Minkä ostan?

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Boom
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 18.03.2009 13:22

Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja Boom » Su 17.10.2010 13:08

Minkä gepsin ostaisitte jos hintahaarukka olisi 250--->400
Haluaisin kätkökuvaukset gepsiin. Olisi mukava lukea niitä samalla kun on reissussa.
Ps. Omistan kyllä läppärin ja mokkulan mutta olisi mukavampi jos olisi kaikki samassa paketissa :wink:

nousjan
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 13.10.2009 23:47

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja nousjan » Su 17.10.2010 14:10

itse omistan Garmin Oregon 450 ja olen todella tyytyväinen

suosittelen

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Su 17.10.2010 14:13

No sanotaan näin että ostin itse Dakota 20:sen elokuussa ja tyytyväinen olen ollut. Sopii hyvin omaan ja lasten käteen, ja asetuksista riippuen akkujen kesto on ihan riittävä. Ennen sitä minulla oli lainassa Oregon 450t enkä huomaa laitteiden välillä sellaista eroa, että kalliimman Oregonin hankinta olisi perusteltua. GPS:n tarkkuus on ollut riittävä. Tämähän on sieltä hintahaarukkasi alapäästä (n. 290 euroa), mutta ihan passeli vaihtoehto, niin kuin monimuukin joista todistaa joku muu.

Pitäisin Dakotaa (20) aika hyvänä nk. ensimmäisenä laitteena. Kohta 200 kätkön kokemuksella en osaa kaivata hienostuneempia ominaisuuksia. Kaikki toimii.
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Boom
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 18.03.2009 13:22

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja Boom » Su 17.10.2010 15:54

Eli toisin sanottuna tuohon dakotaan saa suoraan ladattua esim kaikki suomen purkit kuvauksineen? vai mahtuuko tietty määrä vai miten?

PyryK
Viestit: 97
Liittynyt: Ma 07.06.2010 12:01

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja PyryK » Su 17.10.2010 16:30

ei saa ladattua kaikkia itse olen yksitellen ladannu muistia pitäis dakota 10 rittää +500kätköön jos enemmänki.Itsellä on dakota10 hyvä on ollu.
PyryK

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Su 17.10.2010 18:25

Mallista en niinkään tiedä, mutta aika monta Garminia omistaneena voin suositella merkkiä. Viime viikolla sain vaihdettua takuuseen yli 2 vuotta vanhan Coloradon, jonka taustavalo oli pimentynyt.
Huolto on niinä muutamana kertana, jolloin sitä olen tarvinnut, toiminut moitteettomasti. Tälläkin kertaa oli karttojeni lukitukset vaihdettu uuteen Coloradoon sillä aikaa kun itse ajelin Lohjalle.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Su 17.10.2010 18:44

Colorado 300, siihen mahtuu 2000 kätköä kerralla, ja raatojen nupit on parempia kuin kosketusnäytöt. (Ainoastaan kirjoitus hankalampaa, muuten voittaa 100-0)

450 ei ole juuri mitään eroa 400 tai 300, paitsi kalliimpi hinta, joten en suosittele niitä. Myös 62 on tullut hyviä kommentteja, mutten itse kokeillut.

Koloraadon kanssa kannattaa olla nopea, koska tuotanto on lopetettu, joten pitää jämäkappaleita löytää. Ainakin kevätkesällä oli vielä myynnissä.

Garmineita kaikki.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Helovirta
Viestit: 289
Liittynyt: Ti 03.08.2010 13:46
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja Helovirta » Su 17.10.2010 21:12

Boom kirjoitti:Eli toisin sanottuna tuohon dakotaan saa suoraan ladattua esim kaikki suomen purkit kuvauksineen? vai mahtuuko tietty määrä vai miten?
2000 kätköä ja 1000 waypointsia.
"...I shall be telling this with a sigh. Somewhere ages and ages hence: Two roads diverged in a wood, and I — I took the one less traveled by, and that has made all the difference." (Robert Frost, The Road Not Taken 1920).

