Munzee

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja stebu » Ti 15.04.2014 11:01

miisa kirjoitti:Osaako joku selittää miten muntsi-ohjelmassa toimii kello? Olin laittanut itselleni settings sivulle aikavyöhykkeeksi GMT +2 (Kaliningrad, South Africa) ja pistänyt kartalla merkin kotipaikalleni Suomessa. Puhelimen muntsi-ohjelma ilmoittaa kuitenkin löytöni kaksi tuntia myöhemmäksi kuin oikeasti olen paikalla käynyt. Nyt kun vaihdoin aikavyöhykkeeksi GMT (London, Lisbon...) niin puhelimen ohjelma näyttää sen oikean ajan Suomessa, jolloin kävin muntsin skannaamassa.
Ei varmaan kukaan :(
Jos esim katson Feed'stä heti sen jälkeen kun joku on skannannut munzeeni, aikaleima sanoo "in three hours" eli tulevaisuudessa :shock:
Mutta munzeen sivulla on aika oikea aika.

Tärkeintä on muistaa, että kaikki aikaan sidotut haasteet (lätkät) lasketaan USA, Tx, Austin aikaan. Eli keskiyöllä Texasin aikaa katsotaan onko ed. vuorokauden kuluessa tehty jotain vai ei.
-stebu

Janitismus
Viestit: 78
Liittynyt: Ma 19.03.2012 19:39

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja Janitismus » Ti 15.04.2014 12:06

Munzee.comilla on tosiaan hommat hiukan sekaisin vielä viimeisten uudistusten jälkeen. Nuo feedin ajat on mitä sattuu ja huolestuttavinta on se, että välillä pistelasku ei tunnu täsmäävän. Taitaa olla heidän serverillä ruuhkaa paikoitellen :lol:. Pisteitä on onneksi korjailtu jälkeenpäin.

Tuon Teksasin ajan kanssa pelatessa on tullut kerta jos toinenkin tuskailtua, varsinkin noita streak-badgeja suorittaessa kun ei ollut varma milloin se vuorokausi oikein vaihtuu :roll:.

Palautetta kannattaa laittaa, jos huomaa ongelmia. Vastaavat todella hyvin kyselyihin ja ottavat käyttäjien parannusehdotuksia mukavasti huomioon: http://www.munzee.com/contact/

RePe&H
Viestit: 2
Liittynyt: Ke 18.09.2013 14:31

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja RePe&H » La 26.04.2014 18:29

Munzeilusta kiinostuneille sekä tietenkin munzeilijoille vielä infoksi, että Suomen ensimmäinen munzeemiitti pidetään Cito Lieto 2014 -tapahtuman jälkeen klo 16.00 koordinaateissa N 60° 30.070 E 022° 26.925. Aiheesta kiinnostuneille tarjolla infoa munzeilusta. Kierrämme lisäksi yhdessä n. 2 km lenkin hakien yhdessä munzeita.

SHM
Viestit: 3
Liittynyt: Su 27.04.2014 20:51

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja SHM » Ma 28.04.2014 9:28

Geokätköily on noihin harrastuksiin kuulunut noin 7 vuotta ja itselle tämä munzee hässäkkä tuli ns."tutuksi" eilen.
Olin aktiivisemmin harrastamani lajin parissa viskaamassa muovia metsässä ja jatkoheittoa heittäessä huomasin viereisessä puussa niitatun lätkän. Tein nopeat päätelmät, että geokätköilymäisestä asiasta täytyy olla kyse. En ollut väärässä. Loistava idea. Laiskan miehen geokätköilyä... :lol: Kuinka hienoa!!! Ei tartte mitään purkkeja aukoa tms. Täytyy varmaan tutustua juttuun enemmän, koska kaikki "aarteenetsintä" on hauskaa.

Mutta... Paikka, jossa tähän ekaan lätkään törmäsin, ei välttämättä ollut paras mahdollinen.

