Kaikki on aina väärin

Puhu kaikesta kaikille, kaikkien kanssa, kaiken aikaa... luonnollisesti foorumin normaalit ehdot muistaen
tanjuli
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 29.08.2008 16:49

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja tanjuli » Pe 01.10.2010 14:02

Seq kirjoitti:
Ja sekö tekee kätköstä hyvän, että se on metsässä?
Jokainen pystyy tekemään metsäkätkön. Kiven alle vaan...
Älä sano! Minä vietin tässä useampana päivänä monta tuntia etsimässä juuri oikeaa kiveä, enkä siltikään löytänyt!
Eikö jokainen pysty tekemään urbaanimikronkin? Ei kai magneetti ole filmipurkkia kummenpi tarvike? Kaikki ne pitää jostain hankkia.

ja aiempaakin lainaan vähän:
Seq kirjoitti: Ainakin itse pidän eniten löydetystä kätköstä. Oli se sitten viemärissä, metsässä tai kaupungissa. Kaikelle on aikansa ja paikkansa.
Löytäminen on hienointa. Etsiminen on jees, mutta haluaisin sen kyllä päättyvän löytöön. Olen niiiin huono DNF:ssa, yritän yleensä vähän jäähtyä ennenkuin sellaisen kirjoitan. Usein DNF:ni eivät ole ollenkaan kätkön tekijästä kiinni, siksikin haluan jäitä hattuun ensin.. Joskus ei vain huvita etsiä tai on kiire tms.

Purkki päivässä pitää lääkärin loitolla (ja niiden heppujen kanssa en halua olla missään tekemisissä), aina ei ehdi syvälle louhikkoon/metsään tai etsimään vaikeasti/hienosti piilotettua purkkia. Minusta urbaanimikro sopii sellaiseen tarpeeseen ihan hyvin. Voin silti tunnustautua metsäkätköjen rakastajaksi. Vai miten se termi meni :lol:

Viime talvena oli ihan hitosti lunta. Olisi kiva jos ensi talveksikin olisi etsittävää ja löydettävää. Minä ryömin, konttasin, kierin ja kaivoin viime talvena. Löysin purkkejakin, mutta kiven alus ei ole paras paikka lumitalvina. (joojoo, tunnustan, minulla on vain yksi talvilöydettävä).
Etsin sieltä, etsin täältä. Jotain mikä ei kadonnutkaan.

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja jule100 » Pe 01.10.2010 14:09

Seq kirjoitti:Ja sekö tekee kätköstä hyvän, että se on metsässä?
No jos on enemmistön ääneen on uskominen.
Jokainen pystyy tekemään metsäkätkön. Kiven alle vaan...
Väittäisin hyvän metsäkätkön tekoa vaikeammaksi kuin urbaanin.
GC-vote lienee jotain ulkopuolista, GS:lle kuulumatonta?
Mitä väliä , jos porukat kertoo mielipiteensä ?
Eikö kaikkien pitäisi menestyä?
No en hirveästi odota menestystä kätköiltä , jotka on sutaistu vasemmalla kädellä kymmenessä minuutissa piiloon ja kuvauskin tehty siinä ohessa.
(Panostus 0)
Koskas jatkuu TSJ?
Niin , tässäpä pulma. Enemmistö ei pidä tästä sarjasta ja olenkin puntaroinut tilannetta.
Jos haluan kiusata kätköilijöitä paskoilla kätköillä , jatkan sarjaa. Jos haluan tehdä sellaisia kätköjä joista tulee kiitosta ja
GC-votessa 4 tähteä , lopetan sarjan ja arkistoin nuo.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 01.10.2010 14:28