Avatar
backley
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 25.08.2008 17:57
Paikkakunta: Tampere

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja backley » Su 17.10.2010 23:03

No nyt puhutaan asiasta joka itseäkin sangen suuresti kiinnostaa. Olen kätköillyt reilu kaks vuotta nokialaisellani ilman kätköilysovelluksia vieläpä ja hyvin ovat purkit näinkin löytyneet. Nyt olis kasvavaa kiinnostusta rehellisen gepsin hankintaan. Näyttää olevan kätköily (tai pitäisikö sanoa Groundspeak?) niin tiukasti naimisissa Garminin kanssa että merkkiä ei tarvinne edes miettiä. Mutta malleja on kovasti ja asiassa on vielä itselle tuntemattomia asioitakin. Esimerkiksi kartat, jos ostan 300-400 ekun kalikan niin joudunko lataamaan toisen saman verran karttoihin ennen kuin teen kapulalla mitään? Mites nuo kosketusnäytöt kätköillessä, ovatko ok vaikka aina ei sormet oliskaan puhtaana? Kosteus? Ja nyt sain lauantain miitissä suosituksia (kiitos vain!) Garminin 62:sta. Vaan siitäpäs onkin useampi malli, miten noviisi valkkaa sen itselleen järjellisen vaihtoehdon, pelkän rahan perusteellako? Häviänkö jotain kätköilyssä oleellista jos tyydyn 60:een?
________________________________________________________________________________________________
Ulos mailmaha viä, meijä jäljetön diä.
________________________________________________________________________________________________
N78 / Lumia 820

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 18.10.2010 18:21

Netistä löytyy loistavia ilmaiskarttoja(kaivan linkin tarvittaessa), joten ei tarvi karttoihin tuhlata. Kosketusnäytöillä on mm. seuraavia ongelmia:
1. Kartalla olevia kohtia ei voi klikata (menee ohi)
2. ei voi käyttää (talvella) hanskat kädessä
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

salonse
Viestit: 124
Liittynyt: Pe 24.07.2009 19:21
Paikkakunta: Heinola

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja salonse » Ma 18.10.2010 18:57

aku506 kirjoitti:Kosketusnäytöillä on mm. seuraavia ongelmia:
1. Kartalla olevia kohtia ei voi klikata (menee ohi)
2. ei voi käyttää (talvella) hanskat kädessä
Olenkohan minä jotenkin poikkeava kun ei minulla ole Oregon 300:n kosketusnäytön kanssa esiintynyt moisia ongelmia? :lol: :lol: :lol:
Kaikki paitsi kätköily on turhaa.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 18.10.2010 19:06

aku506 kirjoitti:Netistä löytyy loistavia ilmaiskarttoja(kaivan linkin tarvittaessa), joten ei tarvi karttoihin tuhlata. Kosketusnäytöillä on mm. seuraavia ongelmia:
1. Kartalla olevia kohtia ei voi klikata (menee ohi)
2. ei voi käyttää (talvella) hanskat kädessä
Ilmaiskarttoja löytyy mutta löytyykö ilmaisia maastokarttoja? Jos löytyy niin mitä, ne kyllä kiinnostavat.

1. Kyllä voi, täytyy vaan zoomata ensin riittävästi (tämä onnistuu helposti). Harvemmin on kyllä tarvettakaan tällaiselle.
2. Kyllä voi, ei tosin yhtä hyvin kuin ilman hanskoja. En ole kokenut ongelmaksi ottaa hanskaa pois siksi lyhyeksi hetkeksi kun kepsiä näpelöi. Sitähän ei kovin usein tarvitse tehdä.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ma 18.10.2010 19:28

finnranger kirjoitti:
aku506 kirjoitti:Netistä löytyy loistavia ilmaiskarttoja(kaivan linkin tarvittaessa), joten ei tarvi karttoihin tuhlata. Kosketusnäytöillä on mm. seuraavia ongelmia:
1. Kartalla olevia kohtia ei voi klikata (menee ohi)
2. ei voi käyttää (talvella) hanskat kädessä
Ilmaiskarttoja löytyy mutta löytyykö ilmaisia maastokarttoja? Jos löytyy niin mitä, ne kyllä kiinnostavat.