Disc Golf Park Hyvinkää kuuluu maamme ruuhkaisimpiin frisbeegolf ratoihin ja käyttöaste siellä on todella suuri. Tilanne on se, että heittämässä käy myös paljon ns.sunnuntaiheittelijöitä, joilla ei välttämättä säännöt ja etiketti ole hallussa. Monesti, myös kiekon lähtösuunta tällaisilla heittäjillä voi olla arvoitus. Sitten kun sekaan laitetaan muutama lajista tietämätön munzeen etsijä niin katastrofin ainekset onkin siinä. Olkaa hyvät. Frisbeegolf kiekkohan on ihan erilainen kuin kaikkien tietämä rantafrisbee. Lähtönopeudetkin kiekolla ovat keskimäärin 80-90km/h. Kovempikätiset pääsevät pitkälti yli 100km/h lähtönopeuteen. Jokainen voi miettiä miltä tuntuu jos hyökkää puskista munzeen kiilto silmissä kiekon lentoradalle... Siinä ei varoitushuudotkaan enää auta.

Viikon parin aikana monet ovat ihmetelleet kun radalla on "poukkoillut outoa porukkaa" hyvin paljon. Epäilen sen johtuvan näistä munzee lätkistä. Alueella paljon liikkuvat lenkkeilijät pääsääntöisesti käyttävät toista reittiä ja tietävät suunnilleen missä rata kulkee.

Kuinka voisin tavoittaa henkilön, jonka lätkiä nuo radalla olevat on? Josko niitä olisi mahdollista siirtää hieman turvallisempiin paikkoihin niin, että molemmat harrastukset hoituisivat sujuvammin ilman ylimääräistä varomista. Voisin lähteä vaikka mukaan "frisbeegolf asiantuntijan"roolissa. :D

Janitismus
Viestit: 78
Liittynyt: Ma 19.03.2012 19:39

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja Janitismus » Ma 28.04.2014 10:05

Tervetuloa vain mukaan hauskaan harrastukseen =).

Frisbeegolf-rata ei varmasti ole paras mahdollinen paikka munzeille, mutta eipä siellä kulkeminen myöskään kiellettyä ole. Näiden kulkijoiden kohdalla tuskin on munzeilijoista kyse, näyttää hyvin vähän ja harvoin tuolla olleen kävijöitä. Mistään massiivisista ihmismääristä ei muutenkaan (vielä?) puhuta tämän harrastuksen parissa. Tuossa metsikössä näyttäisi olevan useita munzeita ja keskimäärin 3-6 kävijää / per munzee. Viimeisimmät: 1kpl 9 päivää sitten / 1kpl 23 päivää sitten ja muutamat muut 6 kuukautta sitten, joten tuskin monikaan niistä "häiritsevistä" kulkijoista on munzeiden perässä mennyt.

Yhteyden saat rekisteröitymällä Munzee-sivulle ja kartalta hakemalla Munzeiden tiedoista omistajat.. Sivulla on oma postilaatikkosysteemi, vastaavat jos huomaavat viestin edes tulleen :lol:.

SHM
Viestit: 3
Liittynyt: Su 27.04.2014 20:51

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja SHM » Ma 28.04.2014 10:38

Kiitos nopeasta vastauksesta. Täytyykin yrittää tuota kautta ottaa yhteyksiä.

Tietenkään muu liikkuminen alueella ei ole kiellettyä, mutta mitä vähemmin riskitekijöitä niin sen parempi.
Juuri tuo "sunnuntaiheittelijät+lajista tietämättömät muntsarit(?)" ovat oikeasti todella huono yhdistelmä.
Radan infotaululla on lajin säännöt, mutta ikävän monelta ne jää lukematta tai ainakin ymmärtämättä. Aktiiviporukka yrittää parhaansa mukaan valistaa käytösrikkeitä tms. nähdessään, mutta silloin tällöin vastaus on jotain muuta kuin asiallista. Heiltäkään emme ikävä kyllä voi radan käyttöä kieltää.

Ajatuksenanihan oli, että juuri tuollaisia turhia riskejä saisi karsittua minimiin ja molemmat harrastukset voisivat kukoistaa. Radan lähimaastossa on turvallisempiakin paikkoja lätkille. Niin kuin frisbeegolf on yleistynyt niin voi muntsareitakin alkaa kohta vilistä pitkin metsiä paljonkin. En tahdo muntsareiden keskuudessa mitään närää herätellä frisbeegolfia kohtaan näillä kirjoituksillani ja toinkin esiin vain tosiasiat, jotka olisi hyvä huomioida. Itsehän siis kannatan molempia harrastuksia ja minulla ei ole mitään tätä munzeeta vastaan.