jule100 kirjoitti:
Seq kirjoitti:Ja sekö tekee kätköstä hyvän, että se on metsässä?
No jos on enemmistön ääneen on uskominen.
Jokainen pystyy tekemään metsäkätkön. Kiven alle vaan...
Väittäisin hyvän metsäkätkön tekoa vaikeammaksi kuin urbaanin.
Eli metsäkätkö ei olekaan automaattisesti hyvä? Eikös näiden kahden lainauksen välillä ole ristiriita..
jule100 kirjoitti:
GC-vote lienee jotain ulkopuolista, GS:lle kuulumatonta?
Mitä väliä , jos porukat kertoo mielipiteensä ?
Niin, mitä väliä millään, kunhan menee yhteen oman mielipiteen kanssa?
jule100 kirjoitti:
Eikö kaikkien pitäisi menestyä?
No en hirveästi odota menestystä kätköiltä , jotka on sutaistu vasemmalla kädellä kymmenessä minuutissa piiloon ja kuvauskin tehty siinä ohessa.
(Panostus 0)
Välillä nekin menestyy, varsinkin matkustavaisten keskuudessa, jos on helposti haettavissa.
jule100 kirjoitti:
Koskas jatkuu TSJ?
Niin , tässäpä pulma. Enemmistö ei pidä tästä sarjasta ja olenkin puntaroinut tilannetta.
Jos haluan kiusata kätköilijöitä paskoilla kätköillä , jatkan sarjaa. Jos haluan tehdä sellaisia kätköjä joista tulee kiitosta ja
GC-votessa 4 tähteä , lopetan sarjan ja arkistoin nuo.
Kuulin mielenkiintoista tarinaa sarjan motiiveista. Ettei olisi kosto yhdestä samantyyppisessä paikassa olevasta purkista.
Toisaalta varsinkin ensimmäinen oli vallan mielenkiintoinen kolmen päivän sessio. Tavallaan se olisi sääli, jos sarja ei valmistuisi.
Siinä on kuitenkin vielä juttuja, joita voi käyttää ja jos nuo jotakuta ärsyttää, ne tunnistaa helposti ja voi jättää käymättä.

Sitä en ymmärrä, että jos joku kätkö harmittaa, niin miksi siihen täytyy tarttua. Sen voi aina jättää hakematta ja sen saa jopa ignoreen jos haluaa, niin se ei näy edes hauissa.

Ainakaan minulle ei ole ketkään muut, kuin "vanhat kätköilijät" valittaneet purkista, vaikka eivät kaiketi edes ole käyneet paikalla. Ehkä kaikki on jo nähty ja jäljelle jää vain katkeruus?

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja jule100 » Pe 01.10.2010 14:52

Seq kirjoitti:Eli metsäkätkö ei olekaan automaattisesti hyvä? Eikös näiden kahden lainauksen välillä ole ristiriita..
Ei mielestäni. Metsäkätkö ei välttämättä ole aina automaattisesti erikoisen hyvä , mutta jos se ei riko sääntöjä se on poikkeuksetta urbaania parempi.
Niin, mitä väliä millään, kunhan menee yhteen oman mielipiteen kanssa?
Ei mene yhteen , vai meneekö mielestäsi?
Välillä nekin menestyy, varsinkin matkustavaisten keskuudessa, jos on helposti haettavissa.
Näin varmaan , mutta harva matkustavainen mahtuu microon tai nanoon.
Itse mittaan menestyksen myös lokkauksien sisällön mukaankin.
Kuulin mielenkiintoista tarinaa sarjan motiiveista. Ettei olisi kosto yhdestä samantyyppisessä paikassa olevasta purkista.
Toisaalta varsinkin ensimmäinen oli vallan mielenkiintoinen kolmen päivän sessio. Tavallaan se olisi sääli, jos sarja ei valmistuisi.
Siinä on kuitenkin vielä juttuja, joita voi käyttää ja jos nuo jotakuta ärsyttää, ne tunnistaa helposti ja voi jättää käymättä.

Sitä en ymmärrä, että jos joku kätkö harmittaa, niin miksi siihen täytyy tarttua. Sen voi aina jättää hakematta ja sen saa jopa ignoreen jos haluaa, niin se ei näy edes hauissa.

Ainakaan minulle ei ole ketkään muut, kuin "vanhat kätköilijät" valittaneet purkista, vaikka eivät kaiketi edes ole käyneet paikalla. Ehkä kaikki on jo nähty ja jäljelle jää vain katkeruus?
Mielenkiintoisia tarinoita sitä liikkuukin. Itse olen kuullut purkeistasi myös samanlaisia tarinoita ja paljon muutakin , vaikka olen tekemisissä vain muutaman kätköilijän kanssa , toisin kuin sinä.
TSJ #1:n etsinnästä olen kuullut epäilyitä ettei purkki olisi ollut edes paikallaan. Silti toiset sanovat etsinnän oleen enemmän paikallaan seisoskelua ja juttelua kuin oikeaa etsintää. Jokaisen oma häpeä jos ajaa yhden purkin takia monia kilometrejä ja kuluttaa tunteja vain yhden ftf:n takia. Huonoa etsintää ja katkeruutta? Jokaista purkkia ei tarvitse hakea , se pätee myös teidän porukkaan. Ja saahan premiumit ne ignoreenkin.

