Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Apua GPS- ja muiden navigointilaitteiden ongelmiin
Gladii
Viestit: 3
Liittynyt: Su 30.08.2009 20:06

Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja Gladii » Ti 01.09.2009 10:34

Terve.

Eli käsigepsin osto olisi edessä ja otsikon malleista joku olis tarkotus laittaa.

Tarvittais käyttökokemuksia laitteista, plussat ja miinukset, tarkkuus yms,
kätköily käyttöön soveltuvuus yms.

Kiitos

Avatar
nick70
Viestit: 103
Liittynyt: Su 04.01.2009 8:35
Paikkakunta: Lahti

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja nick70 » Ti 01.09.2009 12:18

Tässä olis ensihätään tämmöinen vertailu.
https://buy.garmin.com/shop/compare.do? ... roduct=310
Itse pähkäilin näiden samaisten laitteiden välillä reilu puoli vuotta sitten. 60-sarjan kapulat putosivat pois pienen näytön, sisäisen muistin puuteen vuoksi. Lisäksi OreColo300:ssa houkutti paperittoman kätköilyn mahdollisuus (sekä Whereigo). Käsittääkseni Oregon ja Colorado ovat "ihan samat" laitteet, vain kuoret ja käyttöliittymä eroaa. Pähkäiltäväksi jäikin pohtia haluanko käyttää laitetta rullaa ja nappuloita painellen vai kosketusnäyttö tökkien. Itse päädyin Coloradoon koska tiesin käytön onnistuvan vaikka paksut talvihanskat kädessä enkä aikonut kirjoitella romaaneja kapulalla (Coloradolla kirjoitaminen ON hidasta). Lisäksi en uskonut kosketusnäytön toimivan ja kestävän maastossa välillä karuissakin olosuhteissa. Tämän foorumin kirjoittaja ovat kyllä kumonneet tuon käsityksen, joten tällä hetkellä saattaisin jopa ostaa Oregonin.

Suosittelisin hakeutumaan johonkin alan kauppaan ja tutustumaan laitteisiin ihan käsikopelolla. Saat paremman kuvan miltä ne käytössä tuntuu ja toimii.
Parempi olut mahassa kuin kymmenen hanassa !

Tet70
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 27.05.2008 7:49
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja Tet70 » Ti 01.09.2009 15:53

nick70 kirjoitti:Käsittääkseni Oregon ja Colorado ovat "ihan samat" laitteet, vain kuoret ja käyttöliittymä eroaa.
Aika pitkälle varmaan näin, mutta sen verran pitää korjata että hardiksessa on eroa - laitteissa on eri valmistajan GPS-vastaanotinpiiri. "Raadossa" ilmeisesti jonkin verran parempi sellainen, tai sitten patukka-antenni tekee sen että tiettävästi herkkyys on parempi kuin "Oregaanossa".

Avatar
Tumpi
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 07.07.2009 16:37
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja Tumpi » Ti 01.09.2009 15:56

Ostettiin Garminin Colorado 300 vähän yli kuukausi sitten pelkästään kätköilyä varten. Kaveri suositteli sitä, eikä viitsitty sen enempää tehdä vertailuja, vaan luotettiin kaverin sanaan ja täytyy myöntää, että oikeassa oli. Tyytyväisiä ollaan oltu Coloradon tarkkuuteen ja siihen miten helppoa sillä on kätköillä. Pienten alkulämmittelyjen ja hienosäätöjen jälkeen on saatu akkujen kestokin pysymään järjellisellä tasolla (reittijälki pois, päivityksen tiheys ja taustavalo mahdollisimman pieneksi). Kyllä Coloradon kanssakin saa välillä pyöriä ympyrää, mutta jos olen oikein kuullut ja lukenut, ei taida löytyä gepardia, joka ei joskus pyörittäisi. Tuntuu, että pahat suut eivät vaan ole osanneet käyttää laitetta tai sitä on käytetty kiireellä. Päivityksiä tuntuu tulevan aika tiuhaan tahtiin, mutta eikös se ole ihan positiivinen juttu? Parempi näin, kuin ettei niitä tulisi. Lisäksi laite sopii käteen erittäin hyvin ja tuntuu jämäkältä eikä lelulta.


