Garmin Colorado

Yleistä keskustelua kätköilystä
Avatar
lefa 40
Viestit: 34
Liittynyt: Su 10.06.2007 10:11
Paikkakunta: salo

Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja lefa 40 » Ma 10.11.2008 16:12

Onkohan kellään kokemuksia Garmin Coloradosta?
Onko laite luotettava ja onko luotettava apulainen piiloja haettaessa?
Kuinka käyttäjä ystävällinen malli on?

Avatar
Murre&Mirre
Viestit: 152
Liittynyt: Su 18.02.2007 12:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Murre&Mirre » Ma 10.11.2008 16:27

Kokemuksia löytyy runsaastikin aikaisemmista keskusteluista.

Lyhyesti: hyvä on!

Avatar
lefa 40
Viestit: 34
Liittynyt: Su 10.06.2007 10:11
Paikkakunta: salo

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja lefa 40 » Ma 10.11.2008 17:42

Upsista keikkaa.
Tarkoitinkin Garmin Oregano 300.
Onkohan siitä kellään mitään tietoa.

Avatar
kapteenisuomi
Viestit: 11
Liittynyt: Ma 10.11.2008 21:15
Paikkakunta: Degerby

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja kapteenisuomi » Ma 10.11.2008 21:17

Hyvä laite on! Ollut viime talvestaja hyvin on pelittänyt ja löytää koordinaatit tarkasti. Kätevä siirrellä GPX-kätkötiedostoja. :D

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Pe 19.12.2008 17:52

Itse olen tässä miettinyt gepsin ostoa, ja vaihtoehtoina todennäköisesti colorado ja oregon. Eli mitäs eroa noissa on? Oregonissa kosketusnäyttö ainakin. Ja sitten nuo kartat. Suomi PRO karttoja olen miettinyt mutta onko ne ns. navigoivia karttoja, eli saa reitinkin sitä kautta jonkunlaisella opastuksella, ääniopastus ei ole tarpeen. Rahaahan tuollaiseen pakettiin kyllä palaa mutta yritetään sen verran venyttää budjettia :)
EDIT: Niin ja kumpaakaan en ole päässyt näkemään saati kädessä pitämään, täytyy varmaan jossain liikkeessä käydä tuntumaa ottamassa kumpi tuntuisi paremmalta.

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Noyboy » Pe 19.12.2008 21:40

Makuasiahan tämä sitten on. Itse en kertaakaan kuitenkaan edes miettinyt muuta kuin Coloradoa. Ilmeisesti aikasamanmoisen kapulathan ne taitaa olla. Tosin toisessa kosketusnäyttö, josta en pidä, ja toisessa nerokas rock'n roller, vai mikä se nyt oli? Eräällä kätköllä kokeilin myös Oregonia, mutta en tykännyt. Toinen äidistä ja toinen tyttärestä jne jne.
Noita koneita ei vaan taida olla oikein esillä missään ainakaan Lahden seuduilla. Meikän colorado kuitenkin nähtävillä/kokeiltavissa huomenna lauantaina ainakin näissä paikoissa puolenpäivän jälkeen:
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... af76105062
http://www.geocaching.com/seek/cache_de ... 461c54129a

Laita viestiä jos olet maisemissa.

Suomi Pro on opastava kartta, eli ainakin Colorado opastaa teitä pitkin suoraa purkille, jos niin haluat. Oreganosta en tiedä. Itse en ole Prota raaskinut hankkia, vaan mennään Suomitopolla ja vapaa-ajankartoilla. Koneiden mukana tulevilla esiasennetuilla kartoilla ei tee yhtään mitään.
-Noyboy-
serial cacher

Linkosuo
Viestit: 32
Liittynyt: Pe 19.12.2008 21:57

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Linkosuo » Pe 19.12.2008 21:59

Coloradon Wikistä löytyy vertailutaulukko Oregoniin ja paljon muuta:
http://garmincolorado.wikispaces.com/

Isoin ero taitaa olla tuo Oregonin kosketusnäyttö vs Coloradon rulla. Henkkoht en ole kosketusnäyttöjen ystävä, tulee liikaa virhenäppäilyitä (vika voi olla miehessä), ei ole tosin kokemuksia miten se Oregonissa pelittää.
Rulla toimii hienosti. Ainut mikä Coloradossa tökkii on tekstin syöttö (=hidasta). Ei tee mieli kirjoitella pitkiä field noteja maastossa, mutta eipä ole pahemmin ollut tarvettakaan. Osoitteissa yleensä onneksi piisaa muutama merkki ja sitten voikin jo valita lyhyestä listasta.