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Pe 01.10.2010 15:07

Vaikka aloitusviesti olikin vain "ilmapiirin haistelua" niin vastaan silti, sillä ilmeisesti minäkin olen yksi näistä "muista kätköilijöistä" jotka valittavat aina kaiken olevan väärin. Ainakin tunnistan itseni lauseesta "Miksi teit kätkön tänne, eihän täällä ole mitään nähtävää?" vaikkei se olekaan suora lainaus loggauksestani. Tässä muutamia minun ajatuksia. (Huh, kylläpäs uusia viestejä on tullut kovaa vauhtia säikeeseen, taidan olla ottamatta kantaa niihin mitenkään.)

Jos jostain syystä kätkö ei minua miellytä, pyrin yleensä kertomaan loggauksessa mistä asiasta en pitänyt. Samoin pyrin kyllä kertomaan jotain positiivistakin kätköstä (vaikka yleisfiilis ei olisi ollutkaan kovin positiivinen), mutta aina ei jaksa/pysty keksimään. Muutenkin loggausten pituudet vaihtelevat paljon, joskus jaksaa kirjoitella kaikenlaista aiheesta ja aiheen vierestä mutta joskus loggaus jää hyvinkin lyhyeksi. Pyrin myös loggaamaan niin että myöhemmin vanhoja loggauksiani lukiessani muistan että mikä paikka olikaan kyseessä. Kirjoitan loggaukset sillä mielellä että ne lukee muut kätköilijät, kätkön tekijä sekä minä itse joskus myöhemmin. En pyri tahallani loukkaamaan ketään, mutta joskus ilmeisesti niinkin voi käydä, koska ikinä ei voi tietää mistä kukakin loukkaantuu.

Samaten olen koittanut olla loukkaantumatta jos joku on kritisoinut minun kätköjäni, vaan olen yrittänyt ottaa muiden mielipiteistä opiksi. Nojoo, ainakin Biologisen museon kätköön tuli aluksi muutamia loggauksia joissa tuli selväksi ettei kätköstä/kätkön paikasta pidetty ja aluksi saatoinkin olla hieman loggauksista loukkaantunut, mutta totesin itsekin että paikan valinnassa en ehkä ajatellut tarpeeksi pitkälle ja myöhemmin muutinkin kätkön paikkaa. Monia kätköideoita on ollut mielessä ja muhimassa päässä, mutta suurin osa on tullut hylätyiksi syystä tai toisesta, taidan olla välilä turhankin itsekriittinen sen suhteen millaisia kätköjä julkaisen. Omissa kätköissänikin on aina jokin asia väärin. :D

Minun mielestäni siitä saa tai oikeastaan pitääkin sanoa jos jokin asia ei kätkössä miellytä, ikinähän ei voi tietää eikö kätkön tekijä ole tullut ajatelleeksi jotain tiettyä seikkaa kätköä tekiessä vai onko kätkö todellakin loppuun asti mietitty. Ja huomatkaa ettei tämä nyt ole vain tiettyjen kätköntekijöiden kätköjä kohtaan, kyllä sitä ollaan ennenkin kätköjä kritisoitu, esimerkiksi tiettyihin "mikropurkki louhoskasassa" -kätköihin.

Mitä Turun kätkötilanteeseen tulee niin Turku, varsinkin keskusta-alueelta, alkaa olla päällisin puolin katsottuna aivan täynnä kätköjä. Se että kaikki mielenkiintoiset paikat ovat jo kätkötettyjä, ei mielestäni pidä paikkaansa. Kyllä niitä mielenkiintoisia paikkoja yleensä löytyy kun vähän tutkii ja googlettelee. Itse asiassa vaikka 161 metrin välein olisi merkittäviä kirkkoja, niin silti niitäkään kaikkia ei tarvitsisi kätköttää, kuten Geocachingin guidelinessakin todetaan:

"Please don't hide a cache every 600 feet just because you can. The ultimate goals of the saturation guideline are to encourage you to seek out new places to hide caches rather than putting them in areas where caches already exist and to limit the number of caches hidden in a particular area, especially by the same hider. Groundspeak may further restrict cache listings in areas where cache saturation becomes a concern."

Saas nähdä siis koska jokin alue "lukitaan" niin ettei sinne voi enää kätköjä tehdä?

Se että mysteerikätköjä tehdään huonoille paikoille (kätkön tekijänkin mielestä) koska ei haluta blokata hyvää paikkaa hankalalla mysteerillä on toisaalta ymmärrettävää ja toisaalta ei. Kätkö blokkaa kuitenkin sen alueen ja esimerkiksi 100 metrin päässä voisi ollakin esittelemisen arvoinen paikka josta mysteerin tekijä ei ole ollut tietoinen (aivan kuten tradinkin kohdalla). Tradikätköä logatessa tällaisesta paikasta voi hyvinkin mainita loggauksessa, jos vaikka joku muukin haluaisi paikassa käydä, mutta mysteerikätkössä niin ei voi oikein tehdä. Toisaalta jos mysteeri on ollut hankala niin ehkä sitä purkille mennessä odottaa jonkinlaista "palkintoa" kätköpaikalla, muutakin kuin sitä että saa nimen logikirjaan.

Metsäkätköjen versus urbaanikätköjen paremmuudesta minulla ei kai pitäisi olla mitään sanottavaa kun kaikki omat kätköni ovat urbaanissa ympäristössä. Metsäkätköistä pidän sen takia paljon että metsässä saa yleensä olla melko rauhassa ja metsässä ja luonnossa nyt vaan on yleensä niin pirun nättiä ettei kätkön edes tarvitse esitellä mitään sen ihmeempää kuin luontoa. Urbaanissa ympäristössä pidän kätköistä jotka esittelevät jonkin hienon paikan ja kuvaukseenkin on panostettu niin että paikasta oppii jotain uutta. Ja kätköistä jotka löytyvät helposti pidän yleensä enemmän kuin niistä jotka eivät löydy. Lyhyesti sanottuna. :D

Avatar
Duracell76
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 18.11.2009 20:25
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Duracell76 » Pe 01.10.2010 15:21

kukkamaaria kirjoitti:Vaikka aloitusviesti olikin vain "ilmapiirin haistelua" niin vastaan silti, sillä ilmeisesti minäkin olen yksi näistä "muista kätköilijöistä" jotka valittavat aina kaiken olevan väärin. Ainakin tunnistan itseni lauseesta "Miksi teit kätkön tänne, eihän täällä ole mitään nähtävää?" vaikkei se olekaan suora lainaus loggauksestani.
En ole huomannut että sinulla olisi mainitsemaani ahdistusta muita kätköilijöitä/kätköjä vastaan. :D
Sinne ja takaisin, eksyin tai en.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Seq » Pe 01.10.2010 16:01

jule100 kirjoitti:
Seq kirjoitti:Eli metsäkätkö ei olekaan automaattisesti hyvä? Eikös näiden kahden lainauksen välillä ole ristiriita..
Ei mielestäni. Metsäkätkö ei välttämättä ole aina automaattisesti erikoisen hyvä , mutta jos se ei riko sääntöjä se on poikkeuksetta urbaania parempi.
Ok. Tuo selvitti paljon.
jule100 kirjoitti:
Niin, mitä väliä millään, kunhan menee yhteen oman mielipiteen kanssa?
Ei mene yhteen , vai meneekö mielestäsi?
No, mielestäni Terran systeemi on hyvä. Sitä odotellessa.
jule100 kirjoitti:
Välillä nekin menestyy, varsinkin matkustavaisten keskuudessa, jos on helposti haettavissa.
Näin varmaan , mutta harva matkustavainen mahtuu microon tai nanoon.
Itse mittaan menestyksen myös lokkauksien sisällön mukaankin.
Anteeksi. Minun virheeni. Tarkoitin siis matkustavaisilla matkustavia ihmisiä. Esimerkiksi 24h-haasteen suorittajia ja muutenkin. Tottahan se loggauksissa näkyy, ei pelkästään määrissä ja sitä tarkoitinkin menestymisellä.
jule100 kirjoitti:
Kuulin mielenkiintoista tarinaa sarjan motiiveista. Ettei olisi kosto yhdestä samantyyppisessä paikassa olevasta purkista.
Toisaalta varsinkin ensimmäinen oli vallan mielenkiintoinen kolmen päivän sessio. Tavallaan se olisi sääli, jos sarja ei valmistuisi.
Siinä on kuitenkin vielä juttuja, joita voi käyttää ja jos nuo jotakuta ärsyttää, ne tunnistaa helposti ja voi jättää käymättä.

Sitä en ymmärrä, että jos joku kätkö harmittaa, niin miksi siihen täytyy tarttua. Sen voi aina jättää hakematta ja sen saa jopa ignoreen jos haluaa, niin se ei näy edes hauissa.

Ainakaan minulle ei ole ketkään muut, kuin "vanhat kätköilijät" valittaneet purkista, vaikka eivät kaiketi edes ole käyneet paikalla. Ehkä kaikki on jo nähty ja jäljelle jää vain katkeruus?
Mielenkiintoisia tarinoita sitä liikkuukin. Itse olen kuullut purkeistasi myös samanlaisia tarinoita ja paljon muutakin , vaikka olen tekemisissä vain muutaman kätköilijän kanssa , toisin kuin sinä.
TSJ #1:n etsinnästä olen kuullut epäilyitä ettei purkki olisi ollut edes paikallaan. Silti toiset sanovat etsinnän oleen enemmän paikallaan seisoskelua ja juttelua kuin oikeaa etsintää. Jokaisen oma häpeä jos ajaa yhden purkin takia monia kilometrejä ja kuluttaa tunteja vain yhden ftf:n takia. Huonoa etsintää ja katkeruutta? Jokaista purkkia ei tarvitse hakea , se pätee myös teidän porukkaan. Ja saahan premiumit ne ignoreenkin.
Varmasti kätköistäni liikkuu mielenkiintoisia tarinoita, varsinkin jos on tekemisissä vain pienen ryhmän kanssa. Ja jos jokin asia kätköissäni askarruttaa, niin vastaan kyllä mielelläni. Kysymyksen asiallisuus on tietenkin suorassa suhteessa vastaukseen jne... Siis ihan todella: Saa kysyä! Se on paljon parempi, kun arvaus, kaikille osapuolille. Aina, kun kuulee juttuja jonkun kolmannen kautta, niihin vaikuttaa myös sen kolmannen mielipiteet. Saattavat ne olla hauskempia ja tukea omia mielipiteitä, mutta onko ne 'totta'? Tietysti täysin toinen asia on, haluaako niiden olevankaan 'totta'. (Siksi totuus hipsuissa, koska lopullista totuutta tuskin onkaan...)

TSJ#1:stä sen verran, että ainakin itse menin mielelläni katselemaan ja ihmettelemään, olisiko jotain uutta ideaa. Varsinkin kun arvasi, että siellä oli muitakin. Olihan siellä seisoskelua ja juttelua varsinkin silloin kolmantena päivänä, kun ne 'toiset' saapuivat. Olimme paikan mielestämme nuohonneet niin tarkkaan, ettei mitään paikkaa enää olisi, mutta olimme väärässä. Luultavasti.

Päin vastoin, ainakin itse ajoin mielelläni paikalle ja kulutin tunteja. Pikemminkin löydön jälkeen oli ilmassa kysymys, minne nyt tämän jälkeen? Siksi siis kysyin, koska sarja jatkuu, koska ainakin itse odotan ja kuten tiedät, olin myös TSJ#2:sta hakemassa heti julkaisun jälkeen, joten ei voi ainakaan väittää, että vastustaisin niitä.

Olihan siellä varmasti huonoa etsintääkin, vaikka teimme kyllä yllättäviä ponnisteluja purkin löytämiseksi.

Katkeruutta? Lähinnä loppujen lopuksi omaa etsimistä ja löytämistä kohtaan.

On totta, ettei kaikkia tarvitse etsiä, eikä niitä varmasti kaikkia tulekaan etsittyä, mutta itselläni ei ainakaan ole mitään inhokkilistaa, minkä mukaan jättäisin purkkeja hakematta.
Ja kyllä, haen myös metsäpurkkeja, mutta en ymmärrä sitä, miksi ne ovat ainoita, jotka ovat "hyväksyttyjä".

Ainakin itse arvostan helppoja urbaaneita, kun aikaa on vähän ja sää on huono.
Tietysti joku voi kysyä, miksi täytyy silloin mennä hakemaan, mutta itselläni tämä lienee ainoita aktiviteetteja, jotka saavat liikkeelle.

Edes sille päivittäiselle urbaanille ja toisaalta haluan ylläpitää "putkea", mikä kyllä välillä tuntuu lähinnä hulluudelta, mutta elämässä pitää olla tavoitteita ja niitä on mukava saavuttaa.
Kuten esimerkiksi sata ftf:ää ennen tuhatta löytöä, joka tuossa äskettäin tapahtui, vaikka olikin samaan aikaan putki päällä. Ja kyllä niitä kätköjä vielä täälläkin päin löytyy.


Värikästä ja kätkörikasta syksyä toivottaen, Seq.

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja arisoft » Pe 01.10.2010 20:16

Seq kirjoitti:Ja sekö tekee kätköstä hyvän, että se on metsässä?
Jokainen pystyy tekemään metsäkätkön. Kiven alle vaan...
Mielenkiintoinen keskustelua herättävä näkökulma. Ehkä siinä oli hieman ironiaa - vai miten on?

Parhaat kätkökokemukseni yhdessä kategoariassa olen saanut juuri metsäkätköistä. Ottakaa mallia Sun Gearista kun teette metsäkätköä. Nano piilotettuna oksan reikään kuusimetsässä on täysin erilainen kokemus kuin ammuslaatikko kivenlohkareiden muodostamassa onkalossa. (Ei saa kuitenkaan yleistää)

Ei hyvän kätkön tekeminen ole mikään harvojen erityisen kyvykkäiden kätköilijöiden etuoikeus. Hyvä kätkö on sellainen, joka vastaa hyvin kätkökuvaustaan, jotta etsijä voi valita ne kätköt, jollaisia haluaa löytää. Tässä kohtaa joskus harmittaa kun D1,5 kätkö jää löytämättä koska on liian vaikea.

AJI
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 01.10.2010 20:59
Paikkakunta: Turku

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja AJI » La 02.10.2010 0:01

Todellisena supervalittajana minunkin on pakko liittyä tähän mielenkiintoiseen keskusteluun.

Itse asiaan:
Duracell76 kirjoitti: Jos kätköpaikka ei ole väärin, niin ainakin purkki on väärä. Tai jos edellä mainitut ovat kunnossa, niin kätkemistapa on väärä. Tai sitten tulee kyselyitä että "miksi et kirjoittanut näin kuvaukseen, että kirjastosta olisi löytynyt ainakin pari kirjaa mistä olisi saanut paremman kuvauksen kätköön". "Miksi teit kätkön tänne, eihän täällä ole mitään nähtävää?" Lista tuntuu olevan loputon. Pahinta tässä on, että nämä valitukset tuntuvat tulevan aina samoilta kätköilijöiltä. :shock:
Minusta taas pahinta tässä on, että nämä valituksen kohteeksi joutuvat kätköt tulevat aina samoilta kätköttäjiltä. :shock:
Harvemmin tulee kirjoitettua kenenkään ensimmäiseen tai toiseen kätköön pitkiä valitusvirsiä, kaikillehan niitä virheitä sattuu. Ongelmana onkin tiettyjen kätköttäjien aktiivinen ja järjestelmällinen, turhien ja mitäänsanomattomien purkkien piilottaminen, vaikka lokeihin on laitettu sen suuntaista palautetta, ettei tämän tasoisia purkkeja pahemmin tarvittaisi ainakaan tässä määrin. Mutta kun se palaute ei sitten millään tunnu menevän kuuleviin korviin, sama tahti turhanpäiväisen kätköttämisen suhteen vain jatkuu, riippumatta siitä kuinka ystävällisesti palautteen antaa.
seq kirjoitti: Kysymys kai perimmiltään on, miksi täytyy tehdä purkkeja.
Ajatus tietenkin johtuu kysymyksestä, miksi "huonoja paikkoja" täytyy kätköttää?
Ongelmana on tilan puute. Kaikki mielenkiintoiset paikat, kuten kirkot ja linnat on jo varattu, joten täytyy ottaa isommalla kauhalla.
Kaikki mielenkiintoiset paikat eivät todellakaan ole vielä loppu! Vaikka linnoja ja kirkkoja ei olisikaan enää kätköttämättä, ei silti tarvitse alentua jonkun jästejä täynnä olevan kadunpätkän tasolle. Ja jos ei viitsi kätkön tekemiseen panostaa edes niin, että selvittäisi kätkön esittelemän koulun virallista nimeä, niin ei hyvää (laatua) seuraa! Sitäpaitsi jos ei ole ideoita ei myöskään tarvitse tehdä kätköjä! :!:
Itse tiedän monta hyvää paikkaa Turussa. Pari paikkaa olen jopa varannut. Vieä kun saisin olennaisimman eli kuvauksen valmiiksi...

Avatar
arisoft
Viestit: 1225
Liittynyt: La 31.07.2010 19:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja arisoft » La 02.10.2010 1:05

AJI kirjoitti:Pari paikkaa olen jopa varannut. Vieä kun saisin olennaisimman eli kuvauksen valmiiksi...
Ah.. minäkin haluaisin varata paikkoja sillä en haluaisi tehdä kätkö kiireessä. Miten tuo paikan varaaminen tehdään?

Avatar
jule100
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 04.01.2010 17:49
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja jule100 » La 02.10.2010 8:29

arisoft kirjoitti:
AJI kirjoitti:Pari paikkaa olen jopa varannut. Vieä kun saisin olennaisimman eli kuvauksen valmiiksi...
Ah.. minäkin haluaisin varata paikkoja sillä en haluaisi tehdä kätkö kiireessä. Miten tuo paikan varaaminen tehdään?
Kätkö vaan paikkaan jonne sen mielii (koordinaatit kohilleen) ja kuvausta tekemään. Kun tarkastajalle tulee kätkö julkaistavaksi hän tarkistaa onko paikalla blokkaamassa toisia kätköjä. Jos paikalla on vanhemmalla koodilla oleva kätkö niin silloin aiemmin paikalle laittaneelta kysytään mitä hän on tekemässä paikan suhteen. Jos vanhemman tunnuksen omaavalla on kantavampi idea (esittelee kyseisenpaikan tai liittyy naateissa olevaan talon jne. jne.) se yleensä vie voiton kuin mitään esittelemätön tusina kätkö , joka voi olla missä tahansa. Omat varaukseni pidän keskellä merta siihen saakka kunnes purkki on paikallaan. Toki jos oikeasti haluan jonkun paikan , niin sitten naatit on pakko pistää kohdilleen ajoissa. Julkaisia sitten puntaroi kumpi on etuoikeutetumpi paikkaan. Eli varausta ei voita automaattisesti. Ja onhan noita vanhoja "varauksia" lennellyt arkistoonkin liian pitkän panttaamisen jälkeen... Julkaisijat varmaan täsmentävät.

tiinuli
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 30.07.2010 8:35

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja tiinuli » La 02.10.2010 18:49

Ei kannata turhan henk.koht ottaa sitä valitusta ja kritiikkiä. Se on hienoa että jaksaa nähdä vaivaa ja tehdä uusia kätköjä. Aina ei voi mielyttää toisia mutta jos itse olet tyytyväinen kätköösi niin se riittää! Aina toiset voi ehdottaa parannusta mutta ei niitä tartte huomioida jos ei halua. Itse ainakin olen kiitollinen siitä että jotkut kätköilijät ovat ottaneet yhteyttä koskien omia kätköjäni koska koen että he ovat kuitenkin kokeneempia ja haluavat vain auttaa. Ja muutenkin itse ainakin kun loggaan kätköä niin mietin samalla että jos itse omistaisin sen kätkön niin mitä minusta itsestäni ois kiva kuulla kävijöiltä....ei mitään liikaa ylistystä mutta kuitenkin että aina takaraivossa on mielessä se että joku on oikeesti nähny vaivaa että minä ja muut voitais harrastaa tätä harrastusta :)!

sh1
Viestit: 29
Liittynyt: Ti 14.10.2008 16:43

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja sh1 » Ma 04.10.2010 10:28

Jees, komppaan tässä Suurnesua, TJAIta & kumpp.
Sääliksi käy niitä kun tulee Turkuun päiväreissulle tms etsimään purkkeja. Hyviä on kyllä olemassa paljonkin, suorastaan loistavia (katsokaa esim. em. kätköilijöiden tekosia), mutta ne hukkuu jo täysin kohinaan.
Kärjistäen voisi sanoa että FTF-huntit on ilmiönä omiaan lisäämään "turhien" purkkien määrää. Suhteellisen pieni porukka järjestää toisilleen tekemistä...

GCvote on hyvä apuväline. Se pitäisi määrätä pakolliseksi :wink:
Jos omilla kätköillä on esim >5 arvostelua ja arvosana <2.5, kannattaa miettiä mitä voisi parantaa (selostusta, taustoja, vinkkiä, ...). Jos arvosana on <2, purkki suoraan arkistoon.
Viimeksi muokannut sh1, Ma 04.10.2010 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
reijamasa
Viestit: 128
Liittynyt: Ma 08.01.2007 17:25
Paikkakunta: Nyystaad

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja reijamasa » Ma 04.10.2010 10:36

Jees, komppaan tässä Suurnesua, TJAIta & kumpp.
Komppaan myös yllämainittuja sekä sh1:tä.
GCvote on hyvä apuväline. Se pitäisi määrätä pakolliseksi
Jos omilla kätköillä on esim >5 kävijää ja arvosana <2.5, kannattaa miettiä mitä voisi parantaa (selostusta, taustoja, vinkkiä, ...). Jos arvosana on <2, purkki suoraan arkistoon.
En voisi olla enempää samaa mieltä. Asensin GCvoten eilen, ja näin omien jemmojemme äänimäärät. Suosittelen lämpimästi samaa muillekin.

T: r af reijamasa
Kestävä lokikirja - parempi mieli http://lokikauppa.mycashflow.fi

Nicoless
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 17.11.2009 16:09

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Nicoless » Ma 04.10.2010 11:30

sh1 kirjoitti:GCvote on hyvä apuväline. Se pitäisi määrätä pakolliseksi :wink:
Asensin juuri äsken ja tämähän se vasta näppärä onkin. Yllätyin tosi positiivisesti. Omista kätköistä, omasta mielestäni onnistunein oli myös äänestetty parhaimmaksi ja se yks hiukan jästi altis kätkö oli äänestetty heikoimmaksi. Itse olen hyvin saamaa mieltä äänestyksen tuloksesta. Tosin ääniä ei ollut paljoo annettu, mutta itse voisin ottaa tästä tavan arvioidan kätkön toteutus löydön yhteydessä.GC vote.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 04.10.2010 16:30

Nicoless kirjoitti:Asensin juuri äsken ja tämähän se vasta näppärä onkin. Yllätyin tosi positiivisesti. Omista kätköistä, omasta mielestäni onnistunein oli myös äänestetty parhaimmaksi ja se yks hiukan jästi altis kätkö oli äänestetty heikoimmaksi. Itse olen hyvin saamaa mieltä äänestyksen tuloksesta. Tosin ääniä ei ollut paljoo annettu, mutta itse voisin ottaa tästä tavan arvioidan kätkön toteutus löydön yhteydessä.GC vote.
Asensin juuri äsken ja tämähän se vasta näppärä onkin. Yllätyin tosi positiivisesti. Omista kätköistä, omasta mielestäni onnistunein oli myös äänestetty parhaimmaksi. Itse olen hyvin saamaa mieltä äänestyksen tuloksesta. Tosin ääniä ei ollut paljoo annettu.
<toim. huom: mitäs sitä itse keksimään parempiakaan ilmaisuja kun olen ihan samaa mieltä kuin Nicoless :D >
Vielä kun saisi nuo äänet jaoteltuina löytäneiden ja löytämättömien mukaisesti.

Suurnesu
Viestit: 287
Liittynyt: Ke 20.12.2006 21:28
Paikkakunta: Turku

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Suurnesu » Ma 04.10.2010 17:15

finnranger kirjoitti:Vielä kun saisi nuo äänet jaoteltuina löytäneiden ja löytämättömien mukaisesti.
Ei sunkka kukaan pisteytä kätköjä, joita ei ole löytänyt :shock:
Mistäs sen voi tietää, millainen tajunnanräjäyttävä yllätys se purkki olisi ollut.

Seq
Viestit: 897
Liittynyt: Ma 04.01.2010 9:22
Viesti:

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja Seq » Ma 04.10.2010 18:03

Olisiko Terracache ratkaisu?

Siellähän keskitytään laatuun, ei määrään ja arviointi on loggauksen edellytys.

finnranger
Viestit: 621
Liittynyt: Ke 30.07.2008 14:43

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja finnranger » Ma 04.10.2010 18:48

Suurnesu kirjoitti:Ei sunkka kukaan pisteytä kätköjä, joita ei ole löytänyt :shock:
Nyt puhutaan niistä omituisista tyypeistä jotka juoksentelevat kaatosateella pimeässä metsässä taskulamppujen valossa joidenkin muovipurkkien perässä ja huutelevat jotain ähväteeähvää :roll:

AJI
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 01.10.2010 20:59
Paikkakunta: Turku

Re: Kaikki on aina väärin

Viesti Kirjoittaja AJI » Ma 04.10.2010 19:28

Seq kirjoitti:Olisiko Terracache ratkaisu?

Siellähän keskitytään laatuun, ei määrään ja arviointi on loggauksen edellytys.
Jos ei vielä ole mennyt jakeluun, niin täällä Geocache puolellakin olisi tarkoitus keskittyä laatuun, ei määrään!

Lukittu

Palaa sivulle “Vain taivas rajana”