garmin mobile XT ja kun on vain karttanäkymä, niin tuota suuntaongelmaa ei oikeastaan ole. Hiljan hankin Nokia 6220 Calssic, jossa on gepsi sisällä on ainakin LIven kanssa mokkula yhdistelmää kätevämpi, Trimbleä en ole syyskuun jälkeen käyttänytkään.

Huonoissa sääolosuhteissa turvaudun vielä Etrexiin, siinä tarkkuusongelmaa pahempi on sen hidas käynnistys.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: GPS lainaan

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ke 04.11.2009 8:28

EnizBambeniz kirjoitti:Minulla tuon Bluethoot palikan ja Trimblen kanssa ongelmana oli se että vaikka mokkulan antoi tarkan etäisyyden, niin itse bluethoot palikka oli niin hirveän pieni ja pyöri väkisinkin kädessä, että gepsiltä oli suunta kokoajan kateissa. Onhan se kivaa, jos tietää että kätkö on melko tarkalleen 83 metrin päässä, mutta kun lähtee kävelemään nuolen suuntaan niin välimatka matka alkaa kasvaa.
Tässä auttaa kovasti tuo Trimblen hiusristikkonäkymä. Se on oivallinen apu kätkön lähestymiseen. Unohda se nuoli.

Avatar
konta1
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 29.08.2008 20:37
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: GPS lainaan

Viesti Kirjoittaja konta1 » Ke 04.11.2009 8:50

Ymmärsinköhän oikein? Ei suinkaan se ohjelma tiedä sitä GPS-murkulan asentoa kädessäsi. Se murkula voi olla missä asennossa vaan, ja kun lähdet dallapee johonkin suuntaan, niin sitten navigaattori-,kätköily-, tai muu vastaava ohjelma aloittaa pähkäilyn sinun liikkumissuunnasta. Alkuun se voikin siksi näyttää, että etäisyys kasvaa vaikka lähestyiset kohdetta, koska et ole liikahdellut vielä tarpeeksi.
Kumimaisen Omahyväinen ja Naurettavan Töppöjalkainen Arvuuttelija Ykkönen | Luolat ja onkalot

Avatar
Mukkelus
Viestit: 377
Liittynyt: Su 22.06.2008 15:37

Re: GPS lainaan

Viesti Kirjoittaja Mukkelus » Ke 04.11.2009 9:57

finnranger kirjoitti:
EnizBambeniz kirjoitti:Minulla tuon Bluethoot palikan ja Trimblen kanssa ongelmana oli se että vaikka mokkulan antoi tarkan etäisyyden, niin itse bluethoot palikka oli niin hirveän pieni ja pyöri väkisinkin kädessä, että gepsiltä oli suunta kokoajan kateissa. Onhan se kivaa, jos tietää että kätkö on melko tarkalleen 83 metrin päässä, mutta kun lähtee kävelemään nuolen suuntaan niin välimatka matka alkaa kasvaa.
Tässä auttaa kovasti tuo Trimblen hiusristikkonäkymä. Se on oivallinen apu kätkön lähestymiseen. Unohda se nuoli.
Komppaan tätä koska itsekään en halua liikkua silloin kun katson suuntaa kätkölle. Tästä syystä olenkin etsinyt käytännössä kaikki kätköt yhdistelmällä Nokia N95+Trimblen tutka näkymä + BT-GPS palikka + tarvittaessa kompassi. Tuon BT-GPS:n (hinta 29euroa) otin käyttöön kun olin etsinyt n. 500 ensimmäistä kätköäni. Trimblen nuolinäkymää käytän ainoastaan jos haluan, jostakin syystä, katsoa niitä koordinaatteja joissa juuri nyt olen. :)

Kätköä etsiessäni suuntaan tarvittaessa puhelimen yläreunan kompassin avulla napapohjoiseen ja silloin tuo tutkanäyttö osoittaa suunnan suoraan kätkölle. Nykyään kompassina kulkee taskussa Suunto MB-6, jossa on hyvä kotelo ja jota voi halutessaan käyttää myös suuntimiseen.

Avatar
sohvaperuna
Viestit: 12
Liittynyt: Ti 31.03.2009 21:45
Paikkakunta: Tampere

Re: GPS lainaan

Viesti Kirjoittaja sohvaperuna » Ke 04.11.2009 21:26

tanjuli kirjoitti:Saako GPS:iä jostain vuokralle? Ainakin Kiven alla -kaupasta näkyi saavan, mutta kynnys postitteluun on aika korkea.....olisi kiva kokeilla ennenkuin investoi isommin.
Minulla oli Kiven alta lainassa Garmin Oregon 300, kun viime v-loppuna lähdimme kontiaisen kanssa 'Kätköjen yöhön' Helsinkiin. Ennen sitä en ollut kätköillyt kuin N95:lla (alkuun Trimblellä, mutta sen muututtua maksulliseksi Livellä) pärjäten mielestäni aika hyvin. Toki asiaa helpottaa se, että asun naapuripitäjässä. Haku ja palautus (jotka itse asiassa kontiainen otti hoitaakseen) eivät vaatineet tässä tapauksessa isompaa efforttia. Voithan tietysti hypätä vaikka junaan tai autoon ja tehdä kätköilyreissun Tre-Nokia -akselilla. Siellä on kätköjä enemmän kuin ehdit vuorokaudessa kahmia! Käyt vain ensin hakemassa Nokialta Kiven alla -kaupasta gepukan lainaan. :)

Itselläni Garminiin tutustuminen oli alkuun hieman tahmaista, mutta alkoi pikkuhiljaa sujua yhä paremmin. Luultavasti vaihdan jossain vaiheessa kännykätköilyn kunnon laiteurheiluun ja ostan Garminin. Siihen asti pärjätään vielä Mokia N95:lla...
Por favor hable más despacio.

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: GPS lainaan

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » To 05.11.2009 8:20

Laitoin muuten oman Colorado 300:seni "Kuinoma"- lainauspalveluun. Saatan katua sitä myöhemmin, mutta Lahdessa on siis nykyään saatavilla kunnon GPS- kone vuokralle.

www.kuinoma.com
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
oh3mbc
Viestit: 465
Liittynyt: Su 03.02.2008 10:00
Paikkakunta: Virrat

Re: GPS lainaan

Viesti Kirjoittaja oh3mbc » To 05.11.2009 9:07

konta1 kirjoitti:Ymmärsinköhän oikein? Ei suinkaan se ohjelma tiedä sitä GPS-murkulan asentoa kädessäsi. Se murkula voi olla missä asennossa vaan, ja kun lähdet dallapee johonkin suuntaan, niin sitten navigaattori-,kätköily-, tai muu vastaava ohjelma aloittaa pähkäilyn sinun liikkumissuunnasta. Alkuun se voikin siksi näyttää, että etäisyys kasvaa vaikka lähestyiset kohdetta, koska et ole liikahdellut vielä tarpeeksi.
Ja jos tuo "murkula" on toteutettu Sirf3-piirisarjalla, niin sen Static navigation-ominaisuus kiusaa kätköilykäytössä.

http://www.etenblog.com/2007/11/20/stat ... explained/

Tuo on joistai palikoista kytkettävissä pois päältä, ainakin omassa Holuxissa se onnistui.
"Äiti, miksi setä vain katselee vettä, eikä kerää sitä? -Shh, setä on oikeasti etsimässä tänne piiloitettua aarretta."

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”