SuomiPro-kartat on reitittäviä elikkä ne osaa opastaa ajoreitin nuolilla. Ääniopastusta ei ole.
Fiksusti se on ainakin tähän asti reitit neuvonut. Reititys ei kylläkään välttämättä toimi jos kohteeksi ottaa suoraan kätkön vaan tarvitsee ensin valita lähistöstä jokin kohde minne pääsee tietä pitkin.

Vaikka hintaa laitteella ja varsinkin SuomiPro:lla on, meidän mielestä on kyllä eurojen arvoinen paketti.

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » Pe 19.12.2008 23:07

Molempiin malleihin varmasti tottuu nopeasti, mutta sen verran käyttöliittymät poikkeavat toisistaan, että on hyvä miettiä gepsin käyttöä erilaisissa tilanteissa.
Itse valitsin Coloradon rokkipyörän vuoksi sillä käytän sitä paljon prätkähanskat käsissä. Coloradon pyörä tekee mm. kartan zoomauksen helpoksi jopa ajaessani pyörällä. Sama ei onnistuisi yhtä helposti ja varmasti kosketusnäyttöä gorerukkasella tökkiessä.
Toinen seikka on Suomen sää (tai oli ainakin ennen). Kosketusnäyttö lienee jonkin verran altis pakkaselle ja toiminee tahmeammin kylmänä. Tai sateella, kun haluaa pyyhkäistä näytön selkeäksi. Tuleeko samalla painaneeksi sen verran kovaa, että tulee valinneeksi jonkin toiminnan.
Parasta olisi tietysti kun pääsisi molempia käpistelemään ja saisi omakohtaista tuntumaa laitteiden käytön eroista.
Tekstin ja koordinaattien syöttö puolestaan on yhtä juhlaa kosketusnäytöllä verrattuna Coloradon pyörän veivaamiseen.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

Avatar
karppa63
Viestit: 168
Liittynyt: Ti 28.08.2007 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja karppa63 » Pe 19.12.2008 23:32

mikko&sira kirjoitti:Itse valitsin Coloradon rokkipyörän vuoksi sillä käytän sitä paljon prätkähanskat käsissä. Coloradon pyörä tekee mm. kartan zoomauksen helpoksi jopa ajaessani pyörällä. Sama ei onnistuisi yhtä helposti ja varmasti kosketusnäyttöä gorerukkasella tökkiessä.
Toinen seikka on Suomen sää (tai oli ainakin ennen). Kosketusnäyttö lienee jonkin verran altis pakkaselle ja toiminee tahmeammin kylmänä. Tai sateella, kun haluaa pyyhkäistä näytön selkeäksi. Tuleeko samalla painaneeksi sen verran kovaa, että tulee valinneeksi jonkin toiminnan.
Kokemuksesta (colorado) sanon samaa, onnistuu käsittely ohuilla hanskoilla vielä hyvin vaan ei ehkä oregonilla.
Colorado on vielä jotenkin yhden käden hallittava laite mutta oregon ehkä ei, ei kokemusta Oregonista.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 20.12.2008 0:47

Minä taas vannon oregonin nimeen. Kosketusnäyttö on näppärä, eikä ainakaan tämän talven pakkasilla ole vielä ollut mitään ongelmaa. Villasormikkaillakin on ihan hyvin pelittänyt. Moottoripyörän ajohanskat ovat sitten jo varmaan eri juttu, mutta minä ajankin autoa ja käytän Nokiaa autosuunnistukseen. Valitsin Oregonin Coloradon sijasta, koska siihen on paljon helpompi näppäillä lukuja ja tekstejä. Kaikkein paras olisi varmaan näiden kahden yhdistelmä, jossa voisi itse valita kumpaa käyttää. Oregonin näytön voi myös lukita, joten tuo sateen pyyhkiminen pois on yhtä helppoa suunnistaessa. Sitten jos tekee jotain näppäilyhommia laitteella ja samalla pyyhkii näyttöä, tulee kyllä niitä huteja. Jos on kovin paksut sormet, voi toki tulla ongelmia osumisessa. Tällaisilla keskivertokourilla homma kuitenkin toimii ihan hyvin.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

jsalomaa
Viestit: 7
Liittynyt: Ke 19.11.2008 9:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja jsalomaa » La 20.12.2008 7:29

Hep! Täältä yksi ääni lisää Oregonille. Tosin käyttökokemuksia ei vielä ole ihan mahdottomasti kertynyt, kun tällä viikolla sellaisen vasta hankin SuomiPro-kartoilla höystettynä. On yllättävän mukava tökkiä sormella näyttöä vrt. siirtää esim. nuolta nuolinäppäimillä. Kävin paikallisessa partiokaupassa ennen ostopäätöstä kokeilemassa molempia malleja ja käsikopelolla oregon vaan tuntui niin paljon näppärämmältä.

