Autonavigaattori

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Geojusu
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 30.11.2010 11:50

Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Geojusu » Pe 21.07.2017 13:58

Autolla ajellessa käsigepsin kanssa on ollut kolari/ojaanajo joskus lähellä kun olen suunnistanut kätköä kohti gepsi toisessa kädessä ja ratti toisessa. Niinpä hankin avuksi autonavigaattorin (Garmin DriveAssist 50). Sinne saan muistikortille ladattuna kätköt GPX -tiedostona hienosti näkyviin kartalla ja lähestyminen sujuu nyt hienosti ja huomattavasti turvallisemmin kuin käsigepsin kanssa. Lataan kätköt geocache.fin kartalta vasemmassa alakulmassa olevaa "lataa" nappia käyttäen tietokoneelle ja siirrän sieltä muistikortille, samanlailla kuin käsigepsiinkin
Pikku ongelma on, että kätkön (reittipisteen) tietona näkyy vain kätkön GC -koodi. Hyvä näinkin, mutta mielestäni kätkön nimi olisi helpompi muistaa kuin tuo koodi. Osaisiko joku neuvoa millä konstilla kätköjen nimet saisi näkyviin autonavigaattorissa?

fifixi
Viestit: 133
Liittynyt: Pe 10.07.2009 0:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja fifixi » Pe 21.07.2017 14:06

Katso löytyisikö asetuksista materiaali välilehdeltä apua esim. toimisiko, jos waypoint -nimi kentän muuttaa arvosta %code arvoon %name.

Geojusu
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 30.11.2010 11:50

Re: Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Geojusu » Pe 21.07.2017 16:09

Tarkoitatko tätä kohtaa?
Liitteet
WP koodi.JPG
WP koodi.JPG (58.41 KiB) Katsottu 1861 kertaa

Avatar
Tervas
Viestit: 930
Liittynyt: Ma 08.01.2007 14:31

Re: Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Tervas » Pe 21.07.2017 16:14

Minä käytän apuna GSAK -ohjelmaa, johon tekemälläni makrolla saan kartalle kätkötyypinmukaisen ikonin (kesä- ja talvilöydettäville tradeille sekä ei määritellyille omansa, muita tyyppejä en ole viitsinyt näin tarkkaan erotella) Kätkön nimi on tyyliä lyhennettynimi+dt arvo. Lisäksi parkkipaikat erikseen (tarvitsee kyllä pientä viilausta, kun pitää muut apupisteet suodattaa pois). Garminin POI-loaderia kyllä täytyy käyttää apuna (Ikävä on edellistä TomTom XL -laitetta, johon sai rustattua GSAKilla valmiin tiedoston ilman lisäohjelmia, mutta kun päivitys tappoi laitteen muistin vähäisyyden johdosta :(
Saattaa toki olla, että Haksunaattorissakin on vastaavat toiminnot, en ole tutkinut, kun olen aikojen saatossa jymähtänyt GSAK:n käyttäjäksi.

Edit:
Geojusun kuvakaappauksen perusteella näyttäisi, että on mahdollista.
"Jokaisen oikein rakennetun pojan tekee joskus vastustamattomasti mieli etsiä kätkettyä aarretta."
Mark Twain: Tom Sawyerin seikkailut

Geojusu
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 30.11.2010 11:50

Re: Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja Geojusu » Pe 21.07.2017 17:36

Tuota GSAK -ohjelmaa kaverinikin suositteli ensimmäiseksi kun kyselin häneltä tätä samaa asiaa ja latasinkin ohjelman koneelleni. Hienolta näyttää ja paljon näyttää olevan kaikenlaista valittavaa mutta en vaan ymmärrä, että mitä sille/sillä pitäisi tehdä...

Muutin tuossa yo. kuvakaappauskuvassa ylälaidassa näkyvän %coden %nameksi mutta sillä ei tunnu olevan vaikutusta. Autonavigaattorissa näkyvät edelleenkin vain GC -koodit ...

V.Hunter
Viestit: 99
Liittynyt: Su 04.05.2014 7:35

Re: Autonavigaattori

Viesti Kirjoittaja V.Hunter » Pe 21.07.2017 21:55

Ilmaisella Gpsbabel-ohjelmalla tämä vissiin onnistuisi dokumentaation mukaan: https://www.gpsbabel.org/htmldoc-develo ... tions.html
Olen itse konvertoinut tuolla softalla GPX-reittipisteet TomTom-navigaattorin ymmärtämään OV2-muotoon mutta tuota nimeämistä en ole testannut.

-s Write "smart" names. This option influences some - but not all - of our writers to try to build "smart" waypoint names. For example, in modules that know about geocaching, it may replace "GC1234" with the actual name of the geocache.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”