1. Kyllä voi, täytyy vaan zoomata ensin riittävästi (tämä onnistuu helposti). Harvemmin on kyllä tarvettakaan tällaiselle.
2. Kyllä voi, ei tosin yhtä hyvin kuin ilman hanskoja. En ole kokenut ongelmaksi ottaa hanskaa pois siksi lyhyeksi hetkeksi kun kepsiä näpelöi. Sitähän ei kovin usein tarvitse tehdä.
En kyllä maastokarttoja oo nähny, siinä tarvis mennä piraattien puolelle.

1. Joillakin on kyllä ollut ongelmia: http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... 97&p=27624
2. Kovemmalla pakkasella se kyllä on ongelma, ainakin minun sormillani, siksi ostinkin raadon.
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 18.10.2010 19:35

aku506 kirjoitti:En kyllä maastokarttoja oo nähny, siinä tarvis mennä piraattien puolelle.

1. Joillakin on kyllä ollut ongelmia: http://www.geocache.fi/bulletin/viewtop ... 97&p=27624
2. Kovemmalla pakkasella se kyllä on ongelma, ainakin minun sormillani, siksi ostinkin raadon.
Ollakseen loistava täytyy kartan kyllä olla maastokartta. Ainakin jos liikkuu muuallakin kuin kaupungissa rakennetulla alueella.

1. Toki joillakin on varmaan ongelmia. Onko maailmassa mitään minkä kanssa joillakin ei ole ongelmia?
2. Henkilökohtaista tämäkin. Minulla ei ollut ongelmia (näytön kanssa) viime talven kovimmillakaan pakkasilla ja viimassa vielä. Ongelmia oli kyllä mutta ne eivät liittyneet kepsiin vaan yleensä ulkona tuulessa olemiseen :lol: vaikka varusteet eli vaatteet olivatkin sangen hyviä.

leoleijona
Viestit: 16
Liittynyt: Pe 15.10.2010 14:12

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja leoleijona » Ma 18.10.2010 21:28

Onkos noissa Garminin eri malleissa (Dakota/Colorado/GPSMAP 62s/Oregon) eroa siinä miten näytöltä näkee asiat eri sääolosuhteissa esim. kirkkaassa auringonpaisteessa? Pitäisi myös hommata ensimmäinen Garmin ja valinta on todella vaikeeta, kun ei laitteita pääse käytännössä testaamaan. Miten nuo kartat toimii autonavigoinnissa? Toimiiko Suomi Pro maastokartta myös teiden suhteen hyvin? Entäs vapaa-ajankartat?

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 19.10.2010 16:00

leoleijona kirjoitti: Miten nuo kartat toimii autonavigoinnissa?
Kuulemma ainakin pro surkeasti, olettaen että haluat opastuksen
Toimiiko Suomi Pro maastokartta myös teiden suhteen hyvin? Entäs vapaa-ajankartat?
Pro toimii teilläkin, mutta vapaa-aijan kartat ei.

(Kaikki luettua tietoa, en takaa mitään)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

AFTM#4
Viestit: 484
Liittynyt: To 23.07.2009 21:10
Paikkakunta: Lahti

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja AFTM#4 » Ti 19.10.2010 19:00

Ehdotan vielä lukemaan vakavissaan "Alä ryhdy geokätköilijäksi" alkusanat useaan kertaan :!: Vielä on mahdollisuus välttyä mielen syövereihin syöpyvästä tarpeesta tutustua maamme rämeikköihin purkin löytämisen toivossa...

Jos nyt kuitenkin GPS kiehtoo niin kyllä Colorado 300 on melkoisen näppärä väline ja koko Suomen kätköt kulkee mukana lomareissulla(vaatii Suomipaketin lataamisen ja macro-ohjelman sekä POI joka Garminin oma).
Tarvitset vähintäänkin vapaa-ajankartat alueelta myös missä liikut oli kartallinen GPS mikä tahansa merkiltään!
Karttojen peittoalue näkyy kartan myyntilistalla!

Kaupunki kätköilyyn pelittää erittäin hyvin autonavikaattorit omilla kartoillaan, se halvinkin ja Garmin merkkinen autonavi tunnistaa saman tiedoston kuin Colorado 300 joten yhteistyö merkittävä asia jos ei nimittäin ottanut vakavissaan "Älä ryhdy.....
:D

mipe8
Viestit: 127
Liittynyt: Su 30.11.2008 14:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja mipe8 » Ti 19.10.2010 19:27

aku506 kirjoitti: 450 ei ole juuri mitään eroa 400 tai 300, paitsi kalliimpi hinta, joten en suosittele niitä. Myös 62 on tullut hyviä kommentteja, mutten itse kokeillut.
Kylla mielestani x50 vs x00 Oregoneissa on eroa. Vertasin pikaisesti 300 ja 450 laitteita keskenaan, ja nayton kirkkaus oli suunnilleen samaa luokkaa auringonpaisteessa, JOS 300:ssa on taustavalo paalla. Ilman taustavaloa aika onneton esitys tuo 300. Toki tuon 450:n naytto voisi nakya paremmin myos, mutta kylla tuolla parjailee.

Tovin roplasin Oregonia ja 62:sta, kun menin itselleni uutta gepsia hakemaan. Vaikka menin ostamaan 62:sta, kaantyi valinta kuitenkin Oregoniin. 62 oli mielestani aika halvalla kasatun oloinen, ei niin jamakan tuntuinen kuin vanha 60-sarja. Ja eikos joillakin ole ollut laatuongelmia ko. mallin kanssa? Ainakin ikavasti laite narisee kun hiukan sivuista painelee. Muuten ehdottomasti pidan parempana noita perinteisia nappaimia vs. kosketusnaytto, mutta tamakin mielipide saattaa muuttua ajan kuluessa.

Eli mikali nyt pitaisi (taas) ostaa uusi laite, joka tukee paperitonta, niin valintani olisi 450. Ei ole taydellinen, mutta sita oikeaa odotellessa. Kunpa tulisi Etrex formaatissa oleva vekotin, joka tukee paperitonta...

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ti 19.10.2010 20:28

Ei Coloradoa enää kannata ostaa. Niiden valmistus on lopetettu jo ajat sitten, eikä Garmin enää kehitä kyseisiä malleja. Oregoneistakin löytää monia ominaisuuksia, mitä Coloradossa ei ole. Jos itse ostaisin nyt gepsin, valinta kohdistuisi luultavasti johonkin GPSMAP 62 -malleista.
Dakota-malleissa on tietääkseni pienempi näyttö kuin Oregoneissa. Jos välttämättä haluaa kosketusnäytöllisen mallin, suosittelisin Oregonia. Dakotat ovat ainakin osin riisuttuja versioita Oregoneista.

Garminin sivuilla on muuten kätevä vertailutoiminto, jota kannattaa käyttää. Itse varmaan tietää parhaiten, millaisen kapulan haluaa.

aku506
Viestit: 1206
Liittynyt: Ma 10.11.2008 19:52

Re: Minkä ostan?

Viesti Kirjoittaja aku506 » Ti 19.10.2010 20:46

Stone'5 kirjoitti: Oregoneistakin löytää monia ominaisuuksia, mitä Coloradossa ei ole.
Esim?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”