Nyt on vaan projektina taistella niitä Geocaching.comin pocket queryjä laitteeseen kaikkein parhaimmin. Nyt vaan sullon ne laitteelle GPX-kansioon ja hyvin toimii. Mutta olisiko hyvä kierrättää ne jonkun ohjelman kautta, ettei vaikka tulisi päällekkäisiä kätköjä (en tiedä edes, haittaako se, mutta kuitenkin). Kai se GSAK olisi, mutta en viitsisi mäkkiä windowsiin aina käynnistellä, tai käytellä parallelsia. Maccahhing ja GeoJournal on jo kokeiltu. Eivät tee Oregonin ymmärtämiä GPX-tiedostoja, tai jotain pientä fibaa niissä kuitenkin on.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » La 20.12.2008 9:20

Minä olen geocache.fi:stä imuttanut GPX:inä kätköt. Koska en näe tarvetta säilyttää löydettyjä kätköjä gepsissä teen kätköhaulla haluamani haun ja tallennan kätköt (yleensä noin 300-400) gepsiin. Kun päivitän kätköt uudella haulla, poistan ensin vanhan GPX tiedoston ja laitan uuden tilalle. Nuo GC:comin pocket queryt ei ole kunnolla minulle ominaisuuksiltaan valjenneet, enkä kyllä ole viitsinyt syventyäkään, koska käyttämäni tapa on ollut ihan toimiva.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
mikko&sira
Viestit: 466
Liittynyt: La 06.01.2007 10:35
Paikkakunta: Espoo

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja mikko&sira » La 20.12.2008 11:43

Dragonfly Vet kirjoitti:Kaikkein paras olisi varmaan näiden kahden yhdistelmä, jossa voisi itse valita kumpaa käyttää.
Tuollaisen kun saisikin. Toivottavasti seuraava evoluutiokierros tuottaa jotain tuon tyyppistä. Se kirjoitteluhommeli kun on se juttu, joka eniten Coloradossa mättää.

Kuten huomaamme, molemmille laitteille löytyy kannattajansa, joten enemmän omien mieltymysten taistelua se valinta taitaa olla.
Maailma on erilainen geokätköilijän silmin.

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » La 20.12.2008 14:04

Tänään sain näppituntumaa Coloradoon, kiitos Noyboyn :) Taitaa tällaisena nakkisormena valinta osua siihen... Mitä kosketusnäyttöjä muissa laitteissa käyttänyt olen niin virhelyönnit ovat arkipäivää. Jos sitten joulun jälkeen hommaisi itselleen joululahjan :)

vihtis83
Viestit: 641
Liittynyt: Pe 08.08.2008 16:06
Paikkakunta: Lahti

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja vihtis83 » Ke 31.12.2008 22:38

Colorado tuli alkuviikosta tilattua... Kivenalla ei ollut varastossa joten pakettia odotellessa sormet syyhyää jo kovasti :D

marko77
Viestit: 314
Liittynyt: Ti 03.06.2008 14:27
Paikkakunta: Nastola

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja marko77 » To 01.01.2009 9:40

Onko GC:n käyttäjillä kokemuksia esim. vapaa-ajankartoista - onko mainittavaa hyötyä?
"Minä haluan tietää, miksi kauan sitten sä et palannutkaan
Pian kadotin suunnan, helppo polku kaltevana vietti mutkaan"

Avatar
Noyboy
Viestit: 368
Liittynyt: Su 11.05.2008 21:42
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Noyboy » To 01.01.2009 9:45

Mitä tarkoitat hyödyllä? Jos vertaa koneen omaan karttaa, jolla ei tee oikeasti yhtään mitään (Lahdesta löytyy vain päätiet, ehkä 8 kpl), niin todella on hyötyä. Itse olen kokeillut vapaa-ajan karttoja ja myös Erätukun topokarttoja. Molemmilla näillä on hyvät puolensa.
-Noyboy-
serial cacher

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » To 01.01.2009 14:54

En ole kokeillut vapaa-ajankarttoja, mutta uskoisin olevan kovasti hyötyä. Itse hommasin koko maan Suomipro kartan ja ilman sitä laite olisi torso. Mikäli kätköilee lähinnä tietyllä alueella, ajavat nuo vapaa-ajankartat varmasti asiansa erittäin hyvin. Kokomaan karttana ne maksavat saman verran ja ovat epäkäytännöllisempiä kuin Suomipro, joten siinä oman valintani peruste. Ilman karttaa menettää kyllä suurimman osan laitteen hyödyistä.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Avatar
LaraG
Viestit: 108
Liittynyt: La 05.07.2008 1:22