edit: Mukana tuleva kartta on mahtava! Täällä meillä näkyy siitä kolme asiaa: Hämeenlinnan motari, Hanko-Hyvinkää tie ja itse Hyvinkään kaupunki pisteenä.
Eli vaikkapa vapaa-ajan karttaa hommaamaan siihen, joka on jo tarpeeksi tarkka kätköilyyn.

santerin
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 11.02.2009 15:11

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja santerin » Ti 01.09.2009 16:06

Tumpi kirjoitti: edit: Mukana tuleva kartta on mahtava! Täällä meillä näkyy siitä kolme asiaa: Hämeenlinnan motari, Hanko-Hyvinkää tie ja itse Hyvinkään kaupunki pisteenä.
Eli vaikkapa vapaa-ajan karttaa hommaamaan siihen, joka on jo tarpeeksi tarkka kätköilyyn.
Oliskohan nuo open street map tarpeeksi tarkka? Linkki:http://www.openstreetmap.org/

Jos joku vielä neuvois mullekkin miten noi saa gepsiin, tosin vielä siihen ei ole aihetta..

EDit: käytän siis vielä magellania johon noita karttoja ei ilmeisesti saa.

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ti 01.09.2009 16:12

Tumpi kirjoitti:Pienten alkulämmittelyjen ja hienosäätöjen jälkeen on saatu akkujen kestokin pysymään järjellisellä tasolla (reittijälki pois, päivityksen tiheys ja taustavalo mahdollisimman pieneksi).
Ei se jäljen tallentaminen juurikaan akkukestoon vaikuta, merkittävin tekijä on tuo taustavalo. Itse näen kuoriaisen näytöstä tarpeeksi hyvin ilman taustavaloakin, pimeäkätköillessä tosin pitää tehdä pieni valotaika. Olen myös huomannut, että Coloradon käyttöaika on ladattavilla akuilla paljon pidempi kuin tavallisilla paristoilla (alkali). Akut ovat muutenkin järkevä ostos gepsin omistajalle ja niiden hintakaan ei päätä huimaa.

Avatar
Tumpi
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 07.07.2009 16:37
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja Tumpi » Ti 01.09.2009 16:50

Stone'5 kirjoitti:
tumpi kirjoitti:Pienten alkulämmittelyjen ja hienosäätöjen jälkeen on saatu akkujen kestokin pysymään järjellisellä tasolla (reittijälki pois, päivityksen tiheys ja taustavalo mahdollisimman pieneksi).
Ei se jäljen tallentaminen juurikaan akkukestoon vaikuta, merkittävin tekijä on tuo taustavalo. Itse näen kuoriaisen näytöstä tarpeeksi hyvin ilman taustavaloakin, pimeäkätköillessä tosin pitää tehdä pieni valotaika. Olen myös huomannut, että Coloradon käyttöaika on ladattavilla akuilla paljon pidempi kuin tavallisilla paristoilla (alkali). Akut ovat muutenkin järkevä ostos gepsin omistajalle ja niiden hintakaan ei päätä huimaa.
Taidettiin tehdä nuo säädöt samalla kertaa ja huomattiin akunkeston pidentyneen. Eli taustavalohan se sitten oli. Mutta eikös sekin vie akkua, kun laite joutuu kyselemään "missä mä oon? missä mä oon? missä mä oon? kerran 5 sekunnissa, kun vastaavasti harvemmin se kyselee esim. kerran minuutissa? Luulis ainakin, mutten tiedä kun on ensimmäinen gepardi menossa.
santerin kirjoitti:
Oliskohan nuo open street map tarpeeksi tarkka? Linkki:http://www.openstreetmap.org/

Jos joku vielä neuvois mullekkin miten noi saa gepsiin, tosin vielä siihen ei ole aihetta..

EDit: käytän siis vielä magellania johon noita karttoja ei ilmeisesti saa.
Toihan näyttää hyvältä. Aikaisempi kätköilylaite eli iPuhelin hyödynsi Open Street Mapia ja hienoa olis päästä kokeilemaan sitä Coloradoonkin, vaikkakin tämän hetkinen kartta on hyvä. Mutta ihan mielen kiinnosta...

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ti 01.09.2009 17:02

Tumpi kirjoitti:
Stone'5 kirjoitti:
tumpi kirjoitti:Pienten alkulämmittelyjen ja hienosäätöjen jälkeen on saatu akkujen kestokin pysymään järjellisellä tasolla (reittijälki pois, päivityksen tiheys ja taustavalo mahdollisimman pieneksi).
Ei se jäljen tallentaminen juurikaan akkukestoon vaikuta, merkittävin tekijä on tuo taustavalo. Itse näen kuoriaisen näytöstä tarpeeksi hyvin ilman taustavaloakin, pimeäkätköillessä tosin pitää tehdä pieni valotaika. Olen myös huomannut, että Coloradon käyttöaika on ladattavilla akuilla paljon pidempi kuin tavallisilla paristoilla (alkali). Akut ovat muutenkin järkevä ostos gepsin omistajalle ja niiden hintakaan ei päätä huimaa.
Taidettiin tehdä nuo säädöt samalla kertaa ja huomattiin akunkeston pidentyneen. Eli taustavalohan se sitten oli. Mutta eikös sekin vie akkua, kun laite joutuu kyselemään "missä mä oon? missä mä oon? missä mä oon? kerran 5 sekunnissa, kun vastaavasti harvemmin se kyselee esim. kerran minuutissa? Luulis ainakin, mutten tiedä kun on ensimmäinen gepardi menossa.
Itse asiassa gepsi päivittää sijaintinsa joka sekunti :) . Jos sijainnin päivitys tapahtuisi minuutin välein, navigointi olisi melkoisen hankalaa.. :wink:

Avatar
kosh63
Viestit: 22
Liittynyt: To 24.07.2008 9:53
Paikkakunta: Littoinen

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja kosh63 » Ti 01.09.2009 19:24

Itse olen käyttänyt 60CSx:ää jo toista vuotta ja on se vaan peijoona että on tarkka! Tosin on myönnettävä, että ei ole kovin kätköily-ystävällinen... :( Tietoa kätköstä ei mahdu juuri nimeksikään, oiskohan parisen kymmentä merkkiä. Kätkön saa kyllä merkattua löydetyksi, mutta siihen loppuukin sitten ominaisuudet. Tarkkuutensa ansiosta tuli joskus hankittua, enkä kadu yhtään. Känny on kumminkin aina mukana reissussa ja sillähän saa sitten vaikka mitä tietoa kätköistä.

- Tomppa -

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ti 01.09.2009 19:53

kosh63 kirjoitti:Itse olen käyttänyt 60CSx:ää jo toista vuotta ja on se vaan peijoona että on tarkka! Tosin on myönnettävä, että ei ole kovin kätköily-ystävällinen... :( Tietoa kätköstä ei mahdu juuri nimeksikään, oiskohan parisen kymmentä merkkiä. Kätkön saa kyllä merkattua löydetyksi, mutta siihen loppuukin sitten ominaisuudet.
Coloradossahan löydetyksi (ja tietenkin myös dnf:ksi) merkityt kätköt ulostuvat fieldnotetiedostoon, jonka lataamalla gc.comiin voi kätköilyreissun kätköt loggailla näppärästi samaan tapaan kuin esimerkiksi TGN:n fieldnoteista. Sama ominaisuus on myös Oregonissa.

Avatar
MikaS
Viestit: 296
Liittynyt: Pe 05.12.2008 0:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja MikaS » Ti 01.09.2009 20:36

Coloraadossa tekstien kirjoittaminen rollaattorilla on niin työlästä, että samalla hiellä voi vihkoon kirjata löydöt ja jälkeenpäin naputella gc.com:iin selostukset kätkölöydöistä, voi kehittää myös oman koodauksen merkintöihin, jolloin kynää/vihkoa kuluu max 5 ruutua per kätkö. Tämä tietysti on vain minun mielipide asiasta. Lyijykynämerkinnät voi aina pyyhekumilla poistaa eikä kulu pattereita/akkuja, kumia tietysti kuluu.

Mika

Avatar
Stone'5
Viestit: 873
Liittynyt: Pe 29.06.2007 13:00

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja Stone'5 » Ti 01.09.2009 21:07

MikaS kirjoitti:Coloraadossa tekstien kirjoittaminen rollaattorilla on niin työlästä, että samalla hiellä voi vihkoon kirjata löydöt ja jälkeenpäin naputella gc.com:iin selostukset kätkölöydöistä, voi kehittää myös oman koodauksen merkintöihin, jolloin kynää/vihkoa kuluu max 5 ruutua per kätkö. Tämä tietysti on vain minun mielipide asiasta. Lyijykynämerkinnät voi aina pyyhekumilla poistaa eikä kulu pattereita/akkuja, kumia tietysti kuluu.

Mika
Harva niihin fieldnoteihin mitään kirjoittelee, oma muistini ainakin riittää koneelle pääsyyn asti :)

Avatar
kukkamaaria
Viestit: 179
Liittynyt: Ma 25.02.2008 10:21
Paikkakunta: Turku

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja kukkamaaria » Ke 02.09.2009 11:09

kosh63 kirjoitti:Itse olen käyttänyt 60CSx:ää jo toista vuotta ja on se vaan peijoona että on tarkka! Tosin on myönnettävä, että ei ole kovin kätköily-ystävällinen... :( Tietoa kätköstä ei mahdu juuri nimeksikään, oiskohan parisen kymmentä merkkiä. Kätkön saa kyllä merkattua löydetyksi, mutta siihen loppuukin sitten ominaisuudet. Tarkkuutensa ansiosta tuli joskus hankittua, enkä kadu yhtään. Känny on kumminkin aina mukana reissussa ja sillähän saa sitten vaikka mitä tietoa kätköistä.
Minulla ollut käytössä 60Cs noin puolitoista vuotta ja olen kanssa ollut todella tyytyväinen laitteeseen, tietysti jos nyt hankkisin tulisi hankittua varmaan laite joka tukisi vielä paremmin kätköilyä. Tarkkuus ollut hyvä, mutta juuri mitään tietoja laitteeseen ei saa kätköistä sen enempää. Gc.fi-kautta kun lataa niin tekstikenttään saa juuri mahdutettua T- ja D-arvot sekä lyhyen vihjeen. Joskus tuli siis printtejä kannettua mukana (kun ei puhelinkaan tue kätköilyä), mutta nykyään ei tarvi kun kätköilee miltei aina seurassa jossa kännykässä kulkee kaikki tarpeellinen mukana. Sellaisen miinuksen olen huomannut nyt kun laitetta on käyttänyt kauan että navigointi-näppäin ei aina mene sinne minne pitäisi.

Avatar
McPolo
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 19.09.2007 22:31

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja McPolo » Ke 02.09.2009 11:51

santerin kirjoitti:
Tumpi kirjoitti: edit: Mukana tuleva kartta on mahtava! Täällä meillä näkyy siitä kolme asiaa: Hämeenlinnan motari, Hanko-Hyvinkää tie ja itse Hyvinkään kaupunki pisteenä.
Eli vaikkapa vapaa-ajan karttaa hommaamaan siihen, joka on jo tarpeeksi tarkka kätköilyyn.
Oliskohan nuo open street map tarpeeksi tarkka? Linkki:http://www.openstreetmap.org/

Jos joku vielä neuvois mullekkin miten noi saa gepsiin, tosin vielä siihen ei ole aihetta..
Uusiin garmineihin (gaano/raato), joissa on tarpeeksi uusi firmware, homma menee ihan vain näin:
- lyö gepsi usbiin kiinni
- lataa uusin osm osoitteesta http://www.polkupyoraily.net/osm/
- tallenna lataamasi kartta gepsiin. Itse nimeän sen joksikin "osm-suomi.img" ja siirrän gepsiin.

Kukkuu ja pärisee! Muihin garmineihin täytyy sitten kikkailla, jos haluaa vehkeessä muitakin karttoja pitää.

EDIT: Tämä on jo yksistään hyvin vahva syy hankkia uusi malli gpsmap 60:n sijasta. Toinen on tietysti paperiton geokätköilytuki.

Gladii
Viestit: 3
Liittynyt: Su 30.08.2009 20:06

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja Gladii » To 03.09.2009 19:40

Dodii Oregon 300 tuli hankittua ja muutama kätkö jo sen avulla löytynyt :D
vaikuttas ihan hyvältä laitteelta.

osm karttaa en vaan saa toimimaan, vaikka lataan sen suoraa garmin kansion juureen.

Avatar
McPolo
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 19.09.2007 22:31

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja McPolo » Pe 04.09.2009 1:46

Gladii kirjoitti:osm karttaa en vaan saa toimimaan, vaikka lataan sen suoraa garmin kansion juureen.
Menee (taas) vähän offtopiciksi, mutta muutama kysymys:
- onko mikä firmware-versio?
- mille nimelle laitoit sen sinne GARMIN-hakemistoon?

Ja oliko sulla jo joku kartta siinä sen basemapin lisäksi? Jos oli, niin se saattaa tulla päällimmäiseksi, eikä osmia sitten näytetä. Näkyykö osmi kuitenkin asennus/kartta/kartan valinta -sivulla?

santerin
Viestit: 64
Liittynyt: Ke 11.02.2009 15:11

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja santerin » Pe 04.09.2009 10:48

paljo on postikulut oregeon 300 tai colorado 300 kivenalta?

Avatar
McPolo
Viestit: 91
Liittynyt: Ke 19.09.2007 22:31

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja McPolo » Pe 04.09.2009 11:47

santerin kirjoitti:paljo on postikulut oregeon 300 tai colorado 300 kivenalta?
postipaketti 11,50e
postiennakko 16e

Nyt hei vähän oma-aloitteisuutta! Nuohan nyt ois niin helposti nähnyt kivenalta, ihan vain heittämällä rojut ostoskoriin ja klikkaamalla tilausnappia.

Kivenalla oli tarjousta päällä, kannattanee hyödyntää, mikäli värkki mieltä kuumottaa. Oregon tietysti hiukan halvempana pesee raadon 100-0 ;). Sillä hintaerolla pistät vielä pyörätelineen mukaan, on näppärä peli jos fillarilla vähänkään kätköjä hakee. Aivan ehdoton suorastaan.

Gladii
Viestit: 3
Liittynyt: Su 30.08.2009 20:06

Re: Kokemuksia 60cx, 60csx, oregon 300, colorado 300

Viesti Kirjoittaja Gladii » La 05.09.2009 10:34

McPolo kirjoitti:
Gladii kirjoitti:osm karttaa en vaan saa toimimaan, vaikka lataan sen suoraa garmin kansion juureen.
Menee (taas) vähän offtopiciksi, mutta muutama kysymys:
- onko mikä firmware-versio?
- mille nimelle laitoit sen sinne GARMIN-hakemistoon?

Ja oliko sulla jo joku kartta siinä sen basemapin lisäksi? Jos oli, niin se saattaa tulla päällimmäiseksi, eikä osmia sitten näytetä. Näkyykö osmi kuitenkin asennus/kartta/kartan valinta -sivulla?

Vapaa-ajan alue kartta on laitteen muistissa, ja osm kartan laitoin muistikortille. 3.10 oli firmware, päivitin 3.20 just ja
en oo koittanu vielä vaikuttaako.

osmsuomi.img tais olla tiedosto nimi.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Laite- ja ohjelmistoapua”