Avatar
jviirret
Viestit: 186
Liittynyt: Su 29.01.2012 11:27

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja jviirret » Ma 28.04.2014 11:52

Nyt kun kuulin kuinka vaarallisesta lajista frisbeegolffissa on kyse, niin onkohan kaikilla radoille luvan myöntäneilläkään asian vakavuudesta tietoa? Täällä esimerkiksi radan välittömässä läheisyydessä on pyörätie jonka varressa puiston penkkejä ja rantalentis kenttä katsomoineen. Osa vanhemmista näyttää myös tuovan radalle ihan taaperoikäisiä lapsia.

SHM
Viestit: 3
Liittynyt: Su 27.04.2014 20:51

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja SHM » Ma 28.04.2014 13:10

jviirret kirjoitti:Nyt kun kuulin kuinka vaarallisesta lajista frisbeegolffissa on kyse, niin onkohan kaikilla radoille luvan myöntäneilläkään asian vakavuudesta tietoa? Täällä esimerkiksi radan välittömässä läheisyydessä on pyörätie jonka varressa puiston penkkejä ja rantalentis kenttä katsomoineen. Osa vanhemmista näyttää myös tuovan radalle ihan taaperoikäisiä lapsia.

Voisi olla viisaampaa olla vastaamatta tähän mitään, mutta...
Frisbeegolf sopii kyllä kaikenikäisille ihmisille ja on turvallista kun sääntöjä noudatetaan. Sama pätee tutummassa pallogolfissa. Ikävä kyllä frisbeegolfilla tuntuu olevan paljon vastustajia, jotka osaavat vääntää ystävälliseksi tarkoitetun huomautuksen ehkäpä jopa uhkaavaksi varoitukseksi. Tätä hieman pelkäsin asiasta tänne kirjoittaessani.

Valveutunut frisbeegolffaaja kyllä ottaa muut huomioon ja antaa tilaa esim. puiston tms. käyttäjille. Vaara piilee siinä jos heittäjä ennen heittoa ei voi todeta väylällä olevan muita, eli jos heiton jälkeen joku tulee yht'äkkiä väylälle. Puistossa muut oleskelijat ovat yleensä näkyvillä, mutta metsässä on kivoja pikku piiloja, joista pääsee putkahtamaan näppärästi keskelle väylää ihan yllättäen.

Luulenpa, että me frisbeegolfin vakavasti ottavat ihmiset ollaan aika mukavaa ja sopuisaa sakkia. Osataan ottaa muut huomioon ja annetaan tilaa. Meidän radoilla saa liikkua muitakin, mutta yleensä yritetään ohjata käyttämään ns.parempaa reittiä jos väylillä muuta porukkaa liikkuu. Pallogolf kentälle ei kukaan mene piknikille.

Itselle on myös helpompaa kunnioittaa muita jos kunnioitus on molemmin puolista. Liikenteessäkin autoilijan täytyy huomioida myös heikommat (jalankulkijat/pyöräilijät ym.), mutta itse ainakin kävellessä tai pyöräillessä huomioin myös autoilijat.

Toivoisin siis, että vältyttäisiin lajin mustamaalaamiselta. Jos asiasta on jotain kysyttävää tms. niin minulle voi lähettää viestiä yksityisesti. Ei mene täysin offtopiciks täällä.

Avatar
stebu
Viestit: 612
Liittynyt: Pe 02.11.2007 0:25
Paikkakunta: Vantaa

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja stebu » Ke 30.04.2014 22:22

Rakentelin munzee-tarra-arkin latomon. Sillä saa esim 368 tarraa A4-arkille tai ihan mitä vaan. Arkin saa tulostettua säänkestävälle kalvolle
Pieni Lokikirjapuoti'ssa noin 7,5€ postituskuluineen.

Asiasta on juttu Munzee foorumilla
-stebu

Pugi
Viestit: 16
Liittynyt: Su 05.05.2013 19:13

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja Pugi » Ma 04.08.2014 15:30

Ei vissiin enään onnistu Munzien lataaminen etukäteen gpx tiedostoon? Maaloo ohjelmallakaan ei toimi

EgyLynx
Viestit: 95
Liittynyt: Su 25.08.2013 22:40

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja EgyLynx » Ma 04.08.2014 19:16

Jaahas, joskus sellainen on ihan joidenkin kätköjen läheisyydessä... kuten jotkut jossakin jo kertoivat.

Milloinkohan geokätkön sisällä?... saas nähdä...

Avatar
zuge
Viestit: 120
Liittynyt: La 17.09.2011 20:03

Re: Vs: Munzee

Viesti Kirjoittaja zuge » Ma 04.08.2014 19:23

EgyLynx kirjoitti:Jaahas, joskus sellainen on ihan joidenkin kätköjen läheisyydessä... kuten jotkut jossakin jo kertoivat.

Milloinkohan geokätkön sisällä?... saas nähdä...
Onhan noita vastaan tullut ja itsekin olen erään oman purkin kylkeen tarran läiskännyt.

miisa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.07.2009 13:04

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja miisa » Ke 06.08.2014 20:53

Osaako joku selittää miksi itse printatut (Batch Print kautta) muntsini eivät tahdo millään deploy - skannautua? Olen tulostanut muutaman kymmenen muntsia, osan niistä päällystänyt kylmälaminointikalvolla (ovat siistin näköisiä ja vesitiiviitä) ja osa on vielä paperisia. Tienpäällä olen useampana päivänä yrittänyt niitä deployata, jotta saisin tolppiin kiinnitettyä ja super streakia jatkettua, mutta eivät skannaudu, eivät ne muovilla päällystetyt eivätkä paperisetkaan. Heijastumista ei siis voi olla kiinni. Sattumalta joku saattaa yhtäkkiä skannautua, joten deply-putkea olen saanut jatkettua, mutta tosi takkuista on. Onko munzee.com ohjelmassa jokin rajoitin omien tulosteiden deployaukseen vai onko tietty prosentti printatuista aina susia, eli viallisia? Vai vanhenevatko tulostetut muntsit tietyn tuntimäärän kuluttua, vai johtuuko ongelmat munzee.com ohjelman ruuhkaisuudesta??? Tulosteeni ovat tarkkoja ja muste ei ole loppumassa tulostimestani. Toisten muntsit skannautuvat ihan hyvin joten puhelimeni viasta ei voi olla kyse. Pitäisikö tuo puhelimeen ladattu ohjelma päivittää säännöllisin väliajoin? Pitänee tilata virtuaaleja, jotta saan omalle klaanilleni tässä kuussa lupaamani deploy veloitteen suoritettua. Kysyn tätä nyt tässä, koska aika moni kätköilijä on myös muntseilija.

E5kimo
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 11.10.2011 18:51
Paikkakunta: Orimattila

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja E5kimo » Ke 06.08.2014 22:17

miisa kirjoitti:Osaako joku selittää miksi itse printatut (Batch Print kautta) muntsini eivät tahdo millään deploy - skannautua? Olen tulostanut muutaman kymmenen muntsia, osan niistä päällystänyt kylmälaminointikalvolla (ovat siistin näköisiä ja vesitiiviitä) ja osa on vielä paperisia. Tienpäällä olen useampana päivänä yrittänyt niitä deployata, jotta saisin tolppiin kiinnitettyä ja super streakia jatkettua, mutta eivät skannaudu, eivät ne muovilla päällystetyt eivätkä paperisetkaan. Heijastumista ei siis voi olla kiinni. Sattumalta joku saattaa yhtäkkiä skannautua, joten deply-putkea olen saanut jatkettua, mutta tosi takkuista on. Onko munzee.com ohjelmassa jokin rajoitin omien tulosteiden deployaukseen vai onko tietty prosentti printatuista aina susia, eli viallisia? Vai vanhenevatko tulostetut muntsit tietyn tuntimäärän kuluttua, vai johtuuko ongelmat munzee.com ohjelman ruuhkaisuudesta??? Tulosteeni ovat tarkkoja ja muste ei ole loppumassa tulostimestani. Toisten muntsit skannautuvat ihan hyvin joten puhelimeni viasta ei voi olla kyse. Pitäisikö tuo puhelimeen ladattu ohjelma päivittää säännöllisin väliajoin? Pitänee tilata virtuaaleja, jotta saan omalle klaanilleni tässä kuussa lupaamani deploy veloitteen suoritettua. Kysyn tätä nyt tässä, koska aika moni kätköilijä on myös muntseilija.

Ei ole mitään rajoitteita, eikä minkään pitäisi susi olla. Eikä ne myöskään vanhene. Yksi ratkaisu saattaisi olla jos olet leikannut koodista vahingossa hieman sitä mustaa reunaa. Eli koodin ympärille pitäisi jättää hieman valkoista tyhjää tilaa. Jos noin on käynyt niin ainakin minun puhelimella on todella vaikea skannata.

miisa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.07.2009 13:04

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja miisa » Ke 06.08.2014 22:36

Kiitos vastauksesta! Valkoista reunaa olen jättänyt jokaisen ympärille. Kuulin jo pari vuotta sitten, että valkoinen reuna QR-koodin ympärillä on tärkeä skannautumisen kannalta. Into laskee Munzee harrastukseen, kun deploy on näin takkuista. Kitupalkkaisena en halua ostaa valmiita muntseja ja siten lihottaa bisnesyrittäjien taskuja. No, aika aikansa kutakin. Pitänee keskittyä vain toisten laittamien munzien skannailuun tämän klaanitaiston jälkeen.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Vs: Munzee

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ke 06.08.2014 22:39

Olet tulostanut liian pieniä munzeita?

miisa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.07.2009 13:04

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja miisa » Ke 06.08.2014 23:11

Kiitos arvauksesta! :D En sitäkään. Niillä sivulla valmiilla asetuksilla olen tulostanut ja ovat 3,3cm kanttiinsa; isompia kuin mitä toiset ovat Oulunseudulle laittaneet. Itse epäilen eniten munzee.com ohjelman olevan kehno ja tämänkin ongelman johtuvan siitä. Karttahan esimerkiksi on ihan kökkö, muntsit ilmestyvät miten sattuu ja katoavat ja osa jää kokonaan näkymättä. Koko pelin tarkoitushan on lopulta pelin keksijäperheen rikastuttaminen, siksi business muntsien mainontakin on sivuilla niin näkyvää ja tyhjäähän myyvät kallilla hinnalla. Eihän virtuaaleissakaan ole mitään mikä maksaisi myyjälle yhtään. No, minun pitäisi kai unohtaa koko muntsi peli ja keskittyä vaikka kuntoiluun ja kulttuuriin vielä enemmän. Surkea höpöpeli, sanon minä. Tulipa hurahdettua siihenkin. :oops:

E5kimo
Viestit: 13
Liittynyt: Ti 11.10.2011 18:51
Paikkakunta: Orimattila

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja E5kimo » Ke 06.08.2014 23:16

Onko sulla automaattitarkennus kamerassa?

Avatar
Kapum
Viestit: 10
Liittynyt: La 09.11.2013 20:21

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja Kapum » To 07.08.2014 1:00

Lataa kännykkään QR-koodin lukusovellus ja skannaa Munzee sillä. Jos skannautuu helposti, vika olisi Munzee-sovelluksessa. Jos ei onnistu silläkään, niin itse muntsitulosteessa. Tai voit lainata kaverilta kännykkää ja testata toimiiko sillä :)

miisa
Viestit: 100
Liittynyt: Su 19.07.2009 13:04

Re: Munzee

Viesti Kirjoittaja miisa » To 07.08.2014 6:50

Lämmin kiitos kaikille kannustuksesta! :D :D :D Pitää vielä koittaa siten, että tulostan jokaisen erikseen, jotta saan tarpeeksi leveät valkoiset reunat niihin. Olen tulostanut ne suoraan siten kuin ne tulevat Batch Print linkin kautta, eli 16 per A4 ja leikannut muntsien väliin jäävän valkoisen puoliksi vierekkäisille muntseille. Muutama lähimuntseilija on saanut laittamiani skannattua, joten ne mitkä olen itse saanut deploy-skannattua ilmeisesti toimivat muillekin. Kiiltävä pintä ei kylläkään ole hyvä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”