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja LaraG » Pe 02.01.2009 22:26

lefa 40 kirjoitti:Onko laite luotettava ja onko luotettava apulainen piiloja haettaessa?
Kuinka käyttäjä ystävällinen malli on?
Colorado on Garminin käsilaitteiden huippua, joten kyllä sen uskaltaa sanoa olevan luotettava. (Ellei sitten ole jotain lastentauteja, mutta eipä niistä ilmeisesti ole kauheasti valitettu.) Nuo nykylaitteet ovat kyllä sellaisia perusluotettavia kaikki (puhun Garminin laitteista), että jos haluaa hyvän peruslaitteen kätköilyyn, retkeilyyn, vaelluksiin pärjää aivan mainiosti esim ETrexeillä kartalla vahvistettuna. Jos ei halua maksaa huippumallista, niin mielestäni käytännössä sellaisen palvelutason, jolla pärjää mainiosti saa vähän halvemmallakin laitteella.

Tuosta käyttäjäystävällisyydestä onkin jo ollut puhetta. Eräässä toisessa viestiketjussa " Oregon 300 " kyseltiin kokemuksia Oregon 300:sta. Siinä myös vertailtiin myös Coloradon ja Oregonin käyttäjäystävällisyyttä, rokkenrollia vs. kosketusnäyttöä.

Itse tykkään reititykseen käyttää autonavigaattoria, sitä on autolla ajaessa helpomi ja miellyttävämpi seurata kuin pienempää gepsin näyttöä. Siksi en ole osannut reitytysominaisuuksia niin gepsissä kaivatakaan. Joskus yksittäistapauksissa tai pieniä matkoja mennessä tai FTF-koitoksessa saatan seurata vain gepsiä, kun ei kerkeä autonavigaattoria näpytellä.
Dragonfly Vet kirjoitti:En ole kokeillut vapaa-ajankarttoja, mutta uskoisin olevan kovasti hyötyä. Itse hommasin koko maan Suomipro kartan ja ilman sitä laite olisi torso. Mikäli kätköilee lähinnä tietyllä alueella, ajavat nuo vapaa-ajankartat varmasti asiansa erittäin hyvin. Kokomaan karttana ne maksavat saman verran ja ovat epäkäytännöllisempiä kuin Suomipro, joten siinä oman valintani peruste.
Kartat sit taas, noh GPS on torso ilman karttaa. Kannattaa ehdottomasti hankkia kartallinen GPS ja siihen kartta. Vapaa-ajankartat perustuvat käytännössä peruskartta-aineistoon, joten kyllä ne hyödyllisiä ovat. Kätköillessä ei niin kiinteistörajoja tarvitse, joten SuomiPro ei ole mielestäni välttämätön. Tosin jos paljon Pohjois-Lapissa kätköilee, niin SuomiProsta saa siellä ilmeisesti enemmän irti ja jos Metsähallituksen mailla tarvitsee GPS:n apua suunnistamiseen. Niiltä alueilta tosin myydään yleensä erinomaisia karttojakin, ja karttaa - sitähän ei mikään GPS korvaa.

vähän hintoja:
Vapaa-ajan kartta, 1 alue 99e. Yht. 6 aluetta. Koko Suomi 540 e.
SuomiPro-kartta, 1 alue 220 e. Yht 6 aluetta. Koko Suomi 629 e.
EDIT TopoSuomi Plus-kartta, 1 alue 99 e, Yht 16 aluetta. Koko Suomi: varmaan tuo 16 x 99, ei löytynyt tietoa alennuksesta.
Viimeksi muokannut LaraG, Pe 02.01.2009 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Dragonfly Vet
Viestit: 555
Liittynyt: To 11.09.2008 20:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Garmin Colorado

Viesti Kirjoittaja Dragonfly Vet » Pe 02.01.2009 22:40

Mutta olikos tuo vapaa-ajankartta valmiiksi muistikortilla? Tarkempihan tuo Suomipro kuitenkin on. En tosin osaa sanoa, onko siitä hyötyä, sillä en ole päässyt vertaamaan. Jos laitetta käyttää navigaatorina, ei nuo vapaa-ajankartat käsittääkseni tue sitä. Mites niissä on nuo korkeudet merkitty. SuomiPro kartassa viivat on viiden metrin välein ja siitä on ainakin minulle ollut hyötyä tänäänkin yhdellä kätköllä.
Hauskemman kätköilyn puolesta jo vuodesta 2008

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä”