GPS:ää hankkimassa

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Japetti
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 05.08.2009 18:26

GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Japetti » Ke 05.08.2009 20:31

Olemme hankkimassa uutta kartallista GPS-laitetta vanhan palvelijan tilalle, jonka koordinaattitarkkuudesta on tullut vähän palautetta!
Mietinnässä on ollut Garminin Legend Hcx tai Colorado 300. Antakaahan te kokeneemmat vinkkejä, kumpi kannattaa ostaa. Mitä eroja ko. laitteilla on kätköilykäytössä, esim. tarkkuus, käytettävyys, kätkötietojen lataaminen, virran kulutus, jne.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ke 05.08.2009 21:22

Suurin ero on mainitsemillasi malleilla se, että coloradoon saa kätköjen kuvaukset ja vinkit yms. mukaan. Tämän ominaisuuden hyödyntäminen edellyttää gc.comin premiumjäsenyyttä. Toki kätkön koon, terrainin ja difficultin saa myös kikkailemalla "tavalliseenkin" gepsiin, mutta coloradossa tällainen ominaisuus on siis sisäänrakennettuna ja myös kätkön kuvaus näkyy. Coloradossa on myös "tikkuantenni", joka saattaa olla tarkempi ja/tai herkempi kuin eTrex-sarjalaisissa oleva kotelon sisällä oleva siru.

evele
Viestit: 9
Liittynyt: Ma 13.10.2008 22:17

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja evele » Ke 05.08.2009 22:11

Meillä käytössä Garmin Etrex Vista hcx, muuten sama kuin tuo Legend mutta tässä on kompassi. Tyytyväisiä ollaan oltu, tosin kätköjen kuvauksia ei saa mukaan, mutta kännykän nettiselaimella ne äkkiä aukeaa jos ei ilman löydy. Aiemmin oli käytössä Magellan Triton 400, ja Garmin kyllä vie käytettävyydessä mennen tullen, ja lisäksi kätköt saa siirrettyä myös Linuxissa. Varmasti tuo Colorado on monipuolisempi jne, mutta on sillä myös ainakin hintaseurannan mukaan tuplahinta (halvin hinta 146e vs 278e).

Avatar
Tonny0909
Viestit: 884
Liittynyt: Ti 10.06.2008 11:53
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Tonny0909 » Ke 05.08.2009 23:19

Stone'5 kirjoitti:Suurin ero on mainitsemillasi malleilla se, että coloradoon saa kätköjen kuvaukset ja vinkit yms. mukaan. Tämän ominaisuuden hyödyntäminen edellyttää gc.comin premiumjäsenyyttä.
Tämä tuli minulöle yllätyksenä, että kätkökuvaukset kuuluvat myös prm- sarjaan. Piti ihan kokeilla ja kyllä näin on. Non premium kun lataa kätkön Coloradoon, niin kuvausta ei heru!

Kyllä se melkeen niin on että kun ostaa kartallisen gps- koneen niin se premium- jäsenyys on pakko olla. Muuten menee hankalaksi.
Onko nimesi jo tuolla? -> http://www.koti.phnet.fi/tonny/

Avatar
nicitus
Viestit: 65
Liittynyt: Ti 30.10.2007 20:45
Paikkakunta: Lavia, Satakunta

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja nicitus » To 06.08.2009 7:36

Japetti kirjoitti:Olemme hankkimassa uutta kartallista GPS-laitetta vanhan palvelijan tilalle, jonka koordinaattitarkkuudesta on tullut vähän palautetta!
Mietinnässä on ollut Garminin Legend Hcx tai Colorado 300. Antakaahan te kokeneemmat vinkkejä, kumpi kannattaa ostaa. Mitä eroja ko. laitteilla on kätköilykäytössä, esim. tarkkuus, käytettävyys, kätkötietojen lataaminen, virran kulutus, jne.
Itselläni on sekä Legend että Colorado ja täytyy myöntää että kätköilykäytössä Colorado on kyllä ehdoton. Siihen pystyy lataamaan 2000 kätkön tiedot (kuvaukset, vinkit jne.) kun Legendiin saa vain puolet tuosta (eikä kuvauksista tietoakaan). Coloradossa kätköjen lisäksi saa liudan waypointteja kun Legendissä se on kätköjen määrästä pois. Itse kun kätköilen milloin missäkin niin pidän siitä, että kaikki on valmiina gepsissä eikä niitä tarvitse aina erikseen sinne latailla. Kummassakin pystyy kätkön kuittaamaan löydetyksi mutta Coloradosta ne saa suoraan siirrettyä Field Noteksi gc.comiin.

Virrankulutukseltaan Legend on ehdottomasti parempi, samat paristot kestävät varmaan tupla-ajan Coloradoon verrattuna. Itse kyllä pidän Coloradossa taustavaloa päällä päivälläkin lukemisen helpottamiseksi, ja sehän tietysti vie virtaa. Kestävät ne paristot Coloradossakin varmasti 10 - 15 h mutta Legendissä vielä kauemmin.

Mutta jos käyttäisin gepsiä retkeilytarkoituksessa valitsisin näistä kahdesta Legendin. Käytöltään ja karttapohjaltaan selvästi selkeämpi ja kun siinä käytössä ei niitä toimintojakaan niin paljon tarvitse. Tarkkuudessa noilla kahdella ei merkittävää eroa ole. Coloradossa on sähköinen kompassi, jota itse ainakin pidän aina pois päältä, kun en viitsi sitä alvariinsa kalibroida.

Mutta summa summarium, jos valitset gepsiä kätköilykäyttöön, suosittelen Coloradoa. :)

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja finnranger » To 06.08.2009 7:49

Tonny0909 kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:Suurin ero on mainitsemillasi malleilla se, että coloradoon saa kätköjen kuvaukset ja vinkit yms. mukaan. Tämän ominaisuuden hyödyntäminen edellyttää gc.comin premiumjäsenyyttä.
Tämä tuli minulöle yllätyksenä, että kätkökuvaukset kuuluvat myös prm- sarjaan. Piti ihan kokeilla ja kyllä näin on. Non premium kun lataa kätkön Coloradoon, niin kuvausta ei heru!

Kyllä se melkeen niin on että kun ostaa kartallisen gps- koneen niin se premium- jäsenyys on pakko olla. Muuten menee hankalaksi.
Eikös se kuvaus tule kunhan vain lataa GPX:nä sen kätkön? Premiumin etu en se että yhteen GPX-tiedostoon saa useamman kätkön. Tämänkin voi kyllä kierää kunhan viitsii itse näperrellä tarpeellisia ohjelmavirityksiä (ei kyllä kannata jos ei sitä huvikseen tee).

Noin muuten ehdottaisin harkitsemaan myös Oregonia. Siinä on se hyvä puoli ettei ole törröttävää antennia. Uusilla ohjelmaversioilla tarkkuuskin on hyvä.

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja salonse » To 06.08.2009 8:22

Minulla on ollut noin kolme kuukautta käytössä Oregon 300 ja pidän erityisesti sen kosketusnäytöstä.
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja salonse » To 06.08.2009 8:43

finnranger kirjoitti:
Tonny0909 kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:Suurin ero on mainitsemillasi malleilla se, että coloradoon saa kätköjen kuvaukset ja vinkit yms. mukaan. Tämän ominaisuuden hyödyntäminen edellyttää gc.comin premiumjäsenyyttä.
Tämä tuli minulöle yllätyksenä, että kätkökuvaukset kuuluvat myös prm- sarjaan. Piti ihan kokeilla ja kyllä näin on. Non premium kun lataa kätkön Coloradoon, niin kuvausta ei heru!

Kyllä se melkeen niin on että kun ostaa kartallisen gps- koneen niin se premium- jäsenyys on pakko olla. Muuten menee hankalaksi.
Eikös se kuvaus tule kunhan vain lataa GPX:nä sen kätkön? Premiumin etu en se että yhteen GPX-tiedostoon saa useamman kätkön. Tämänkin voi kyllä kierää kunhan viitsii itse näperrellä tarpeellisia ohjelmavirityksiä (ei kyllä kannata jos ei sitä huvikseen tee).

Noin muuten ehdottaisin harkitsemaan myös Oregonia. Siinä on se hyvä puoli ettei ole törröttävää antennia. Uusilla ohjelmaversioilla tarkkuuskin on hyvä.
Ilman premium-jäsenyyttä ladattuna näkyy vain kätkön nimi, vaikeusaste, maasto, kätkön koko, jäljitettävien määrä, kätkön koodi ja omistaja sekä koordinaatit. Lisäksi informaatio, että premium-jäsenyydellä saa lisää tietoa kuten kuvaus ja vihjeet. Testattu Oregon 300:lla.
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » To 06.08.2009 11:03

finnranger kirjoitti: Eikös se kuvaus tule kunhan vain lataa GPX:nä sen kätkön? Premiumin etu en se että yhteen GPX-tiedostoon saa useamman kätkön. Tämänkin voi kyllä kierää kunhan viitsii itse näperrellä tarpeellisia ohjelmavirityksiä (ei kyllä kannata jos ei sitä huvikseen tee).

Noin muuten ehdottaisin harkitsemaan myös Oregonia. Siinä on se hyvä puoli ettei ole törröttävää antennia. Uusilla ohjelmaversioilla tarkkuuskin on hyvä.
Epäpremiumi ei edes voi ladata mistään GPX-tiedostoja, vaan hälle tarjotaan pelkistettyä .loc-formaattia.

Jos Coloradoa ja Oregonia verrataan, niin niissä se suurin ero on kosketusnäyttö. Itse omistan Coloradon ja olen kokeillut Oregonia muutaman kerran, ja olen yhä tyytäväinen omaan valintaani. :mrgreen: Mielestäni Oregonin kosketusnäyttö on aivan syvältä, se ei tottele ainakaan minua lainkaan. Kun yrittää liu'uttaa tekstiä alaspäin, se saattaa liikkua hiukan mutta palautuu pykälän ylemmäs. Muutenkin kosketusnäyttö maastossa tuntuu minusta järjettömältä idealta. Talvella paksut hanskat kädessä homma vielä monimutkaistuu.

P.S. Olen siis Coloradon omistaja, siksi tämä kritiikki :P Asia on oikeastaan mielipidekysymys.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja aku506 » To 06.08.2009 11:17

Stone'5 kirjoitti:
finnranger kirjoitti: Eikös se kuvaus tule kunhan vain lataa GPX:nä sen kätkön? Premiumin etu en se että yhteen GPX-tiedostoon saa useamman kätkön. Tämänkin voi kyllä kierää kunhan viitsii itse näperrellä tarpeellisia ohjelmavirityksiä (ei kyllä kannata jos ei sitä huvikseen tee).

Noin muuten ehdottaisin harkitsemaan myös Oregonia. Siinä on se hyvä puoli ettei ole törröttävää antennia. Uusilla ohjelmaversioilla tarkkuuskin on hyvä.
Epäpremiumi ei edes voi ladata mistään GPX-tiedostoja, vaan hälle tarjotaan pelkistettyä .loc-formaattia.

Jos Coloradoa ja Oregonia verrataan, niin niissä se suurin ero on kosketusnäyttö. Itse omistan Coloradon ja olen kokeillut Oregonia muutaman kerran, ja olen yhä tyytäväinen omaan valintaani. :mrgreen: Mielestäni Oregonin kosketusnäyttö on aivan syvältä, se ei tottele ainakaan minua lainkaan. Kun yrittää liu'uttaa tekstiä alaspäin, se saattaa liikkua hiukan mutta palautuu pykälän ylemmäs. Muutenkin kosketusnäyttö maastossa tuntuu minusta järjettömältä idealta. Talvella paksut hanskat kädessä homma vielä monimutkaistuu.

P.S. Olen siis Coloradon omistaja, siksi tämä kritiikki :P Asia on oikeastaan mielipidekysymys.
Lähetä garminiin toiminnolla saa gpx:iä suoraan laitteeseen epäpremiumkin. Tosin sisältää hyvin suppeat tiedot. Sitten useammasta kerralla saa ladattua ainakin GC-tourilla jonka laillisuudesta en tosin ole varma. Siinäkin tosin suppeat.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » To 06.08.2009 11:34

aku506 kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:
finnranger kirjoitti: Eikös se kuvaus tule kunhan vain lataa GPX:nä sen kätkön? Premiumin etu en se että yhteen GPX-tiedostoon saa useamman kätkön. Tämänkin voi kyllä kierää kunhan viitsii itse näperrellä tarpeellisia ohjelmavirityksiä (ei kyllä kannata jos ei sitä huvikseen tee).

Noin muuten ehdottaisin harkitsemaan myös Oregonia. Siinä on se hyvä puoli ettei ole törröttävää antennia. Uusilla ohjelmaversioilla tarkkuuskin on hyvä.
Epäpremiumi ei edes voi ladata mistään GPX-tiedostoja, vaan hälle tarjotaan pelkistettyä .loc-formaattia.

Jos Coloradoa ja Oregonia verrataan, niin niissä se suurin ero on kosketusnäyttö. Itse omistan Coloradon ja olen kokeillut Oregonia muutaman kerran, ja olen yhä tyytäväinen omaan valintaani. :mrgreen: Mielestäni Oregonin kosketusnäyttö on aivan syvältä, se ei tottele ainakaan minua lainkaan. Kun yrittää liu'uttaa tekstiä alaspäin, se saattaa liikkua hiukan mutta palautuu pykälän ylemmäs. Muutenkin kosketusnäyttö maastossa tuntuu minusta järjettömältä idealta. Talvella paksut hanskat kädessä homma vielä monimutkaistuu.

P.S. Olen siis Coloradon omistaja, siksi tämä kritiikki :P Asia on oikeastaan mielipidekysymys.
Lähetä garminiin toiminnolla saa gpx:iä suoraan laitteeseen epäpremiumkin. Tosin sisältää hyvin suppeat tiedot. Sitten useammasta kerralla saa ladattua ainakin GC-tourilla jonka laillisuudesta en tosin ole varma. Siinäkin tosin suppeat.
Coloradossa ja Oregonissa tällä Send to GPS -jutulla lähetetyt kätköt eivät näy geokätköinä, vaan reittipisteinä.

Avatar
small oaks
Viestit: 588
Liittynyt: Ma 08.01.2007 9:32
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja small oaks » To 06.08.2009 12:28

Pistetääb valintaa vielä vaikeammaksi. Niin jos malttaa odotella niin tulossa on myös "keskihintainen" garmin DAKOTA. Tosin saattaa näissä vanhemmissa malleissa olla jo softa siinä kunnossa että kannattaa jo ostaakin. Jos oikein varmaa laitetta haluaa niin myös Gpsmap 60cx / 60csx ovat oivallisia.

Dakota on kosketusnäytöllinen pikku gepsi, johon menee 2000 geokätköä ja luvattu 20 tunnin käyttöaikaa. Pitäisi olla kuitenkin hieman edullisempi kuin Oregon ja Colorado, koska siitä on hieman karsittu ominaisuuksia eli jätetty esim. wherigo ja kuvien katselutoiminnot pois.

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=30926

Saa nähdä koska Suomeen rantautuu.
Still one more to find!

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja salonse » To 06.08.2009 14:14

Stone'5 kirjoitti:
aku506 kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:
finnranger kirjoitti: Eikös se kuvaus tule kunhan vain lataa GPX:nä sen kätkön? Premiumin etu en se että yhteen GPX-tiedostoon saa useamman kätkön. Tämänkin voi kyllä kierää kunhan viitsii itse näperrellä tarpeellisia ohjelmavirityksiä (ei kyllä kannata jos ei sitä huvikseen tee).

Noin muuten ehdottaisin harkitsemaan myös Oregonia. Siinä on se hyvä puoli ettei ole törröttävää antennia. Uusilla ohjelmaversioilla tarkkuuskin on hyvä.
Epäpremiumi ei edes voi ladata mistään GPX-tiedostoja, vaan hälle tarjotaan pelkistettyä .loc-formaattia.

Jos Coloradoa ja Oregonia verrataan, niin niissä se suurin ero on kosketusnäyttö. Itse omistan Coloradon ja olen kokeillut Oregonia muutaman kerran, ja olen yhä tyytäväinen omaan valintaani. :mrgreen: Mielestäni Oregonin kosketusnäyttö on aivan syvältä, se ei tottele ainakaan minua lainkaan. Kun yrittää liu'uttaa tekstiä alaspäin, se saattaa liikkua hiukan mutta palautuu pykälän ylemmäs. Muutenkin kosketusnäyttö maastossa tuntuu minusta järjettömältä idealta. Talvella paksut hanskat kädessä homma vielä monimutkaistuu.

P.S. Olen siis Coloradon omistaja, siksi tämä kritiikki :P Asia on oikeastaan mielipidekysymys.
Lähetä garminiin toiminnolla saa gpx:iä suoraan laitteeseen epäpremiumkin. Tosin sisältää hyvin suppeat tiedot. Sitten useammasta kerralla saa ladattua ainakin GC-tourilla jonka laillisuudesta en tosin ole varma. Siinäkin tosin suppeat.
Coloradossa ja Oregonissa tällä Send to GPS -jutulla lähetetyt kätköt eivät näy geokätköinä, vaan reittipisteinä.
Kyllä ainakin Oregon300:ssa näkyy Send to GPS:llä ilman premiumia ladatut kätköt kätköinä, oikean näköinen mokkulakin on kartassa ja kätkötunnuksen niminen gpx löytyy koneen muistista. Myös etsi geokätköt -toiminto näyttää normaalisti, ainoa vain on, että kätkökuvaus, vihjeet ja loggaustiedot ei näy. Tästä jo aiemmin kirjoitin tässä säikeessä.

Mutta jos ei halua maksaa tuosta premium-jäsenyydestä (minusta hinta oli ihan kohtuullinen saatuihin palveluihin verrattuna), niin ehkä sitten pitää käyttää tuota Garminin "porsaanreikää" eli MyGarminin Extra-palvelua, jota kautta saa ladattua gpx:t kaikkine tietoineen rekisteröityyn Garmin-gepsiin ilman, että on edes GC.comin tunnuksia, ainoa puute, että ääkköset ovat vähän oudon näköisiä. Garmin jopa mainostaa tätä ominaisuutta gepsiensä yhteydessä, muistaa toki sitten kyllä jossain kohtaa mainita GC.cominkin.
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

Japetti
Viestit: 3
Liittynyt: Ke 05.08.2009 18:26

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Japetti » To 06.08.2009 17:57

Kiitos vastauksista!

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » To 06.08.2009 20:42

Oregonin kosketusnäytöstä täytyy sanoa, että ainakin minun sormilla se toimii hienosti. Se myös näkyy auringonvalossa ilman taustavaloa. Sillä on helppo kirjoittaa koordinaatteja ja pidemmällä reissulla muistiin tekstejä kätkön yhteyteen. Minäkin olen oikein tyytyväinen hankintaani ja kovasti tyytyväinen että en hankkinut hitaasti käytettävää Coloradoa :mrgreen:

Coloradon ja Oregonin ero on tuo kosketusnäyttö. Siitä joko pitää tai ei pidä. Eli vähän niin kuin hyvät juustot. 8)
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
team_rmma
Viestit: 191
Liittynyt: Ma 23.07.2007 19:53
Paikkakunta: Järvenpää

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja team_rmma » To 06.08.2009 21:10

Meillä on Colorado joka on muuten hyvä peli mutta Rock'n'Roll kiekolla pyörittämällä ei kovin pitkiä tekstejä jaksa millään kirjoittaa. Jos nyt pitäisi ostaa GPS niin ainakin tutustuisin myös Oregonin käyttöliittymään. Wherigo ei ole ottanut tuulta alleen joten sen puuttuminen ei ainakaan tällä hetkellä haittaisi lähestulkoon yhtään.
Kuva

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: GPS:ää hankkimassa

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » To 06.08.2009 22:06

Itse en ole edes tuota oregonia kokeillut mutta olen kyllä tykännyt coloradosta kun sellainen on reilu puoli vuotta minulla ollut. Kyllä tuolla "rokkipyörällä" kirjoittelee itselleen loggauksiin muistiinpanoja ja reittipisteille nimiä yllättävän helposti vaikka rullaamaan joutuu aika paljon :D Eli siis makuasia kumpi on "parempi" mutta jos pääsee molempia kokeilemaan ennen oman hankkimista niin siinähän sitä tuntumaa saa! Kunnon kartat kyllä kannattaa hommata laitteeseen joka tapauksessa, muuten jää aika vajaaksi koko vehje... City navigator nordic kartalla varmasti jo moni pärjää, siinä näkyy tiet ja taitaa olla monet samat polutkin kuin vapaa-ajan kartoissa, hintakaan ei päätä huimaa! Sen avulla saa gepsin toimimaan myös autonavigaattorina.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”